• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۳۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

افزایش توان ترانزیتی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب

مرتضی باقری استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت در برنامه امروز “میز اقتصاد” ، بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ریلی ایران را اختلاف عرض خط با کشورهای همسایه دانست و گفت: «بهره‌گیری از مسیرهای دارای عرض خط استاندارد (نرمال) می‌تواند ایران را وارد جریان اصلی ترانزیت شرق به غرب کند.

افزایش توان ترانزیتی با تکمیل خط ریلی شرق به غرب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه امروز “میز اقتصاد” با حضور سه کارشناس کلیدی حوزه ریلی، ابعاد مختلف توسعه کریدور‌های ترانزیتی ایران را مورد واکاوی قرار داد. محور‌های اصلی بحث شامل فوریت تکمیل زیرساخت‌ها، چالش‌های فنی استانداردسازی و ضرورت تأمین مالی نوین برای جذب سهم ایران از حجم عظیم ترانزیت چین–اروپا بود. 

مرتضی باقری استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ریلی ایران را اختلاف عرض خط با کشورهای همسایه دانست و گفت: «بهره‌گیری از مسیرهای دارای عرض خط استاندارد (نرمال) می‌تواند ایران را وارد جریان اصلی ترانزیت شرق به غرب کند.»

مرتضی باقری با اشاره به اینکه چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ هزار قطار به اروپا فرستاده است، تأکید کرد: ۸۰ درصد آن‌ها از مسیر قزاقستان عبور کرده‌اند؛ ظرفیتی که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند سهم ایران باشد، مشروط بر اینکه اتصال چین–افغانستان–ایران با عرض خط نرمال کامل شود.

استاد دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت هشدار داد: روش‌های اجرایی گذشته، اجرای بخش‌های باقی‌مانده را تا ده سال به تأخیر می‌اندازد، در حالی که رقبا پیشتاز شده‌اند و دولت باید رویکردی نوین در تأمین مالی اتخاذ کند. او در کوتاه‌مدت، تکمیل محور سرخس–جلفا را ضروری دانست.

در تکمیل مباحث زیرساختی، آقای حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، بر جنبه‌های راهبردی تأکید کرد.

حسین گروسی اظهار داشت: برای کریدور ریلی شرق به غرب (چین–سرخس–ماکو–چشمه ثریا)، تنها ۲۱۰ کیلومتر در داخل ایران (از پشت فرودگاه ماکو) باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری برای ساخت خط و تجهیزات، خواستار استفاده از روش‌هایی نظیر تهاتر نفت برای تسریع در اجرای طرح شد تا ایران از رقابت جهانی عقب نماند.

در تبیین موانع نرم‌افزاری، آقای مصطفی بریانی اقدم مشاور ریلی اتاق بازرگانی با تأیید موقعیت استراتژیک ایران و فعال بودن مرزهای ریلی، مشکل اصلی را نه در خود خطوط، بلکه در عدم عضویت ایران در FATF دانست.

مصطفی بریانی توضیح داد: این موضوع باعث می‌شود جابجایی پول و تسویه‌حساب بانکی برای کالاها با مشکل مواجه شده و عملاً سرعت ترانزیت را کند می‌کند، حتی اگر زیرساخت فیزیکی تکمیل شده باشد.

برنامه “میز اقتصاد” نشان داد که سهم ایران از ترانزیت عظیم ریلی شرق به غرب نیازمند همزمان‌سازی سه اقدام اساسی است: ۱) تأمین مالی نوین برای تکمیل فوری ۲۱۰ کیلومتر باقیمانده در ماکو و استانداردسازی عرض خطوط؛ ۲) احیای سریع مسیرهای کلیدی مانند سرخس–جلفا؛ و ۳) تلاش دیپلماتیک/اقتصادی برای حل گلوگاه‌های بانکی ناشی از FATF.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
انتخاب برترین‌های مسابقات دوی صحرانوردی چهارمحال و بختیاری
هشدار نارنجی آلودگی هوا در خراسان رضوی
ابلاغ قانون اصلاح یکی از قوانین بانک مرکزی
کشف ۲۳ دستگاه ماینر غیرمجاز در آمل
تأکید معاون استاندار یزد بر جلوگیری از فعالیت واحد‌های آلاینده بدون ضابطه
«بیستا برمه» (گریه بی صدا) و «باغ رز»، از قاب تلویزیون
قطعی گاز فردا در برخی مناطق الیگودرز
هفته نخست لیگ برتر والیبال ساحلی؛ پیکان بندر دیر قهرمان گروه دوم
­صعود گل‌گهر به مرحله یک هشتم پایانی جام حذفی
شاخص کیفیت هوا در ۱۷ ایستگاه هواشناسی در وضع قرمز
تعطیلی مدارس ابتدایی تکذیب شد
بازار تاریخی را حفظ کنیم
ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها و مردم در اجرای برنامه‌های عفاف و حجاب
تأمین ۶۰ هزار دوز واکسن تب برفکی در چهارمحال و بختیاری
هشدار کم‌آبی در استان همدان؛ صرفه‌ جویی تنها راه عبور از بحران
دستاوردهای پژوهشی اولویت های استان و جنبه کاربردی داشته باشند
شهید طالب ابراهیمی الگوی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف است
پایداری جوی در استان تا ۱۰ روز آینده
وصول ۳۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با گزارش‌های مردمی
فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل‌گیری است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)