پخش زنده
امروز: -
کارشناس مسائل سیاسی گفت: در بیانیه لوزان آنچه محقق شده مبتنی بر چارچوب منویات نظام سیاسی ایران است به نحوی که حقوق ایران کاملا حفظ شده و البته محدودیت هایی نیز بر آن مترتب است.
صادق خرازی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، افزود: در این بیانیه دغدغه های دو طرف در نظر گرفته شده است .
وی گفت: دنیای مذاکرات ، دنیای بده بستان است به نحوی که در جاهایی انعطاف و در مقاطعی پایداری لازمه موفقیت مذاکره کنندگان است.
خرازی افزود: مذاکره کنندگان ما در چارچوب منویات نظام سیاسی و قوانینی که به آن پایبندند توانستند به طور ماهوی از حقوق هسته ای ایران نه فقط پاسداری کنند بلکه به صورت اساسی، نخستین بار در سندی که امضا شده است به آن مشروعیت دهند.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: البته از نظر حقوقی تفسیرهای مختلفی در خصوص غنی سازی، بهره برداری از طرحهای اراک و نطنز، طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی و تحقیق و توسعه وجود دارد و بر هر یک از این بخش ها می تواند برداشتی حقوقی مترتب باشد.
خرازی افزود: آنچه مهم است برداشت حقوقی کارشناسان برجسته ای است که با مبانی حقوق بین الملل آشنایی و آگاهی دارند.
وی گفت: ما در گزینه های دیگر می توانستیم جلو نرویم و اولویت را به حل مسئله اتمی بدهیم و به مشکلات مابازائی که ایجاد کرده است توجهی نکنیم اما مهم این است که در آیین حکومت داری یکی از مهمترین اقدامات، اقدامات هوشمندانه مسئولان نظام سیاسی است.
خرازی افزود: به یاد دارم که رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند «اگر در جایی فرماندهی متوجه وضع چیدمان نیروی مقابلش باشد و به دلیلی عقبنشینی نکند یا حتی انعطاف نداشته باشد آنجا خیانت کرده است».
وی اضافه کرد: ایشان همچنین در جایی به موضوع نرمش انقلابی اشاره کردند اما آن نرمش به منزله واگذاری حقوق مردم نیست بلکه به منزله پاسداری از حقوق مردم و انعطاف داشتن دربرابر فشارهاست تا کشور را سامان دهند و در عرصه فناوری، سیاسی و حقوقی نه فقط حقوق ملی حفظ شود بلکه به مراحل بعدی هم فکر کند.
خرازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قرائت متفاوت ایران و امریکا از بیانیه لوزان گفت: آنچه خودم متن انگلیسی بیانیه امریکایی ها را خواندم و آنچه آقای ظریف بیان کرد به صورت ماهوی هرکدام یک بحث را مطرح می کنند منتها هر یک با زبان، ادبیات و نوع برداشتی که از موضوع دارند مسائل خود را مطرح کردند.
وی افزود: امریکایی ها در اولویت هایشان در داخل دچار مشکلند و ناچارند برای پاسخگویی به داخل از منظر دیگری بحث را آغاز کنند و بر این اساس چنین بیان می کنند که توانسته اند فعلا از تولید پلوتونیوم در ایران جلوگیری کنند.
خرازی اضافه کرد: آنان همچنین می گویند در فردو فقط هزار دستگاه سانتریفیوژ می چرخد و تحقیق و توسعه در فردو گسترش نمی یابد؛ آنچه امریکایی ها بر آن پافشاری می کنند محدودیت های عرصه نظامی یا فناوری های حساس و دوگانه است.
وی ادامه داد: اینها نگرانی های جدی جامعه بین المللی است که خودشان به دست خود ایجاد کردند و در رفع آن مشکل داشتند و اکنون آن را بهانه ای میدانند و در حال حل مسئله اند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به فتوای بسیار مترقی و متکامل رهبر معظم انقلاب در حرمت تولید و نگهداری از سلاح اتمی افزود: این فتوا مربوط به فقیه جامعالشرایطی است که زمام امور جامعه را در دست دارد و ما بر اساس آن به سمت سلاح اتمی و فناوری غیرصلحآمیز نخواهیم رفت.
خرازی اضافه کرد: کشوری که چنین فتوایی در اختیار دارد هر جا نگرانی و دغدغه ای باشد که بخواهند مسیر نفوذ انقلاب و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند ناچار است با نشان دادن انعطاف مسئله را حل کند.
وی گفت: امریکایی ها بخش های نظامی نشده یا جلوگیری از نظامی شدن را مطرح می کنند و ما مباحث حقوقی هسته ای صلحآمیز و فناوری خود را، و هر کدام حرفی می زنیم، آنان از منظر خود و ما از منظر خودمان.
خرازی افزود: می شود از نظر لغوی در بعضی از مواردی که در مفاد بیانیه قرائت شده امریکایی ها یا در بیانیه ای که ما قرائت کردیم ایراد گرفت اما اگر هر دو را کنار هم بگذاریم روح آن، حرف واحدی می زند و روحش این است که در دو طرف بازی برد- برد آغاز شده است.
این کارشناس سیاسی گفت: فناوری هسته ای ایران صلح آمیز است و به سمت نظامی شدن نخواهد رفت؛ دو طرف در خصوص تضمین عینی، حقوق هسته ای و در عین حال عمل کردن به مفاد پادمان متعهد و مسئولند.
خرازی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ابهامات مربوط به لغو یکباره تحریمها تأکید کرد: باید به مذاکره کنندگان خودمان اعتماد کنیم، ما نمی توانیم بگوییم که امریکایی ها دیدگاه دیگری دارند.
وی گفت: آنچه در موضوع پایان یافتن تحریم ها مهم است سندی است که ایران با هفت کشور شامل 1+5 و اتحادیه اروپا امضا کرده است و ما باید به دیپلمات های خود اعتماد داشته باشیم.
خرازی تنوع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را از مهمترین و جدیترین چالشها دانست و افزود: ما با انواع تحریم ها شامل تحریم های شورای امنیت، کنگره و دولت امریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای همپیمان غرب مانند اعضای دی هشت مواجهیم.
وی گفت: مهمترین عنصر کنونی این است که کسی از تحریم جدید صحبت نمیکند بلکه همه از رفع تحریم ها می گویند البته نکته بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این است که تحریم ها باید یک بسته باشد و همزمان با هم لغو شود یعنی دومنظوره و دومرحلهای نباشد.
این کارشناس سیاسی افزود: دوستان وزارت خارجه می گویند از نقطه آغاز حل و فصل مسائل هستهای، درون بستهای که طراحی خواهد شد لغو تحریمها نیز در نظر گرفته خواهد شد.
خرازی گفت: اگر به تنوع تحریم ها نگاه کنیم این تحریم ها به شش قطعنامه مربوط می شود که هر یک از آنها بار حقوقی دارد و معمولا برخی از دولت ها سقوط می کنند تا تحریمی برداشته شود.
وی افزود: اینکه در کنار حل و فصل این تحریم ها فشار می آوریم که باید در شورای امنیت بحث و از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شود برای این است که تحریم های مربوط به این شورا سالب به انتفاع موضوع می شود.
خرازی اضافه کرد: چهار، پنج نوع از تحریمها مانند تحریم های اقتصادی، صنعتی، پولی و مالی، فناوری و مواد حساس مربوط به شورای امنیت است که رفع آن نیاز به کار کارشناسی دارد و آنچه اهمیت دارد این است که لغو آن را به عنوان یک بسته تا دهم تیر می توان در نظر گرفت تا در روز آغاز توافق حل و فصل شود.
وی گفت: وقتی از فصل هفتم منشور ملل متحد بیرون بیاییم از نظر حقوقی بسیاری از تحریم ها به طور خودکار لغو خواهد شد.
کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره چشم انداز برنامه صلحآمیز هسته ای با توجه به ابهامات مربوط به تحقیق و توسعه تصریح کرد: برخی از نقدهایی که در این باره ارائه می شود ابهام نیست؛ واقعیت دارد.
خرازی گفت: در بخشهایی از تحقیق و توسعه محدودیتهایی به ویژه شامل استفاده نکردن از پلوتونیوم، کاهش تعداد سانتیریفیوژها و تعیین دوره اعتماد سازی ایران اعم از دوره 10 سالهای که می گوییم یا 15 سالهای که آنان میگویند مطرح است.
وی افزود: این بحث نشان می دهد که در برخی جاها محدودیت داریم و نمیتوانیم وارد توسعه فناوری های جدید شویم البته این به معنی ممنوعیت تحقیقات و مطالعات ما نیست.
خرازی تأکید کرد: کسی نمی تواند جلو تحقیقات ما را بگیرد زیرا این جزو حقوق ملت ایران است به نحوی که نه مذاکره کنندگان ایرانی حق دارند از آن کوتاه بیایند و نه طرف مقابل می تواند آن را بر ما تحمیل کند.
وی افزود: این اقدامات باید در چارچوب توافق شده که هر یک پروتکل خاص خود را دارد پیش برود؛ در تحقیق و توسعه تا دهم تیر پروتکل هایی تنظیم می شود که براساس آن مشخص خواهد شد چه جاهایی انعطاف داشتهایم، معامله کردهایم، مصالح کشور را در نظر گرفتهایم و مقاومت کردهایم.
خرازی گفت: ما طبق توافقنامه اولیه ناچار بودیم و هستیم بخش هایی را واگذار کنیم یا به عنوان نمونه اکنون اجازه غنی سازی پلوتونیوم نداریم یا در پروژه آب سنگین و آب سبک اراک مقرر شده است تا حد قابل توجهی از فناوری آن را برای ما روزآمد کنند.
وی تأکید کرد: به عنوان نمونه در موضوع نسل های مختلف سانتریفیوژها هنوز با آنان به نتیجه نرسیده ایم در حالی که استفاده از این فناوری از مواردی است که همکاران وزارت خارجه و نمایندگان ملت باید در پی تأمین آن باشند.
خرازی در بخش دیگری از سخنانش توصیه کرد: ما در بازی ای که طرف مقابل بهویژه صهیونیست ها ، اعراب و تا حدی مخالفان قسم خورده نظام در خارج از کشور ایجاد کرده اند نباید قرار گیریم .
وی افزود: این بازی، بازی خطرناکی است؛ ما به رهبری، نظام سیاسی و رئیس جمهور اعتقاد داریم وقتی نظام در چارچوب خودش رهبری را به عنوان بهترین ملجأ و مرجع حل و فصل منازعات داخلی و خارجی و مهمترین تصمیم گیرنده در سیاست خارجی در نظر گرفته است باید مطیع باشیم.
خرازی اضافه کرد: سیاست خارجی بر خلاف سیاست داخلی عرصه ای متمرکز محسوب می شود و در این عرصه آزمون و خطا بسیار پایینتر است؛ اعضای تیم مذاکره کننده نماد فرزندان انقلابی این سرزمین و مورد اعتماد رهبری و رئیس جمهورند.
وی گفت: از منتقدان بیانیه لوزان می خواهم که با دید و مصالح ملی به این بیانیه بپردازند زیرا طبیعی است گرچه در دوره اعتمادسازی می توانیم کشور را به رغم تحریم جلو ببریم اما آهنگ پیشرفت عادی نخواهد بود.
خرازی افزود: کشورهای منطقه اعم از کشورهای اسلامی ، اعراب ، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز به قدرت بازدارندگی ایران اعتقاد دارند اگر اختلافات ایجاد شود نشان می دهد که ما به گفتمان رهبر معظم انقلاب به عنوان دولت و ملت باور نداریم.