• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۹۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۸
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
حکیم زاده:

الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، افق مشترک نظام آموزشی کشور است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این الگو می‌تواند زمینه‌ساز هم‌افزایی میان معلمان، مدیران و خانواده‌ها و جهت‌دهنده حرکت مدارس در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین باشد.

الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، افق مشترک نظام آموزشی کشور است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضوان حکیم‌زاده گفت: اینکه بگوییم سند تحول بنیادین در دوره‌های گذشته اجرا نشده، گزاره دقیقی نیست. سند هیچ‌گاه در نقطه صفر نبوده است، اما در زمان تصویب، پیوست اجرایی و مالی مشخصی نداشت و همین امر موجب شد ارزیابی دقیق میزان تحقق آن دشوار شود.

وی افزود: در همه دوره‌های وزارت، اجرای سند تحول در برنامه کاری وزرا قرار داشته است و معلمان کشور، به‌ویژه در مناطق مرزی و کم‌برخوردار، با خلاقیت و ابتکار در حال اجرای روح سند هستند. معلمان در کلاس‌های خود با استفاده از فناوری، بازی و دست‌سازه‌ها مفاهیم آموزشی را به‌صورت تلفیقی و خلاقانه به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: مدرسه تراز سند تحول بنیادین، مدرسه‌ای است که در آن روش‌های یاددهی و یادگیری متحول می‌شود؛ معلم از محور دانای کل به راهبر یادگیری تبدیل می‌شود و دانش‌آموزان در محیطی گرم، مشارکتی و ارزش‌محور، مهارت تفکر، پرسشگری و خلاقیت را تجربه می‌کنند.

حکیم‌زاده به برنامه‌های تحولی دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: برنامه توانمندسازی معلمان با عنوان «طرح توانا» در بستر اجتماعات یادگیری اجرا شد و تاکنون بیش از ۳۳۰ هزار مدیر، معلم و راهبر آموزشی عضو این اجتماعات شده‌اند. هدف این طرح، ایجاد جریان یادگیری مستمر و تبادل تجربه میان معلمان برای تحقق واقعی سند تحول در کلاس درس است.

وی به برگزاری نخستین جشنواره ملی اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری اشاره کرد و افزود: در این جشنواره، بیش از ۹۵ هزار معلم از سراسر کشور شرکت کردند و ۵۴ هزار محتوای آموزشی تحولی توسط آنان در فضای مجازی تولید شد که نشان‌دهنده ظرفیت عظیم نیروی انسانی آموزش و پرورش برای تحقق مدرسه تراز است.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت مدرسه تراز با طرح‌های تدبیر و تعالی، گفت: طرح‌های گذشته بیشتر به فرایند‌ها توجه داشتند، اما در الگوی مدرسه تراز، تاکید اصلی بر نتایج و عملکرد واقعی مدرسه در یادگیری دانش‌آموزان است.

وی به چالش‌ها و پیش‌نیاز‌های اجرای الگوی مدرسه تراز اشاره کرد و افزود: نبود پیوست مالی در زمان تصویب سند تحول و محدودیت تجهیزات فناوری در برخی مدارس از موانع اصلی است. با این حال، با مصوبه جدید دولت چهاردهم، تامین تجهیزات آموزشی و فناوری برای مدارس به‌عنوان اولویت مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها و شرکت‌ها مصوب شده است.

حکیم‌زاده اظهار کرد: تحقق مدرسه تراز، با مشارکت و باور معلمان و مدیران و از دل کلاس درس رقم می‌خورد، نه از پشت میز‌های ستادی. هرجا معلم خلاق و باورمند حضور دارد، همان‌جا مدرسه تراز سند تحول بنیادین شکل گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بتوانیم الزامات اجرای کامل الگوی مدرسه تراز را فراهم کنیم و همراهی و همسویی معلمان، مدیران و خانواده‌ها را داشته باشیم، این چارچوب می‌تواند افق مشترکی میان ذی‌نفعان نظام آموزشی ایجاد کند تا همه بدانند مدرسه قرار است به کدام سمت حرکت کند و چگونه باید عملکرد خود را بهبود ببخشد.

وی افزود: در نظام‌های آموزشی موفق دنیا نیز چنین اسنادی وجود دارد. الگوی مدرسه تراز مسیر روشن حرکت مدارس را مشخص می‌کند و به مدیران و ارکان مدرسه نشان می‌دهد که مدرسه مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه باید پیشرفت را رصد کرد. البته این الگو دستوری نیست و مدیران با توجه به شرایط و اقتضائات مدارس خود، برنامه‌های اجرایی را طراحی می‌کنند.

حکیم‌زاده به برنامه‌های توانمندسازی مدیران اشاره کرد و گفت: باید نمره بسیار خوبی به اقدامات توانمندسازی مدیران بدهیم. گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور نشان می‌دهد که مدیران به‌صورت عملی و کارگاهی در این برنامه‌ها مشارکت داشتند و نه صرفا در قالب سخنرانی‌های سنتی. این رویکرد باعث شد مدیران به‌صورت واقعی در یادگیری مشارکت کنند.

وی بر ضرورت راه‌اندازی سامانه استقرار سند تحول بنیادین تاکید کرد و افزود: این سامانه می‌تواند ابزاری موثر برای به‌کارگیری آموخته‌های مدیران در مدارس باشد. با توجه به گستره اجرای برنامه و زمان محدود، عملکرد همکاران در سراسر کشور بسیار درخشان بوده است.

معاون آموزش ابتدایی درباره ارزیابی اجرای برنامه اظهار کرد: برای برنامه‌های توانمندسازی، ارزیابی اولیه و نهایی انجام شد. مدیران میزان آشنایی خود با موضوعات آموزشی پیش از کارگاه را اعلام کردند و پس از اجرای کارگاه، مجددا خودارزیابی انجام دادند. بازدید‌های میدانی از ابتدای مهرماه نشان می‌دهد که حرکت تحولی در مدارس آغاز شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
معاون رئیس‌جمهور: طرح اخیر مجلس درباره مهریه غیرمتوازن است
استاندار خوزستان با حضور میدانی دستور رسیدگی فوری و عملیات بازسازی صادر کرد
ثبت ملی سه محصول لبنی بومی خراسان شمالی در فهرست ناملموس کشور
تداوم بارش رحمت الهی در یزد
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس
برگزاری همایش ملی فیزیک در دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی
صدور احکام جایگزین حبس در دادگستری مرکز لرستان
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
برگزاری مراسم ولادت حضرت زهرا (س) در کوالالامپور
رعایت فاصله اجتماعی راهکار جلوگیری از گسترش آنفلوانزا
نیمی از مردم آمریکا مشکل تامین غذا دارند
کشف محموله کاغذ دیواری قاچاق در شاهرود
اهدای یک میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به خانه هلال مسجد فاطمه الزهرا زیرکوه
بزرگداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن در پیشاور
بارش برف در ۱۹ محور شریانی استان مرکزی
تقابل هیرکان رشت در هفته ششم رقابتهای لیگ حرفه ای بسکتبال باشگاه های کشور
سیلاب، بخش عشایری ایلام را متضرر کرد
افزایش ۲۴ درصدی ترخیص کالای اساسی از گمرکات خوزستان
تصرف شناور حامل نفت ونزوئلا دزدی دریایی دولتی است
اعتماد مشترک تضمین‌کننده صلح و ثبات میان ملت‌ها است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
پوتین حمایت خود را از دولت ونزوئلا اعلام کرد
خوشحالی مردم کهگیلویه و بویراحمد از بارش باران
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر
بسته فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۲۰
دشمن فهمیده ایران با فشار نظامی تسلیم و تصرف نمی‌شود
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
برگزاری آزمون استخدامی صدا و سیمای خراسان جنوبی  (۲ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۱ نظر)
تألیف کتاب با موضوع کودکان دیرآموز در کهگیلویه و بویراحمد  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
نامه وزیر ارتباطات درباره سیم‌کارت‌های سفید  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
تخلیه و بارگیری ۶۶ هزار تُن گندم در بندر شهید رجایی  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر محیط‌ زیست کنیا  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)