• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۶
علمی و فرهنگی » زبان فارسی
گفتگو

ترانه‌های عنوان‌بندی‌های تلویزیونی نیازمند تلفیق شعر و موسیقی است

استاد زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر نقش هویتی ترانه‌های عنوان بندی (تیتراژ) مجموعه‌های تلویزیونی، از ضعف‌های محتوایی، زبانی و موسیقایی این آثار انتقاد کرد.

ترانه‌های عنوان‌بندی های تلویزیونی نیازمند تلفیق شعر و موسیقی است

محمدجواد عظیمی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: ترانه قالبی است که در آن موسیقی نسبت به شعر سهم پررنگ‌تری دارد و به همین علت، بحث تلفیق شعر و موسیقی در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. این اهمیت در ترانه‌های عنوان‌بندی مجموعه‌های تلویزیونی دوچندان می‌شود، چراکه این ترانه‌ها علاوه بر ویژگی‌های هنری، باید معرف هویت و درون‌مایه اثر نمایشی باشند.
 
وی با اشاره به اینکه ترانه عنوان‌بندی در حکم «جلد یک کتاب» برای یک مجموعه تلویزیونی است، افزود: این نوع ترانه، شاخه‌ای حساس از ترانه‌سرایی است؛ زیرا هم باید الزامات شعری و موسیقایی را رعایت کند و هم در خدمت مضمون و فضای کلی مجموعه باشد. به همین سبب، بروز ضعف در چنین کار دشواری دور از انتظار نیست و لازم است این آثار به‌صورت جدی آسیب‌شناسی شوند.
 
عظیمی با تأکید بر اهمیت معنا و مضمون در ترانه‌ها گفت: یکی از مشکلات اصلی ترانه‌ها، ضعف در معنا و مضمون است؛ افزون بر این، مسائل زبانی، ساختاری، اشکالات وزنی و قافیه‌ای، و همچنین ناهماهنگی میان شعر و موسیقی از جمله آسیب‌های رایج در ترانه‌هاست.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: در ترانه، تطابق شعر و موسیقی اهمیت فراوانی دارد. گاه یک ترانه از نظر وزن و واژه‌گزینی درست است، اما جنس واج‌ها و نحوه تلفظ کلمات باعث می‌شود ترکیب نهایی خوش‌نشین نباشد. همچنین ترانه، برخلاف شعر کلاسیک، مخاطب عام دارد و باید از پیچیدگی‌های لفظی و تغییرات دشوار معنایی پرهیز کند تا ارتباطی ساده و روان با مخاطب برقرار شود.
 
وی با تشریح گونه‌های مختلف ترانه، آنها را به سه دسته کلاسیک، تلفیقی و محاوره‌ای تقسیم کرد و گفت: ترانه‌های کلاسیک با زبان معیار و موسیقی مبتنی بر وزن عروضی (معیار کمی)، معمولاً کم‌اشکال‌تر هستند، اما در ترانه‌های تلفیقی و محاوره‌ای، به‌ویژه زمانی که زبان و موسیقی از دو منطق متفاوت پیروی می‌کنند، احتمال بروز خطا در تکیه‌گذاری، آکسان، دستور زبان و تلفیق افزایش می‌یابد.
 
عظیمی با مرور تاریخی ترانه معاصر از دوره قاجار تا پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: دهه ۶۰ یکی از دوره‌های درخشان موسیقی و ترانه در ایران بود، چراکه فضای معنوی جامعه و وجود خطوط روشن فرهنگی باعث شد هنرمندان به سمت شعر کلاسیک، عرفانی و حماسی، به‌ویژه آثار حافظ و مولوی، گرایش پیدا کنند. این رویکرد، به خلق آثار ماندگار در موسیقی سنتی و تصنیف انجامید.
 
وی افزود: از دهه ۷۰ به بعد، گرایش به ترانه‌های تلفیقی آغاز شد و در دهه ۸۰، با هجوم بی‌برنامه موسیقی پاپ، تعادل میان گونه‌های مختلف موسیقی از بین رفت. هم‌زمان با این روند، استفاده گسترده و گاه افراطی از ترانه‌های عنوان‌بندی در مجموعه‌های تلویزیونی رواج یافت؛ به‌گونه‌ای که برخی مجموعه‌ها دارای چندین عنوان‌بندی طولانی شدند، بدون آنکه این آثار از نظر معنا و ساختار استحکام لازم را داشته باشند.
 
این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: فقدان جریان‌سازی و مدیریت فرهنگی منسجم در حوزه موسیقی و ترانه، از عوامل اصلی بروز این آسیب‌هاست و بازنگری جدی در سیاست‌گذاری و تولید ترانه‌های عنوان‌بندی، امری ضروری به نظر می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خدمت رسانی بیش از هزار و ۳۰چ خودرو در بخش حمل و نقل عمومی چهارمحال و بختیاری
راهکارهای رفع موانع سیاستی برای توسعه تولید کمپوست تصویب شد
تپه جوقین شهریار؛ اثر گردشگری دوره ساسانیان در شهریار
مسدودشدن برخی راه های فریمان 
جزیره لاوان در صدر بارندگی‌های هرمزگان
آغاز بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان لرستان
نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و جشنواره یلدایی در قزوین
شب یلدا دور این آجیل‌ها را خط بکشید
تجلیل ازعوامل برگزاری سومین جشنواره منطقه‌ای هه لپه رکی در مهاباد
یک فوتی و سه مصدوم بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در بیستون
نصب پنل‌های خورشیدی در شهرستان میرجاوه
تیم والیبال شهرداری ارومیه بازهم در ارومیه برد
امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۳ هزار هرمزگانی
برگزاری همایش نان و سلامت در شهرستان دماوند
سوغاتی‌های یلدا قبل از خودش رسید
قم، دومین استان پایلوت حکمرانی قضایی هوشمند شد
اوسمار: فردا جزییات خیلی کوچک می‌توانند تعیین‌کننده باشند
پیگیری گرانی ها در مجلس
برگزاری جشنواره فرهنگی- آموزشی آداب و غذاهای سنتی در سرفاریاب
مرکز مشاوره مهر در چرام راه اندازی شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
لامردی ها ، بیشترین سهامداران بارش های فارس
پیکر بی جان بانوی کوهنورد گیلانی در دماوند پیدا شد
اعلام میزان بارش باران در فارس
خداداد عزیزی و رفیعی جریمه شدند
فیروزآباد رکوددار بارش های فارس
فعالیت سامانه بارشی از امشب در همدان
حجم مبنا در بورس حذف شد
میزان بارش ها در استان کرمان طی ساعات گذشته
افزایش فوتی‌های واژگونی اتوبوس مسافربری به ۱۳ نفر
اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ادامه دارد
فیروزآباد با ۱۳۳ میلیمتر باران رکورد دار بارش ها در فارس
مدارس مشهد فردا چهارشنبه ۲۶ آذر حضوری است
شهادت سه تن از عوامل انتظامی و یک شهروند بامداد امروز
مزایده بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیفی در استان اصفهان
گزارش بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در استان کرمان
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد  (۴۱ نظر)
فیروزآباد رکوددار بارش های فارس  (۴ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ادامه دارد  (۱ نظر)
برف و باران به فارس رسید  (۱ نظر)
مصوبه افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد  (۱ نظر)
مزایده بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیفی در استان اصفهان  (۱ نظر)
سردار زهرایی: ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی از ابتدای سال تاکنون  (۱ نظر)
یک هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمه درمان بازنشستگان تسویه شد  (۱ نظر)
هشدار سطح قرمز هواشناسی در هرمزگان  (۱ نظر)
رئیس قوه قضائیه مهمان مردم استان مرکزی  (۱ نظر)
همکاری ایران و چین یک ضرورت ژئوپلیتیکی است  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
برف پاییزی، چهره زمستانی به زنجان بخشید  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)