• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۹۹۱۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
اجتماعی » جامعه و شهری
در "گفتگوي ويژه خبري" مطرح شد:

افزايش جرائم رانندگي، خلاف قانون

نايب رئيس کميسيون حقوقي و قضائي مجلس: افزايش نرخ تخلفات رانندگي خلاف قانون و در ديوان عدالت اداري قابل ابطال است.

افزايش جرايم تخلفات رانندگي خلاف قانون است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، سيدحميدرضا طباطبايي در ارتباط تلفني با برنامه گفتگوي ويژه خبري سه شنبه شب شبکه دو سيما درباره مصوبه اخير هيئت دولت مبني بر افزايش نرخ جريمه هاي تخلفات رانندگي افزود: اين مصوبه خلاف قانون است و در ديوان عدالت اداري قابل ابطال است زيرا طبق قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، جريمه ها بايد متناسب با تورم افزايش يا کاهش يابد. 
نائب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران هم در اين برنامه  با بيان اينکه قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، سلبي مطلق با رويکرد جريمه محوري است افزود: اصلي ترين ضمانت اجراي اين قانون را اعمال جريمه قرار داده ايم در حالي که بايد به موضوع فرهنگسازي توجه بيشتري داشته باشيم. 
مرتضي طلايي ادامه داد: نرخ تورم سالانه ما بر اساس اعلام بانک مرکزي حدود 20 درصد است در حالي که طبق مصوبه هيئت دولت، جريمه ها از سه تا پنج برابر افزايش يافته است. 
در ادامه مهدي يزدان پرست کارشناس راهنمايي و رانندگي هم در ارتباط تلفني با اين برنامه، سه عامل آموزش، مهندسي ترافيک و اجراي مقررات را در نظم ترافيکي مؤثر دانست و گفت: متأسفانه نقش آموزش در قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، کمرنگ است. 
وي با اشاره به اينکه افزايش جريمه ها معضل ترافيک را حل نخواهد کرد افزود: جريمه ها اهرم موقتي است و در درازمدت کارساز نيست. 
در ادامه نائب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در برخورد با جرايم تخلفات رانندگي نبايد تک بعدي نگاه کرد و بايد ميان تخلف و جريمه، تناسب و تعادل وجود داشته باشد. 
طلايي با بيان اينکه بايد علت تخلف را ريشه يابي کرد افزود: فرهنگسازي و تبديل رعايت مقررات به عنوان ارزش بايد به فرهنگ عمومي جامعه تبديل شود و اين موضوع نياز به سرمايه گذاري و برنامه ريزي دارد.  
وي همچنين آماده سازي زيرساخت ها را بسيار مهم دانست و گفت: اکنون علائم راهنمايي و رانندگي، خيابان ها و راه ها، استاندارد نيست و همچنين فشارهاي روحي و رواني ناشي از ترافيک سنگين، تعادل روحي رانندگان را برهم مي زند. 
طلايي درباره چگونگي هزينه کرد درآمدهاي ناشي از جريمه هاي رانندگي گفت: بر اساس قانون 60 درصد اين درآمدها بايد در اختيار وزارت راه و شهرسازي، 15 درصد در اختيار راهنمايي و رانندگي قرار گيرد و 20 درصد آن به صندوق تأمين خسارت هاي بدني و پنج درصد آن نيز به فرهنگ سازي اختصاص يابد. 
در ادامه نائب رئيس کميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي ايرادي ندارد گفت: افزايش جريمه ها موجب تخلفات پنهاني مي شود بنابراين بايد به طور مستمر و برنامه ريزي شده برخورد کنيم. 
نائب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اگر نيرو، تجهيزات پليس و سيستم هاي کنترل هوشمند به اندازه کافي تأمين شود با همين قوانين موجود و بدون افزايش جرايم مي توانيم رعايت مقررات رانندگي را به فرهنگ عمومي تبديل کنيم همانگونه که بستن کمربند ايمني به فرهنگ عمومي تبديل شده است. 
طلايي افزود: همچنين ساز و کار آموزش و سيستم هاي نظارتي براي جلوگيري از تخلفات نيز بايد پيش بيني شود. 
وي اضافه کرد: معاينه فني خودرو بايد جزو الزامات باشد و نداشتن آن بايد توقيف خودرو و انتقال به پارکينگ را در پي داشته باشد و نبايد در اين گونه موارد مماشات کنيم. 
طلايي تأکيد کرد: بايد شرايطي را به گونه اي فراهم کنيم تا خود مردم با پليس و شهرداري همراهي کنند. 
وي با اشاره به لزوم رعايت عدالت اجتماعي تاکيد کرد: نبايد جريمه هاي تخلفات صاحبان خودروهاي 20 ميليون توماني با يک ميليارد توماني يکي باشد. 
طلايي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: اين نگاه وجود دارد که دولت با افزايش جريمه ها در پي درآمدزايي است که بايد اين نگاه اصلاح شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هدف از جریمه ها وارد کردن شُوک به راننده و تنبیه و آگاه ساختن اوست. به نظر من تا وقتی که "جرائم" متناسب ‏با قیمت خودرو نباشد افزایش جرائم، مشکل را حل نمیکند . این عادلانه نیست که یک پیکان پکیده و یک خودرو ‏یک میلیاردی در مقابل تخلفی واحد، به یک اندازه جریمه شوند. در این صورت "راننده پیکان" باید از شکم زن و ‏بچه اش بزند و "راننده خودرو یک و نیم میلیاردی" پول شکلات بچه اش را بابت جریمه مذکور پرداخت کند و ‏ضمنا شوکی نیز به "راننده خودرو میلیاردی" وارد نشده و فقط فشار روی دوش قشر متوسط به پایین است و در ‏اصل این قشر، جریمه شده اند. ‏مگر دولت مالیات را بر اساس درآمد تجار کم نمیکند ؟ مگر مالیات از حقوق کارمندان، یکسان کم میشود؟ پس ‏یکسان کردن جریمه ها هم باید "إشل بندی" شده و متناسب با مثلا هر 50 میلیون تومان افزایش در قیمت خودرو، ‏به همان میزان افزایش یابد. مجلس مؤظف است قوانین موجود را اصلاح نماید تا جریمه ها، مانند بیمه های درمانی ‏و یارانه ها یکسان لحاظ نشود. البته افرادی که با این طرح مخالفند ، احتمالا خود یا فرزندانشان ، خودروهای ‏گرانقیمت دارند. بحث "فرهنگ سازی" شعار است . [تقسیم کردن یک "نان" بین دو نفر به نسبت مساوی، "بی ‏عدالتی" است .]‏
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری ورزش صبحگاهی در ۱۰ پارک کاشان
اجرای طرح اتصال در آذربایجان شرقی
۱۱۵ محکوم امنیتی در تهران تاکنون مشمول عفو معیاری شده‌اند
مروری بر برنامه‌های سیما
چراغ شایعات خاموش! / افزایش قیمت برق کذب است
اجرای عملیات کنترل شده سوزاندن علف های هرز در محدوده داخلی فرودگاه کرمانشاه
افزایش وزنی صادرات غیرنفتی در هفت ماهه امسال
توزیع ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در صنایع مازندران
رفع مشکل معارضات پل مهریان یاسوج پس از ۶ سال
فردا؛ قطعی گاز در محور زیوه درشهرستان ارومیه
اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت اسکله صیادی در بوموسی
درخشش بانوی دوچرخه سوار استان در لیگ برتر
قدردانی از زحمات پرستاران در بیضا
نمایشگاه ملی جوانی جمعیت در بجنورد آغاز به کار کرد
نیرو‌های مسلح دیوار اقتدار ملی را مستحکم‌تر از همیشه ساخته‌اند
۷ دهک واجد شرایط دریافت کالابرگ الکترونیک مشخص شوند
فرمانده جدید تیپ ۳۱۶ شهید قهرمان معرفی شد
جابجایی بیش از یک میلیون و ۴۰۳ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی
تجلیل از همسر شهید امدادگر محمد علی عزیزی
خودکفایی ایران در تعمیرات اساسی هواپیما
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آلودگی هوای مشهد رو به افزایش است
پیروزی المپیاکوس در شب درخشش طارمی
افزایش تعداد مصدومان تصادف دو اتوبوس در جاده مخصوص کرج به ۲۶ نفر
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد
کارگروه ویژه رسیدگی به مطالبات پرستاران تشکیل شد
لحظه «تصمیم»؛ وقتی عقربه‌های ساعت بیمارستان بعثت از حرکت ایستاده بود
اعلام اسامی برترین‌های چهل و هشتمین دوره مسابقه های سراسری قرآن
نتایج روز هشتم بازی‌های آسیایی جوانان؛ بحرین
سرقت مسلحانه از طلافروشی در رودان
تحقق ۶۰ درصد توسعه شبکه فیبر نوری تا پایان دولت چهاردهم
بازدید رئیس مجلس از جشنواره همام، ویژه آثار هنرمندان توان یاب
ریابکوف: روسیه شانه به شانه در کنار ایران ایستاده است
«مثل آینده تصمیم بگیرید» همان تقدم ‎امر ملی بر جناحی است
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت
ترکیه ۴۴ فروند جنگنده یوروفایتر تحویل می‌گیرد
مرمت و احیای بنای تاریخی سه‌گوش اهواز  (۲ نظر)
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
زادگاه مبین عظیمی غرق در جشن و شادی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
اروپا می‌خواهد به هر قیمتی جنگ اوکراین را ادامه دهد  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
انتشار اسناد جدیدی از لانه جاسوسی برای اولین بار  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)
اطلاعیه توانیر درباره شایعه افزایش تعرفه‌های برق  (۱ نظر)