• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۴۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه، گفت: «تنوع، توجه به نیاز‌های مردم، تولید محتوای اختصاصی و پرداخت متفاوت، راز موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی و اثرگذاری است.»

 

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ دکتر اکبر نصراللهی، با تاکید بر ضرورت اتخاذ «راهبرد‌های «امیدزایی» و «راه حل محوری»  در تولید و پوشش اخبار، هشدار داد: رقابت خبرنگاران در تولید اخبار منفی و طرح مشکل بدون تلاش برای ارائه راه‌حل و همچنین  رواج پدیده «باج‌نیوزها» و «دروغ راست»، امنیت ملی و  روحی و روانی مردم را  تهدید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و تحولات گسترده رسانه‌ای افزود: «سوژه‌یابی دیگر فقط در انحصار رسانه‌های رسمی نیست. همه می‌توانند سوژه خلق و منتشر کنند؛ رسانه‌هایی که به نیاز‌ها و ذائقه مخاطبان توجه نکنند، مخاطب خود را از دست می‌دهند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای تاکید کرد در اصل تعدد و تکثر رسانه‌ها، مثل گذشته فقط رسانه‌های رسمی «دربان» خبر نیستند بلکه مردم هم «دربان خبر» هستند و از بین موضوعات مختلف برخی موضوعات را انتخاب می‌کنند؛ هر چقدر بین انتخاب مردم و دروازه‌بانی خبرنگاران از مسائل جامعه فاصله کمتری باشد، آن رسانه اثرگذارتر و در جذب مخاطبان موفق‌تر است.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه تصریح کرد: خبرنگاری که به مشکلات مردم توجه نداشته باشد، خبرنگار نیست، اما باید  طرح هر مشکلی در رسانه‌ها، به همراه راه حل باشد اگر این اتفاق بیفتد روایت خبر، «روایت امیدزا»، خواهد بود.

او با اشاره به ظرفیت‌های سیرجان گفت: سیرجان فقط معدن سنگ‌آهن ندارد؛ معادن فرهنگی و انسانی این شهر در زندگی مردم نهفته است. خبرنگاران باید این سوژه‌های ناب را کشف و روایت کنند.

نصراللهی تأکید کرد: «سوژه‌یابی، مهم‌ترین گام کار رسانه‌ای است. رسانه‌ای که سوژه‌های جامعه را به‌موقع شناسایی و جذاب و جامع روایت کند، در جنگ روایت‌ها پیروز است. غفلت از نیاز‌های مردم، رسانه را بازنده می‌کند.

وی با اشاره به تبعات رقابت رو به افزایش در پوشش موضوعات منفی گفت: رسانه حرفه‌ای و مسئول فقط مشکلات را مطرح نمی‌کند؛ راه‌حل‌ها را هم ارائه می‌دهد. این نشانه مسئولیت‌پذیری است.

نصراللهی درباره روش‌های سوژه‌یابی گفت: «همه جا محل کار و همه چیز سوژه است. نگاه رسانه باید از زاویه نیاز‌های مردم باشد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تشریح روش‌های سوژه یابی از جمله تشابه، تعمیم و تضاد  گفت: سوژه‌یابی ابتکاری بهترین روش است و اگر فقط ۱۵ درصد موضوعات و نوع پوشش از خود  رسانه باشد، مردم دیگر شاهد موضوعات مشابه و تکراری و کسل کننده در رسانه‌های مختلف نخواهند بود بلکه از انبوهی از رسانه‌های جدید و متنوع بهره مند خواهند شد.

او در تشریح مدل «۷۰-۱۵-۱۵»  گفت: معمولا  به دلایل مختلف، نوع و پرداخت «۱۵ درصد سوژه‌ها  تکراری است و ۷۰ درصد موضوعات  هم، عمومی و در دسترس همه رسانه‌ها است  در مورد ۱۵ درصد موضوع و پرداخت تکراری، قدرت مانور خبرنگاران و رسانه‌ها محدود است، اما درباره ۷۰ درصد سوژه‌های در دسترس همه رسانه‌ها می‌توان با بسته‌بندی، تنظیم و عرضه متفاوت آنها را  اختصاصی و  موضوعات  را رو مال خود کرد.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دو شاخص مهم ارزیابی خبرنگاران و رسانه‌ها را تولید و پرداخت اختصاصی دانست و گفت: هرچه  قدرت  خبرنگاران و رسانه‌ها در تولید و پرداخت اختصاصی و اختصاصی‌سازی بیشتر باشد، موفقیت آنها در جذب مخاطب و اثرگذاری و تنوع محتوای عرضه شده بیشتر خواهد بود.

نصراللهی با تشریح چگونگی اثرگذاری  اعتقاد به هر کدام از نظریه‌های ارتباطی، راهبرد‌ها و رویکرد‌ها رسانه‌ای  در سوژه‌یابی و سوژه پردازی گفت: اعتقاد و ایمان به برخی از نظریه‌ها مثل نظریه تزریقی، باعث می‌شود برخی از سوژه‌های مورد نیاز مردم  «انکار» یا در موردش «سکوت» یا «کوچک نمایی»  شود و، اما اعتقاد و باور به نظریه‌هایی که مخاطبان رو فعال و «گیت‌کیپر»  فرض می‌کنند، باعث «واقع نمایی سوژه ها» خواهد شد.

این استاد ارتباطات و رسانه با انتقاد از پوشش موضوعات راهبردی با رویکرد رویدادی و کمی و سنتی در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید برای موضوعات راهبردی و مورد نیاز مردم، رویکرد کیفی، روندی و تعاملی داشته باشند.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان تأکید کرد: رسانه‌ها باید در پرداخت سوژه‌ها توازن را رعایت کنند و به ارزش‌ها، اقشار، مناطق و موضوعات مختلف، متناسب با وزن و اعتبار شان، توجه داشته باشند.

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴)
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
پوشش ۲۸۰ هزار کیلومتر راه در شش روز اخیر
شروع به کار ادارات خراسان رضوی با ۲ ساعت تاخیر
پایان ماراتن مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور در اهواز با قهرمانی خوزستان
زنجان؛ کاروانسرای نیک‌پی یادگار باشکوه دوره صفوی
مسدود شدن محور طبس -اصفهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۹ آذر ۱۴۰۴
جهش بزرگ در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی زنجان
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
تداوم بارش باران و برف و کاهش محسوس دما در استان سمنان
بانخبگان: نخبه ایکنولوژی ایران از مسیر علمی خود می‌گوید.
کاهش بیش از ۱۰ درجه‌ای دما در چهارمحال و بختیاری
نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور
تمامی محور‌های چهارمحال و بختیاری باز است
غیرحضوری شدن فعالیت برخی مدارس استان سمنان
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی
تجلیل از افتخار آفرینان کنکور سراسری در زنجان
مهمانی فرشته‌ها در زنجان
پایان جشنواره پانتومیم در زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مدارس کدام استان‌ها، فردا (شنبه) غیرحضوری است
مدارس ۵ شهرستان فارس فردا غیرحضوری است
میران بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری
تمامی فرودگاه‌های کشور در آماده‌باش کامل قرار گرفتند
ادامه بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور
کنفرانس‌های ضدفاشیست در ونزوئلا، آمریکا را عصبانی کرده است
اعلام میزان بارش‌های اخیر استان کهگیلویه وبویراحمد
اعلام وضعیت مدارس استان برای روز شنبه ۲۹ آذرماه
فردا، فعالیت همه مدارس و مراکز آموزشی آذربایجان شرقی
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
پیش بینی آغاز مجدد بارش برف از ظهر امروز، ۲۸ آذر، در خراسان رضوی
صادرات غیرنفتی از ۵۴۳ میلیون دلار در سال ۵۷ به ۴۵ میلیارد دلار رسید
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم
ثبت رکورد جدید بارش‌ها در غرب و جنوب کشور
نگاهی به فیلم‌های امروز تلویزیون
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۱۰ نظر)
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
اجرای ۴۲ طرح عمرانی در کمالشهر  (۲ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
انحراف اتوبوس در محور رفسنجان–کرمان ۱۵ مصدوم برجا گذاشت  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)