• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تغییر در مدل آموزش ریاضی برای دانش آموزان رشته علوم انسانی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نگاه میان‌رشته‌ای به نقش ریاضیات در علوم اجتماعی، اقتصاد و روان‌شناسی می‌تواند مسیر‌های تازه‌ای پیش‌ِروی برنامه‌ریزان درسی بگذارد.

 

تغییر در مدل آموزش ریاضی برای دانش آموزان رشته علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  حجت‌الاسلام علی لطیفی در نشست بازاندیشی آموزش ریاضی در رشته علوم انسانی با تشکر از حضور استادان و متخصصان حوزه ریاضی و علوم انسانی، مسئله طراحی ریاضیات متناسب با دانش‌آموزان این رشته را یکی از موضوعات مهم نظام تعلیم و تربیت دانست.

لطیفی با اشاره به پرسش‌هایی درباره ضرورت آموزش ریاضی برای دانش‌آموزان علوم انسانی گفت: این یک دوگانگی رایج است که از یک‌سو برخی تصور می‌کنند ریاضی سخت و کم‌کاربرد است و ضرورتی برای تدریس آن در این رشته وجود ندارد، اما از سوی دیگر، تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد ضعف در آموزش ریاضی یکی از دلایل ضعف بخشی از دانش‌آموزان علوم انسانی در ادامه مسیر تحصیلی و دانشگاهی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: با مفروض گرفتن اینکه این گروه از دانش‌آموزان نیز نیازمند سطحی از آموزش ریاضی هستند، پرسش مهم بعدی این است که ریاضیات موردنظر چه تفاوت ماهوی و محتوایی با ریاضی رشته ریاضی و تجربی دارد.

وی توضیح داد بخش مهمی از این تفاوت می‌تواند در نوع پرداخت، مثال‌ها و کاربرد‌ها باشد؛ به‌گونه‌ای که مفاهیم ریاضی در پیوند با حوزه‌های مختلف علوم انسانی از جمله مطالعات اجتماعی، داده‌محوری، تصمیم‌گیری، تحلیل‌های آماری و مسائل مرتبط با فناوری اطلاعات ارائه شود.

لطیفی با اشاره به تغییرات جهان جدید و نقش فزاینده داده‌ها در علوم اجتماعی تصریح کرد: بخش مهمی از فعالیت پژوهشی و تصمیم‌گیری در علوم انسانی مبتنی بر تحلیل داده است و لازم است آموزش ریاضی برای این دانش‌آموزان ناظر به چنین نیاز‌هایی بازطراحی شود. او تأکید کرد مفاهیمی مانند آمار، تحلیل داده، روش‌شناسی کمی و مهارت‌های شناختی مرتبط با فهم ساختار‌ها و روابط، امروز از ضرورت‌های قطعی آموزش علوم انسانی است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی مفاهیم بنیادین ریاضی و فلسفه ریاضیات نیز می‌تواند در فهم مبانی علوم انسانی مؤثر باشد گفت: این موضوع به معنای ورود مباحث فلسفی سنگین به کتاب درسی نیست، اما نگاه میان‌رشته‌ای به نقش ریاضیات در علوم اجتماعی، اقتصاد و روان‌شناسی می‌تواند مسیر‌های تازه‌ای پیش‌ِروی برنامه‌ریزان درسی بگذارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یکی از چالش‌های مهم نظام آموزش عمومی را مقیاس‌پذیری تجارب خوب دانست و بیان کرد: هر مدلی که برای آموزش ریاضی علوم انسانی پیشنهاد می‌شود باید با توان معلمان، محدودیت زمان آموزش، ساختار رسمی مدارس و امکان اجرا در مقیاس ملی سازگار باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت همه بخش‌ها باشد
فردا آموزش غیر حضوری در برخی مدارس سمنان و آرادان
برگزاری نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در تبریز
مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی استان تهران در ورامین
بارش پراکنده باران در سمنان
نمایش توان داخلی صنعت بیمارستان‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی تهران
تصویب طرح توسعه سایت ۲۰۰ هکتاری شهر مهاباد
برگزاری میز خدمت قضایی در شهرستان اسلامشهر
۴ فوتی و مصدوم در حادثه رانندگی بستان آباد
ثبت تراز تجاری مثبت ۳.۵ میلیارد دلاری در آذربایجان‌غربی
مهر و موم سه واحد صنفی متخلف در فریدن
دستگيري20خرده فروش در طرح"آرامش در شهر" منوجان
برگزاری آیین افتتاح دوره آموزشی توجیهی بدو خدمت پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی استانداری آذربایجان‌غربی
توقيف 30 هزار ليتر گازوئيل قاچاق در انار
برگزاری جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌غربی
ملاقات بیش از ۴۶ هزار نفر با مسئولان قضایی لرستان
بررسی ۵۰ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
ورود بیش از هزار راننده جدید به ناوگان باری آذربایجان‌غربی همزمان با رونق جابه‌جایی کالا
کسب رتبه پنجم کشوری آذربایجان غربی در رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای
پایش خروجی ۶ دودکش نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه انجام شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
فردا؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)