اعتراف معاون دبیر کل سازمان ملل ؛
نبود اتفاق نظر در شورای امنیت درباره اسنپ بک
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در نشست شورای امنیت اذعان کرد که در میان اعضای این شورا نسبت به ادامه اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ و موضوع اسنپ بک اختلاف نظر وجود دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک؛ نماینده ایران در سازمان ملل نیز ضمن حمایت از مواضع اصولی چین، روسیه، الجزایر و پاکستان تاکید کرد برگزاری در این نشست با توجه به انقضای قطعنامه ۲۲۳۱، غیرقانونی است و دبیرکل سازمان ملل صلاحیتی برای برگزاری نشست ندارد.
انتقاد ایروانی از سوء استفاده آشکار از شورای امنیت با احیای یک قطعنامه خاتمه یافته
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: هرگونه تلاش از سوی هر دولت یا هر نهاد برای احیا، بازتفسیر یا اجرای این مقررات خاتمهیافته، باطل و بلا اثر بوده و مصداق سوءاستفاده آشکار از اختیارات و فرآیندهای این شورا محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، امیرسعید ایروانی در نشست شورای امنیت که برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره نحوه اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد افزود: اجازه دهید بار دیگر موضع جمهوری اسلامی ایران را با صریحترین عبارات ممکن بیان کنم: قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ بهطور قطعی خاتمه یافت و از آن تاریخ، کلیه مقررات، تدابیر و محدودیتهای مرتبط با موضوع هستهای بهصورت دائمی خاتمه یافته، شورای امنیت رسیدگی خود به موضوع هستهای ایران را به پایان رسانده و دستورکار «عدم اشاعه» حذف شده است.
متن کامل سخنرانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در این جله شورای امنیت به این شرح است:
در آغاز، مایلم موضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص برگزاری این نشست بهصراحت بیان کنم. خود را با مواضع همکاران روس و چینی خود همسو میدانیم و قاطعانه با برگزاری این نشست مخالفت میکنیم.
قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دارای یک بند خاتمه صریح، آگاهانه و خود اجراست. این قطعنامه در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ منقضی شد. از آن تاریخ، هرگونه اثر حقوقی یا مأموریت اجرایی خود را از دست داده است. بر این اساس، نقش شورای امنیت ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ بهطور قطعی خاتمه یافته است. بنابراین، هیچ مأموریتی برای دبیرکل جهت ارائه هیچگونه گزارشی وجود ندارد، هیچ مأموریتی برای شورا جهت برگزاری بحث درباره آن متصور نیست و هیچ مبنای حقوقی برای برگزاری نشستی ذیل دستورکار «عدم اشاعه» در این چارچوب وجود ندارد.
هرگونه تلاش برای برگزاری چنین نشستی، نقض آشکار آییننامه داخلی شورا محسوب میشود. بههمین ترتیب، هر ادعایی مبنی بر «تداوم اجرا» یا «ادامه اعمال» قطعنامه ۲۲۳۱، خواه از طریق استناد به یادداشت شماره ۴۴ رئیس شورا (S/2016/44) یا از طریق ارجاعات مبهم به آنچه موسوم به «رویه مستقر» خوانده میشود، فاقد هرگونه مبنای حقوقی و گمراهکننده است و مصداق سوءاستفاده آشکار از اختیارات و فرآیندهای این شورا بهشمار میرود.
مایلم مراتب قدردانی جمهوری اسلامی ایران را از چین و فدراسیون روسیه بهخاطر موضع اصولی و پایبندی صادقانه آنان به برنامه جامع اقدام مشترک در طول اجرای آن ابراز نمایم. همچنین از الجزایر، پاکستان و دیگر اعضای شورا که مواضع اصولی و مستقل اتخاذ کردهاند، تشکر میکنیم.
آنچه امروز شاهد آن هستیم، اختلاف نظر مشروع بر سر تفسیر نیست، بلکه تحریف حسابشده قطعنامه ۲۲۳۱، اشاعه عامدانه اطلاعات نادرست درباره برنامه صلحآمیز هستهای ایران، و تلاشی بدبینانه برای سوءاستفاده از این شورا در راستای منافع محدود سیاسی است.
در این چارچوب، مایلم نکات ذیل را مطرح کنم:
نخست، ریشههای وضعیت کنونی روشن است و نه بهطور ناگهانی پدید آمده و نه در خلأ شکل گرفته است. این وضعیت ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸، عدم پایبندی مستمر و عامدانه تروئیکای اروپایی به تعهدات خود و متعاقب آن، تجاوز نظامی ایالات متحده و رژیم اسرائیل علیه تأسیسات هستهای صلحآمیز و تحت پادمان ایران است. جنگ تجاوزکارانهای که از سوی ایالات متحده و اسرائیل آغاز شد، از جمله حملات عامدانه به تأسیساتی که تحت پادمان آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار داشت، نقض فاحش بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد و قاعده آمره منع توسل به زور محسوب میشود و حملهای مستقیم به رژیم بینالمللی عدم اشاعه بهشمار میرود.
این وضعیت با اذعان صریح و علنی رئیسجمهور ایالات متحده بهعنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و یکی از امینان پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای بیش از پیش تشدید شده است؛ اذعانی که بر اساس آن، واشنگتن رهبری، هدایت و هماهنگی این جنگ تجاوزکارانه را بر عهده داشته است. هرگونه تلاش برای توجیه این اقدامات غیرقانونی از طریق تفسیر تحریفشده ماده ۵۱ منشور یا با استناد به ادعای ساختگی «تهدید قریبالوقوع»، از منظر حقوقی بیاساس و گمراهکننده است و یکی از خطرناکترین سوءاستفادهها از حقوق بینالملل در تاریخ معاصر بهشمار میرود. ماده ۵۱ منشور، دفاع مشروع را صرفاً در پاسخ به یک حمله مسلحانه بالفعل مجاز میداند، نه تهدیدات فرضی یا احتمالی.
به همان اندازه نگرانکننده، سکوت و در برخی موارد، تأیید ضمنی تروئیکای اروپایی در قبال این اقدامات تجاوزکارانه است. آنان مطلقاً هیچگونه اعتبار و وجاهتی برای استناد به هنجارهای عدم اشاعه یا ادعای نگرانی نسبت به تمامیت رژیم عدم اشاعه ندارند.
دوم، جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۰ همواره عضوی متعهد و مسئول در معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای بوده است. ایران به دلایل حقوقی، اخلاقی و دکترینال، همواره سلاحهای کشتار جمعی را مردود دانسته است؛ موضعی که بهطور مستمر در عالیترین سطوح مورد تأکید مجدد قرار گرفته است. با وجود تحریمهای غیرقانونی، خرابکاریها، ترور دانشمندان هستهای و حملات مسلحانه، ایران هرگز برنامه هستهای خود را به مقاصد نظامی منحرف نکرده است. برنامه ایران منحصراً صلحآمیز باقی مانده و تحت گستردهترین رژیم راستیآزمایی اعمالشده بر هر دولت غیرهستهای قرار دارد. با این حال، نقشها عمداً معکوس شدهاند: قربانی بهعنوان مرتکب معرفی میشود، ایران مجازات میگردد و کسانی که به تأسیسات هستهای تحت پادمان آژانس بینالمللی انرژی اتمی حمله میکنند، از مصونیت کامل برخوردار میشوند. این استاندارد دوگانه آشکار، بهطور جدی تمامیت، اعتبار و اقتدار رژیم جهانی عدم اشاعه را تضعیف میکند.
با وجود این شرایط و نقضهای فاحش، ایران با حسن نیت عمل کرده و به همکاری خود با آژانس بینالمللی انرژی اتمی ادامه داده است. در ۹ سپتامبر در قاهره، وزیر امور خارجه ایران یادداشت تفاهمی را با مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی امضا کرد؛ ابتکاری که از سوی آژانس و بسیاری از کشورها بهعنوان گامی نخست و سازنده مورد استقبال قرار گرفت. متعاقباً، پیشنهادهای تکمیلی دیگری نیز از سوی وزیر امور خارجه ایران در اینجا، در نیویورک، ارائه شد. همه این موارد نادیده گرفته شد. فرانسه و بریتانیا بهجای دیپلماسی، مسیر تشدید تنش را برگزیدند و در هماهنگی با دستورالعملهای واشنگتن عمل کردند، در حالی که تلاشهای واقعی دیپلماتیک، از جمله ابتکار مسئولانه ارائهشده از سوی چین و روسیه، را مسدود ساختند. افزون بر این، آنان با نادیده گرفتن همکاری سازنده ایران با آژانس، حذف عامدانه واقعیتهای کلیدی و ارائه قطعنامهای دیگر با انگیزههای سیاسی در شورای حکام آژانس در نوامبر ۲۰۲۵، همراه با اعمال فشار بر اعضا برای حمایت از آن، با سوءنیت رفتار کردند. این اقدامات نه برای حل بحران، بلکه برای ساختن یک بحران صورت گرفت و عملاً هم دیپلماسی و هم توافق قاهره را خاتمه داد.
سوم، در خصوص ادعاهای مربوط به فعالسازی سازوکار موسوم به «اسنپبک» یا «بازاعمال» قطعنامههای تحریمی خاتمهیافته، موضع جمهوری اسلامی ایران روشن، منسجم و بهطور رسمی از جمله در مکاتبات رسمی آن با دبیرکل و رئیس شورا، ثبت شده است. این موضع همچنین بهصراحت از سوی دیگر اعضا، از جمله چین و روسیه، نیز مطرح شده است.
تروئیکای اروپایی از سال ۲۰۱۸ تاکنون در وضعیت عدم ایفای تعهدات اساسی، مستمر و علناً مورد اذعان قرار گرفته بودهاند و بنابراین فاقد هرگونه وجاهت حقوقی برای توسل به چنین سازوکاری هستند. افزون بر این، عدم اقدام رویهای شورای امنیت در ماه سپتامبر نه این نقص بنیادین را تأیید میکند و نه آن را جبران میسازد. شورا هیچگونه تشخیصی مبنی بر تحقق شرایط حقوقی لازم برای سازوکار موسوم به «اسنپبک» بهعمل نیاورد. بر اساس حقوق بینالملل، رویههای معیوب یا فاقد اعتبار نمیتوانند حقوق یا تعهدات حقوقی ایجاد کنند.
اجازه دهید بار دیگر موضع جمهوری اسلامی ایران را با صریحترین عبارات ممکن بیان کنم: قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ بهطور قطعی خاتمه یافت. از آن تاریخ، کلیه مقررات، تدابیر و محدودیتهای مرتبط با موضوع هستهای بهصورت دائمی خاتمه یافته، شورای امنیت رسیدگی خود به موضوع هستهای ایران را به پایان رسانده و دستورکار «عدم اشاعه» حذف شده است. هرگونه تلاش از سوی هر دولت یا هر نهاد برای احیا، بازتفسیر یا اجرای این مقررات خاتمهیافته، باطل و بلااثر بوده و مصداق سوءاستفاده آشکار از اختیارات و فرآیندهای این شورا محسوب میشود.
چهارم، جمهوری اسلامی ایران همچنان به دیپلماسی اصولی و مذاکرات واقعی کاملاً متعهد است. ایران هرگز در برابر اجبار، ارعاب یا فشار سیاسی تسلیم نخواهد شد. اکنون این مسئولیت بر عهده فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده است که مسیر خود را اصلاح کرده و گامهای عملی و معتبری برای بازسازی اعتماد و اطمینان بردارند. اصول بنیادین برنامه جامع اقدام مشترک غیرقابل تردید و معتبر باقی ماندهاند: ارائه تضمینهای قابل راستیآزمایی مبنی بر منحصراً صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران، در ازای بهرسمیتشناختن کامل حقوق ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای از جمله حق غنیسازی اورانیوم، لغو کلیه تحریمها و عادیسازی اقتصاد ایران و ادغام آن در نظام تجارت بینالمللی. این اصول همچنان بهطور کامل قابل اعمال بوده و میتوانند مبنایی مستحکم برای یک توافق جدید فراهم آورند. هدف اساسی بدون تغییر باقی مانده است: برنامه هستهای ایران باید منحصراً صلحآمیز باقی بماند و ایران آمادگی دارد چنین تضمینهایی را ارائه کند. اگر فرانسه و بریتانیا در تعهد اعلامی خود به دیپلماسی صادق هستند، باید ایالات متحده را به پیروی از این مسیر ترغیب کنند. اگر در عوض، به اتخاذ سیاست شکستخورده «غنیسازی صفر» واشنگتن ادامه دهند و حقوق مسلم و غیرقابل سلب ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای را انکار کنند، دیپلماسی عملاً نابود خواهد شد. استناد گزینشی به منشور ملل متحد و پیگیری رویکرد موسوم به «صلح از طریق قدرت» تنها حاکمیت قانون را تضعیف کرده و آن را با قانون جنگل جایگزین میکند.
در پایان، آقای رئیس، مایلم از اعضای غیردائم شورا از جمله الجزایر، گویان، جمهوری کره، سیرالئون و اسلوونی تشکر کرده و اتمام موفق دوره دو ساله عضویت آنان را تبریک بگویم. همچنین مایلم بهطور خاص از الجزایر و گویان بهخاطر رفتار اصولی و مستقل آنان در طول دوره عضویتشان تقدیر کنم.
معاون دبیر کل سازمان ملل متحد : نبود اتفاق نظر در شورای امنیت درباره اسنپ بک
رز ماری دی کارلو در آغاز نشستی که شورای امنیت با پیگیری و فشار آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه عضو دائم شورای امنیت برای ارائه گزارش جدید آنتونیو گوترش درباره نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا برگزار شد، گفت: چندین کشور عضو مربوطه، اعتبار و تأثیر فرایند اسنپ بک را رد کردند.
وی افزود: به طور خاص برخی از اعضا اظهار داشتند که این فرایند از نظر رویهای و قانونی دارای نقص است و کشورهای عضو همچنین دیدگاههای متفاوتی در مورد وضعیت قطعنامه ۲۲۳۱ پس از ۲۷ سپتامبر دارند.
دی کارلو گفت: همانطور که دبیرکل در گزارش پیش روی شما اشاره کرد، علیرغم تلاشهای دیپلماتیک فشرده در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، هیچ توافقی در مورد مسیر پیش رو در مورد برنامه هستهای ایران حاصل نشد. در ۲۸ آگوست ۲۰۲۵، فرانسه، آلمان و بریتانیا که به عنوان کشورهای E۳ شناخته میشوند، به شورا اطلاع دادند که قصد دارند مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را فعال کنند.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی افزود: آنها تصمیم خود را به آنچه که «عمل نکردن قابل توجه» جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توصیف کردند، نسبت دادند و مطابق با رویه اسنپ بک، از آنجایی که شورا قطعنامهای برای ادامه لغو اقدامات ظرف ۳۰ روز از نامه E۳ تصویب نکرد، تحریمهای قبلی علیه جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۵ دوباره اعمال شدند.
دی کارلو با بیان اینکه این امر مستلزم بازگرداندن وبسایت کمیته تحریمهای ۱۷۳۷ و فهرست تحریمهای مربوطه بود تصریح کرد: چندین کشور عضو مربوطه، اعتبار و تأثیر فرایند اسنپ بک را رد کردند.
معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵، آژانس گزارش داد که هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت ذخایر اورانیوم غنیشده در ایران ندارد. آژانس بینالمللی انرژی اتمی به این نتیجه رسید که یک چارچوب مورد توافق مشترک با حمایت کشورهای مربوطه برای اطمینان از صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران ضروری است.
دی کارلو گفت: آژانس آمادگی مدیرکل خود را برای تعامل با ایران در اولین فرصت برای همکاری سازنده در این راستا اعلام کرد و در خصوص اقدامات محدودکننده باقیمانده مندرج در پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵)، یعنی اقدامات مربوط به فعالیتها و انتقالات هستهای، دبیرخانه هیچ ادعایی مبنی بر نقض این مفاد در طول این دوره گزارش دریافت نکرده است. علاوه بر این هیچ پیشنهاد جدیدی از طریق مجرای تدارکات در طول دوره گزارش ارائه نشده است.
وی اضافه کرد: با این حال شورای امنیت شش اطلاعیه در مورد اقدامات محدودکننده مرتبط با هستهای برای فعالیتهای خاص مطابق با برجام دریافت کرد. علیرغم اختلافات قابل توجه بین طرفهای مربوطه در مورد مسیر پیش رو در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) و برجام همه آنها همچنان بر اهمیت یک راه حل دیپلماتیک تأکید کرده و آمادگی کلی خود را برای تعامل با یکدیگر برای این منظور ابراز کردهاند.
معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: در واقع همانطور که دبیرکل اعلام کرده است، یک توافق مذاکرهای که اهداف کلی تضمین یک برنامه هستهای صلحآمیز ایران و کاهش تحریمها را تضمین کند، بهترین گزینه موجود برای جامعه بینالمللی است. دبیرخانه در راستای دستیابی به این اهداف، کاملاً در اختیار طرفین است.
روسیه: قطعنامه ۲۲۳۱ مشروعیت ندارد
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تصریح کرد که برنامه هستهای ایران از دستور کار شورای امنیت خارج شده است.
وی تاکید کرد که کشورش آماده انجام کمک برای حل و فصل مسئله پرونده هستهای ایران است.
سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست به تلاش کشورهای غربی برای بازگشت تحریمهای ایران و اجرای مکانیسم پس گشت (اسنپ بک) اعتراض کرد و گفت: فشار برخی از کشورهای عضو برای تشکیل جلسه شورای امنیت و تشکیل کمیته تحریم ها، نقض فاحش رویههای آن است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک،واسیلی نبنزیا» در نشست شورای امنیت که برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان درباره نحوه اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت برگزار شد گفت: طرفهای غربی تلاش میکنند که جلسه امروز را به عنوان یک نشست دورهای بررسی تعهدات و همچنین بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل جلوه دهند اما روسیه قاطعانه با چنین اقدامی مخالف است.
وی اضافه کرد: برای همه آنهایی که فراموش کرده اند باید یادآوری کنم که همه بخشهای قطعنامه ۲۲۳۱، در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ منقضی شدند و تلاشها درباره مواد آن قطعنامه دیگر معتبر نیست و شورای امنیت و همچنین دبیرخانه سازمان ملل دیگر اختیاری در این زمینه ندارند.
نبنزیا گفت: تلاشهای فرانسه و انگلیس و متحدان آن برای مطرح کردن دوباره قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت و جا انداختن آن به عنوان یک روند جاری و عمومی، اقدامی نمایشی است و تنها با هدف اجرایی کردن دوباره تحریمها علیه ایران انجام میشود.
نماینده دائم روسیه اضافه کرد: آنها با این اقدامات خود تنها تلاش میکنند که اختلافات را در شورای امنیت بیشتر کنند. متاسفانه همکار ما نماینده اسلوونی هم به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت نتوانسته است در مقابل فشارهای تعدادی از اعضا مقاومت کند و از برگزاری نشستی که وجود خارجی نداشته و در دستور کار شورای امنیت نیست، جلوگیری کند.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: غرب بهجای مذاکره، کارت ماشه را بازی میکند در صورتی که راهکار نظامی نمیتواند مسئله هستهای ایران را حل کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، واسیلی نبنزیا در ادامه سخنانش در نشست شورای امنیت که برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان درباره نحوه اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت برگزار شد افزود: هیچ راهکار نظامی نمیتواند به حلوفصل پایدار مسئله هستهای منجر شود، در همین چارچوب، مقامات انگلیس به صراحت اعلام کردهاند که اقدامات و مواضع اخیر آنان بیش از آنکه مبتنی بر واقعیتهای حقوقی و فنی باشد، با هدف جلب رضایت صورت گرفته است.
وی افزود: وجود این واقعیتها، آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و مجموعهای از اقدامات غیرسازنده و شتابزده را در پیش گرفت که نتیجهای جز شکست نداشته است.
نبنزیا اضافه کرد: معاهدات بینالمللی از جمله انپیتی و برجام، چارچوب فعالیتهای صلحآمیز هستهای را مشخص کردهاند و ایران نیز همواره در همین چارچوب عمل کرده است.
وی افزود: تحولات ماههای اخیر نشان میدهد برخی طرفها بهجای حرکت در مسیر حلوفصل اختلافات، صرفاً بر ابزار فشار و تهدید، از جمله استفاده از «مکانیزم ماشه»، تمرکز کردهاند؛ در حالی که خود بارها تعهدات برجامی را نقض کردهاند.
چین : مکانیسم اسنپ بک دارای خلا های قانونی بوده و شورای امنیت به توافق نرسیده است که سه کشور اروپایی دارای اختیار برای فعال کردن این مکانیسم هستند
سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد به برگزاری نشست شورای امنیت درباره فعال سازی سازوکار اسنپ بک توسط سه کشور اروپایی اعتراض کرد وگفت: فقط سه کشور عضو برجام این سازوکار را فعال کردند در حالی که این موضوع در ماه اکتبر منقصی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، فو کونگ در نشست شورای امنیت که برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان درباره نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برگزار شد با اعلام نگرانی کشورش برای استفاده از این ابزارها، از موضع روسیه حمایت کرد و گفت که سازوکار اسنپ بک دارای خلاهای قانونی است و شورای امنیت هم درباره آن به توافق نرسیده است که اکنون سه کشور اروپایی دارای اختیاری برای فعال کردن آن باشند.
سفیر چین افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ منقضی شده و شورای امنیت بررسیهای خود در مورد برنامه هستهای ایران را متوقف کرده است، اما برخی از کشورها در حال تحمیل اراده خود برای مطرح کردن مسائلی هستند که به اتمام رسیدهاند و با این اقدام، اختیارات شورای امنیت را زیر سوال میبرند و اتحاد شورای امنیت را تضعیف میکنند ضمن اینکه اختلافات را گسترش میدهند.
وی اضافه کرد: چین از کشورهای عضو شورای امنیت میخواهد تا صادقانه پایان قطعنامه ۲۲۳۱ را در نظر بگیرند و اعتبار و وجهه شورای امنیت را حفظ و شرایط سیاسی لازم را برای حل موضوع هستهای ایران مهیا کنند.
پاکستان بازگشت تحریمها علیه ایران را محکوم کرد
نماینده پاکستان اقدام سه کشور اروپایی در بازگشت تحریمها علیه ایران را محکوم کرد و گفت پاکستان معتقد است تمامی مسائل مربوط به برنامه هستهای ایران باید از طریق گفتوگو حل شوند.

ادعای آمریکا: شورای امنیت باید بر عدم اشاعه سلاحهای هستهای ایران تمرکز کند
نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز در سخنانی گفت: این شورا به موضوع عدم اشاعه، به ویژه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران متعهد است و باید به این کار ادامه دهد.
وی مدعی شد: همانطور که با صدور گزارش دبیرکل در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) نشان داده شد، به استثنای بندهای ۷، ۸ و ۱۶-۲۰، واضح است که «این قطعنامه و تمهیدات عملی مرتبط با آن همچنان به قوت خود باقی است».
نماینده آمریکا ادعا کرد: علاوه بر این، طبق فرآیند اسنپ بک، شورا تصمیم گرفته است قطعنامههای ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) را دوباره اجرایی کند.
وی مدعی شد که این متون محدود است و نمی تواند به یک برنامه هستهای که به دنبال فعالیت خارج از دید جامعه بینالمللی است، بپردازد.
ادعاهای نماینده انگلیس بدون محکوم کردن حمله به ایران
نماینده انگلیس در این نشست شورای امنیت استدلال های روسیه و چین را برای توجیه اقدامات ضد ایرانی خود رد کرد و مدعی شد: نشست امروز کاملا همگام با رویهها و اهداف شورای امنیت است.
وی ادعا کرد: انگلیس به همراه فرانسه و آلمان مکانیسم ماشه را در همسویی کامل با قطعنامه ۲۲ ۳۱ شورای امنیت اجرا کردند. ما این کار را به دلیل عدم پایبندی قابل توجه ایران به تعهدات خود بر اساس برجام انجام دادیم.
این دیپلمات انگلیسی مدعی شد: همانطور که روسیه و چین میدانند مکانیسم ماشه در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۵ کامل شد و در نتیجه قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان اجرایی است و در دستور کار شورای امنیت است. ما همچنین یادآور میشویم که شش قطعنامه شورای امنیت و تحریمها پس از اجرایی شدن مکانیسم ماشه فعال شدند و ضروری است که ایران و همه اعضای شورای امنیت و سازمان ملل به قطعنامههای شورای امنیت پایبند باشد.