• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۶۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۴
اقتصادی » صنعت
چالش حقوق مصرف‌کننده در دوران گارانتی؛

انحصاری کردن تعویض روغن توسط نمایندگی‌های خودروسازها

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: انحصاری کردن تعویض روغن توسط نمایندگی‌های خودروسازها، حقوق مصرف کننده در دوران گارانتی را با چالش مواجه می کند.

انحصاری کردن تعویض روغن توسط نمایندگی‌های خودروسازها
 
مرتضی ملاجعفری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما به بررسی مسئله اجبار مشتریان به مراجعه به نمایندگی‌های رسمی برای خدمات دوره‌ای مانند تعویض روغن در دوران گارانتی پرداخت.
 
 وی اعلام کرد: این رویکرد می‌تواند از چند جهت مورد نقد قرار گیرد.
 
ملاجعفری گفت: مشتریان با خرید خودرو مالک آن محسوب می‌شوند و باید حق انتخاب آزادانه در انتخاب مراکز خدماتی داشته باشند. اجبار به استفاده از نمایندگی، نوعی انحصارگرایی است که رقابت سالم را در بازار خدمات پس از فروش کاهش می‌دهد.
 
وی افزود: در شهر‌های بزرگ، مشتریان گاهی مجبورند هفته‌ها برای نوبت تعویض روغن منتظر بمانند، در حالی که مراکز مستقل ظرفیت خالی بیشتری دارند.
 
ملاجعفری همچنین به هزینه بالاتر خدمات در نمایندگی‌های رسمی اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها به دلیل اضافه‌کردن سود نمایندگی و هزینه‌های بالای عملیاتی بیشتر از مراکز مستقل است و مشتریان به ویژه در شرایط اقتصادی دشوار، مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی می‌شوند. 
 
وی تأکید کرد: کیفیت روغن‌ها لزوماً بهتر نیست و برخی نمایندگی‌ها ممکن است از روغن یا قطعات باکیفیت پایین‌تر استفاده کنند، اما به دلیل انحصار، مشتری چاره‌ای جز پذیرش ندارد، در حالی که بسیاری از مراکز فنی معتبر خدمات باکیفیت‌تر و قیمت مناسب‌تری ارائه می‌دهند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو افزود: این سیاست با حقوق مصرف‌کننده تناقض دارد و در بسیاری از کشورها، قوانین ضد انحصار و حمایت از مصرف‌کننده چنین شرطی را غیرقانونی می‌دانند مگر اینکه خدمات به صورت رایگان ارائه شود. 
 
وی هشدار داد: در درازمدت، این رویکرد منجر به کاهش اعتماد به برند‌های خودروساز می‌شود و نمونه‌های داخلی نشان داده است که خودروسازان انحصارگرا در بلندمدت با فرار مشتریان روبه‌رو شده‌اند. همچنین این سیاست باعث رشد بازار سیاه خدمات خودرو می‌شود، زیرا مشتریان برای فرار از هزینه‌های بالا به تعمیرگاه‌های متفرقه مراجعه می‌کنند که ممکن است استاندارد‌های لازم را رعایت نکنند.
 
ملاجعفری اضافه کرد: این موضوع علاوه بر آسیب به خودرو و تهدید امنیت مالی مشتری، می‌تواند به اقتصاد خرد و اشتغال مستقل نیز لطمه وارد کند. انحصار خدمات، تعمیرگاه‌های کوچک و مستقل را از چرخه خارج می‌کند و اشتغال در این بخش کاهش می‌یابد. 
 
وی همچنین به افزایش فساد در سیستم نمایندگی‌ها اشاره کرد و گفت: برخی نمایندگی‌ها با سوءاستفاده از این انحصار، خدمات اضافه غیرضروری به مشتریان تحمیل می‌کنند، مانند تعویض زودهنگام روغن یا قطعات.
 
ملاجعفری راهکار‌هایی برای حل این مشکل پیشنهاد داد و افزود: خودروسازان می‌توانند به جای اجبار، لیست معیار‌های فنی مانند استاندارد روغن، ابزار‌های مورد نیاز و صلاحیت مراکز را اعلام کنند و هر مرکزی که این شرایط را داشته باشد مجاز به انجام خدمات گارانتی باشد. 
 
وی ادامه داد:: سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده باید مقرراتی تصویب کنند که اجبار به استفاده از نمایندگی‌های خاص را ممنوع کند، مگر در مواردی که خدمات رایگان است و خودروسازان ملزم به پذیرش مدارک معتبر از مراکز غیرنمایندگی شوند.
 
ملاجعفری تاکید کرد: رقابتی‌کردن بازار خدمات پس از فروش باعث می‌شود خودروسازان مجبور به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های خدمات خود شوند و این به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.
 
 وی افزود: استفاده از گارانتی‌های بیمه‌ای، که امکان مراجعه مشتری به هر مرکز معتبر تحت پوشش بیمه را فراهم می‌کند، می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. همچنین افزایش شفافیت و آگاهی مصرف‌کننده ضروری است تا مشتریان از حقوق خود آگاه شوند و در صورت اعمال شرایط غیرمنصفانه از طریق مراجع قانونی شکایت کنند.
 
ملاجعفری اضافه کرد: این سیاست انحصاری بیشتر به نفع خودروسازان و نمایندگی‌هاست تا مشتریان و در بلندمدت می‌تواند به اعتماد مصرف‌کننده آسیب بزند و حتی منجر به کاهش فروش شود. 
 
به گفته ملاجعفری، اصلاح قوانین گارانتی، افزایش حق انتخاب مشتری و نظارت نهاد‌های ناظر، راه حل اصلی برای این موضوع است و اگر این مسئله در رسانه‌ها به درستی مطرح شود، می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات مثبت در صنعت خودرو باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
«فواد ۱۲۸» سامانه ای برای شنیده شدن صدای مردم
اعلام ضوابط جدید تسهیلات مسکن
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)