• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۵۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۲
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

حدود ۹۸ درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا امروز حدود ۹۸ درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش این وزارتخانه قرار گرفته‌اند گفت: تحقق عدالت آموزشی تنها با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، اصلاح سیاست‌های آموزشی و ارتقای مدارس دولتی ممکن خواهد شد.

 

۹۸ درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش ‌قرار دارند‌

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضوان حکیم‌زاده به مهم‌ترین چالش‌های این حوزه همچون نابرابری در کیفیت یادگیری، تراکم بالای کلاس‌ها و بازماندگی از تحصیل پرداخت و گفت: تحقق عدالت آموزشی تنها با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، اصلاح سیاست‌های آموزشی و ارتقای مدارس دولتی ممکن خواهد شد.

حکیم زاده در میزگرد «راهکار‌های بهبود عدالت آموزشی» به مفهوم «حق دسترسی به آموزش» به‌عنوان نخستین گام عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم شاخصی برای عدالت آموزشی تعریف کنیم، نخست باید ببینیم چه میزان از کودکان این سرزمین، فارغ از جنسیت، نژاد، زبان، فرهنگ، قومیت و مذهب، امکان حضور و ثبت‌نام در مدرسه را دارند. خوشبختانه در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شده و امروز حدود ۹۸ درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند.

وی افزود: هرچند سهم ۲ درصد بازمانده‌ها کم به نظر می‌رسد، اما همان تعداد هم برای ما بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم هیچ کودکی از این حق محروم نماند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه عدالت آموزشی صرفا به حضور فیزیکی در مدرسه محدود نمی‌شود، گفت: گام بعدی، توجه به کیفیت آموزش است. تعبیر بسیار دقیق مقام معظم رهبری درباره "نصیب برابر آموزشی" ناظر به همین موضوع است؛ یعنی کودکی که در دورترین نقاط کشور درس می‌خواند، باید از نظر کیفیت یادگیری، تفاوتی با همتای خود در پایتخت نداشته باشد.

حکیم‌زاده با یادآوری اینکه «هنوز در این حوزه فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم»، خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم و شخص آقای دکتر پزشکیان با راه‌اندازی "نهضت عدالت آموزشی" دقیقاً همین هدف را دنبال می‌کنند؛ یعنی فراهم کردن فرصت‌های بهتر یادگیری در مدارس دولتی تا همه کودکان، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی یا شرایط خانوادگی، از حق آموزش باکیفیت برخوردار شوند.

‌حکیم‌زاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به پیامد‌های عینی نابرابری آموزشی بر سرنوشت دانش‌آموزان گفت: وقتی یک دانش‌آموز وارد نظام آموزشی می‌شود، مسیر آینده‌اش با شاخص‌هایی مثل معدل و قبولی در رشته‌های پرمتقاضی دانشگاه‌ها سنجیده می‌شود. اما واقعیت تلخ این است که امروز دهک‌های بالای درآمدی بیشترین سهم از کدرشته‌های برتر دانشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با ارائه آماری از وضعیت موجود خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور – که عملاً بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌های کشور را در بر می‌گیرد – متعلق به خانواده‌های برخوردار است. در مقابل، سهم دانش‌آموزان روستایی و عشایری در این حوزه سال به سال کاهش می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به این روند هشدار داد و گفت: این آمار به‌روشنی نشان می‌دهد که اگر اقدامات جدی و فوری برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی و مناطق کمتر برخوردار صورت نگیرد، شکاف آموزشی میان طبقات اجتماعی عمیق‌تر خواهد شد و عدالت آموزشی به حاشیه می‌رود.

وی افزود: وقتی فرزندان طبقات برخوردار بیشترین دسترسی را به معلمان خصوصی، امکانات کمک‌آموزشی و کلاس‌های کنکور دارند، طبیعی است که در رقابت برای ورود به دانشگاه‌های برتر دست بالا را پیدا کنند. در این شرایط، فرزندانی که در مدارس روستایی یا مناطق محروم تحصیل می‌کنند، با وجود استعداد‌های مشابه، فرصت برابر برای شکوفایی ندارند.

حکیم‌زاده این وضعیت را یکی از دلایل راه‌اندازی «نهضت عدالت آموزشی» توسط دولت چهاردهم دانست و تاکید کرد: هدف اصلی این نهضت آن است که کیفیت یادگیری در مدارس دولتی، به‌ویژه در مناطق محروم، به سطحی ارتقا یابد که هیچ دانش‌آموزی صرفا به دلیل شرایط اقتصادی و جغرافیایی از دستیابی به آینده بهتر محروم نشود.

‌حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی صرفا به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها محدود نمی‌شود، به موضوع تراکم بالای کلاس‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جلوه‌های بی‌عدالتی پرداخت و گفت: امروز در برخی استان‌ها مانند البرز بیش از هزار کلاس داریم که بالای ۴۰ نفر دانش‌آموز دارند؛ این در حالی است که مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش، حداکثر ۲۶ نفر در کلاس را مجاز می‌داند. در عمل این یعنی یک دانش‌آموز در کلاس ۴۲ نفره، نصف فرصت دریافت بازخورد آموزشی از معلم خود را دارد نسبت به دانش‌آموزی در کلاس ۲۵ نفره.

وی افزود: استاندارد جهانی کلاس درس بین ۲۰ تا ۲۵ نفر تعریف شده است؛ بنابراین نباید ریشه بی‌عدالتی را فقط در فقر خانواده‌ها دید، بلکه سیاست‌گذاری‌های غلط و بی‌توجهی به استاندارد‌ها نیز به این نابرابری دامن زده است.

معاون آموزش ابتدایی گفت: بهترین معلمان ما در مدارس دولتی حضور دارند؛ فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های معتبر کشور. معلمی که در کلاس ۴۲ نفره مناطق محروم همه دانش‌آموزانش پایان سال تحصیلی مهارت‌های سواد پایه را به‌خوبی کسب کرده‌اند، شاهکاری کرده که قابل مقایسه با شرایط آسان مدارس غیردولتی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نقش بانوان مبلغ در حفظ حیات جنین
یلدا به رنگ همدلی؛ دیدار صمیمانه استاندار کرمان با خانواده‌های مددجوی کمیته امداد
لزوم فعال سازی رمز اول پویا برای جلوگیری از کلاهبرداری
توضیحات دادستان کردستان در خصوص پروژه تقاطع کمال الملک
وزیر کشور سوئیس: با ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی برای کودکان موافقم!
فرار درآمد‌های ارزی با کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف
فاکتور‌های کاغذی از فردا اول دی اعتبار ندارد
توافق استانداران کرمان و یزد برای توسعه اقتصاد منطقه‌ای
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۳۰
ادامه پیروزی‌های بارسلونا در لیگا
هدف نهایی جهاد تبیین، تربیت سرباز تراز نظام مقدس اسلامی
آیین دانش آموختگی پاسداران جوان
انتصاب رئیس جدید هیئت دوچرخه سواری خوزستان
تلاش برای وصل برق ۶٠ روستای ساردوئیه
ساماندهی غرفه‌های فروش گلزار شهدای کرمان آغاز شد
ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان از اول دیماه
خبر‌هایی از مصوبات شورای امر به معروف در شاهرود
حزب‌الله لبنان: تسلیم‌پذیری در قاموس ما جایی ندارد
بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آمادگاه ملخ صحرایی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
محرومیت دوساله خواهران منصوریان
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)