پخش زنده
امروز: -
معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کاهش زمان ورود و قیمت تمام شده کالاهای وارداتی را از جمله مزایای رفع تحریم بنادر کشور و پهلوگیری مستقیم کشتی های بزرگ کانتینر بر اعلام کرد.
علی جهاندیده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به برطرف شدن تحریم بندر شهید رجایی افزود: از این پس خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا همانند قبل از تیر89 می توانند در بندر شهید رجایی تردد کنند و دیگر نیاز نیست کشتی های بزرگ حامل کالا برای ایران ، در بنادر ثالث از جمله جبل علی پهلوگیری کنند و سپس بار آنها به کشتی های دیگر منتقل و وارد بنادر کشور شوند.
وی با اشاره به پهلوگیری نخستین کشتی لاینری، در بندر شهید رجایی گفت : دومین کشتی لاینری نیز که مستقیم از شانگهای حرکت کرده 3 مرداد عملیات تخلیه بار خود را در این بندر انجام خواهد داد.
جهان دیده افزود: بهانه تحریم بندر شهید رجایی، حدود 3 ماه پیش با پایان یافتن قرارداد شرکت تاید واتر برداشته و اپراتور، ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی به اپراتورهای جدید واگذار شد البته در این 3 ماه هم سعی کردیم به خطوط کشتیرانی بین المللی اطلاع رسانی کنیم و توانستیم این خطوط را متقاعد کنیم که مانعی برای تردد خطوط کشتیرانی به بندر شهید رجایی وجود ندارد.
معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از 80 درصد واردات و 90 درصد از صادرات کشور از طریق بنادر صورت می گیرد که بیش از 65 درصد از صادرات و واردات کالا از طریق بندر شهید رجایی انجام می شود.
جهاندیده با اشاره به این که عمده صادرات و واردات از طریق کانتینر صورت می گیرد، افزود: تا بیش از اقدام اخیر، صادرات و واردات کانتینری از طریق بندر جبل علی و بخش کمی هم از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بنادر داخلی صورت می گرفت.
وی با اشاره به آمادگی شرکتهای بزرگ کشتیرانی برای بارگیری و تخلیه کالاهای مورد نیاز به طور مستقیم در بنادر ایران پیش بینی کرد فعالیت خطوط کشتیرانی و تخلیه کانتینر بار بیشتر شود و 700 تا هزار دلار قیمت تمام شده خدمات کانتینری نیز کاهش یابد که در قیمت تمام شده کالاها موثر خواهد بود.
جهاندیده ادامه داد: کشتی هایی که در آینده نزدیک وارد بندر شهید رجایی می شوند بیش از 5 هزار کانتینر ظرفیت دارند ، البته کشتی های تا 14 هزار کانتینری نیز قبلاً به بندر شهید رجایی تردد داشتند از این رو فکر می کنم با روند جدید شکل گرفته ، ترانزیت و ترانشیب در ایران توسعه و قیمت تمام شده کالاها کاهش یابد.
وی با اشاره به بازار 350 میلیون نفری در اطراف ایران افزود: با توجه به برنامه ریزی هایی که خطوط کشتیرانی و سازمان بنادر دارند و جلسات و نشست هایی که با خطوط کشتیرانی و همچنین همکاری ای که سفارتخانه های ما در خارج از کشور دارند بنا داریم خطوط کشتیرانی بیشتری را در بندر شهید رجایی فعال کنیم .
جهاندیده گفت: قطعاً این موضوع به سود خصوط کشتیرانی هم خواهد بود زیرا 2 تا 3 هفته زمان می برد تا کالاهای ما از طریق دبی به ایران منتقل شود.