• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۰۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
گزارش پژوهشی:

برندسازی نیمه گمشده تولید کالای داخلی

برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌ است.

پژوهش خبری صدا وسیما:امروزه آگاهانه یا ناآگاهانه مهم‌ترین دلیل انتخاب یک کالا درک ذهنی مصرف کنندگان از برند آن می‌باشد. به عبارتی برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد. برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است. برندسازی فرایند معنا بخشیدن به یک نام و مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند.برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام موثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود نمودن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی و تبلیغات می‌باشد. اما چگونگی وفاداری مشتریان به یک برند، در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

چگونگی ایجاد معیارهای وفاداری مشتریان به برند

در این راستا موضوع وفاداری به برند در دنیا یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه تولیدکنندگان می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهم ترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد. اگر برندسازی نشود، اگر تفاوت ایجاد نشود هیچ‌گاه تولیدکنندگان به سود بلندمدت نخواهند رسید و مردم نمی‌توانند با محصولات تولید داخل رابطه عاطفی برقرار کنند و به برندهای داخلی وفادار نخواهند بود.

برخی از کالای ایرانی ظرفیت و کیفیت بالایی دارند اما در سایه نبود برندسازی مناسب تولیدات ایرانی مورد بی‌مهری قرار گرفته و آنطور که باید نتوانسته جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی بیابند.

متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی در این عرصه نتوانسته اند در زمینه برندسازی موفق عمل کنند و یا اینکه هزینه سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی در کشور آنقدر بالا بوده که قید برندسازی را زده اند. در سال های اخیر برنامه ریزی جدی و عملی در زمینه حمایت از تولید داخل صورت نگرفته است و همچنان شاهد تک تازی کالاهای خارجی به خصوص کالاهای تولید چین و ترکیه در حوزه های مختلف در بازار کشور هستیم.

نکته قابل توجه در این شرایط این است که کالاهای وارداتی تا حدی جذاب و از نظر قیمتی مقرون به صرفه هستند که مردم کمتر به استفاده از کالاهای تولید داخل تمایل دارند. بسیاری از صاحب نظران در این شرایط دو عامل رکود اقتصادی و عدم حمایت از بخش تولید را دلیل کیفیت پایین و قیمت بالای کالای داخلی می دانند.

از طرف دیگر سبک و فرهنگ خرید مردم متاثر از عواملی همچون تبلیغ های گسترده در شبکه های اجتماعی و تلویزیونی تغییرات اساسی داشته و تولید کنندگان و متولیان فضای کسب و کار نتوانسته اند خود را با شرایط جدید تطبیق داده و با برند سازی علمی و اصولی جایگاه کالای ایرانی را در عرصه رقابتی که روز به روز شدیدتر می شود را حفظ نمایند.

صد البته که برندسازی در ایران با موانع جدی روبرو است. شرکت ها و مجموعه ­های برند نه تنها حمایت نمی شوند بلکه بروکراسی و موازی کاری اداری واحدهی تولیدی را تحت فشار اقتصادی قرار می ­دهد و نتیجه آن می شود که پتانسیل تولید داخل از بین می رود و شاهد خروج گسترده ارز برای واردات کالاهایی هستیم که توان تولید داخل را داریم.

از این رو در شرایطی که مسیرها برای ارتباط با دنیا هموارتر می شود و وارد فضای رقابتی­ تری نسبت به گذشته می شویم لازم است ابتدا هدف گذاری توسعه را روی محصولاتی که مزیت رقابتی دارند و قابلیت رقابت از نظر قیمت و کیفیت با محصولات مشابه در منطقه و فرا منطقه ای را دارند بگذاریم و سپس فعالیت های زیربنایی برای توسعه را انجام دهیم. مهمتر از همه این مسائل توجه به بحث برندینگ این کالاها به صورت علمی و اصولی در سطح داخل و خارج از کشور است تا شاهد کالای ایرانی در سبد خرید مردم باشیم.

کلام آخر

مسئولین و مدیران اجرایی در این شرایط حساس کشور برای خروج از رکود، افزایش صادرات و ترغیب مردم به استفاده از کالای تولید داخلی، باید صنایع استراتژیک و دارای مزیت رقابتی را شناسایی و با حمایت جدی و برنامه ریزی اصولی در زمینه تولید و تبلیغات و برندینگ سهم بازار کالای تولید کشور را افزایش دهند. همچنین بخش خصوصی نیز برای بقا در بازار داخلی و نفوذ در بازارهای بین المللی چاره ای جز علمی کردن برنامه بازاریابی و برندینگ محصولات خود ندارد.

....................................................

پژوهش خبری// نویسنده مسئول:دکترستاره فیروزی، دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کسب رتبه نخست اعتباربخشی ملی مرکز آموزشی درمانی هاجر (س) شهرکرد
پیشتازی «نوسان» و «پاورقی»، در تماس‌های مردمی سامانه ۱۶۲
ارزیابی دقیق و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی با رادیو دارو‌ها
تقویت همکاری‌های علمی و فناوری ایران و کره جنوبی با توافقات جدید
مهمترین خبر‌های استان قم در ۳۰ آبان ۱۴۰۴
مشارکت بخش خصوصی گردشگری در اطفای حریق چالوس
آمار فروش و تماشاگران نمایش‌های در حال اجرا
مجازی شدن مدارس نوبت عصر شهرستان ماهشهر
آغاز نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر
غبارروبی و گرامیداشت مقام شهدا در یادمان شهید گمنام استانداری ایلام
کلنگ‌زنی مدرسه ۱۲ کلاسه در بنک کنگان به‌دست وزیر آموزش و پرورش
اجرای گرو‌ه‌هایی از ۲۰ استان در در جشنواره «بیت و حیران»
رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی موقوفه در بندپی بابل
برگزاری نخستین نشست تخصصی «اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه»
بازگشایی کتابخانه عمومی شهید امامی گتوند پس از دو سال
جشنواره آموزشی نخستین واژه «آب»؛ روایت آشنایی کودکان با اهمیت آب
مهلت ارسال اثر به سومین جشنواره فضای مجازی نیروی هوایی ارتش تمدید شد
۵ مصدوم در واژگونی پژو ۲۰۶ در شهرستان ایذه
نگاهی به چند برنامه رادیویی
بهره مندی ۶۰۰ هزار روستایی کرمانشاه از نظام ارجاع
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)