• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۳۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۵
سیاسی » مناسبت ها

تقابل خونین سکولاریسم با اسلام؛ روایتی از شهادت شیخ فضل الله نوری

شیخ فضل‌الله نوری، یکی از روحانیان برجسته دوره مشروطه بود که نقش مهمی در شکل‌گیری تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرد.

تقابل خونین سکولاریسم با اسلام؛ روایتی از شهادت شیخ فضل الله نوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نهم مرداد، سالروز شهادت عالم مجاهد آیت‌الله شیخ فضل الله نوری است که در سال‌های پرالتهاب مشروطیت، با شجاعتی کم نظیر در برابر جریان مشروطه‌ی لیبرال و غرب‌گرا ایستاد و سرانجام با توطئه‌ی روشن فکران وابسته و استعمارگران خارجی، به شهادت رسید.

او که از برجسته‌ترین شاگردان میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) بود، در ابتدا از حامیان مشروطه به شمار می‌رفت، اما با آشکار شدن ماهیت سکولار و ضداسلامی برخی رهبران مشروطه، به یکی از منتقدان سرسخت آن تبدیل شد.

جنبش مشروطه در ابتدا با هدف محدود کردن استبداد قاجار شکل گرفت؛ اما به تدریج تحت تأثیر روشنفکران غرب‌گرا قرار گرفت که خواستار الگوبرداری کامل از نظام‌های حقوقی و قانونی اروپا بودند. این جریان با حمایت استعمار انگلیس، به‌تدریج مشروطه را از مسیر اسلامی خارج کرد و به سمت حذف شریعت پیش برد. آن روز‌ها که علمای مبارز در حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تحصن می‌کردند، این جریان در سفارت انگلیس تحصن کردند و شاید همین تحصن نقطه آغازی برای انحراف جنبش از اهداف اولیه بود.

شیخ فضل الله که خود از پیشگامان جنبش تنباکو بود و گفته می‌شود با ارتباط نزدیکى که با میرزاى شیرازى داشت، حکم تحریم تنباکو را از سامرا گرفت و به یک‌باره قرارداد رژى و عوامل آن را شکست داد، با درک این خطر، به صراحت اعلام کرد مشروطه مفید است، اما مشروطه‌ی مشروعه؛ یعنی حکومتی که در چارچوب قوانین اسلام و تحت نظارت علما اداره شود و نه صرفا مبتنی بر ترجمه‌ای از قوانین دولت‌های اروپایی باشد.

به همین علت در زمان تصویب متمم قانون اساسی، شیخ فضل‌الله با حمایت آیت الله شیخ محمد کاظم خراسانی (آخوند خراسانی) از مراجع نجف، اصل دوم متمم مبنی بر تشکیل هیئت نظارت که شامل مجتهدانی برای تطبیق قوانین مصوب با مبانی اسلامی بود، به تصویب مجلس رساند. شیخ شهید از ابتدای جنبش تا زمان تصویب متمم قانون اساسی مخالفتی با مشروطه نداشت؛ اما مخالفت‌های او در این ایام به دلیل تلاش برخی افراد برای تصویب قوانین غیرمشروع آغاز شد. او مدام هشدار می‌داد که مشروطه‌ی کنونی به بهانه‌ی آزادی، راه را برای حاکمیت سکولاریسم و نفوذ بیگانگان باز می‌کند.

تقابل خونین سکولاریسم با اسلام؛ روایتی از شهادت شیخ فضل الله نوری

 

او درخواست می‌کرد لفظ مشروعه نیز در متن قانون پس از کلمه مشروطه، افزوده شود. به عنوان نمونه در سخنانی گفته بود: "ایها الناس من به هیچ وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم. بلکه من مدخلیت خود را در تأسیس این اساس بیش از همه کس می‌دانم. زیرا که علماء بزرگ ما که مجاور عتبات عالیات و سایر ممالک هستند هیچ‌یک همراه نبودند؛ و همه را با اقامه دلایل و براهین من همراه کردم. از خود آن آقایان عظام می‌توانید این مطلب را جویا شوید. الان هم من همان هستم که بودم. تغییر در مقصد و تجددی در رأی من به‌هم نرسیده است. صریحاً می‌گویم همه بشنوید و به غائبان هم برسانید، که من آن مجلس شورای ملی را می‌خواهم که عموم مسلمانان آن را می‌خواهند. به‌این معنی که البته عموم مسلمانان مجلسی می‌خواهند که اساسش بر اسلامیت باشد و برخلاف قرآن و برخلاف شریعت محمدی (ص) و برخلاف مذهب مقدس جعفری قانونی نگذارد؛ من هم چنین مجلسی می‌خواهم. پس من و عموم مسلمین بر یک رأی هستیم؛ اختلاف میان ما و لامذهب‌ها است، که منکر اسلامیت، و دشمن دین حنیف هستند؛ چه بابیه مزدکی مذهب و چه طبیعیّه فرنگی مشرب".

شیخ فضل الله در اعتراض به مشروطه خواهان لیبرال و اعمال غیر اسلامی آن ها، تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را آغاز کرد و در آنجا از طریق سخنرانی و با انتشار روزنامه‌ای که به لوایح یا روزنامه شیخ فضل الله مشهور شده بود، به تبیین اندیشه‌های خود و تنویر افکار عمومی پرداخت.

متأسفانه، جریان روشنفکری و برخی روحانیون همراه با آنان تحت تأثیر تبلیغات غرب‌گرایان قرار گرفتند و شیخ فضل الله را به مخالفت با مشروطه و آزادی متهم کردند. در حالی که او نه با آزادی، بلکه با لیبرالیسم ضددینی مخالف بود.

با پیروزی مجدد مشروطه‌خواهان پس از استبداد صغیر و فتح تهران (۱۲۸۸ ش)، شیخ فضل الله پس از ۳ سال تلاش برای تحقق مشروطه مشروعه به دست آنان دستگیر و به اتهام افساد فی الارض محاکمه شد. دادگاه فرمایشی، با کیفرخواست مفصلی که توسط شیخ ابراهیم زنجانی از روحانیون وابسته به جریان غرب گرا، قرائت می‌شد او را به اعدام محکوم کرد.

روز‌های پیش از زندان به ایشان گفته شده بود که همچون سایر رجال به سفارت خانه‌های خارجی پناه ببرد و حتی مقامات سفارت روس هم به او پیشنهاد داده بودند یا به سفارت روسیه برود و یا حداقل پرچم روس‌ها را بر فراز منزل نصب کند؛ اما او این پیشنهاد‌ها را ننگ می‌دانست و می‌گفت اسلام زیر بیرق کفر نمی‌رود و مسلمان هم نباید به کافر پناهنده شود.

سرانجام در روز ۹ مرداد ۱۲۸۸ مصادف با سیزدهم ماه رجب و سالروز ولادت امیرالمومنین (ع)، این عالم مجاهد را در میدان توپخانه تهران به دار آویختند. ملک زاده که خود از مخالفان شیخ است، در کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت، لحظات واپسین حیات او را این گونه توصیف کرده است: "حاجی شیخ فضل‌الله... فاصله میان محبس و محل اعدام را با خونسردی و متانت پیمود و با کبر سن و پیری، ضعف و ناتوانی از خود نشان نداد و در دقایق آخر عمر، ثبات و استقامت خود را به ظهور رسانید".

شیخ پای چوبه دار دقایقی برای مردم سخن کرده بود. او گفته بود" خدایا تو شاهد باش که من آنچه را باید بگویم به این مردم گفتم‌... خدایا تو خود شاهد باش که دراین دم آخر هم باز به این مردم می‌گویم که مؤسسان این اساس، لامذهبان هستند که مردم را فریب دادند... این اساس، مخالف اسلام است. محاکمه من و شما مردم بماند پیش پیامبر محمد بن عبدالله (ص) ". اما آن روز‌ها و در هیاهوی مشروطه خواهان لیبرال گوشی برای شنیدن این حرف‌ها نبود.

جالب آن که برخی از همان کسانی که با ادعای دفاع از مشروطه او را دار زدند، سال‌ها بعد به خدمت استبداد رضاخانی درآمدند و نشان دادند که هدف اصلی‌شان نه مشروطه، بلکه حذف اسلام از حکومت بود.

 

تقابل خونین سکولاریسم با اسلام؛ روایتی از شهادت شیخ فضل الله نوری

اگر پرسیده شود چرا شیخ فضل الله نوری شهید شد؟ می‌توان به سه دلیل کلیدی در پاسخ به این چرایی اشاره کرد:

۱. مقاومت در برابر سکولاریسم: می‌توان گفت او نخستین روحانی بزرگی بود که خطر حذف اسلام از قانون‌گذاری را فریاد زد.

۲. افشای نفوذ استعمار: شیخ فضل الله به ارتباط برخی مشروطه‌خواهان با انگلیس مشکوک بود و معتقد بود مشروطه‌ی مورد نظر آنان، استقلال ایران را تهدید می‌کند.

۳. روشن بینی و پیش‌بینی آینده از خطر حکومت لاییک ها: هشدار‌های او درباره‌ی حاکمیت لاییک بعد‌ها در دوره‌ی رضاخان و پهلوی دوم به واقعیت پیوست.

شهادت شیخ فضل الله نوری نشان داد که هر جنبشی که بخواهد از قوانین حیات بخش اسلام فاصله بگیرد، سرانجام به ابزار دست استعمار تبدیل می‌شود؛ و در پایان این که نمی‌توان از شیخ فضل الله گفت ولی به کلام پر مغز و مشهور جلال آل احمد اشاره نکرد: "من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون بیرقی می‌دانم که به علامت استیلای غرب‌زدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد و اکنون در لوای این پرچم، ما شبیه به قومی از خود بیگانه‌ایم؛ در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان و خطرناک‌تر از همه در فرهنگ‌مان فرنگی‌مآب می‌پروریم و فرنگی مآب راه‌حل هر مشکلی را می‌جوییم".

نویسنده و پژوهشگر: عباس کریمیان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
قبولی دو نخبه قرآنی بردسکن بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
پیروزی خیبر خرم آباد مقابل ستارگان پاس ساری
استفاده از اقتصاد دریامحور برای توسعه اقتصادی گیلان
برگزاری همایش «فرشتگان زمینی» در اراک
تأکید معاون وزیر علوم بر ضرورت حکمرانی هوشمند در زیست‌بوم نوآوری کشور
معرفی قهرمانان لیگ اسکواش خوزستان
تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور
پایداری جوی گلستان تا آخر هفته آینده
مطالبه‌گری خوزستانی‌ها برای مقابله با بحران آلودگی هوا
بیانیه گل گهر پس از دو شکست خانگی؛ به صدر برمی‌گردیم!
تعمیر خط انتقال آب شیرین کن بندرلنگه
حضور پرشور مردم در راهپیمایی مشت محکمی بر دهان دشمنان زد
اهدای ۳ دستگاه خودروی خدمات‌رسان به جمعیت هلال احمر سیاهکل
مصرف انرژی در کشور باید متناسب با آرایش جنگی باشد
اقتدار تنها را مقابله با استکبار است
تاکید امام جمعه نقده بر الگو گیری از شخصیت والای حضرت زهرا (س)
علم و توسعه باید در خدمت بشر و رفع گرفتاری انسانها قرار گیرد
قهرمانی گیلان در دومین دوره مسابقات کشوری کاراته بانوان
با تخصیص ارز دولتی، بازار کاغذ در مسیر آرامش قرار می‌گیرد
حمایت ۲۵۱ هزار دلاری فدراسیون جهانی والیبال از ایران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)