• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۰۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۳
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل می‌کند

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل می‌کند و موقعی می‌توان با مخاطرات آن مقابله کرد که اخلاق و فرهنگ و اجتماع هم در آن دخیل شود.

**حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل می‌کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وحید شالچی  در مراسم  اختتامیه همایش ملی حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال با اشاره به انقلاب چهارمی که به لحاظ فناوری درگیر آن شده‌ایم، گفت: این انقلاب دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند، چرا که دارای سرعت و معنای عجیبی است و شتاب گسترده‌ای در جهان برای انطباق با این وضعیت شکل گرفته است.

شالچی افزود: ما در حوزه آموزش عالی در عصر حاضر به سرعت تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم به طوریکه امکان دارد در سال آینده دانشگاه متفاوتی تاسیس شود. ضمن اینکه دو سال اخیر هم در این زمینه متفاوت از همه ادوار گذشته بوده است، از جمله در فرم معلم و کلاس تفاوت کاملا محسوس بود.

وی با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال صرفا یک ابزار نیست، بیان کرد: دیجیتالی شدن ابزار‌های متفاوتی برای پژوهش و تدریس در اختیار ما گذاشته که منطق جدیدی برای حکمرانی را ایجاد کرده و فرهنگ سازمانی جدیدی را شکل می‌دهد و نظام دانایی متفاوتی را برای ما در عرصه دانشگاه ایجاد می‌کند. ما در حال گذر از دانشگاه به محلی برای تولید علم به میدانی برای شکل گیری تصمیماتی مبتنی بر داده، یادگیری و شبکه‌های هوشمند که تبعات زیادی را به همراه دارد، هستیم.

شالچی تصریح کرد: وقتی پلتفرم‌ها قدرت پیدا می‌کنند این پرسش ایجاد می‌شود که این قدرت چه کسانی را برنده و چه کسانی را بازنده می‌کند. در این شرایط استقلال دانشگاه دچار مشکل می‌شود و حریم خصوصی استاد و دانشجو با مخاطرات رو‌به‌رو می‌گردد و حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی بیش از آنکه یک مساله فنی باشد، می‌تواند مسایل اخلاقی و انسانی را هم به وجود بیاورد.

وی با طرح این سوال که در شرایط فعلی آیا ما به سمت آزادسازی آموزش حرکت می‌کنیم یا دیجیتالی سازی کنترل اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: این مساله کنترل سخت تری از کنترل‌های قبلی خواهد بود. اینکه در عصر دیجیتالی شدن فناوری در خدمت حکمرانی انسانی قرار می‌گیرد و یا حکمرانی انسانی در خدمت فناوری، اقتصاد و سرمایه قرار می‌گیرد. در این شرایط ساختار تصمیم گیری تغییر خواهد کرد چراکه در پسا دیجیتال ما به صورت سلسه مراتبی و متمرکز عمل می‌کردیم و تصور می‌شد دارای سرعت عمل هستیم، اما اکنون که انقلاب چهارم را تجربه کرده‌ایم، در حین عمل داده‌ها منتقل می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در تشریح حکمرانی دیجیتال در فضای آموزشی گفت: جریان اطلاعات بالا به پایین نیست بلکه شفاف و دو سویه است و دانشگاه‌ها هم به جای اجرای سیاست‌ها به سمت کنشگری حرکت می‌کنند. در پسا دیجیتال سیاست گذاری در دانشگاه‌ها مبتنی بر ورودی‌ها و منابع در اختیار بود، اما اکنون می‌تواند بر اساس پیامد‌ها که اثرات اجتماعی در آن دیده می‌شود، شکل بگیرد. در نظام نظارت و ارزیابی تحول زیادی رخ می‌دهد و به صورت لحظه‌ای اطلاعات وارد می‌شود و ماشین روند‌ها را پیش بینی می‌کند و به این ترتیب نقش دولت هم کاهش پیدا می‌کند.

شالچی اضافه کرد: رابطه دانشگاه و جامعه تغییر می‌کند و از حالت منفعل و پاسخگو به سیاست‌های بیرون، تعاملی‌تر عمل می‌کند و بازخورد‌های اجتماعی، برخط و لحظه‌ای دریافت می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط مجموعه‌ای از چالش‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی را خواهیم داشت، گفت: در ملاحظات فرهنگی اول مساله حریم خصوصی مطرح است. همپنین داده‌ها در نقطه‌ای تجمیع می‌شوند و یادگیری بر آن اساس صورت می‌گیرد بنابراین دارای اهمیت زیادی است، زیرا هم باید آگاهانه عمل کنند و از سوی دیگر باید به صورت آزاد در دسترس باشند. نکته بعدی اینکه داده‌ها بر خلاف تصور بی طرف نیستند بلکه سوگیری پنهانی دارند. ضمن اینکه آزادی علمی و استقلال دانشگاه‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند. مرز گذاشتن میان استقلال دانشگاه‌ها و دولت یکی دیگر از چالش‌های ما خواهد بود. همچنین این مساله مطرح می‌شود که در برابر خطا‌های دیجیتال چه کسانی باید پاسخگو باشند.

وی درباره بروز مسائل فرهنگی در عصر دیجیتالی شدن گفت: در ملاحظات فرهنگی تغییر مساله مفهوم یادگیری و نقش استاد مطرح است، زیرا حرمت استاد و شاگردی با تغییر رو‌به‌رو می‌شود. از سوی دیگر غلبه محتوای انگلیسی یک امر مهم است. در چنین بستری تنوع فرهنگی چگونه حفظ می‌شود؟ وقتی دانشگاه بر مهارت دیجیتال تمرکز کند، تربیت فرهنگی و اخلاقی احتمالا به حاشیه می‌رود.

شالچی ادامه داد: در حوزه ملاحظات اجتماعی، مهمترین مساله شکاف دیجیتال نابرابر است که شامل دسترسی و مهارت می‌شود. در این شرایط شکاف‌های جنسیتی، طبقاتی و ملی شکل می‌گیرد. همچنین این سوال مطرح می‌شود که چگونه کماکان از پیوند‌های انسانی در حوزه آموزش بهره گرفته می‌شود. همچنین مهاجرت داده در شرایطی که ما از فیلترشکن استفاده می‌کنیم، مخاطرات جدی ایجاد می‌کند.

وی در پایان سخنانش گفت: به هر حال حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل می‌کند و موقعی می‌توان با مخاطرات آن مقابله کرد که اخلاق و فرهنگ و اجتماع هم در آن دخیل شود، زیرا در غیر این صورت داده به سلطه تبدیل می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
یازدهمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران با محوریت فناوری‌های پاک
بورس کالا میزبان عرضه ۶۹۵ هزار تن انواع محصول
افزایش بهره وری در بخش کشاورزی اندیمشک با جذب دومین کمباین
افزایش تبادلات برقی ایران و ترکمنستان
برگزاری مراسم سالگرد آیت‌الله موسوی همدانی
تعویض ۴۸۰ شاخه ریل برای ارتقاء ایمنی و حذف تقلیل سرعت‌ها در راه‌آهن شرق
تصویب پیوست آموزشی نقشه راه دولت هوشمند
کتاب «ائمه (ع) و علم اصول» به چاپ چهارم رسید
بازگشایی محور جم به فیروزآباد شب گذشته
امید در مرکز کودک و نوجوان سیما
اعزام ۲۰۰ دانش‌آموز دختر در کنگاور به مناطق عملیاتی جنوب
کتاب «و اینگونه است زینب (س)»به چاپ چهارم رسید
اختتامیه بخش بانوان سی و یکمین دوره مسابقات کشوری «رفاقت مهر»
هشدار معاونت غذا و داروی اهواز درخصوص فعالیت مشکوک عطاری‌های غیرمجاز
صهیونیست‌ها ممکن است توافقات قبلی را زیر پا بگذارند
بیست و نهمین کنفرانس بین المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق آغاز شد
مستند «رقص خون» در خبرهای رسانه
کوچک شدن مغز مردان
آذرماه امسال؛ اعزام ۶۰ دانش آموز خوزستانی به سرزمین وحی
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آلودگی هوای مشهد رو به افزایش است
پیروزی المپیاکوس در شب درخشش طارمی
افزایش تعداد مصدومان تصادف دو اتوبوس در جاده مخصوص کرج به ۲۶ نفر
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد
کارگروه ویژه رسیدگی به مطالبات پرستاران تشکیل شد
لحظه «تصمیم»؛ وقتی عقربه‌های ساعت بیمارستان بعثت از حرکت ایستاده بود
اعلام اسامی برترین‌های چهل و هشتمین دوره مسابقه های سراسری قرآن
نتایج روز هشتم بازی‌های آسیایی جوانان؛ بحرین
سرقت مسلحانه از طلافروشی در رودان
تحقق ۶۰ درصد توسعه شبکه فیبر نوری تا پایان دولت چهاردهم
بازدید رئیس مجلس از جشنواره همام، ویژه آثار هنرمندان توان یاب
ریابکوف: روسیه شانه به شانه در کنار ایران ایستاده است
ترکیه ۴۴ فروند جنگنده یوروفایتر تحویل می‌گیرد
«مثل آینده تصمیم بگیرید» همان تقدم ‎امر ملی بر جناحی است
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت
فروش اینترنتی بلیت بازی فجر سپاسی و استقلال  (۱۴ نظر)
مرمت و احیای بنای تاریخی سه‌گوش اهواز  (۲ نظر)
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
زادگاه مبین عظیمی غرق در جشن و شادی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
اروپا می‌خواهد به هر قیمتی جنگ اوکراین را ادامه دهد  (۱ نظر)
آسفالت معابر شهرستان کهگیلویه در دستور کار  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
انتشار اسناد جدیدی از لانه جاسوسی برای اولین بار  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)
اطلاعیه توانیر درباره شایعه افزایش تعرفه‌های برق  (۱ نظر)