• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۶۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۴
اقتصادی » صنعت

مطالبات قطعه سازان به ۳۱۰ هزار میلیارد تومان رسید

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: به تازگی رقم مطالبات قطعه سازان حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده، در حالی که پیش‌تر این عدد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌شد که نشان‌دهنده نبود شفافیت است.

مطالبات قطعه سازان به ۳۱۰ هزار میلیارد تومان رسید
 
آقای بهزاد خسروی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی بلکه برای سایر صنایع نیز مضر و فسادزا است، گفت: تا زمانی که صنعت خودروسازی و به‌تبع آن قطعه‌سازی از یک برنامه جامع برخوردار نباشند و شفافیت لازم هم در حوزه قوانین و سیاست‌گذاری‌ها و هم در وضعیت عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، این آشفتگی‌ها ادامه خواهد داشت.
 
خسروی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان افزود: این زیان‌ها فقط ناشی از قیمت‌های دستوری نیست. در سه دهه اخیر، به‌طور میانگین هر دو سال یک‌بار مدیران صنایع خودروسازی تغییر کرده‌اند و هزاران نیروی فاقد اهلیت در سطوح مختلف به این مجموعه‌ها تحمیل شده‌اند؛ مسأله‌ای که مغایر با اصل هزینه ـ فایده بوده و هر تیم مدیریتی مشکلات خود را به مجموعه بعدی منتقل کرده است، بدون آنکه پاسخگویی متناسب با مسئولیت وجود داشته باشد.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت‌ها با هدف کنترل تورم به قیمت‌گذاری دستوری روی آورده‌اند، اما نه‌تنها تورم کنترل نشده، بلکه زمینه دلالی و فساد فراهم و تولیدکنندگان متضرر شده‌اند.
 
وی با استناد به ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه گفت: کالا‌هایی که از خدمات دولتی و یارانه‌ای از جمله ارز ترجیحی بهره‌مند می‌شوند، مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند و در غیر این موارد دولت حق مداخله در قیمت‌گذاری را ندارد.
 
خسروی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد هزینه تولید هر خودرو مربوط به قطعات است، افزود: بخشی از قطعات وارداتی بوده و با نرخ ارز تأمین می‌شود و طبیعی است با افزایش قیمت ارز، هزینه تولید قطعه‌سازان نیز افزایش یابد.
 
به گفته خسروی، اظهارات سخنگوی وزارت صمت مبنی بر دخالت نداشتن این وزارتخانه در قیمت‌گذاری خودرو با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد، زیرا به گفته قطعه‌سازان، قیمت مواد اولیه و تأمین قطعات به‌صورت دستوری تعیین می‌شود. 
 
وی این تناقض‌ها را نشانه آشفتگی در پذیرش مسئولیت دانست.
 
این کارشناس اقتصادی اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری، تأمین نقدینگی و تسهیل دسترسی به ارز و مواد اولیه را از راهکار‌های خروج از وضعیت موجود عنوان کرد و افزود: تعداد قطعه‌سازان در ایران با تیراژ تولید همخوانی ندارد و به دلیل مقیاس پایین، از صرفه‌های اقتصادی بی‌بهره‌اند؛ در حالی که تجربه کشور‌هایی مانند چین و هند نشان می‌دهد تمرکز بر شرکت‌های بزرگ می‌تواند هزینه تمام‌شده، بهره‌وری و مدیریت را بهبود بخشد.
 
خسروی در پایان با اشاره به عواملی همچون بالا بودن نرخ مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه تأمین اجتماعی، سطح پایین فناوری و بهره‌وری نیروی کار، گفت: دولت به‌جای تداوم قیمت‌گذاری دستوری باید به فکر کاهش تورم و رفع موانع تولید باشد؛ زیرا افزایش هزینه تولید، رقابت‌پذیری محصولات داخلی را کاهش داده و رغبت مردم به خرید خودرو و قطعات ایرانی را کم می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
برگزاری یادواره شهدای دانشجو در الیگودرز
سرمربی الدحیل: مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای ۲ تیم باشد
کام شیرین کاله مازندران با شکست شگفتی ساز لیگ برتر بسکتبال
رفع بحران برق صنایع معدنی با همکاری ایمیدرو و صندوق توسعه ملی
نجات ۲۲مادر در سیل
نقش مؤثر خیرین و سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی استان
کشف خودرو سرقتی و دستگیری سارق در کمتر از ۲۴ ساعت در تالش
رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌های تبریز
برپایی بازارچه صنایع دستی و مشاغل خانگی در عباس‌آباد
باخت بانوان والیبالیست مس رفسنجان برابر مدافع عنوان قهرمانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
لزوم جمع آوری تابلو‌های بدون مجوز سطح شهر تبریز
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)