پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی ایران برای سرویسدهی به خطوط کروز بینالمللی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سومین جشنواره ملی دریا؛ مسیر پیشرفت، گفت: با توجه به ظرفیتهای قابل توجه کشور در حوزه دریا، باید بیشتر و متمرکزتر به این موضوع بپردازیم.
بر ساس آخرین اندازهگیری طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ما کشوری هستیم با 5 هزار و 700 کیلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقیم دریا، سواحل پیرامون جزایر و رودخانه های قابل کشتیرانی) و همه این نقاط سرشار از فرصت هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از مهم ترین بخشهای استفاده از ظرفیتهای دریا، بنادر تجاری هستند که بسیار به اقتصاد و ایجاد اشتغال به ویژه در نوار ساحلی کمک میکنند و در حال حاضر بنادر کشور بر 217 میلیون تن ظرفیت دارند که فرصت طلایی محسوب میشود.
وی ادامه داد: در حوزه کشتیرانی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است و حداقل در دو دهه اخیر، همواره جزو 20 کشور برتر کشور در حوزه دریانوردی از نظر ناوگان تحت مدیریت مالکان و ناوگان تحتپرچم بودهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ناوگان شرکت ملی نفتکش امروز با افتخار از نظر ظرفیت بزرگترین ناوگان جهان محسوب میشود و کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز یکی شرکتهای توانمند جهان به شمار میرود. در کنار اینها ما ناوگانهای فعال کوچک و بزرگ متعددی داریم.
وی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران بالغ بر 100 هزار نفر دریانورد دارد که دارای گواهینامه شایستگی بر اساس نظامات کنوانسیون CCW هستند. از این میان 20 هزار نفر شایستگی فعالیت بر روی ناوگان اقیانسپیما را به صورت نامحدود دارند.
راستاد یادآور شد: خوشبختانه ناوگان تحتحاکمیت پرچم جمهوری اسلامی ایران توانسته است در سالهای اخیر کاملا نیاز خودش را به جذب نیروهای دریانورد خارجی بر طرف کند و تا حد زیادی به استقلال برسد. فعالیتهای سازمان بنادر و دریانوردی برای باقیماندن در فهرست سفید الحاق کنوانسیون STCW تا حد زیادی به این مهم کمک کرد.
وی ادامه داد : با کشورهای مختلفی توانستهایم توافقنامه و تفاهمنامه شناسایی مدارک دریانوردی را منعقد کنیم و دریانوردهای ما میتوانند روی ناوگان زیرپرچم سایر کشورها فعالیت کنند. مدارک دریانوردان ما تا حدی معتبر هست که بعضا برخی کشورهای مهم دریانوردی حاضر شدهاند با ما به صورت یک جانبه تفاهمنامه شناسایی مدارک دریانوردان را منعقد کنند.
یعنی آنها شایستگی دریانوردان ما را پذیرفتهاند اما برای ما هنوز این مسئله به اثبات نرسیده است.
وی افزود : یکی دیگر از بخشهایی که نیاز به توجه جدی دارد صنایعدریایی کشور است. صنعت دریایی و به ویژه کشتیسازی یک زنجیرهای از شکوفایی را برای کشور ایجاد میکند. کشورهایی هستند که تنها با اتکا به صنایع دریایی توانستهاند جزء کشورهای ثرتمند جهان شناخته شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : خوشبختانه جمهوری اسلامی توانسته است در سالهای اخیر زیرساختهای صنایعدریایی را توسعه دهد اما هنوز برای بهرهبرداری بیشتر از این زیرساختها بیشتر تلاش کنیم. دو دهه قبل قابل تصور نبود که کشتیهای ناوگان اقیانوسپیمای ما در کشتیسازیهای داخلی حتی تعمیر اساسی شود اما امروز تا حد زیادی وابستگی ما برای تعمیرات اساسی به خارجیها برطرف شده است و امیدواریم این وابستگی به صفر برسد.
وی افزود : در زمینه خدمات دریایی نیز حوزه گستردهای داریم که میتوانیم به عنوان یک ظرفیت مهم به آن توجه کنیم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی داشتهایم به ویژه در حوزه فراساحل که پیش از به شناورهای خارجی نیازمند بودیم اما امروزه تا حد زیادی به خوداتکایی دست یافتهایم.
راستاد ادامه داد: بخش شیلات نیز رو به رشد و رونق است و هم ناوگان صیادی و هم پروژههایی که برای توسعه تولید آبزیان شکل گرفتهاند تغییرات خوبی داشتهاند و در کنار آنها صید فراساحلی نیز موفقیت آمیز بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش دیگری که نیاز به توجه دارد و کمتر به آن پرداخته شده است گردشگری دریایی است. اقلیمهای متفاوتی را در سواحلشمالی و جنوبی با جاذبههای متنوع داریم که هم بازار داخلی خوبی دارند و میتوانند موجب جذب گردشگر خارجی شوند.
وی اضافه کرد : چیزی که باید امروز به آن توجه کنیم توسعه زیرساختهای گردشگری دریایی است.
در سواحل و بنادر کشور باید گردشگری دریایی با کیفیت انجام شود و ناوگان گردشگری دریایی ما توسعه یابد و ناوگان فعلی گردشگری دریایی ما کافی و مناسب نیست.
وی ادامه داد: در سازمان بنادر و دریانوردی از سال گذشته اهتمام جدی داشتیم که انگیزه کافی را برای سرمایهگذاران این حوزه ایجاد کنیم و مکانیسم های حمایتی خودمان را اعمال کنیم.
درصدد هستیم موانع پیش روی این حوزه را برداریم و در آینده نزدیک شاهد تردد خطوط کروز بین المللی به بنادر خودمان باشیم.
راستاد اظهار کرد : کمتر از دو دهه پیش ما شاهد تردد خطوط کروز بین المللی به بنادر کشور بودیم که خوشبختانه با وجود فراهم نبودن زیرساختهای لازم تجریه خوبی را در این زمینه داشتیم.
امروز هم با ظرفیتهای مناسبتری که در بنادر جنوبی کشور داریم این آمادگی هست که با بهترین کیفیت به خطوط کروز بین المللی سرویس دهیم و اخیرا نیز مذاکراتی را در این زمینه آغاز کردهایم.
وی افزود: تاکنون انرژی کافی را برای معرفی جاذبههای گردشگری دریایی کشور به خارجیها صرف نکردهایم و باید با عزم جدی و راهبرد مشترک این مسئله را در دستور کار قرار دهیم.
راستاد گفت : سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی حاکمیتی کشور در حوزه دریانوردی آمادگی دارد از فعالیت های پژوهشی در این حوزه حمایت کامل داشته باشد و به دنبال فناوری هایی هستیم که در داخل کشور تولید شود. امروز نیاز داریم که شناورهای دریایی دوست دار محیط زیست باشند.