سید عباس صالحی:
محصولات فرهنگی بیشتر از کالاهای دیگر به بازاریابی احتیاج دارند
معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به ضرورت بازاریابی بیشتر محصولات فرهنگی نسبت به کالاهای دیگر گفت: امروزه بازاریابی از مهارت فردی به یک دانش تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ سید عباس صالحی در دومین همایش ملی کتاب و نشر که هم اکنون در باغ کتاب در حال برگزاری است، افزود: بازاریابی در حوزه نشر از مسایل محوری این حوزه است که دانشوران آن را در سه دوره تاریخی دسته بندی کرده اند.
وی در تشریح این دوره های تاریخی گفت: دوره اول تا دهه70 (بازاریابی پس از تولید کالا) و دوره دوم بازاریابی قبل از تولید نام گرفت (یعنی ابتدا تولید کننده به بازاریابی فکر می کند و سپس به دنبال تولید می رود) که از دهه90 منسوخ شده و دوره معاصر از آن پس آغاز شده است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دوره معاصر افزود: طبق این دوره در واقع بازاریابی از قبل تولید آغاز می شود و تا پس از تولید همچنان ادامه دارد یعنی با تولید محصول پایان نمی پذیرد.
صالحی گفت: متأسفانه در حوزه نشر از دوره اول تاریخی هم عقب تر هستیم و این عارضه بسیار اساسی و آسیب بزرگی برای صنعت نشر ما است در واقع هرچند مؤلف و ناشر به تولید اهتمام دارند اما به طور حرفهای بازاریابی را مورد توجه قرار نمی دهند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه محصولات و کالاهای فرهنگی بیش از سایر محصولات به بازاریابی احتیاج دارند، افزود: این نیازمندی به این جهت است که اگر کالاهای فرهنگی شکست خوردند سرپاشدن آنها کار سختی است مثلاً اگر فیلمی در اکران اول با شکست رو به رو شود دیگر نمی تواند مانند قبل سرپا باشد.
وی گفت: نیاز فرهنگی در دسته نیازهای اولیه مثل خوراک و پوشاک نیست بنا براین به توجه بیشتری نیاز دارد با عنایت به اینکه در کالاهای فرهنگی تشابهات بسیار است.