• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۳۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

افزایش توان ترانزیتی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب

مرتضی باقری استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت در برنامه امروز “میز اقتصاد” ، بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ریلی ایران را اختلاف عرض خط با کشورهای همسایه دانست و گفت: «بهره‌گیری از مسیرهای دارای عرض خط استاندارد (نرمال) می‌تواند ایران را وارد جریان اصلی ترانزیت شرق به غرب کند.

افزایش توان ترانزیتی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه امروز “میز اقتصاد” با حضور سه کارشناس کلیدی حوزه ریلی، ابعاد مختلف توسعه کریدور‌های ترانزیتی ایران را مورد واکاوی قرار داد. محور‌های اصلی بحث شامل فوریت تکمیل زیرساخت‌ها، چالش‌های فنی استانداردسازی و ضرورت تأمین مالی نوین برای جذب سهم ایران از حجم عظیم ترانزیت چین–اروپا بود. 

مرتضی باقری استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ریلی ایران را اختلاف عرض خط با کشورهای همسایه دانست و گفت: «بهره‌گیری از مسیرهای دارای عرض خط استاندارد (نرمال) می‌تواند ایران را وارد جریان اصلی ترانزیت شرق به غرب کند.»

مرتضی باقری با اشاره به اینکه چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ هزار قطار به اروپا فرستاده است، تأکید کرد: ۸۰ درصد آن‌ها از مسیر قزاقستان عبور کرده‌اند؛ ظرفیتی که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند سهم ایران باشد، مشروط بر اینکه اتصال چین–افغانستان–ایران با عرض خط نرمال کامل شود.

استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت هشدار داد: روش‌های اجرایی گذشته، اجرای بخش‌های باقی‌مانده را تا ده سال به تأخیر می‌اندازد، در حالی که رقبا پیشتاز شده‌اند و دولت باید رویکردی نوین در تأمین مالی اتخاذ کند. او در کوتاه‌مدت، تکمیل محور سرخس–جلفا را ضروری دانست.

در تکمیل مباحث زیرساختی، آقای حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، بر جنبه‌های راهبردی تأکید کرد.

حسین گروسی اظهار داشت: برای کریدور ریلی شرق به غرب (چین–سرخس–ماکو–چشمه ثریا)، تنها ۲۱۰ کیلومتر در داخل ایران (از پشت فرودگاه ماکو) باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری برای ساخت خط و تجهیزات، خواستار استفاده از روش‌هایی نظیر تهاتر نفت برای تسریع در اجرای طرح شد تا ایران از رقابت جهانی عقب نماند.

در تبیین موانع نرم‌افزاری، آقای مصطفی بریانی اقدم مشاور ریلی اتاق بازرگانی با تأیید موقعیت استراتژیک ایران و فعال بودن مرزهای ریلی، مشکل اصلی را نه در خود خطوط، بلکه در عدم عضویت ایران در FATF دانست.

مصطفی بریانی توضیح داد: این موضوع باعث می‌شود جابجایی پول و تسویه‌حساب بانکی برای کالاها با مشکل مواجه شده و عملاً سرعت ترانزیت را کند می‌کند، حتی اگر زیرساخت فیزیکی تکمیل شده باشد.

برنامه “میز اقتصاد” نشان داد که سهم ایران از ترانزیت عظیم ریلی شرق به غرب نیازمند همزمان‌سازی سه اقدام اساسی است: ۱) تأمین مالی نوین برای تکمیل فوری ۲۱۰ کیلومتر باقیمانده در ماکو و استانداردسازی عرض خطوط؛ ۲) احیای سریع مسیرهای کلیدی مانند سرخس–جلفا؛ و ۳) تلاش دیپلماتیک/اقتصادی برای حل گلوگاه‌های بانکی ناشی از FATF.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ورزشی‌های سی ام آبان ماه در استان سمنان
پایان رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی کیش با قهرمانی تیم اهرزاد
امروز، اتمام مهلت ثبت استعفای داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی روستا
دیپلماسی فعالانه با گام های تاثیرگذار منطقه ای در گردشگری
بر پایی یازدهمین جشنواره چتر نویسی در خرم آباد
افزایش غلظت آلاینده‌ها برای گروه‌های حساس
بسیجی یک خُلق و شیوه زیستن
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
مجازی شدن برخی مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در اول و دوم آذر ماه
پایداری هوا تا اواسط هفته در لرستان
بازفت منطقه ملی چوقا بافی در کشور
تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت بسیج همه امکانات کشور برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌‌های هیرکانی
مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا (س) ویژه بانوان در قم
پذیرایی سقاخانه شهر فیروزآباد سلسله از عزاداران فاطمی
معرفی برترین های نمایش صحنه ای و خیابانی
خبر‌هایی از تشییع شهید گمنام در میامی
پیچیدن شمیم عطر شهدای گمنام در شهر‌های مختلف لرستان
داماشی‌ها بدون تمرین به استقبال دیدار با مس کرمان رفتند
ممنوعیت فعالیت در فضای باز مدارس اصفهان و شهرهای مجاور
اهدای ۲۰ سرویس چینی به نوعروسان مبارکه ای
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
تصویب ۶۲ مصوبه در میز خدمت معدن وزارت صمت
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
دستور کار ایثارگران در زنجان؛ از ارتقای جایگاه فرزندان شهدا تا ساماندهی گلزار‌ها
سیاست کاهش توقف تولید در فولاد و صنایع معدنی در صدر دستور کار
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
مقاومت پیروز اصلی انتخابات عراق بود
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)