پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای شهر تهران گفت: پیشپرداخت ۱۵ درصدی برای واردات واگن های چینی در دولت به تصویب رسیده اما به صورت عملی هنوز پرداخت نشده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز در سیصد و پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه واگنها به تدریج وارد خواهند شد، تصریح کرد: پیشپرداخت ۱۵ درصدی در دولت به تصویب رسیده اما به صورت عملی هنوز پرداخت نشده است. من از هر ریسمانی هراس دارم و امیدوارم که پیشپرداخت انجام شده باشد. اگر پرداخت شده باشد باید رقم به حساب بانک عامل در چین واریز شود. مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ مگر اینکه کسی مشکلی بیافریند.
چمران درادامه ابراز امیدواری کرد که اولین رام قطارها در بهمنماه وارد تهران شود.
برگزاری جلسه با وزارت صمت درخصوص نمایشگاه بینالمللی، بهزودی
رئیس شورای شهر تهران همچنین با تاکید بر اینکه هفته قبل نامهای به وزارت صمت ارسال کردیم، گفت: قرار شد جلسهای با این وزارتخانه برگزار و در مورد نمایشگاه بینالمللی و موضوع دیگری بحث شود.
طرح جامع ترافیک باید در کمیسیون تخصصی بررسی میشد
چمران با بیان اینکه توضیحات در مورد طرح جامع ترافیک برای ما قابل قبول نبود، نیز گفت: این موضوع باید در کمیسیون تخصصی بررسی میشد. بدون تایید شورا، روش تصویب طرح جامع را درست نمیدانیم. دوباره در مورد آن سوال کردیم و به نتیجه رسیدیم که در شورا مطرح و سپس به شورای عالی ترافیک ارسال شود.
وی تصریح کرد: اصل جلسه شورای عالی را درست نمیدیدیم اما مواردی در طرح لحاظ نشده بود. باید طرح را به صورت مبسوط بررسی کنیم؛ اینکه در مورد آن ۲۰ دقیقه توضیح داده شود، کافی نیست. از نظر ما این طرح هیچگونه اعتبار اجرایی ندارد. ممکن است بتوان مشکلات آن را رفع کرد اما جای گفتن آن نیست.
سامانه نظام مهندسی باید به صورت سامانهای باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیستم نظام مهندسی باید با اصلاحاتی کار خود را انجام دهد، اظهار کرد: روش فعلی در دوره سوم پیشنهاد و مقرر شد سیستم نظام مهندسی به صورت سامانهای باشد. بنده با این موضوع موافقم اما در قانون جای تردید هست که آیا باید صاحب ملک، مهندس ناظر را انتخاب کند یا سازمان نظام مهندسی؟ باید در این مورد بحث و بررسی صورت بگیرد. اگر زمانبر بودن را از روال نظارت سازمان نظام مهندسی حذف کنیم، مشکل خاصی در آن وجود نداشت.
چمران گفت: قرار بود از مهندسان سازمان دعوت کنیم که مشکلات حل شود و همچنان دنبال برگزاری جلسه و حل مشکلات آن هستیم.
تأخیر در تعیین تکلیف لوایح موجب ابهام و توقف در اجرای مصوبات است
در ادامه نشست شورا ، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر لزوم تعیین تکلیف فوری لوایح و طرحهای معطلمانده شهرداری در شورا تأکید کرد و گفت که این تأخیرها موجب ابهام و توقف در اجرای مصوبات مهم شهری شده است.
مهدی پیرهادی گفت : لایحه آرامستانها و نقاط جدید که در جلسه کمیسیون با حضور مدیران شهرداری و اعضا بررسی و صورتجلسه آن نیز همان زمان تنظیم و امضا شده بود، بنا بود با فوریت به صحن شورا ارسال شود، اما اکنون بیش از یک ماه و نیم گذشته و هنوز به شورا نرسیده است.
وی ادامه داد: اگر این لایحه در مسیر اداری گم شده باید کپی آن مجدد ارسال شود و اگر شهرداری از آن منصرف شده است، باید رسماً اعلام کند.
این عضو شورای شهر تهران افزود: طرح جامع آب خام نیز مدتها پیش از سوی شهرداری ارسال شده، اما تاکنون به شورا نرسیده است. این موضوع با توجه به اهمیت تامین آب فضای سبز تهران نیازمند بررسی فوری است و باید مشخص شود علت تأخیر در طرح آن چیست؟.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا همچنین با اشاره به طرح جامع فضای سبز گفت: این یکی دیگر موضوعات مهم شهری است که باید با حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی در شورا بررسی شود. این طرح نیازمند زمان و دقت کارشناسی است و تعلل در طرح آن در صحن شورا به صلاح مدیریت شهری نیست.
جلسه رییسجمهور با اعضای شورای شهر تهران برگزار شود
مهدی اقراریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: از رئیس جمهور درخواست میکنیم جلسهای با اعضای شورای شهر تهران داشته باشد تا بتوانیم در مورد مسائل این شهر با هم گفتوگو کنیم؛ چراکه ایدههای زیادی وجود دارد که میتوان مطرح کرد.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد انتقال پایتخت، افزود: رئیس جمهور اعلام کرده که اگر افرادی دیدگاههایی در خصوص انتقال پایتخت دارند، میتوانند آن موارد را مطرح کنند. از رئیس جمهور درخواست میکنیم جلسهای با اعضای شورای شهر تهران داشته باشد تا بتوانیم در مورد مسائل این شهر با هم گفتوگو کنیم؛ چراکه ایدههای زیادی وجود دارد که میتوان مطرح کرد.
اقراریان تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس، درخواست ما این است که کمیسیون عمران و حمل و نقل و شهرداری تهران به وظایف ذاتی خود در مورد سرویس مدارس عمل کند و نظارت کافی را داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: اگر اعضای شورا در مورد تهران مطالعهای کردهاند، نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه دهند تا مورد بحث و بررسی صورت بگیرد و بتوانیم به نتیجه برسیم.
مهدی چمران تأکید کرد: تهران آب ندارد؛ اما مگر اصفهان آب دارد؟ امروز در زاینده رود کنسرت برگزار میکنند. ما باید خود را با شرایط وفق دهیم و بتوانیم برای آن برنامه ریزی کنیم. این جمعیت ۱۰ میلیون نفری به هرجای کشور برود، آنجا را به هم خواهد ریخت. حتی اگر دو میلیون نفر هم به نقطهای دیگر بروند، چالش ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه باید در مورد آب و فاضلاب برنامه ریزی صورت بگیرد، یادآور شد: یکی از وزارتخانهها پیشنهاد داده بود که به دلیل کم آبی، دو سال ساخت و ساز متوقف شود و ما گفتیم که باید راهکارها بررسی و ارائه شود تا چنین اتفاقی رخ ندهد.
چمران با تأکید بر اینکه وقتی آب را در اصفهان میبندیم و طراوت آن را میگیریم، چیزی از آن باقی نمیماند، گفت: به هر شکل امیدواریم پیشنهادات جامعی برای مدیریت مسائل پایتخت ارائه کرد. مسائلی هست که همه میگویند، اما همه به آن عمل نمیکنند.
انتقال اشجار به پادگان ، خشک شدن درختان نتیجه اهمال پادگان
درادامه ، امیر شهرابی شهردار منطقه ۱۴ در سیصد و پنجاه و سومین جلسه شورای شهر در مورد گزارش ارائه شده از سوی یکی از اعضای شورا در جلسه در مورد قطع درختان، گفت: در سال ۱۴۰۲ برای اجرای آزادراه شهید شوشتری و تقاطع بزرگراه بسیج-محلاتی باید بستر پروژه فراهم میشد. زونهایی برای جابجایی اشجار در نظر گرفته شد و شهرداری منطقه نسبت به جابجایی اشجار اقدام کرد.
وی افزود: دو حکم کمیسیون ماده هفت در چهارم دی ماه برای آزادراه شهید شوشتری و ۱۲ آذرماه برای بزرگراه شهید محلاتی صادر شده بود و مناقصه به چاپ رسید. از بین پیمانکاران، با رعایت تمام ضوابط قانونی، یکی از پیمانکاران دارای سابقه قبلی انتخاب شد و عملیات اجرایی را برعهده گرفت.
شهرابی با بیان اینکه زمان انعقاد قرارداد ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ بود و دو ماه فرصت داشت، گفت: رقم قرارداد ۲۸ میلیارد تومان بود که در طی اجرای این قرارداد ۶ هزار و ۸۱۳ درخت از ۶ موقعیت برداشت و به مناطق نظامی منتقل شد.
وی ادامه داد: جابجاییها تا ۲۷ دی ماه انجام و غالب درختان به مجموعه نیروی زمینی سپاه منتقل شد. پیمانکار موظف بود در دوره چهار ماهه، تضمین نگهداری درختان را بر عهده داشته باشد و پیمانکار در این مدت در محل حضور داشته و آبیاری و نگهداشت درختان را انجام داده است.
شهرابی با بیان اینکه در ۱۳ آذرماه ۱۴۰۳ کارشناس فضای سبز اعلام کرد که درختانی که شرایط نگهداری داشتند به صورت سبز حفظ شدهاند، خاطرنشان کرد: پیمانکار موظف بود ۸۰ درصد درختان را به صورت سبز تحویل دهد. خشک شدن درختان با بن بالا و سوزنی شکل در جابجاییها اجتناب پذیر بود و غیر از آن هزار و ۸۹ درخت خشک و به دنبال آن پیمانکار یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان جریمه شد. باید درختان با بن بالای ۱۵ سانتی متر غرس میشد و هزار و ۲۰۰ درخت زیتون تلخ کاشته شد.
وی اضافه کرد: ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رقم حسن انجام کار باقی مانده و پرداخت شده است. هزینه جابجایی پرداخت نشده، جریمه صورت گرفته و هزینه حسن انجام کار نیز باقی مانده است. اینکه پس از دوره تضمین چه اتفاقی در آن محدوده افتاده، از ید پیمانکار و منطقه خارج بوده است.
شهرابی با بیان اینکه پادگان نیروی زمینی موظف بوده از درختان نگهداری کند، گفت: اتفاقاتی که در آن افتاده، بر اساس گفتههای کارشناس فضای سبز پس از دوران تضمین بوده است. با پیگیریهای فراوان، تنها اجازه دادند با خودرو از محل بازدید کنیم و حتی اجازه نداشتیم از خودرو پیاده شویم. ما به آن مجموعه دسترسی نداریم.
شهردار منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه پادگان باید نسبت به نگهداشت درختان پس از دوره تضمین اقدام میکرد، یادآور شد: درختان شهرکها را هم شهرداری نگهداری نمیکند و وظیفهای در این زمینه ندارد. این اتفاق در تمام تهران جریان دارد و تنها مختص منطقه ۱۴ نیست.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت پادگان، بعید است امکان آبیاری درختان وجود داشته باشد. به اعتقاد بنده شهرداری نباید زیر بار جابجایی درختان به پادگان میرفت، اما آن اتفاق افتاد.
افزایش ۷۰ میلیون مترمربعی فضای سبز در دوره ششم مدیریت شهری
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان ارائه گزارش شهردار منطقه ۱۴ در رابطه با جابجایی درختان برای اجرای پروژه آزادراه شهید شوشتری و تقاطع بزرگراه شهید محلاتی- بسیج با بیان اینکه سرانه فضای سبز درون شهری از ۱۵.۹۳ مترمربع در این دوره به ۱۷ مترمربع رسیده و ۷.۳ درصد رشد فضای سبز درون شهری را شاهد بودهایم، اظهارکرد: ما امروز از ۴۳ هزار هکتار فضای سبز درون شهری به ۵۰ هزار هکتار رسیدهایم. به نوعی معادل ۷۰ میلیون مترمربع در این دوره افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در حوزه برون شهری هم از ۱۴ هزار و ۳۳۳ هکتار به ۱۵ هزار و ۴۷۶ هکتار رسیدهایم، خاطرنشان کرد: ۲۹ باغ و ملک به مساحت ۸۷ هزار مترمربع خریداری و به فضای سبز تبدیل شده است. البته در مواردی ناچاریم برای اینکه مسیر مردم کوتاه و مصرف بنزین کمتر شود، درختان را جابجا کنیم که مشکلاتی را هم به دنبال دارد.
بابایی با بیان اینکه دوستانی میگویند یک مسئول برای جابجایی درختان باید استعفا دهد، تصریح کرد: بنده با این موضوع مشکلی ندارم، اما آن مسئولی هم که باعث شده بیش از صد هکتار از بوستان سرخه حصار کاسته شود، باید در مورد آن پاسخگو باشد.
پروژه اجرا نشده به دلیل موانع موجود است
سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه پروژه تقاطع بزرگراه شهید محلاتی- بسیج ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: متأسفانه با موانعی که سازمان بسیج ایجاد کرده پروژه متوقف شده است. بارها مواردی را مطرح کردیم و ملاحظات در نظر گرفته شده تا نواقص برطرف شود.
وی ادامه داد: قرار بود بخشی از سازمان بسیج در مسیر طرح باشد که جابجا شد. سه یا چهار بار طرح را تغییر دادیم، اما درنهایت متوقف شد. باید درختان جابجا میشد که پروژه تکمیل شود. درختان جابجا شد، اما اینکه پروژه اجرا نشده به دلیل موانع موجود است و اگر وجود نداشت، این پروژه امسال به نتیجه میرسید.
آقامیری با بیان اینکه اینگونه نیست که این دوره مدیریت شهری درختان را قطع میکنند، یادآور شد: همواره تداخل در پروژههای شهری وجود داشته است. در اجرای طرحهایی همچون بزرگراههای امام علی (ع) و نواب صفوی، املاکی تملک و درختانی جابجا شدند تا این دو پروژه فاخر اجرایی شود.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه میتوان قانونی را در نظر گرفت که اگر در طول مسیر درختانی با بن بالا وجود دارند، هیچ گونه جابجایی صورت نگیرد، اظهارکرد: تا زمانی که چنین قانونی وجود ندارد، نمیتوان پروژههای عمرانی را متوقف کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه پروژههای عمرانی هم برای ما اهمیت دارد، گفت: ما در این زمینه در طول سالیان اخیر به شدت موفق بودهایم، اما هنر این است که هم طرح عمرانی اجرا و هم درختان حفظ شود.
مهدی چمران افزود: جابجایی درختان در فصل مناسب صورت گرفته و چند درخت باقی مانده بود که بعد از آن جابجا شده است. فروردین ماه نیز جزء فصل جابجایی است و به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.
جابجایی درختان منطقه ۱۴ با طی مسیر قانونی و مجوز کمیسیون ماده ۷ انجام شده است
در ادامه داود گودرزی ، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: در مورد جابجایی درختان در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید محلاتی- بسیج، مسیر شفافی طی شده و قرارداد آن مشخص است و با طرح برخی موارد نادرست، عملکرد خود را زیر سؤال نبریم. نگهداشت و توسعه فضای سبز در داخل و حاشیه شهر روند مطلوبی داشته است؛ هرچند انتقاداتی هم وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه مشکل کمبود آب نیست بلکه مدیریت آب است، یادآور شد: مدیریت و حکمرانی آب از ابتدا اشتباه بوده به طوری که سه شرکت برای آن تعیین شده و هریک از بخشها ساز خود را میزنند.
وی ادامه داد: آنها به ما میگویند چاهها را در اختیار قرار دهیم و ما هم نیاز به پساب داریم. در مواردی به دلیل دعواها آب قطع شده بود، امروز آبیاری انجام میشود و بوستان چیتگر و سرخه حصار در حال حاضر سبز هستند.
گودرزی با بیان اینکه اگر ایراداتی وجود دارد به دلیل ناهماهنگی بین دستگاهی است، تصریح کرد: در مورد جابجایی درختان در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید محلاتی- بسیج، مسیر شفافی طی شده و قرارداد آن مشخص است.
کمیسیون ماده ۷ مجوز جابجایی درختان را داده است
وی با تأکید بر اینکه در پروژههای عمرانی سلایقی وجود دارد، اما قانون روند را مشخص کرده و کمیسیون ماده هفت تشخیص میدهد، خاطرنشان کرد: کمیسیون مجوز جابجایی درختان را داده است. قانون مشخص کرده که کمیسیون ماده هفت برای جابجایی درختان تصمیم میگیرد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه این شهر در گذشته باغ و زمین کشاورزی بوده است، یادآور شد: مشخص است که توسعه شهر به این شکل با جابجایی درختان انجام شده است. باید ببینیم که آیا پروژهها را اجرا کنیم یا نه؟
وی اضافه کرد: باید خرد جمعی را در نظر بگیریم و به فرایندهای قانونی پایبند باشیم. سازمان بازرسی شهرداری تهران به موضوع اخیر ورود کرده و دوستان به هیئت تخلفات ارجاع شدهاند و، چون مسیر قرارداد را طی کردهاند، تبرئه شدهاند. چارهای هم وجود نداشت. اگر میخواهیم اتفاقی رخ ندهد باید فرایند جابجایی را تغییر دهیم و در این شرایط نمیتوانیم مواجهه دیگری با پیمانکار داشته باشیم.
گودرزی با تأکید بر اینکه وقتی تعداد درختان بالاست ناچاریم درختان را در حاشیه شهر غرس کنیم، اظهار کرد: این مورد خاص هم درخواست شده بود و بر اساس درخواست، کاشت درختان انجام شده است. مجموعه مورد نظر عدد سنگینی از منطقه برای نگهداشت درخواست کرده بود که منطقه این موضوع را نپذیرفت و تا مدتی نگهداشت را انجام داد و مابقی را به مجموعه مورد نظر واگذار کرد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه رویکرد امسال ما این است که بازپیرایی فضای سبز در حاشیه شهر به نتیجه برسد، یادآور شد: در فضای داخل شهر، برنامه مفصلی در نیمه دوم سال داریم که در آینده در مورد آن توضیح خواهیم داد.
علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران نیز در این جلسه و در توضیح علمی درباره موضوع درختان منطقه ۱۴ گفت: حدود ۱۵ سال است که کاشت درختان سوزنی برگ همچون کاج تهران و سرو نقرهای ممنوع اعلام شده است.
وی افزود: بین درختان کاج در بزرگراه شهید چمران درختان توت کاشته شد و به مرور زمان درختان سوزنی از بین رفتند.
مختاری تأکید کرد: ما با اینکه میدانیم درختان سوزنی برگ در صورت جابجایی خشک میشوند، اما هزینه میکنیم و این کار را انجام میدهیم که مردم شاهد این امر باشند.
وی با بیان اینکه درختان خیابان ولیعصر به اندازه هزار کیلومتر -از مشهد تا تهران- جابجا شدند، گفت: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ درخت در این خیابان کاشته شده و تنها دو تا سه درصد هدررفت داشته است. مختاری با بیان اینکه سال قبل شاهد خزان درختان در تابستان بودیم، یادآور شد: امسال حرارت و گرما بالا بود و با بحران آب نیز مواجه بودیم و به شرکت آبفا نیز کمک کردیم، اما با همه این اوصاف شاهد خزان زودرس در تهران نبودیم.
مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران با تأکید بر اینکه بنده زمانی که وارد حوزه فضای سبز شدم ۱۲۳ بوستان داشتیم و سرانه یک مترمربع بود و امروز هم آمار آن موجود است، گفت: برای اجرای پروژههای بزرگ؛ جابجایی درختان با دستگاههایی که ۲۳ سال پیش خریداری شده بود، انجام میشد.
وی ادامه داد: اگر بنده میخواستم به حرف برخی افراد گوش دهم، تهران امروز خشک شده بود. برخی میگفتند که فضای سبز اصلاً نباید آبیاری شود.
به جای واردات به شرکت های داخلی پول بدهید تا تولید کنند