پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر تمام تولیدات داخلی شرکت های سازنده اتوبوس هم بخریم باز هم کمبود اتوبوس داریم.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز یکشنبه در سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قراردادهای داخلی برای تامین اتوبوس منعقد شده و به علت نواقص اتوبوسها، استفاده از آن متوقف شده است، گفت: قرار بر این شد که اتوبوسها تعمیر شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.
چمران با بیان اینکه جلسه روز گذشته با شهردار در مورد حمل و نقل عمومی و اتوبوس بود، تصریح کرد: دنبال منابع ارزی هستند که اتوبوسها را وارد کنند. شرکتهای ایران خودرو و زامیاد اتوبوس دیزلی، برقی و دوکابین میسازند و تلاش ما بر این است که در درجه اول اتوبوسها را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنیم.
وی افزود: طبق طرح جامع ترافیک باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم، اما حالا با تلاشهای فراوان به بیش از ۲ هزار اتوبوس داریم. اگر تمام تولیدات داخلی هم بخریم باز هم کمبود اتوبوس داریم؛ به همین دلیل واردات اتوبوس را دنبال کردیم.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در دیدار با خودروسازان داخلی تاکید کردیم که سرعت ساخت افزایش یابد و اعلام کردند که توانایی تولید روزانه دو اتوبوس را دارند.
چمران اضافه کرد: برخی اتوبوسها رمپهایی برای استفاده معلولان دارند. البته در بخش مترو برخی ایستگاهها آسانسور ندارند. به هر شکل تلاش بر این است که شرایط برای استفاده معلولان از وسایل حمل و نقل عمومی فراهم شود.
وی گفت : اتوبوسها به محض ورود باید پلاک شوند و این اقدام باید سریعتر صورت بگیرد و راهنمایی و رانندگی باید سریعتر اقدام کند تا فرصت را از دست ندهیم و اتوبوسها در خدمت مردم باشند.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه امروز طرح یک فوریت در ارتباط با نفوذپذیری آب در سطوحی از شهر، اظهار کرد: این طرح به این دلیل ارائه شده که بتوانیم از آبهای سطحی منابع زیرزمینی را تغذیه کنیم تا به تدریج از وضعیت فعلی خارج شویم.
وی با اشاره به آب دزدی از یک تونل زیرزمینی نیز گفت: در دورهای گفتیم که واحدهای مسکونی استخر نسازند؛ چراکه باید از آب استفاده کنند، اما با اعتراضهای زیادی مواجه شد. اینکه هزینه استفاده از استخرهای خانگی را افزایش دهند، فایدهای ندارد و باید استفاده از آن ممنوع شود.
چمران همچنین با بیان اینکه برای نظافت بزرگراهها نباید از شخص استفاده شود، اظهار کرد: عموماً از وسایل موتوری برای نظافت بزرگراههای تهران استفاده میشود.
تقدیر از دست اندرکاران توسعه خطوط مترو
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز شورا گفت: امید است که با همت و استمرار تلاشها به اهداف دوره ششم مدیریت شهری فاصله جنوب و شمال تهران کاهش یابد و شاهد تحقق عدالت در پایتخت باشیم.
احمد صادقی با اشاره به بازدید از روند توسعه مسیر جنوبی خط ۶، اظهار کرد: در این بازدید شاهد تلاش شبانه روزی در زیر زمین بودیم که نشان دهنده عزم مدیریت شهری دوره ششم برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هواست.
وی با بیان اینکه ایستگاه مترو شهرری میتواند گره گشای ترافیک و وضعیت تردد در این محدوده باشد، خاطرنشان کرد: با حمایت و پیگیریهای بیشتر باید عقب افتادگیها جبران شود تا پایان سال ایستگاه مترو میدان شهرری به بهره برداری برسد. از تمام کسانی که در این پروژه نقش دارند، تقدیر میکنیم.
تاریخ ثبت نام و تحویل تاکسی های برقی عادلانه نیست
در ادامه ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: بخشی از رانندگان تاکسی، خودروهای برقی خود را دریافت کرده بودند و برخی دیگر در انتظار بودند. تاکنون هزار و ۷۵۰ دستگاه تاکسی برقی وارد تهران شده، اما ۱۸۹ دستگاه تاکسی واگذار شده است. شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی باید این وضعیت را ساماندهی کنند. قرار بر این بود که خودروها ۲۰ روزه تحویل داده شود؛ اما تاریخ ثبت نام و تحویل عادلانه نیست.
وی با بیان اینکه برخی افراد اردیبهشت ماه نسبت به ثبت نام اقدام کرده بودند و خودروی خود را تحویل گرفتند، یادآور شد: تعدادی دیگر شهریورماه ثبت نام کردند، اما هنوز خودرو تحویل نگرفتند. مساله دیگری که وجود دارد این است که ۴۰ نفر از رانندگانی که هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتند، بیکار هستند و معیشت آنها در خطر است.
امانی با اعلام اینکه قرار بود برخی هزینهها همچون تنظیم سند برعهده سازمان تاکسیرانی باشد، اما امروز برعهده رانندگان گذاشته شده است، تصریح کرد: در ابتدا خودرو را با تمام قطعات یدکی به رانندگان نشان داده بودند، اما برخی قطعات در حال حاضر در خودروها وجود ندارد که قیمت آن به ۱۴۰ میلیون تومان میرسد. افراد برای تأمین منابع ارزی چهار ماه بین بانک و سازمان تاکسیرانی معطل هستند. مشکل دیگر معطلی چهار ساعته برای شارژ خودروهاست.
وی با بیان اینکه هزینه اقساط از رانندگانی که هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتند، کسر نشده است، خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم که باید در ابتدا زیرساختها فراهم میشد، اما به هر شکل باید تدبیر جدی برای این موضوع اندیشیده شود.
شهرداری زمان بهره برداری از بلدیه را اعلام کند
همچنین احمد علوی در تذکر پیش از دستور خود خاطرنشان کرد: فضای مجازی به فضایی برای اهانت به انسانها تبدیل شد. بنده و خانوادهام در این چند سال در فضای مجازی بارها مورد اهانت قرار گرفتیم؛ به ما هرچه میخواهید بگویید، اما به سردار سرافراز اسلام نگویید.
وی با اشاره به بازدیدش از پروژه ساختمان بلدیه، خاطرنشان کرد: روزشماری در ساختمان بلدیه قرار گرفت و اعلام شد که در تاریخ مشخصی به بهره برداری میرسد. چندین ماه از آن روز گذشته، اما افتتاح رسمی صورت نگرفته است. اگر مشکلی وجود دارد اعلام کنند تا مشکل حل شود و تا پایان دوره طرح به نتیجه برسد. قرار بود ساختمان بلدیه کاربری میراثی نیز داشته باشد. نگرانی ما این است که کاربری میراثی صرفاً به سمت کاربری اداری برود. حیف است که تلاشهای فراوان در دوره چهارم، پنچم و ششم به جایی برسد که ساختمان بلدیه تنها کاربری میراثی داشته باشد.
رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: تقاضای ما این است که شهرداری زمان بهره برداری را اعلام کند و کاربری مصوب را مورد پیگیری قرار دهند. اگر قرار بر اصلاح است، اعلام کنند تا بررسی شود. بلدیه نباید ساختمان اداری باشد. طراحی این ساختمان به عنوان مرکز نمایشگاهی، تاریخی و موزهای است. به هیچ عنوان قرار نیست تغییر کاربری و معماری صورت بگیرد. این ساختمان اداری نخواهد شد و همان طرحی که تصویب شده، اجرایی میشود.
تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تراواسازی معابر و عرصههای شهری
در ادامه سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تراواسازی معابر و عرصههای شهری بهمنظور تغذیه سفرههای آب زیرزمینی شهر با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در جریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تراواسازی معابر و عرصههای شهری بهمنظور تغذیه سفرههای آب زیرزمینی شهر با بیان اینکه این طرح با ۲۱ امضا تهیه و به رئیس شورا شد، اظهار کرد: این موضوع در جلسه با کمیسیونهای مختلف بررسی خواهد شد و برای تصویب به صحن شورا خواهد آمد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز گفت: ما استفاده درستی از آبهای روان در سطح شهر نداریم و تمام شهر و پشت بامها آسفالت است و راه نفوذ آب به زمین وجود ندارد. باید از مصالحی استفاده شود که آب به زمین نفوذ کند و امیدواریم این طرح به مرحله عملیاتی برسد.
پیرهادی درخصوص اجرای این طرح تصریح کرد: طبق طرح، شهرداری تهران موظف است سامانهای یکپارچه برای ثبت و مدیریت اطلاعات پروژههای مرتبط با تراواسازی ایجاد کند تا دادههای مربوط به معابر، پیادهروها، بوستانها، باغ راهها و سایر فضاهای شهری به صورت دقیق مستندسازی شود. این سامانه مبنای تدوین استانداردهای فنی و نظارتهای آتی خواهد بود.
رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این مصوبه تأکید شده که شهرداری باید مصالح جدید و فناوریهای نوین را به سمت افزایش نفوذپذیری آب هدایت کند و دستورالعملهای طراحی مربوط به خیابانها، فضاهای عمومی و عرصههای کالبدی شهر را اصلاح کند. اجرای این بخش از طرح بهویژه در مناطق دارای فرونشست، اهمیت بیشتری دارد.
کاهش روان آب و مدیریت پایدار منابع آب
پیرهادی گفت: اجرای این طرح موجب کاهش روانآبهای سطحی، تقویت سفرههای زیرزمینی و بهبود چرخه طبیعی آب در تهران میشود و نقش مهمی در کاهش خطرات مرتبط با فرونشست دارد. این اقدام یکی از محورهای ضروری مدیریت یکپارچه آب در پایتخت است.
فرصت سهماهه برای تدوین نقشهها و استانداردها
پیرهادی گفت: شهرداری تهران سه ماه فرصت دارد تا نقشههای فنی، استانداردهای طراحی و دستورالعملهای اجرایی مربوط به تراواسازی را تدوین و برای اجرا ابلاغ کند. وی افزود: گزارش اولیه اجرای طرح باید در پایان این دوره زمانی به شورا ارائه شود.
در ادامه یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تراواسازی معابر و عرصههای شهری بهمنظور تغذیه سفرههای آب زیرزمینی شهر با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.
بررسی گزارش حسابرسی سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در شورا
مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در نشست امروز شورای شهر در جریان بررسی گزارش حسابرسی این سازمان با بیان اینکه گزارش حسابرسی سازمان برای سومین سال منصفانه بود که نشان دهنده نظم مالی است، اظهار کرد: در این چهار سال تمامی قیرهای استفاده شده برای تولید آسفالت در این سازمان از طریق شرکت سرمایه گذاری شهر و بورس کالا خریداری شده است.
وی افزود: سال قبل با دستور آقای فروزنده خرید ۱۶ هزار تن قیر مورد نیاز سازمان به صورت ۷۰ درصد غیرنقد و ۳۰ درصد نقد، خارج از بورس انجام شد، اما هنوز تحویل داده نشده است. اطمینان کامل میدهم که شفافیت و سلامت کامل در این موضوع وجود دارد و جزو اقدامات درخشان مدیریت شهری دوره ششم است و آمادگی هرگونه ارزیابی و بازرسی در این زمینه داریم و هیچ نقطه خاکستری در موضوع خرید قیر وجود ندارد.
صداقتی با بیان اینکه میزان خرید سالیانه قیر از سوی سازمان ۱۱۰ هزار تن است، یادآور شد: ۱۶ هزار تن رقم خاصی در خرید سالیانه سازمان نیست. زمانی در زمینه LC محدودیتی وجود داشت و ناچار به خرید خارج از بورس شدیم که کاملاً شفاف است.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با اعلام اینکه تولید آسفالت در این دوره مدیریت شهری از ۱.۵ میلیون تن عبور کرده است، یادآور شد: این عدد در دورههای قبل کمتر از یک سوم تولید این دوره بود. ۶ کارخانه موجود و ۲ کارخانه جدیدالاحداث به نیروی انسانی نیاز داشتند که افراد در قالب نیروی حجمی به کار گرفته شدند. اگر به هر دلیلی کارخانجات روزی از مدار خارج شوند، نیروهای انسانی نیز تعیین تکلیف خواهند شد.
گفتنی است گزارش حسابرسی سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با حداکثر آراء موافق منصفانه اعلام شد و به تأیید رسید.