پخش زنده
امروز: -
همایش کاربردی تجارت با قطر و امارات با محور بررسی فرصت ورود دوباره به بازار جهانی از دروازه خلیج فارس در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، این همایش با هدف بازبینی مجدد و تقویت صادرات کالا و خدمات ایرانی به بازارهای جهانی از طریق دو کشور قطر و امارت و افزایش شناخت تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان از توانمندیها و ظرفیتهای تجاری این دو کشور برگزار شده است.
در این همایش که تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مدیران و مسئولان تجاری حضور می یابند، راهکارهای حضور و افزایش سهم بازار کالا و خدمات ایرانی در کشورهای هدف و استفاده حداکثری از شرایط و ظرفیتهای موجود با رویکرد ارتقای تراز تجاری بررسی می شود.
مرکز آموزش بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سلسله همایشهای کاربردی تجارت با کشورهای هدف، برگزاری این همایش را بر عهده دارد.
همسایگان در اولویت توسعه تجارت ایران
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت:کشورهای همسایه در صدر برنامه های توسعه تجاری و بازرگانی ایران با دنیا قرار دارند.
میرابوطالب بدری در همایش کاربردی تجارت با قطر و امارات افزود : بالاترین رشد تولید ناخالص داخلی دنیا در سال 2012 با 192 میلیارد دلار مربوط به قطر است.
وی به بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی قطر اشاره کرد و گفت:برنامه جامع سرمایه گذاری قطر برای 30 سال اینده و نیز اجرای طرح های زیرساختی ، ورزشی و گردشگری ؛ فرصتی مناسب برای فعالان اقتصادی و توسعه همکاری های تجاری و فنی با این کشور است.
بدری به تراز تجاری ایران و قطر در سال 92 اشاره کرد و افزود: براساس آمارهای رسمی گمرک ایران ، در این سال میزان صادرات ما به قطر 96 میلیون و 600 هزار دلار و واردات از این کشور 6 میلیون دلار بوده که با توجه به ظرفیت های موجود بسیار ناچیز است.
وی انرژی را بزرگترین محصول صادراتی قطر اعلام کرد و گفت: 80 درصد از صادرات قطر به کشورهای اسیایی و به ویژه ژاپن و کره جنوبی صادر می شود و امریکا رتبه نخست صادرات کالا و محصولات به قطر را دارد.