• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۲۹۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
فراخبر:

انتخابات 2016 امریکا و کمپین های آنلاین انتخاباتی

برخی از یافته های مرکز تحقیقات پیو از چگونگی استفاده ستادهای نامزدهای انتخاباتی آمریکا از منابع مستقیم ارسال اخبار به مردم حکایت می کند.

پژوهش خبری صدا و سیما: شانزده سال پس از مطالعه ابتدایی مرکز تحقیقات پیو از نقش ارتباطات دیجیتال در انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های اجتماعی به پایه اصلی ارتباطات نامزدها با عموم مردم تبدیل شده است و به عبارت دیگر نقش و ماهیت استفاده از وب سایت به عنوان کمپین های انتخاباتی عوض شده است. 

در حالی که وب سایت ستاد نامزدها هنوز به عنوان یک مرکزی برای اطلاعات و سازماندهی انتخاباتی عمل می کند اما نقش آنها در مقایسه با چهارسال پیش کمرنگ تر و کمتر تعاملی است. کمپین های انتخاباتی نامزدها در رسانه های اجتماعی فعال شده اند، هر چند هنوز در این رسانه های اجتماعی پیام ها به صورت کنترل شده قرار داده می شود و راه های کمتری برای مشارکت اکثررای دهندگان وجود دارد، اما به مراتب از وب سایت های انتخاباتی فعال تر هستند.

در دو مطالعه جداگانه ای که اولی برای بررسی وب سایت های رسمی ستادهای انتخاباتی هیلاری کلینتون، برنی ساندرز و دونالد ترامپ در تاریخ 1می(12 اردیبهشت 95) تا 15 ژوئن(26 خرداد 95) 2016 و تحقیق دیگر در مطالب درج شده در صفحات کاربری نامزدها در فیس بوک و توییتر از 11 ماه می(22 اردیبهشت95) تا 31 ماه می(11 خرداد 95)2016 انجام شد، نتایج زیر به دست آمده است:

 انتخابات 2016 امریکا و  کمپین های آنلاین انتخاباتی

انتشار اخبار مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون تقریبا به طور کامل از رسانه های خبری کنار رفته است در حالی که اخبار انتخاباتی ترامپ به شدت در بین اخبار رسانه ها پیشی گرفته است. وب سایت انتخاباتی کلینتون دو بخش اصلی برای به روز رسانی اخبار مبارزات انتخاباتی دارد که در هر دوی این بخش ها اخبار از طرف صاحبان و عوامل وب سایت تولید شده اند اما در وب سایت ترامپ بیشتر اخبار کار شده از سوی رسانه های دیگر ارسال شده اند. این الگو همچنین در رسانه های اجتماعی هم صادق است. 78٪ از اخبار موجود در پست های صفحه ترامپ در فیس بوک از سوی خوانندگان ارسال شده است، در حالی که 80 درصد پست های صفحه هیلاری کلینتون از سوی دنبال کنندگان( فالورهای)است. در توییتر نیز در این خصوص تمایل مشابهی وجود دارد، در حالی که سندرز در این خصوص مابین این دو طیف حرکت کرده است.

در وب سایت های انتخاباتی این دو نامزد، محتوای شهروند خبرنگاران به حداقل رسیده است یا از دسترس خارج شده است. در رسانه های اجتماعی در خصوص نامزدها، مطالب تولید شده در مورد ترامپ از لحاظ تعداد تولید پست از سوی مردم از هیلاری جلوتر است. بر خلاف چرخه ی قبلی انتخابات، هیچ یک از سایت های انتخاباتی نامزدها گزینه ای برای ایجاد صفحه جمع آوری کمک مالی، و بخشی برای ارسال کامنت در ذیل اخبار بارگذاری شده ندارند. تنها سایت سندرز ظرفیت دریافت پیام از سوی هواداران، ارائه اسکریپت های سفارشی را ارئه داده بود. دیگر نامزدها درخواست کمک مالی و ایمیل و امکان ثبت نام داوطلب را منع کرده اند. علاوه بر این، به ندرت ستادهای این سه نامزد مطالب ارسال شده از سوی کاربران در شبکه های اجتماعی را بارگذاری کردند(تقریبا هیچ پست در فیس بوک به اشتراک گذاشته نشد و دو دهم توئیت ها دوباره در در توئیتر ارسال شد). تنها ستاد انتخاباتی ترامپ تمایل دارد پست های مردم را در بین پست های خود دوباره به اشتراک بگذارد. 78 درصد از پست های مردم از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ دوباره ارسال شده است. در حالی که هیچ یک از پست های مردم از سوی ستاد هیلاری کلینتون باز تولید نشد و فقط 2 درصد ازپست های باز تولید شده از سوی ستاد سندرز به مردم تعلق داشت.ترامپ در شبکه های اجتماعی بر روی مردم متمرکز شده است و نحوه مبارزه او در رسانه های اجتماعی با انتخابات سال 2012 متفاوت است که تنها 3 درصد از پست های توییت شده اوباما از سوی مردم بوده است و در این انتخابات هیچ کدام از پست های رامنی از سوی مردم نبوده است.

هیچ کدام از سه وب سایت مورد نظر بخش مجزایی برای پرداختن به گروه های هوادار رای دهنده و یا بخشی از سایت برای گروه های خاص که یکی از ویژگی های دوره های انتخاباتی پیشین در سال 2008 و 2012 بود را ندارند. درسال 2012 ستاد انتخاباتی اوباما به 18 گروه انتخاباتی فرصت پیوستن به وب سایت در قالب صفحات جداگانه را داده بود، در حالی که بازدید کنندگان از وب سایت رامنی می توانستند به 9 صفحه از گروه های هوادار وی وارد شوند. در سال 2008، هر دو نامزد حدود 20 صفحه برای هواداران ایجاد کرده بودند که این ظرفیت در انتخابات 2016 وجود نداشت. در سال 2016، این ویژگی اختصاص صفحه به هواداران دیگر وجود ندارد. در وب سایت های کاندیداها صفحه ای به نام مواضع نامزدها وجود دارد که مواضع کاندیداها را در مورد مسائل خاص توضیح می دهد اما در این صفحات این اجازه به کاربر داده نشده است که در مورد این مواضع نظرش را با نامزد مطرح کند یا نظرش را بادیگر کاربران به اشتراک بگذارد.
انتخابات 2016 امریکا و  کمپین های آنلاین انتخاباتی

فیس بوک و توییتر در آستانه عصر جدیدی از لحاظ قابلیت های سمعی و بصری هستند. در سال 2008 و 2012 نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارسال فیلم از طریق یوتیوب را تجربه می کردند و ضریب نفوذ استفاده از یوتیوب نیز در بین مردم رو به افزایش بود. در حالیکه در رقابت های 2016 کلینتون روزانه پنج فیلم به فیس بوک و توییتر ارسال می کند و در یک چهارم توئیت ها و پست های ارسالی خود در فیس بوک و توئیتر از فیلم استفاده می کند. ترامپ که به طور میانگین روزانه یک فیلم به رسانه های اجتماعی ارسال می کند کمتر به طور منظم در بین پست ها و توئیت های خود از فیلم استفاده می کند(تنها در 2 درصد این پیام ها از فیلم استفاده می کند).

نتیجه گیری

برخی از یافته های این دو مطالعه مرکز تحقیقات پیو از چگونگی استفاده ستادهای انتخاباتی از منابع مستقیم ارسال اخبار به مردم حکایت می کند. تحلیل پست های ارسال شده این دو تحقیق و مطالب ارائه شده در وب سایت های نامزدها در طول دوره ای انجام شده است که ترامپ از بقیه نامزدهای جمهوری خواه پیش گرفته بود و کلینتون هنوز در تلاش برای غلبه بر دیگر نامزد دموکرات سندرز بوده است.در این دو تحقیق چگونگی ارائه اطلاعات و اخبار آنلاین از سایت های خبری و سایت های ویژه ستادهای انتخاباتی نامزدهای آمریکا این نکته را نشان می دهد که ارائه اطلاعات و اخبار در فضای انتخاباتی در رسانه های اجتماعی بر رسانه هایی چون وب سایت ها پیشی گرفته است.

پژوهش خبری صدا و سیما// پزوهشگر و مترجم: هادی البرزی


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات بوکس آزاد بین المللی
اولین کمیسیون مشترک کنسولی ایران و لهستان برگزار شد
پایان زمین‌خواری با سامانه هوشمند مدیریت زمین
حماسه حضور در زنجان
گوترش: جنگ سودان از کنترل خارج شده است
پلتفرم‌های دیجیتال ناجی امنیت غذایی
راهپیمایی ۱۳ آبان زنجانی ها در قاب تصویر
دارایی‌های فراموش شده دولت، امید‌های نیمه تمام
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در لرستان در پی شهادت جانباز، مرادعلی صدیق
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
از چالش‌های صادرات تا حلقه مفقوده در سرنوشت ارز‌های صادراتی
طلب باران از ایزد منان
امضای میثاق‌نامه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و تولید انرژی برق در قم
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست
قریاد انزجار دانش آموزان از استکبار جهانی در مقابل لانه جاسوسی
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های ۶ شهرستان خوزستان در ۱۴ آبان
قم عزادار سالروز شهادت بانوی دوعالم
بارش استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان گیلانی در جشنواره باران
خبر‌هایی از برنامه ریزی آیین پاسداشت هزاره مناره جامع سمنان
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در روستای قوپی باباعلی مهاباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم
اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، ذاتی است و نه تاکتیکی
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم
سفر هیئت عالی رتبه نیروی هوایی ارتش کشورمان به بلاروس
زمین لرزه در شمال افغانستان تاکنون ۳۰ قربانی گرفته است
تأسیسات حساس نظامی اسرائیل زیر ضربات موشک‌های ایران
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد
تازه‌ترین وضعیت پیش ثبت نام حج ۱۴۰۵
تجمع دانشجویان و مردم در اعتراض به کشتار مردم سودان
فرآوری غلات و حبوبات زنجان با ۵۰ واحد بوجاری فعال
قلم های کوچک؛ یادآور یک روز بزرگ تاریخی
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)