• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۳۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

افزایش توان ترانزیتی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب

مرتضی باقری استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت در برنامه امروز “میز اقتصاد” ، بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ریلی ایران را اختلاف عرض خط با کشورهای همسایه دانست و گفت: «بهره‌گیری از مسیرهای دارای عرض خط استاندارد (نرمال) می‌تواند ایران را وارد جریان اصلی ترانزیت شرق به غرب کند.

افزایش توان ترانزیتی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه امروز “میز اقتصاد” با حضور سه کارشناس کلیدی حوزه ریلی، ابعاد مختلف توسعه کریدور‌های ترانزیتی ایران را مورد واکاوی قرار داد. محور‌های اصلی بحث شامل فوریت تکمیل زیرساخت‌ها، چالش‌های فنی استانداردسازی و ضرورت تأمین مالی نوین برای جذب سهم ایران از حجم عظیم ترانزیت چین–اروپا بود. 

مرتضی باقری استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ریلی ایران را اختلاف عرض خط با کشورهای همسایه دانست و گفت: «بهره‌گیری از مسیرهای دارای عرض خط استاندارد (نرمال) می‌تواند ایران را وارد جریان اصلی ترانزیت شرق به غرب کند.»

مرتضی باقری با اشاره به اینکه چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ هزار قطار به اروپا فرستاده است، تأکید کرد: ۸۰ درصد آن‌ها از مسیر قزاقستان عبور کرده‌اند؛ ظرفیتی که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند سهم ایران باشد، مشروط بر اینکه اتصال چین–افغانستان–ایران با عرض خط نرمال کامل شود.

استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت هشدار داد: روش‌های اجرایی گذشته، اجرای بخش‌های باقی‌مانده را تا ده سال به تأخیر می‌اندازد، در حالی که رقبا پیشتاز شده‌اند و دولت باید رویکردی نوین در تأمین مالی اتخاذ کند. او در کوتاه‌مدت، تکمیل محور سرخس–جلفا را ضروری دانست.

در تکمیل مباحث زیرساختی، آقای حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، بر جنبه‌های راهبردی تأکید کرد.

حسین گروسی اظهار داشت: برای کریدور ریلی شرق به غرب (چین–سرخس–ماکو–چشمه ثریا)، تنها ۲۱۰ کیلومتر در داخل ایران (از پشت فرودگاه ماکو) باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری برای ساخت خط و تجهیزات، خواستار استفاده از روش‌هایی نظیر تهاتر نفت برای تسریع در اجرای طرح شد تا ایران از رقابت جهانی عقب نماند.

در تبیین موانع نرم‌افزاری، آقای مصطفی بریانی اقدم مشاور ریلی اتاق بازرگانی با تأیید موقعیت استراتژیک ایران و فعال بودن مرزهای ریلی، مشکل اصلی را نه در خود خطوط، بلکه در عدم عضویت ایران در FATF دانست.

مصطفی بریانی توضیح داد: این موضوع باعث می‌شود جابجایی پول و تسویه‌حساب بانکی برای کالاها با مشکل مواجه شده و عملاً سرعت ترانزیت را کند می‌کند، حتی اگر زیرساخت فیزیکی تکمیل شده باشد.

برنامه “میز اقتصاد” نشان داد که سهم ایران از ترانزیت عظیم ریلی شرق به غرب نیازمند همزمان‌سازی سه اقدام اساسی است: ۱) تأمین مالی نوین برای تکمیل فوری ۲۱۰ کیلومتر باقیمانده در ماکو و استانداردسازی عرض خطوط؛ ۲) احیای سریع مسیرهای کلیدی مانند سرخس–جلفا؛ و ۳) تلاش دیپلماتیک/اقتصادی برای حل گلوگاه‌های بانکی ناشی از FATF.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
تسریع تکمیل مدرسه فاطمه‌الزهرا با مشارکت مردم در طرح مالیاتی
قرار گرفتن نام علامه طباطبایی در فهرست جهانی بزرگداشت‌های یونسکو
هشدار پلیس فتا لرستان درباره پیامک ها و لینک های جعلی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ آذر ۱۴۰۴
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
اختتامیه نمایشگاه استانی پایگاههای اسوه در خرم آباد
مهار آتش در دو جبهه از جنگل‌های الیت
گفتگوی تلفنی مسئولان استان قم با مردم درمرکزسامد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)