پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور: در دوران پساتحریم با هزینه ۲۵ میلیون دلاری و انتقال فناوری های روز جهان ، تجهیزات کمک ناوبری و راداری فرودگاه های کشور نوسازی و بازسازی می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ رحمت الله مه آبادی در نمایشگاه دستاوردهای صنعت الکترونیکی هواپیمایی در جمع خبرنگاران افزود : قراردادهای خرید کمک ناوبری و راداری با برخی از شرکت های معتبر خارجی امضاء شده است و مناقصه خرید انجام می دهیم.
وی با اشاره به سالروز جهانی الکترونیکی هواپیمایی افزود: 25 سپتامبر روز جهانی الکترونیکی هواپیمایی است و این بهترین فرصت برای تقدیر از جوانان و متخصصان داخلی در این عرصه است
مه آبادی گفت : عملکرد پنهان سیستم های الکترونیکی هواپیمایی و ناوبری ، تامین ایمنی در پروازهای هوایی کشور است و همه پروازهای هوایی تمام عملیات های خود را با بهره گیری از این تجهیزات انجام می دهند.
مه آبادی در ادامه تصریح کرد : با تلاش متخصصان کشورمان در عرصه سامانه های الکترونیک و ارتباطات هواپیما به عنوان یکی از جلوه های مقاومت - با توجه به تحریم های ظالمانه در عرصه صنعت حمل ونقل وهوایی به پیشرفت خوبی رسیده ایم.
وی با بیان آنکه در دوران تحریم بهترین سامانه های الکترونیکی در کشور نصب و بهره برداری شده است ، گفت : در حوزه رادار و کمک های ناوبری نیروهای متخصص موفق شدند با استفاده از توانمندی های داخلی این سیستم ها را همچنان سرپا نگه دارند.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور گفت : شرکت های هواپیمایی هم برغم آنکه در فصل کم مسافر قرار دارند باید بدهی های جاری و معوقه خود را پرداخت کنند تا کیفیت خدمات رسانی ما نیز افزایش یابد.
مه آبادی افزود: بدهی های جاری باید تا دو ماه به شرکت فردوگاه های کشور پرداخت شود که ما در این بخش مشکلی نداریم اما بدهی های معوق شرکت های هوایی با رعایت انضباط مالی باید به تدریج به شرکت فرودگاههای کشور پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: هر اندازه فضای کشور برای پرواز پر ترافیک باشد به طور حتم امنترین فضا را خواهیم داشت.
رحمتاله مهآبادی با اشاره به فعالیت حوزه الکترونیک مرکز کنترل فضای کشور از آن بهعنوان فضایی عملیاتی یاد کرد که پروازها با ایمنی بیشتر و سرویسدهی مطلوب کنترل و هدایت میشوند تا به مقصد مورد نظر خود برسند.
وی افزود : هر اندازه فضای کشور ما پر ترافیک باشد به طوریکه تعداد پروازهای عبوری از یکهزار پرواز موجود به دو هزار پرواز و تعداد شرکت های هواپیمایی داخلی از 70 به 150 برسد ، امنترین فضا را در کشور خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور پیش از این هم گفته است : ادارهکل ارتباطات و ناوبری در سه بعد ارتباطات، ناوبری و نظارتی با همکاران مراقبت پرواز فعالیتی تنگاتنگ دارد و در این بخش شاهد سرویسدهی مطلوب و ایمن به پروازهای داخلی و همچنین پروازهای عبوری هستیم.
مهآبادی گفت : این مرکز وظیفه سرویسدهی به پروازهای داخلی ، بینالمللی ، عبوری و سایر پروازها را دارد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در ادامه به چالشها و راهکارهای توسعه خطوط هوایی اشاره کرد و اظهار داشت : ما باید به مناسبترین و ایمنترین فضای کشور دست پیدا کنیم و این امر میسر نخواهد شد مگر آنکه راههای هوایی را افزایش دهیم و مسیرها را موازی، مستقیم و یک طرفه کنیم.
وی با بیان اینکه نگاه ما نگاه ایمنی است ، اظهار داشت: باید با اهداف اقتصادی تجهیزات را خریداری کنیم که بتوانیم برای ایمنی بیشتر از آن بهرهبرداری کنیم.
مه آبادی با اعلام اینکه فرودگاههای ما نیازمند بکارگیری سیستمهای مدرن است ، افزود: در منطقه پوشش راداری را تا سطح باند هم آوردهاند بنابراین نیازمند بکارگیری و استفاده از سیستمهای جدید راداری و دیگر سیستمهای ناوبری و کمک ناوبری هستیم.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور همچنین با اشاره به اهمیت موقعیت و برج مراقبت پرواز گفت: باید برای در امان ماندن از هرگونه سانحهیی فرودگاه را به سیستمهای روز مجهز کنیم.
ورود 8 سامانه ناوبری و افزایش 100 درصدی پروازهای عبوری
مدیر کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاههای کشور گفت: در دو سال اخیر 8 دستگاه ناوبری ILS/DME و 3 دستگاه ناوبری DVOR/ DME به ارزش 6 میلیون یورو در فرودگاههای نصب و راهاندازی شده است.
محمد امیرانی امروز در حاشیه نمایشگاه الکترونیک هواپیمایی که به مناسبت روز جهانی الکترونیک هواپیمایی برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای انجام شده در بخش الکترونیک هوانوردی در دوران تحریم گفت: یکی از زیر ساختهای مورد نیاز به منظور امنیت پرواز تجهیزات ناوبری و مسیریابی است.
وی با اشاره به اینکه در صنعت هوانوردی چهار سیستم ناوبری NDB ،DVOR-VOR ،DME و ILS در فازهای مختلف هوایی و مسیریابی هواپیما ها فعالیت میکنند ، گفت: سیستم ناوبری NDB حداقل سیستم ناوبری برای فعالیت هر فرودگاه است که موقعیت فرودگاه را برای خلبان مشخص میکند و در حال حاضر حدود 50 دستگاه از این سیستم در کشور وجود دارد.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به کارآیی سیستم ناوری DVOR-VOR گفت: این سیستم نیز به هواپیما زاویه میدهد که هم در مسیرهای پروازی و طرحهای تقرب و ورود و خروج هواپیما از فرودگاهها مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر 47 دستگاه از سیستم در فرودگاههای کشور موجود است.
امیرانی ادامه داد: سیستم ناوبری DME نیز فاصله را از یک نقطه مشخص برای هواپیما تعیین میکند که در سه فاز مسیرهای هوایی، طرحهای تقرب و ورود و خروج هواپیما همچنین نشست و برخاست هواپیما استفاده میشود. در حال حاضر حدود 50 دستگاه از این سیستم در فرودگاه های کشور وجود دارد.
وی افزود: سیستم ناوبری ILS نیز در زمان دید کور خلبان، هواپیما را برای فرود در فرودگاه هدایت میکند. این دستگاه در فرودگاههای شلوغ و در شرایط نامساعد بودن جوی قابل استفاده است که 21 دستگاه از این سیستم ناوبری در فرودگاهای کشور وجود دارد.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه در مجموع 170 دستگاه ناوبری در فرودگاههای کشور وجود دارد ، گفت: کشورهای سازنده این تجهیزات از تحریم کنندگان ایران بودند بنابرانی در دوره تحریم تمام تعمیرات دستگاههای ناوبری در کشور بومی شد و نصب این دستگاهها با تلاش متخصصان داخلی انجام میشد.
امیرانی افزود: خوشبختانه شرکتهای دانشبنیان در ساخت دستگاههای ناوبری NDB و DME ورود پیدا کردهاند و به تدریج امیدواریم دستگاههای ناوبری ILS و DVOR نیز در داخل کشور ساخته شود.
وی تاکید کرد: در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی با شناسایی و بکارگیری ظرفیتهای علمی و فنی داخلی اقدامات مهمی در ادارهکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاههای کشور صورت گرفته است به طوریکه نصب و راهاندازی سامانههای ناوبری که در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام می گرفت امروز بومیسازی شده است.
امیرانی با بیان اینکه بومیسازی فناوری طراحی و سایتیابی و نصب شبکه سامانههای ارتباطی کنترل ترافیک هوایی موجب بهینهسازی در منابع تجهیزاتی شده است ، ادامه داد : صرفهجویی حاصل از آن در 30 سال گذشته 50 میلیارد ریال برآورد میشود.
وی افزود: در دوران تحریم رادار تقرب فرودگاه شیراز و مهرآباد در بخشهای مختلف مکانیکی و الکترونیکی دچار آسیب شده بود که به دلیل پشتیبانی نکردن شرکت ریتیون کانادا از کار افتاده بود و باوجود قدمت این سامانه ها متخصصان الکترونیک توانستند با صرفه هزینهای بالغ بر 200 میلیون تومان این سامانهها را مجددا راهاندازی و به شبکه راداری کشور بازگردانند که ارزش یک دستگاه رادار تقرب فرودگاهی حدود 6 تا 8 میلیون یورو برآورد میشود.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه تولید منابع اشعه دستگاههای کمک بازرسی ایکس - ری (XRAY) در انحصار چند کشور است ، افزود: به دلیل محدودیتهای اعمال شده کشورهای غربی از فروش آنها به کشورمان خودداری میکردند. در چند سال اخیر با همت و تلاش متخصصان الکترونیک هواپیمایی تعمیر و اورهال به طور کامل در داخل کشور انجام شده که صرفه جویی دهها هزار دلاری را در پی داشت.
وی ادامه داد: قطعات یدکی سامانههای هوانوردی از جمله ارتباطی، ناوبری راداری و کمک بازرسی به دلیل انحصاری بودن و استفاده از فناوریهای پیچیده در آن بسیار گران قیمت است. خرید هر یک از این قطعات به فرض فروش توسط شرکتهای سازنده از 5 تا 100 هزار دلار هزینه خواهد داشت. همکاری نکردن شرکتهای غربی به فروش این قطعات در چندسال گذشته موجب آزادسازی ظرفیتهای بالقوه داخلی شد به طوری که سالانه صدها عدد از قطعات و ماژولهای چندلایه الکترونیکی و مکانیکی این سامانهها توسط نیروهای توانمند و متخصصان الکترونیک هواپیمایی در آزمایشگاهها و کارگاههای تخصصی تعمیر و جهت استفاده مجدد به سایتهای هونوردی سراسر کشور ارسال میشود. صرفهجویی حاصل از این اقدامات در دو سال گذشته میلیونها دلار برآورد میشود.
امیرانی با بیان اینکه صنعت هوانوردی یک صنعت پویا است گفت: افزایش روز افرون تقاضاها و ظهور فناوریهای جدید هدایت و کنترل پرواز، تعمیرات زیادی را بر شبکه زیرساخت سامانههای هوانوردی تحمیل میکند. ضمن اینکه در 10 سال گذشته شرکتهای تامینکننده تجهزات هوانوردی کوچکترین همکاری را با کشور جمهوری اسلامی انجام ندادند و افزایش ظرفیت ها و تعمیرات اجتنابناپذیر در دهه گذشته تنها به دست توانمند کارشناسان و متخصصان الکترونیک هواپیمایی انجام گرفت که نمونه بارز آن ظهور پدیده داعش در کشور عراق و بسته شدن فضای هوایی آن کشور بر روی پروازهای عبوری بود که موجب افزایش 100 درصدی تقاضاهای پرواز از مسیرهای هوایی کشورمان شد که با افزایش ظرفیت زیرساختهای هوانوردی در مسیرهای هوایی مورد تقاضا به دست متخصصان داخلی شرکت فرودگاههای کشور میلیونها دلار درآمد ارزی برای کشورمان به ارمغان آورد.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: در حال حاضر طراحی و اجرای شبکه ارتباطی ماهوارهای با همکاری شرکتهای توانمند داخلی در جهت افزایش قدرت مقاومتی و کاهش آسیب پذیری در کشور به ارزش تقریبی 40 میلیارد ریال در حدود 30 نقطه کشور در حال انجام است.
وی افزود: صنعت حمل و نقل هوایی دارای ظرفیتهای بالقوه بسیاری در اجرایی سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن ظرفیتهای شغلی زیادی را در کشور ایجاده کرده و با تولید ثروت، جایگزینی مناسب بر درآمدهای نفتی خواهد بود.
امیرانی افزود: امروزه صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان موتور محرکه در سایر حوزه ها شناخته شده به طوریکه بعضی از کشورهای نفتخیز همسایه جنوب کشورمان با سرمایهگذاری در این حوزه تا سال 2030 عمده درآمدهای حاصل از تولید ناخالص ملی (GDP) را از محل این صنعت به دست خواهند آورد.