• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۴
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

عکس خبری؛ سند فرهنگی رویداد‌ها و روایت صادقانه تاریخ

عکس خبری فراتر از ثبت یک لحظه، به‌عنوان پیوست فرهنگی رخداد‌ها و یکی از ماندگارترین اسناد تصویری تاریخ معاصر شناخته می‌شود؛ موضوعی که در گفت‌و‌گو با رسول اولیازاده در استودیوی شبکه خبر، هنرمند عکاس و مدرس رشته عکاسی، مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اولیازاده با اشاره به جایگاه عکس خبری در ثبت تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بر این باور است که هر رخداد می‌تواند با یک عکس ، به سندی برای آینده تبدیل شود؛ سندی که نسل‌های بعدی می‌توانند بر اساس آن، رویداد‌های گذشته را تحلیل و حتی برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

از این منظر، عکس خبری تنها ثبت یک اتفاق در لحظه نیست، بلکه حامل معنا، پیام و روایت است.

وی در تحلیل جایگاه عکس در عصر گسترش شبکه‌های اجتماعی، بر قدرت تصویر ثابت تأکید می‌کند و معتقد است با وجود فراوانی و سهولت تولید ویدیو، عکس همچنان نقش برجسته‌تری در انتقال پیام دارد.

به گفته او، تصویر متحرک از عناصر کمکی مانند صدا، موسیقی و حرکت بهره می‌برد، اما عکس تنها با یک فریم صامت باید خلأ تمام این عناصر را جبران کند؛ مسئله‌ای که بدون نگاه خلاق عکاس و توجه جدی به زیبایی‌شناسی، ترکیب‌بندی و کمپوزیسیون امکان‌پذیر نیست.

این مدرس عکاسی با اشاره به حجم عظیم تولید تصاویر در جهان، تفاوت میان «عکاس» و «عکس بردار» را یادآور می‌شود و تأکید دارد بخش عمده تصاویر منتشرشده فاقد نگاه عمیق عکاسانه هستند و به همین دلیل، مخاطب تنها روی آثاری مکث می‌کند که از شناخت دقیق سوژه ، روایت‌گری بصری و اصول زیبایی‌شناسی برخوردار باشند.

در ادامه ، اولیازاده به تحلیل مجموعه عکس‌هایی پرداخت که به‌تازگی به نمایش درآمده‌اند و بخش ابتدایی آنها به رخداد‌های مرتبط با غزه ، فلسطین و مقاومت اختصاص دارد؛ رخداد‌هایی که طی دو سال گذشته افکار عمومی جهان را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند.

به اعتقاد او، این مجموعه از نظر انتخاب سوژه، موسیقی، تدوین و چیدمان، منسجم و اثرگذار بوده است.

وی در تشریح یکی از شاخص‌ترین عکس‌های این مجموعه که به زندگی روزمره مردم غزه می‌پردازد، تداوم حیات در دل ویرانی را به‌عنوان محور اصلی تصویر معرفی می‌کند.

حضور زن در کادر، پخت‌وپز در میان خرابه‌ها و تقسیم‌بندی هوشمندانه تصویر میان آسمان غبارآلود و نور شفق، نماد ایستادگی، امید و آینده‌ای روشن تلقی می‌شود. از نگاه او، مقاومت بدون تداوم زندگی معنا پیدا نمی‌کند و عکس خبری دقیقاً باید این پیوند را به تصویر بکشد.

اولیازاده همچنین یکی دیگر از عکس‌های مجموعه را که صحنه آتش‌سوزی و حرکت انسانی تنها در میان ویرانی‌ها را نشان می‌دهد، نمونه‌ای از روایت بصری امید دانست. جهت حرکت سوژه ، زاویه رو به بالای دوربین و تقابل انسان با بحران، پیامی روشن از عبور از بحران و ساختن آینده را منتقل می‌کند.

وی در تحلیل عکسی بدون حضور انسان و با محوریت کلاغ‌ها، استفاده نمادین از فضا، مه و سازه‌های شهری را نشانه‌ای از ویرانی موقت و امید به افق روشن آینده ارزیابی کرد؛ تصویری که با وجود فضای تیره، نوید تعالی و رشد را در لایه‌های پنهان خود دارد.

در جمع‌بندی این گفت‌و‌گو،  اولیا زاده آینده عکس خبری را وابسته به عملکرد و صداقت عکاس خبری دانست ، از این منظر، عکاس خبری قاضی نیست، بلکه روایتگر واقعیت است و باید بدون جهت‌گیری و قضاوت، آنچه رخ داده را ثبت کند.

نمونه بارز این رویکرد، عکس‌های ثبت‌شده از غزه است که با وجود جان‌باختن شماری از عکاسان، تأثیر عمیقی بر افکار عمومی جهان گذاشت و جایگاه عکس خبری را به‌عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار تثبیت کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

­

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
جاده ارتباطی بخش وراوی همچنان مسدود است
تشکیل هیئت‌های اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی آذربایجان غربی از ۲۸ آذر
تا پایان سال ۶۰ مگاوات برق خورشیدی در آذربایجان غربی وارد مدار می شود
کاهش هشت درصدی حمایت از ترامپ در جامعه آمریکا
میانگین سن ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است
بررسی قضایی و حقوقی مشکلات سه تعاونی مسکن ارومیه
جریان عادی تردد در محور میمه به دلیجان
ارتقای خدمات تامین اجتماعی در سیستان و بلوچستان
برگزاری رویداد تولید محتوا در آباده
اجرای طرح روزِ درهای بازِ کشاورزی در دامغان
رویداد‌های کتاب در هفته‌ای که گذشت
«تئاتر مسجد و هنر قدسی»؛ کتابی پژوهشی در حوزه تئاتر
برگزاری جشنواره استعداد‌های خلاق بانوی اصفهان
لرستان؛ رتبه پنجم شاخص‌های عمرانی کشور
همه با هم ایران قوی را می‌سازیم
دیدار استاندار گیلان با مادر شهیدان درویشوند در رودبار
توزیع ۴۹ صفحه خورشیدی در بین عشایر شهرستان پلدشت
ضرورت مدیریت مصرف گاز
دعوت دوچرخه سوار چهارمحال و بختیاری به اردوی تیم ملی کراس کانتری
رانندگان از تردد در جاده سرچم باروق خودداری کنند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور
میزان بارش ها در استان کرمان طی ساعات گذشته
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
فیروزآباد با ۱۳۳ میلیمتر باران رکورد دار بارش ها در فارس
واریز اعتبار مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی از شنبه ۲۹ آذر
قطعی آب برخی مناطق به دلیل کاهش ظرفیت تولید تصفیه خانه بزرگ آب گیلان
قطار شهری کرج با ۴ ایستگاه فعال در حال خدمت‌رسانی است
پدافند هوایی شعار ارتش فدای ملت را معنا کردند
برف و باران قم را به رنگ زمستان درآورد
بلوغ روابط تهران و مسکو، نشانه پایان نظم تک‌قطبی
بیشترین میزان بارندگی، ۲ میلیمتر، در آبادان
جاده های خراسان رضوی در زیر کولاک، برف و باران
هشدار نارنجی بارندگی برای ۲۳ استان کشور
کشف صدها تن برنج احتکار شده در آبادان
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۵ نظر)
فیروزآباد رکوددار بارش های فارس  (۴ نظر)
مزایده بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیفی در استان اصفهان  (۲ نظر)
اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ادامه دارد  (۲ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
یک هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمه درمان بازنشستگان تسویه شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
رئیس قوه قضائیه مهمان مردم استان مرکزی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
برف پاییزی، چهره زمستانی به زنجان بخشید  (۱ نظر)
جشن تکلیف سه هزار دانش آموز دختر در آبادان  (۱ نظر)