پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه امروز گروهی به چین میرود که واگنهای ساخته شده مترو را تحویل بگیرد، گفت: بارگیری و اقدامات اولیه آنها انجام شده است و امیدواریم شاهد ورود سریعتر این واگنها به خطوط باشیم.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران تصریح کرد: آرزو بر جوانان عیب نیست؛ آرزویی که ما میکنیم برای عدد هزار و ۷۱ واگن بود. امروز تیمی به چین میروند که واگنها را تحویل بگیرند. اگر واگنها برسند شیرینی هم خواهیم داد.
وی با بیان اینکه برنامهها برای خرید اتوبوس و واگن تنظیم شده است، گفت: برنامهها اجرایی هم شده است. دیدیم که واگن ساخت داخل پس از سالها وارد خط شد. ما دست آنها را میبوسیم، اما به این میزان راضی نیستیم.
وی افزود: انتظار ما تولید روزانه یک واگن است. شاید واگنهای وارداتی برای وضع فعلی پاسخگو باشد، اما برای آینده کافی نیست.
رییس شورای شهر تهران در مورد تردد تاکسیها در خطوط ویژه نیز گفت: کسی که تاکسی برقی میخرد و زیر بار سنگین بدهیها میرود، باید از امتیازاتی برخوردار شود. البته پیش از این مشهد نیز تردد برخی تاکسیها را در خطوط اجرایی کرده و ما هم از تجربه آنها استفاده کردیم.
چمران ادامه داد: اگر این فرصت داده شود که تاکسیهای برقی و یا حتی خودروهای برقی از خطوط ویژه تردد کنند بسیار بهتر است تا این که خودروی مسئولان از این خطوط استفاده کنند. بنده با تردد خودروهای برقی در روزهای آلوده نیز موافقم.
تصمیم درباره اجرای طرح زوج و فرد با شورای عالی ترافیک
وی درباره اجرای طرح زوج و فرد با وجود فعالیت مدارس هم خاطرنشان کرد: شورای عالی ترافیک در مورد اجرای طرح زوج و فرد تصمیم میگیرد و فرصتی که ما هم روی آن تصمیمگیری کنیم وجود ندارد. براساس مواضع تصمیماتی اخذ شده که ممکن است در این شلوغیها اشتباهاتی نیز رخ دهد.
چمران در پاسخ به پرسشی در مورد مصرف گازوئیل با سولفور بالا و گوگرد ۳۰ هزار در نیروگاه پرند و ری نیز گفت: مصرف گازوئیل اتوبوسها هم باید حداقل ۵۰ ppm باشد؛ هرچند گازوئیل مصرفی اتوبوسهای تهران ۲۶ ppm است. وقتی میزان آلایندگی به آن اندازه بالا باشد، آلودگی به شهر آسیب میزند.
باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند
چمران تصریح کرد: متاسفانه ما عموماً صحبت میکنیم و این صحبتها در زمان آلودگی و مخمصههاست نه ابتدای بهار. این اتفاقات به نظم شهری و آموزش آسیب میزند. مجبورند تعطیلیها را اعمال کنند، اما باید به گونهای عمل شود که این تصمیم را نگیرند. برای مثال باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند. امیدواریم در سالهای آینده به شرایطی برسیم که کیفیت سوخت مصرفی خودروها و موتورسیکلتها افزایش یابد.
وی با اشاره به آغاز ساخت دوچرخههای برقی، یادآور شد: به جای موتورسیکلتهایی که ۲۲ درصد آلایندگی دارند، میتوان از دوچرخههای برقی استفاده کرد.
چمران همچنین با بیان اینکه روز گذشته اتفاق مبارکی رخ داد، اظهار کرد: به مردم تبریک میگویم که توانستیم قطار ساخت داخل را وارد خطوط کنیم. این اتفاقات نویدبخش ورود تدریجی قطارها به خطوط است. از واگن سازی، جهاد دانشگاهی و مپنا برای این اقدام دانش بنیان تقدیر میکنیم.
وی افزود: باید بتوانیم سالانه ۳۰۰ رام قطار بسازیم و وارد خطوط کنیم. اگر غیر از این عمل شود باید شاهد آلودگی هوا باشیم. زمانی که میتوانیم از سوخت پاک استفاده کنیم و خودروها را از سوخت بالای ۱۲ لیتر به توصیه رئیس جمهور به کمتر از پنج لیتر برسانیم، باید این اقدام را انجام دهیم.
باید به کسانی که از سوخت پاک استفاده می کنند، امتیاز بدهیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: باید به کسانی که از سوخت پاک برای خودروهای خود استفاده کنند، امتیازاتی بدهیم تا با افزایش این خودروها، از آلودگی هوا جلوگیری کنیم. حتی باید در شورا این موضوع را تصویب کنیم که شهردار بعدی به عنوان قانون آن را دنبال کند.
استفاده از دوچرخه یکی از راههای کاهش آلودگی هوا
درادامه ، سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورا بر ضرورت استفاده از دوچرخه در شهر تهران تاکید کرد و گفت: بر اساس آمارها منابع متحرک (خودروها، موتورسیکلتها و ناوگان حمل و نقل) اصلیترین عامل آلودگی هوای تهران هستند و یکی از راههای کاهش این موضوع در کنار توسعه مترو، مسئله دوچرخه است که شهرداری در این دوره توجه کافی به این امر نداشته و حتی دوچرخههایی که به اسم بیدود در سطح شهر وجود داشت و بسیاری از شهروندان از آن استفاده میکردند، جمع آوری شده است.
وی افزود: بر اساس اعلام صورت گرفته گویا قرارداد این شرکت با شهرداری به اتمام رسیده، اما شهرداری در طول این دوره نسبت به توسعه دوچرخه سواری عملکرد ضعیفی داشته که در نهایت هزاران دوچرخه در فضای باز زیر پل جوادیه رها شده و با وجود اینکه تعدادی از اعضای شورا نسبت به این موضوع تذکر دادند، اما اقدامی در خصوص استفاده از این دوچرخهها صورت نگرفت.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله پاک در شهر تهران ضروری است. دوچرخه سواری علاوه بر کاهش آلودگی هوا، ترافیک و صرفهجویی در هزینهها، فواید متعددی برای سلامت جسم و روان شهروندان دارد و شورای شهر نسبت به این موضوع ردیف بودجه اختصاص داده و تاکید داشته و در حکم شماره ۱۹ برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران "ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه در محلات و معابر ایمن شهری در طول سالهای برنامه" قید شده، اما اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است لذا ضمن تذکر، از شهردار تهران میخواهم گزارشی از اجرای حکم ۱۹ برنامه چهارم را به شورا ارائه دهد تا مشخص شود در سال پایانی این دوره مدیریت شهری برنامهای که برای توسعه و تحول شهر تهران تدوین شده به چه میزان تحقق یافته است.
کارخانه واگن سازی را تقریبا تعطیل تحویل گرفتیم
همچنین نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از شهرداری تهران و تمام دستگاههای همکار برای تولید واگنهای ساخت داخل تقدیر میکنیم، گفت: روزی که شروع کردیم، واگنسازی تعطیل بود و کارگران نسبت به عدم توجه به وضعیت شغلی خود اعتراض داشتند. امروز میبینیم که این کارخانه در سه شیفت فعالیت میکند.
پرویز سروری با اشاره به ورود دو رام قطار ساخت داخل به متروی تهران افزود: در بازدید روز گذشته شاهد توسعه بسیار گسترده کارخانه واگن سازی بودیم. از تلاشهای صورت گرفته در این مجتمع تقدیر میکنیم. هر واگنی که در این کارخانه ساخته میشود ۵۰ درصد ارزانتر از واگنهای وارداتی خواهد بود و از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد. از سویی دیگر اشتغال زایی نیز صورت میگیرد و از همه مهمتر شهروندان طعم خدمت را خواهند چشید. از شهرداری تهران و تمام دستگاههای همکار برای تولید این واگنها تقدیر میکنیم.
تذکر عضو شورای شهر به شهرداری درباره «من شهردارم»
در ادامه ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: به شهرداری تهران تذکر میدهم از اجرای روشهای گذشته در طرح «من شهردارم» خودداری کند و در صورت تکرار ناچار به طرح سؤال از شهردار در صحن شورا خواهم شد.
امانی با اشاره به نظارت براجرای مصوبات شورا و نظارت برحسن اداره و حفظ سرمایه اظهار داشت: بند ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور «نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری» و بند ۸ «نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری» است. شهرداری تهران مجدد طرح موسوم به «من شهردارم» را در دستور کار خود قرار داده است؛ طرحی که اگر اصولی و درست و نه برای گزارش آماری و استفاده تبلیغاتی بلکه برای مشارکت مردم و در اجرای طرحهای توسعه محلی و کسب نظر آنان انجام شود، حتماً اقدامی مثبت و مورد تأیید همه کارشناسان مدیریت شهری و از جمله شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.
وی ادامه داد: ولی متأسفانه طرح مذکور در سال گذشته به شکلی مبهم و صرفاً در حد جمعآوری شماره تلفن همراه شهروندان با هر وسیله و از هر طریق اجرا شده است که سال گذشته هم اینجانب و هم سرکار خانم سلیمانی به شهرداری تهران تذکر دادیم و مصادیقی از این حرکت سخیف را از قبیل دادن سیمکارت اعتباری، گرفتن قند و فشار خون، وعده کمک به مدارس در قبال دریافت شماره تلفن دانشآموزان و اولیای آنان و حتی تماس با شهرستانها را برشمردیم. این اقدام علاوه بر نارضایتی مجریان که مدیران و کارکنان سرای محلات و کارکنان نواحی شهر هستند، موجبات وهن شهرداری و جایگاه و مفهوم ارزشمند مشارکت شهروندان را هم به دنبال دارد و باعث هدر رفتن میلیاردها تومن منابع مالی شهروندان تهرانی شده و خواهد شد.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از طرفی با تشکیل هیات امنای محلات و ابلاغ دستورالعمل شرح وظایف آنها توسط شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مهمترین وظایف آنان «اولویتبندی و تعیین طرحهای توسعه محلی در محلات خودشان» ذکر شده است؛ هیئت امنایی که از معتمدین و نخبگان محلات شکل گرفته و بهترین منابع اطلاعات محله را در اختیار دارند و از همه بهتر میتوانند طرح را به صورت واقعی و درست اجرایی کنند و احساس کنند مدیریت شهری به آنان اعتماد دارد و نظراتشان را حداقل در مورد طرحهای محلی میپذیرد.
وی در پایان تاکید کرد: به شهرداری تهران تذکر میدهم از اجرای این روش در طرح مذکور خودداری کند و در صورت تکرار ناچار به طرح سؤال از شهردار محترم تهران در صحن شورا خواهم شد.

سند چشم انداز شهر فراگیر تهیه شود
در ادامه، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با مراجع تخصصی و گروههای مردمی و همراهی سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران، گفت: کمیسیون، شاخصها و الزامات طراحی بوستانهای فراگیر ویژه افراد دارای معلولیتهای ذهنی، رشدی و عصبتحولی را تدوین کرده و پهنهبندی مکانی برای جانمایی این بوستانها در نقاط مختلف شهر انجام داده است.
زهرا شمس احسان در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورا اظهار داشت : با تقدیر از زحمات صورت گرفته در حوزه اجتماعی و فرهنگی و مناسبسازی فضاهای شهری، ضروری است بر این نکته تأکید کنم که تهران در برابر چالش راهبردی گذار از رویکرد مناسبسازی فیزیکی به سوی خلق شهر فراگیر ایستاده است.
وی با بیان اینکه شواهد میدانی حاکی از آن است که اقدامات صورت گرفته تاکنون، عمدتاً در محدوده معلولیتهای جسمی-حرکتی متمرکز بوده است، خاطرنشان کرد: معلولیتهای ذهنی، رشدی و عصبتحولی از جمله اختلال طیف اوتیسم، اختلالات یادگیری و معلولیت ذهنی در حاشیه برنامهریزی شهری قرار گرفتهاند؛ این در حالی است تعداد قابل توجهی از افراد دارای معلولیت در کشور، دارای معلولیتهای ذهنی و عصب-تحولی هستند. این گروه از شهروندان نه تنها نیازمند رفع موانع فیزیکی، بلکه نیازمند طراحی فضاهایی هستند که از منظر شناختی، حسی و ارتباطی پاسخگوی نیازهای ویژه آنان باشد.
شمس احسان ادامه داد: شهر فراگیر، شهری است که تنوع انسانی را در تمامی ابعاد فیزیکی، شناختی، حسّی، ارتباطی به رسمیت بشناسد و در معماری، خدمات و برنامهریزیهای خود، این تنوع را نقطه شروع طراحی قرار دهد؛ تحقق شهر فراگیر مستلزم گذار از رویکرد رفع نقص به رویکردی با محوریت حقوق شهروندی است.
وی در ادامه با بیان اینکه این تحول نیازمند تغییرات بنیادین در سه حوزه کلیدی معرفت شناسی طراحی شهری، حوزه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و حوزه نهادینهسازی است، یادآور شد: در حوزه معرفتشناسی طراحی شهری باید از مفهوم اضافه کردن رمپ فراتر رفت و به سمت طراحی محیطهای خوانا، پیشبینیپذیر و چندحسی حرکت کرد.
شمس احسان اضافه کرد: در حوزه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی طراحان، معماران و مدیران شهری باید از منظر طراحی فراگیر آموزش ببینند و با نیازهای این شهروندان آشنا شوند. تعامل با متخصصان توانبخشی، روانشناسان تحولی و خانوادهها، بخش جداییناپذیر فرآیند طراحی باید باشد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه نهادینهسازی ضروری است که معیارهای طرّاحی فراگیر در تمامی دستورالعملهای شهرسازی و طراحی فضاهای عمومی جاری شود و نظام ارزیابی و نظارت مستمر برای تضمین رعایت این استانداردها تعریف شود.
ثبت اطلاعات اموال فرهنگی، تاریخی و هنری شهرداری تهران در سامانه جام
همزمان با سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طرح «الزام شهرداری تهران نسبت به ورود و ثبت اطلاعات اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در سامانه جام» مورد بررسی قرار گرفت.
نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورا در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران نسبت به ورود و ثبت اطلاعات اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در سامانه جام» با بیان اینکه در جلسه سیصد و شصت و سوم شورا طرح در صحن مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: مقرر شد اصلاحات در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اعمال و طرح اصلاحی به شورا ارائه شود.
وی افزود: مقرر شد که اموال منقول و آثار فرهنگی و هنری در سامانه به ثبت برسد و قانون حمایت از احیا و مرمت بافت تاریخی از ماده واحده حذف شود که این اقدام صورت گرفت. در شناسایی اموال منقول نیز مقرر شد که اشارهای به نوع آثار نشود.
طرح «الزام شهرداری تهران نسبت به ورود و ثبت اطلاعات اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در سامانه جام» با اعمال اصلاحات و با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
به طور میانگین در دوره ۱۲ ساله آقای قالیباف سالی ۱۲۸ اتوبوس خریداری شده؛ در این دوره سالی ۴۵۰ اتوبوس
همزمان با سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورا شهر تهران، مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز برگزار شد.
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در جریان برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: زیان انباشته این شرکت به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده و در ماده ۱۴۱ قرار گرفته است؛ لذا باید سرمایه آن جهت جلوگیری از انحلال افزایش یابد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران طبق برنامه چهار ساله باید هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه فعال در ناوگان تأمین میکرد، افزود: در این دوره تعداد اتوبوسهای خریداری شده به هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده و فاصله زیادی با تعداد پیش بینی شده دارد. شهرداری تهران بیش از پنج هزار دستگاه قرارداد بسته و هزار و ۵۰۰ دستگاه به دست شهرداری رسیده است.
تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: شرکت شتاب با اینکه دو سال از قرارداد آن گذشته و پیش پرداخت را نیز دریافت کرد، تنها دو دستگاه اتوبوس به عنوان نمونه تحویل داد.
وی با اعلام اینکه روی کاغذ قراردادها منعقد شده و درست است، خاطرنشان کرد: همکاران در شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش زیادی انجام دادند، اما تجربه نشان داده که مدیریت دولتی پاسخگو نیست. تعداد کارکنان شرکت واحد پیش از این دوره از ۱۸ هزار به پنج هزار نفر رسید، اما در کنار آن شرکت خودروسرویس شهر نسبت به جذب راننده اقدام کرد و در کنار شرکت اتوبوسرانی فعال شد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان از زیان انباشته شرکت مربوط به دستمزد رانندگان همکار است، اظهار کرد: هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از زیان انباشته نیز هزینه استهلاک است که در صورتهای مالی ارائه شده است. اگر قرار بر ادامه فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی است، شهرداری با جدیت و بدون مماشات باید مسائل را دنبال کند.
درادامه، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هزینههای بالایی دارد و اتوبوسها با قیمت بالا خریداری میشود و قیمت بلیط اتوبوس بسیار محدود است و ۵۰ درصد از هزینه را شهرداری میپردازد. با این حساب باید سرمایه آن افزایش یابد. وی اعلام کرد: بنده در سال ۱۳۸۶ تعداد هزار اتوبوس از آقای احمدی نژاد برای شهر تحویل گرفتم.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز ضمن تقدیر از کارکنان شرکت واحد، اظهار کرد: باید به ابهامات در مورد فعالیت شرکت پاسخ داده شود و میزان زیان انباشته مشخص باشد. از کسانی که تلاش کردند و اتوبوسهای برقی به ناوگان اضافه شد، تقدیر میکنیم.
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا هم با بیان اینکه رانندگان زیرمجموعه شرکت واحد در هوای آلوده فعالیت و خدمات رسانی میکنند، اظهار کرد: بنده در طول این چهار سال به اندازه کافی فرصت داشتم که تعداد اتوبوسهای خریداری شده در ۲۰ سال گذشته را بررسی کنم که گزارش آن را در نطق پیش از دستور ارائه خواهم کرد.
وی افزود: هیچ زمانی شهرداری هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال به خود ندیده است. ممکن است در مجموع ۱۰ هزار اتوبوس داشته باشیم، اما اینکه اتوبوسهای فعال هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه باشد، درست نیست.
آقامیری اضافه کرد: هزار و ۸۱۹ دستگاه اتوبوس و مینی بوس توسط شهرداری تهران و بدون کمک دولت خریده است؛ این درحالیست که در دوره پنجم ۱۲۳ اتوبوس، ۱۳۰ مینی بوس و ۸۳ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی خریداری شده است. ما کاری با دوره ضعیف پنجم نداریم و باید آمار را با دوران جهادی مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۶ شهرداری تعداد هزار و ۵۴۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده است، یادآور شد: از این تعداد هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بیآرتی بوده است. در کنار آن سه هزار و ۹۶۸ دستگاه اتوبوس را نیز دولت خریداری کرد و به شهرداری تحویل داد.آقامیری با تأکید بر اینکه سخاوتمندترین دولت نسبت به شهرداری تهران دولت آقای احمدی نژاد بوده است، تصریح کرد: در دوره قبلی ۳۳۶ دستگاه اتوبوس و در دوره ششم مدیریت شهری ۲۷۱ دستگاه اتوبوس از سوی دولت تحویل داده شده و هزار و ۸۰۰ دستگاه نیز توسط شهرداری خریداری شده است. تا پایان امسال هم ۹۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر خواهد شد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اظهار کرد: برنامه روی کاغذ هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده، اما به همین نسبت که اجرا شده، باید با دورههای قبل مقایسه شود.