• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۵۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
اقتصادی » صنعت

کاهش تعرفه واردات خودرو برای تعادل بازار

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه واردات خودرو عزم خود را جزم کرد و آن را به سرانجام رساند تا با واردات بیشتر بازار به تعادل واقعی برسد، هرچند با گذشت حدود نیمی از سال هنوز واردات خودرو اثری در بازار نداشته است.

کاهش تعرفه واردات خودرو برای تعادل بازار
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۲۰ درصد برای خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی سی و همچنین شکسته شدن انحصار واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی پس از ۱۳ سال، امیدواری‌ها برای تعدیل قیمت‌ها در بازار افزایش یافته است. 
 
تحولات اخیر بازار خودرو در ایران، دو تغییر مهم را رقم زده است: نخست، کاهش تعرفه واردات خودرو و دوم، شکسته شدن انحصار ۱۳ ساله خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که به گفته مقامات وزارت صمت، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش قیمت این دسته از محصولات ایفا کند.
 
سیدحامد عاملی، معاون وزیر صمت می‌گوید: امسال برای نخستین بار پس از ۱۳ سال خودرو‌های با حجم موتور بالا وارد کشور می‌شود که می‌تواند قیمت این رده از محصولات را تعدیل کند. همچنین با تعرفه ۲۰ درصدی برای خودرو‌های اقتصادی، شرایط ثبات قیمت و تنظیم بازار برای مصرف‌کننده واقعی فراهم می‌شود.

وی همچنین از رشد ۲۵ درصدی واردات نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام کرده است که امسال ۲۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد.
 
آیا کاهش تعرفه کافی است؟
با وجود این تحولات، کارشناسان نگاه محتاطانه‌ای دارند. ابراهیمی‌نژاد، کارشناس خودرو می‌گوید: تعرفه، مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در ایران بود. کاهش اخیر می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند، اما هزینه‌های جانبی همچنان قیمت را بالا نگه می‌دارد.

این هزینه‌ها شامل حمل‌ونقل، بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و سود واردکننده است که باعث می‌شود حتی پس از کاهش تعرفه‌ها، خودرو‌های وارداتی همچنان ۷۰ تا ۲۸۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی عرضه شوند.
 
تولید داخلی همچنان گرفتار
در طرف دیگر، تولید داخلی نیز از مشکلات مزمن رنج می‌برد. کاهش میزان تولید( تیراژ، کمبود قطعات و هزینه بالای تولید، باعث افزایش قیمت تمام‌شده شده است.
 
محمدرضا پوردهقان، نماینده اردکان در این باره گفت: اگر انحصار ادامه پیدا کند و کیفیت ارتقا نیابد، اما قیمت همچنان بالا باشد، این ظلم آشکار به مصرف‌کننده است.
 
به گفته کارشناسان، گران بودن واردات و ناکارآمدی تولید داخلی، مصرف‌کننده ایرانی را در یک چرخه بن‌بست قرار داده است.
 
آیا واردات می‌تواند قیمت‌ها را بشکند؟
برخی تحلیلگران امیدوارند ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و افزایش حجم واردات، رقابت ایجاد کند و قیمت‌ها را کاهش دهد. اما کارشناسانی مانند کریمی‌سنجری هشدار می‌دهند: تا زمانی که رقابت واقعی میان تولیدکننده و واردکننده شکل نگیرد، واردات تأثیر جدی بر قیمت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت.
 
هرچند کاهش تعرفه به ۲۰ درصد و ورود خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌تواند فضای بازار را اندکی رقابتی‌تر کند، اما واقعیت این است که هزینه‌های جانبی واردات از حمل‌ونقل و بیمه گرفته تا مالیات و سود واردکننده، همچنان باعث می‌شود قیمت خودرو‌های خارجی در ایران بسیار بالاتر از نرخ جهانی باشد.

به نظر می‌رسد تنها با ترکیب سیاست‌های کاهش تعرفه، مدیریت واردات، آزادسازی تدریجی بازار و اصلاح ساختار تولید داخلی، می‌توان به رقابتی شدن واقعی بازار خودرو و تعدیل پایدار قیمت‌ها امیدوار بود.
 
گزارش مکتوب از فائزه شعبانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پلمب کلینیک غیرمجاز دامپزشکی در تبریز
ارائه خدمات درمانی به بیماران با حضور ۸۳ پرستار در بیمارستان کیش
همایش توسعه بهداشت جمعی و احیای قلبی ریوی
اوسمار ویرا رسما سرمربی پرسپولیس شد
نواخته شدن زنگ پدافند غیرعامل در مدارس آذربایجان شرقی
صعود تیم ملی تنیس روی میز ایران به جمع ۸ تیم برتر مسابقات قزاقستان
پیش بینی وزش باد شدید در سمنان
ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و کنترل آنها در سطح شهر
تساوی وباخت مسی‌های کرمان درلیگ یک فوتبال
معرفی حریفان ملی‌پوشان ایران در مسابقات تن‌بال قهرمانی جهان
آغاز اردوی تیم ملی کاراته ناشنوایان ایران اعزامی به المپیک توکیو در رشت
قهرمانی تیم شایان در مسابقات والیبال جام شهدای برکاده کوچصفهان
استقبال از سرمربی برتر فوتبال زنان آسیا در بم
نایب قهرمانی ایران در کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان
بسته خبر‌های کوتاه ۵ آبان ۱۴۰۴
نمایشگاه تخصصی پدافند غیر عامل شهرداری کرمان
افتتاح خط دوم ایست و بازرسی مرصاد
بازگشت دو معدن به چرخه تولید در نقده
 تأکید بر نقش حیاتی پرستاران و هشدار درباره چالش سرانه نیروی انسانی
پوشش ۹۰ درصدی تعرفه‌های دولتی درمان ناباروری توسط بیمه سلامت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیروزی المپیاکوس در شب درخشش طارمی
آلودگی هوای مشهد رو به افزایش است
لحظه «تصمیم»؛ وقتی عقربه‌های ساعت بیمارستان بعثت از حرکت ایستاده بود
افزایش تعداد مصدومان تصادف دو اتوبوس در جاده مخصوص کرج به ۲۶ نفر
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد
اعلام اسامی برترین‌های چهل و هشتمین دوره مسابقه های سراسری قرآن
تحقق ۶۰ درصد توسعه شبکه فیبر نوری تا پایان دولت چهاردهم
فردا آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو
نتایج روز هشتم بازی‌های آسیایی جوانان؛ بحرین
سرقت مسلحانه از طلافروشی در رودان
کارگروه ویژه رسیدگی به مطالبات پرستاران تشکیل شد
ریابکوف: روسیه شانه به شانه در کنار ایران ایستاده است
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت
سقوط بالگرد و جنگنده آمریکایی در دریای جنوبی چین
اوقات شرعی اهواز، ۵ آبان ۱۴۰۴
فروش اینترنتی بلیت بازی فجر سپاسی و استقلال  (۱۴ نظر)
مرمت و احیای بنای تاریخی سه‌گوش اهواز  (۲ نظر)
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
فرصت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۵ برای اولویت‌های جدید فراهم شد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
حمله احتمالی دشمن ناکام‌تر از دفاع مقدس ۱۲ روزه خواهد بود  (۱ نظر)
زادگاه مبین عظیمی غرق در جشن و شادی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
اروپا می‌خواهد به هر قیمتی جنگ اوکراین را ادامه دهد  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
آسفالت معابر شهرستان کهگیلویه در دستور کار  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
انتشار اسناد جدیدی از لانه جاسوسی برای اولین بار  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)