• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۶۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
اجتماعی » جامعه و شهری
در دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و حمل‌ونقل پاک

کاهش آلودگی هوا با توسعه حمل و نقل عمومی

شهردار تهران اتهامات مطرح شده درخصوص نگاه مالی مدیریت شهری در طرح جدید ترافیک را رد کرد

کاهش آلودگی هوا با توسعه حمل و نقل عمومیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیروز حناچی امروز در حاشیه افتتاح «دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و حمل‌ونقل پاک» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظر یکی از مدیران شهرداری مبنی بر ارزان بودن بنزین و دلالت این موضوع بر کاهش استفاده مردم از دوچرخه، گفت: برآیند تصمیمات ما باید توسعه حمل‌ونقل عمومی را در پی داشته باشد، باید اجتماعی باشد و به تمام ابعاد آن نیز توجه شود.
پیروز حناچی در پاسخ سوالی مبنی بر اتهامات مطرح شده درخصوص نگاه مالی مدیرت شهری در طرح جدید ترافیک گفت: مدیریت شهری متهم شده است که در طرح ترافیک جدید نگاه مالی دارد، اما در بعضی قسمت‌های طرح ترافیک جدید از ۵۰ درصد از منافع مالی خود چشم‌پوشی کرده‌ایم تا طرح ترافیک درست را به بهترین شکل پیش ببریم و به شهر کمک کنیم.
وی با طرح این سوال که آیا حمل‌ونقل عمومی می‌تواند جایگزین سهم ۴۰ درصدی حمل‌ونقل شخصی شود، بیان کرد: به شکل آنی «خیر»! اما تمام تلاش ما پر کردن این فاصله است. تلاش برای تامین ۲ هزار واگن نیز برای افزایش سهم مترو در حمل و نقل عمومی است. در این زمینه، ایستگاه‌ها و زیرساخت‌ها فراهم است و اضافه شدن این تعداد واگن می‌تواند ظرفیت مسافرگیری را افزایش و سرفاصله خطوط را به شدت کاهش دهد.
شهردار تهران تصریح کرد: فراموش نکنیم که تاکسی در دنیا یک وسیله حمل‌ونقل فانتزی تلقی می‌شود و نقش اصلی ندارد، اما در کشور ما شاید به دلیل ارزان بودن سوخت است که تاکسی‌ها کارکردی همانند سایر کشور‌ها ندارند.
وی گفت: در کشور ما برآیند تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند و استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد چرا که این موضوع به طور مستقیم و توأمان بر ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذار است. دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری نیز اقدامی با هدف افزایش نقش حمل‌ونقل پاک است.
حناچی ادامه داد: در زمانی نه چندان دور اصلی‌ترین وسیله حمل‌ونقل در شهر‌های ما دوچرخه بود؛ کودکی خود را به یاد می‌آورم که بیش از هر وسیله حمل‌ونقلی، دوچرخه را می‌دیدم. در حال حاضر نیز باید به اصل خود برگردیم و شهر را نیز به مردم برگردانیم.
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وابستگی صرف شهر به خودرو‌ها می‌تواند تهدید جدی برای سلامت شهروندان باشد، عنوان کرد: در دو هفته گذشته تعداد زیادی اتوبوس و مینی‌بوس را به شبکه حمل‌ونقل اضافه کردیم؛ تقویت ناوگان اتوبوسی و ریلی تهران هم توسط شهرداری و هم توسط دولت با جدیت در حال تعقیب است و اقدامات بازدارنده را نیز دنبال می‌کنیم.
شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: این شهر مانند تمام کلان‌شهر‌های دیگر دنیا راهی جز کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی و توسعه حمل‌ونقل عمومی ندارد. توسعه مسیر‌های پیاده و دوچرخه از مواردی است که تمام کلان‌شهر‌های دنیا به دنبال آن هستند و این موضوعی نیست که ما اختراع کرده باشیم. در این زمینه باید هم‌جهت و هم‌قسم شویم.

دعوت شهردار تهران از مردم و مسئولان برای پیوستن به پویش سه شنبه‌های بدون خودرو
شهردار تهران با بیان آماری از سلامت مردم و میزان فشار خون و دیابت در میان آنان، از همه مردم، خبرنگاران و اعضای هیئت دولت دعوت کرد به پویش سه شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند.
پیروز حناچی گفت: به طور مشخص از آذری جهرمی وزیر ارتباطات به عنوان جوان‌ترین وزیر دعوت می‌کنم که از دوچرخه استفاده کند.
وی همچنین با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم در سومین نمایشگاه دوچرخه شاهد افزایش استفاده مردم از دوچرخه باشیم، افزود: در بحث حمل و نقل پاک، اسناد بسیاری وجود دارد و براساس آن‌ها تا سال ۱۴۰۴ سهم دوچرخه از سفر‌های درون شهری باید ۱.۵ درصد باشد، اما اکنون کمتر از یک درصد است.
شهردار تهران با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور دوچرخه اولین مد حمل و نقلی در کشور بود، اضافه کرد: اواسط دهه ۴۰ را به یاد داریم که در بسیاری از شهر‌های کوچک اصلاً خودرویی وجود نداشت و همه از دوچرخه استفاده می‌کردند و حتی در تهران بسیاری از کسبه از دوچرخه برای رفت و آمد بهره می‌بردند.
حناچی با بیان اینکه باید در شرایط کنونی اولویت‌ها و اهداف خود را تعریف کنیم و بر اساس آن منابع را تخصیص دهیم، تصریح کرد: اهمیت اول ما جان انسان‌هاست هر چند که ما در تهران از پدیده موتورسیکلت‌ها نیز رنج می‌بریم که کمتر به آن توجه شده است.
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد آلودگی هوای تهران به علت وجود موتورسیکلت هاست، اضافه کرد: در سال ۷۰۰ نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند که نیمی از آن‌ها موتورسوار هستند و نیمی دیگر براثر برخورد با موتورسیلکت‌ها جان خود را از دست می‌دهند که این آمار تکان دهنده است، زیرا معمولاً کسانی که از موتورسیلکت استفاده می‌کند از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و به نظر می‌رسد باید فضای اجتماعی سنگینی علیه این افراد ضد زندگی ایجاد شود.
وی با اشاره به جمعیت سه میلیون نفری موتورسواران در تهران و مشکلات ساماندهی آنها گفت: صادق خان شهردار لندن هنگامی که به عنوان شهردار انتخاب شد سندی منتشر کرد که وضعیت سلامت مردم شهرش را نشان داد و حالا ما با استناد به آمار وزارت بهداشت می‌گویم که سالانه ۵۷ هزار نفر در تهران فوت می‌کنند و در روز‌هایی که هوا آلوده‌تر است آمار مرگ و میر به صورت روزانه معنادار می‌شود. این آمار‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا ارتباط مستقیم با مرگ و میر افراد دارد.
حناچی با ارائه آماری از وضعیت سلامت مردم افزود: ۴۵۷۳ نفر در سال ۹۴ در اثر ذرات معلق ایست قلبی کردند و این در حالی است که براساس آمار وزارت بهداشت ۹.۳ مردم تهران دیابت دارند که نیمی از آنها از این بیماری خود بی اطلاع هستند همچنین از هر پنج تهرانی یک نفر فشار خون دارند که شیوع پرفشاری ۱۹ درصد است و اگر با نگاه سلامت محور به پدیده دوچرخه نگاه کنیم می‌بینیم که تحولات زیادی باید در این حوزه رخ دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه را برای ایجاد شهر هوشمند فراهم کنیم، تصریح کرد: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری بر روی مسئله حمل و نقل هوشمند کار کرده و در قدم اول توافق‌نامه بومی سازی قطار‌های مترو را آغاز کردیم و بعد از آن موتور و خودرو برقی و دوچرخه باتری دار را تولید می‌کنیم هر چند که باتری دوچرخه‌ها در ایران تولید می‌شود.
وی افزود: متاسفانه برآیند تصمیمات ما، افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است از این رو نمی‌توانیم شعار هوای پاک بدهیم، اما خیابان بسازیم و از این بابت که سال‌ها است شهر در غلبه خودرو‌ها قرار دارد کار سختی در پیش داریم، اما آن را انجام می‌دهیم.
حناچی با تاکید بر ایجاد مسیر امن برای دوچرخه ادامه داد: وقتی مسئولان با دوچرخه تردد می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که مسیر‌ها چقدر امن است.
 
راه اندازی ۵۰ ایستگاه دوچرخه بی دود در پایتخت
مدیر واحد توسعه شبکه‌های حمل و نقل پاک از راه اندازی ۵۰ ایستگاه دوچرخه بی دود در تهران در ۱۰ ماه گذشته خبر داد.
یعقوب آزاده دل در اين نمایشگاه گفت: تفاوت عمده این نمایشگاه با سال گذشته ورود بخش خصوصی برای برگزاری این رویداد است و شهرداری تهران تنها حامی بوده و امیدوارم سال آینده سازمان‌های مردم نهاد به طور کامل این نمایشگاه را برگزار کنند.
وی با بیان اینکه سه کارگاه آموزشی و همزمان به موازات این نمایشگاه، چهارمین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران نیز برگزار خواهد شد، گفت: همچنین بانک رسالت برای ارائه تسهیلات خرید دوچرخه به شهروندان در نمایشگاه حضور دارد.
مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک همچنین از رونمایی پیک دوچرخه در این نمایشگاه خبر داد و افزود: شرکت پیک بادپا نیز قرار است به صورت آزمایشی پیک دوچرخه را در مناطق ۱۱ و ۱۲ راه اندازی کند.
آزاده دل در ادامه از پویش سه شنبه‌های بدون خودرو و حضور شهردار تهران در آن تقدیر و اضافه کرد: در گذشته از شهرداران سابق تهران نیز در فضای مجازی خواسته بودم به پویش‌های استفاده از دوچرخه بپیوندند، ولی محقق نشد و خوشبختانه شهردار کنونی به این پویش پیوسته است.
دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه سواری و حمل و نقل شهری امروز با حضور شهردار و مدیران شهری آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه در سالن حجاب ادامه خواهد داشت.
 
دوچرخه سواری گامی در مسیر ارتقای کیفیت زیست شهری
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خودرو سواری راحت‌تر از دوچرخه سواری است، اما باید به پیامد‌های اجتماعی مانند کاهش آلودگی هوا، ترافیک و کیفیت زیست شهری توجه شود.
یوسف حجت در اين نمایشگاه با بیان اینکه بعنوان یک شهروند برای تردد در شهر ۳ عامل زمان، قیمت و رفاه را مدنظر قرار می‌دهیم، گفت: سیاست گذاران باید با برنامه ریزی صحیح و کارآمد عوامل اجتماعی را به عوامل درونی تبدیل کنند. بعنوان مثال با کنترل و نظارت بر معاینه فنی و تسهیلاتی که با درنظر گرفتن معاینه فنی برای تردد در محدوده طرح ترافیک درنظر گرفته شده در واقع عوامل اجتماعی را نیز مدنظر قرار دادیم.
وی ادامه داد: به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین مردم خودروی شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند.
حجت گفت:: در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وظیفه خود می‌دانیم به صورت همه جانبه موارد ترافیکی را مدیریت کنیم.
وی افزود: توسعه دوچرخه سواری،​ پارک حاشیه ای، ساماندهی موتورسیکلت ها، طرح ترافیک و طرح جامع شهر تهران به طور همزمان در این سازمان در دست اقدام و برنامه ریزی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان ( بیست و چهارم آبان ۱۴۰۴)
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
راه‌اندازی اولین اتحادیه تعاونی‌های دهیاری‌ها در لرستان
انتصاب سرپرست جدید شهرداری اهواز
پیرغلام حسینی لرستان چهره برتر کشور شد
اردوهای دانش‌آموزی؛ اوج نشاط و ثبت زیباترین خاطرات
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران خراسان جنوبی
هوشمند سازی دوربین‌های ثبت تخلفات در زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ۲۴ آبان ۱۴۰۴
قدرت موشکی، یادگار شهید طهرانی مقدم
فردا، قطعی گاز در بخشی از مرکز شهر اهواز
تداوم وزش باد شدید در سمنان
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۴ آبان ۱۴۰۴
تاکید نماینده هشترود و چاراویماق بر ساماندهی تخصیص آب پایاب سد سهند
گردشگری پاییزه و زمستانه در کویر ۸۰ هزار کیلومتری لوت
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
بازدید وزیر جهاد کشاورزی از روند ساخت سایت تولید واکسن پرندگان در مرند
درخشش لرستانی ها در مسابقات مُدْهَامَّتَان
ورزشی‌های بیست و سوم آبان ماه در استان سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
پویش آبادان را سبز میکنیم
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
برگزاری انتخابات عراق مایه ارتقای عظمت این ملت است
ارزیابی سامانه هشدار اضطراری جمعه ۲۳ آبان اجرا می‌شود
همایش پیاده روی به بهانه هفته دیابت
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)