در این مقاله قصد داریم در چند مرحله ساده، ساخت جی پی اس را توضیح دهیم. این جی پی اس می تواند به عنوان دستگاه ردیاب خودرو و یا جی پی اس شخصی مورد استفاده قرار بگیرد.

وسایل مورد نیاز برای ساخت جی پی اس در منزل

اگر تاکنون ردیاب های متفاوت را از نزدیک دیده باشید، احتمالا ظاهر آن را به یاد دارید. تنها یک بدنه پلاستیکی یا فلزی شکل که احتمالا یک دکمه کوچک روی آن وجود دارد! جنس بدنه ی ردیاب ها یکی از مواردی هستند که روی قیمت نهایی محصول تاثیر مستقیم دارد. البته ارزانترین ردیاب خودرو هم از یک بدنه باکیفیت برخوردار است اما به صورت کلی وجود یک بدنه، حتی باکیفیت کم، الزامیست.

نخستين چیزی که شما مشاهده می کنید بدنه و پوشش جی پی اس است. همه ی موارد اصلی که عملکرد یک ردیاب را تشکیل می دهد درون آن بدنه و پوشش قرار دارد. درست کردن پوشش نهایی یک ردیاب کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد.  

در صورتی که بخواهید از ردیاب در شرایط مختلف استفاده کنید باید حتما یک رویه تهیه کنید تا قسمت های داخلی آن آسیب نبینند. بعد از رویه باید موارد زیر را تهیه کنید:

  • ماژول سیم کارت GSM Module
  • برد آردوینو Arduino پردازشگر مدار جی پی اس
  • باتری لیتیوم پلیمر Li-Po منبع تغذیه مدار

مراحل ساخت ردیاب ساده

اولین موردی که برای ساخت یک ردیاب باید فراهم شود، برقراری ارتباط با ماهواره های جی پی اس است. برای برقراری این ارتباط به همان ماژول سیم کارات GSM Module نیاز داریم. البته ماژول های سیم کارت و جی اس ام مدل های متفاوتی دارد.

در مدار ردیاب GPS پین های TX، RX، GND، VCC ماژول Sim808 را به همان ترتیب به پین های 10، 11، GND و VCC برد اصلی متصل می کنیم.

نحوه اتصال باتری به قطعات ردیاب

با توجه به اینکه ردیاب ما، مانند ردیاب آهنربایی خودرو فاقد سیم است، باید از یک باتری قابل حمل استفاده کنیم. از این رو ما باتری لیتیوم را انتخاب کرده ایم. باتری باید به پین های GND و VCC ماژول سیم کارت وصل شود. بعد از اتصال باتری به ماژول سیم کارت باید اتصال ماژول سیم کارت با برد اصلی که همان پردازشگر مدار جی پی اس است را برقرار کنید.

 

نحوه اتصال ماژول سیم کارت به برد پردازشگر مدار جی پی اس

برای اتصال ماژو سیم کارت تنها کافیست آنتن های GPS و GSM را به مکان های مشخص شده برای این اتصال روی بورد اصلی متصل کنید.

در اصل برد اصلی به شما اجازه می دهد تا هر خواسته ای که دارید را عملی کنید. برد جی پی اس جایگاه پرداشگر کلی ردیاب را دارد. البته بردهای متفاوتی وجود دارد که می توانید از هر یک برای ساخت ردیاب استفاده کنید. بورد انتخابی ما برای ساخت ردیاب در این مقاله، همان برد آردینو است. در مرحله بعدی باید کد روی آردینو را آپلود کنید. سیم کارت باید به درستی در ماژول قرار بگیرید.

بعد از اینکه از قرارگیری سیم کارت در جایگاه خود مطمئن شدید باید آردینو را ریست کنید. ریست کردن آردینو برای اجرای دستورات GPS الزامیست.

 

 

مهم ترین نکات برای استفاده از ردیاب ساخته شده

به یاد داشته باشید که این ردیاب خیلی ظریف است و برای مراقبت از آن باید اقدامات لازم را انجام بدهید. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، می توانید یک بدنه پلاستیکی تهیه کنید و ردیاب را درون آن قرار دهید. مسئله بعدی آموزش نحوه کار با ردیاب است.

 اگر اتصالات را به شکل درست انجام داده باشید و سیم کارت را به شکل صحیح در ماژول گذاشته باشید، هیچ مشکلی وجود ندارد. برای دریافت موقعیت جغرافیایی تنها کافیست یک پیامک به شماره سیم کارت درون ردیاب ارسال کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که سیم کارت حتما رجیستر شده باشد و به میزان کافی آن را شارژ کنید.

اگر همه چیز سخت به نظر می رسد، ردیاب بخرید!

اگر از دسته افرادی هستید که صرفا جهت کنجکاوی، برای ساخت جی پی اس اقدام نکرده اید و قصد دارید تا از این ردیاب استفاده کنید، می توانید به ترتیب مراحل ذکر شده را انجام دهید و یک جی پی اس داشته باشید. اما در صورتی که فکر می کنید این ردیاب نمی تواند مناسب شما باشد، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به سایت جی پی اس خودرو، محصولات عرضه شده را مشاهده کنید و با توجه به نیازها و بودجه مد نظرتان یکی از بهترین گزینه ها را انتخاب کنید.