• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
خبر فوری
  • حل گره ترافیکی غرب تهران با تکمیل آزادراه شمالی کرج
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۷۰۲۷۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
اقتصادی
گشت و گذاری در فضای مجازی

خودرو چرا گران شد؟

نخستین افزایش قیمت خودرو‌ها براساس چه عواملی رخ داد و چه راهکار‌هایی توسط مسئولان برای کاهش التهاب بازار خودرو ارائه شده است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ در قسمت قبل گشت و گذاری در فضای مجازی گفتیم که موضوع گرانی‌ مبحث جدیدی در کشورمان نیست و وضعیت بازار خودرو هم متاثر از عوامل مختلفی از جمله بالارفتن نرخ ارز، نبود نظارت دقیق بر بازار، نبود شفافیت و مرجع قیمت گذاری خودرو، افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، تورم، واسطه گری و دلالی و ... است؛ بر اساس گزارش‌های میدانی در یک ماه گذشته، قیمت خودروهای داخلی با سرعت زیادی، روند صعودی در پیش گرفته است، حالا می خواهیم به چرایی این مهم بپردازیم. 

نخستین افزایش قیمت خودروها از چه زمانی آغاز شد؟

قیمت خودرو‌ها پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸، سه تا ۱۵ میلیون تومان بالا رفت سوال اینجاست افزایش قیمت بنزین آیا رابطه‌ای با بالارفتن قیمت خودررو‌ها داشت یا خیر؟

خودرو بازهم گران شد

رضا رحمانی وزیر سابق صمت طی گفت وگویی در ۵ آذرماه ۱۳۹۸ گفت: تورم خودرو در بازار واقعی نبوده و متأثر از سهمیه بندی بنزین نیست؛ بلکه سوء استفاده‌هایی در این بازار شده است.

همچنین عباس تابش معاون وزیر صمت گفت: با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها کاهش یابد و اینکه قیمت خودرو‌ها در این مدت گران شده به دلایل دیگری مربوط است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: افزایش قیمت این روزهای خودرو فقط به دلیل هیجانی است که عده ‌ای به آن دامن زده اند؛ در شرایط فعلی خودروسازان توانایی افزایش تولید را ندارند و دارندگان پول ‌های سرگردان هم به خوبی این موضوع را متوجه شده اند. 

خودرو بازهم گران شد

حسن کریمی سنجری، کارشناس دیگر خودرو معتقد است، افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد؛ اما این افزایش قیمت بنزین می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

نظر مردم قبل از پیروزی انقلاب درباره گران شدن قیمت بنزین

با این اوصاف نتیجه می گیریم که افزایش قیمت بنزین به صورت غیر مستقیم باعث گران شدن خودرو شده است!

مقایسه قیمت خودرو قبل و بعد ازگرانی بنزین

خودرو بازهم گران شد

 ماجرای جهش دوم قیمت خودروها را از ابتدای امسال موشکافی می کنیم

دومین جهش قیمت خودروها از چه زمانی آغاز شد؟

طی یکی دو سال اخیر به‌دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، خودرو را از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده که تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است ضمن اینکه اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و باازر آزاد را نباید فراموش نکرد که تا چه حد در التهابات بازار و پرزور کردن دلالان تاثیر داشته است.

اگر از کارخانه ماشین بخری و بخوای تو بازار بفروشی چقدر سود میکنی؟!

خودرو بازهم گران شد

به گفته کارشناسان یکی از دلایل وجود مافیا در بازار خودروی ایران همین تفاوت زیاد قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.

شورای رقابت با توجه به عوامل مختلف در اردیبهشت امسال و پس از ماه‌ها دوری به قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی بازگشت و رای به افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۳ درصدی قیمت‌ها داد. از آنجا که خودروسازان از میزان افزایش قیمت‌ها رضایت نداشتند و فاکتور‌های اقتصادی به ویژه نرخ ارز و تورم نیز روندی صعودی داشته و دارند، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت)، بر سر کوتاه‌تر شدن بازه زمانی بازنگری در قیمت خودرو‌ها به توافق رسیدند.
خودرو بازهم گران شد

چاره‌ای جز افزایش قیمت هر سه ماه یکبار خودرو نداریم!

آقای شیوا رئیس شورای رقابت گفت: خودروسازها می‌خواستند ماهانه خودرو گران شود؛ هر زمان که تورم منفی شود آن گاه کاهش قیمت برای خودرو اتفاق می‌افتد.
گرانی بازار ربطی به قیمت‌گذاری خودروساز ندارد بلکه این موضوع به دلالان و بحث ارز بر می‌گردد.
از آنجا که دور نخست بازنگری در قیمت خودروها نیمه اردیبهشت امسال بود، انتظار می‌رفت شورای رقابت نیز در اواخر مرداد یا اوایل شهریور قیمت ها را مورد بازنگری قرار دهد، با این حال شورا زودتر از موعد پیش بینی شده، دور دوم افزایش قیمت را کلید زد.

در پی افزایش قیمت ناگهانی خودرو از سوی خودروسازان و به تبع آن بالا رفتن هیجانی قیمت ها در بازار آزاد دکتر روحانی دستور رسیدگی سریع به افزایش قیمت خودروها را صادر کرد.

دستور رسیدگی سریع رئیس جمهور به افزایش قیمت خودرو

خودرو بازهم گران شد

۱۹ اردیبهشت ماه بود که دکتر روحانی دستور رسیدگی سریع به وضعیت افزایش قیمت خودرو را داد، اما تنها پس از چند ماه...
پراید ۱۱۱ حدود صد و ده میلیون!
دنا پلاس حدود ۵۰۰ میلیون تومان!

بررسی گرانی خودرو از سوی رئیس جمهور

آقای واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت از دستور رییس جمهور برای بررسی گرانی خودرو و جلوگیری از دلالی ها و واسطه گری ها خبر داد.

نظرات مختلف کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را درباره علت گرانی خودرو بیان می کنیم

مافیا و انحصار ۲ دلیل گرانی خودرو

مرحوم آقای دکتر پژویان (رئیس سابق شورای رقابت) درباره گرانی خودرو گفته بود: قطعه سازان، قطعات را از طریق منابع داخلی تولید نمی‌کنند، خودرو سازان هزینه‌های بی‌ربط خود را روی خودرو حساب می‌کنند؛ بازار خودرو انحصاری است چون دو خودرو ساز ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند.

از اواخر سال ۹۶ خودروسازان درخواست افزایش قیمت می‌کردند و مشخص شد بحث‌های بومی سازی صنعت خودرو که خودرو سازان مدعی آن می‌شدند، نادرست بوده و آنها اهداف دیگری را دنبال می کردند که با افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت به صورت هر سه ماه یکبار، خودروسازان شروع به دپوی خودرو در پارکینگ ها کردند.

افزایش قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار به درخواست خودروسازها

آقای شیوا رئیس محترم شورای رقابت؛  اول قرار بود قیمت خودروها هر سه ماه یکبار افزایش پیدا کند ولی متاسفانه هر دقیقه قیمت خودرو با افزایش همراه شد و قرار بود که خودروسازها خودرو انبار نکنند ولی این کار انجام شد که بارزترین آن ها، دپوی خودرو شرکت ایران خودرو در بابل بود.

 تصاویری عجیب از دپوی محصولات ایران‌خودروی بابل

خودرو بازهم گران شد

مدیرعامل ایران خودروی بابل می‌گوید: زمین‌های اطراف کارخانه خریداری شده تا خودرو‌های دارای نقص فنی در آن نگهداری شود.
اما برخی کارشناسان معتقدند ایران خودرو منتظر است تا پس از افزایش قیمت‌های سه ماهه این خودرو‌ها را با قیمت بالاتر ترخیص کند.

دپوی حدود ۵۰۰ خودرو در زمین های کشاورزی بابل 

خلاصه به هر طریقی بود مدیران ایران خودرو قضیه را توجیه کردند!

خودرو بازهم گران شد

عضو ناظر بر شورای رقابت از پشت پرده بازار خودرو خبر می دهد:

از سندسازی تا ورود آقازاده‌های سفارشی

کارشناس اقتصادی خودرو اظهار کرد: این صنعت بیشتر از یک بنگاه اقتصادی یک صنعت سیاسی- دولتی و بعضاً امنیتی است.

 مهندس روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و عضو ناظر بر شورای رقابت قیمت و ارتقای کیفیت خودرو را از جمله مسائل روز جامعه ایران عنوان کرد و گفت: مردم به دلیل حفظ ارزش پول خود، در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند.

وی بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو برای خودروساز، کاهش ارزش پول ملی، دلال بازی و وضعیت فضای مجازی و جو روانی جامعه را در گرانی خودرو موثر دانست.

افشاگری دبير انجمن واردكنندگان خودرو از فساد در خودروسازی ایران

آقای دادفر گفت:دامادها، عروس ها، مسئولان و برخی نمایندگان مجلس در هیات مدیره ۲۰۰ شرکت وابسته به خودروسازی حضور دارند که از پستوهای خودروسازی کشور سوء استفاده مالی می کنند.

خودرو بازهم گران شد

عروس‌زاده‌هایی که با پول مردم تبدیل به غول شدند!

 علی خاکساری (کارشناس صنعت خودرو) درباره فسادهای عظیم در خودروسازی گفت: مشکل امروز ما تبدیل شده به نگین و سهیلا و شبنم و... که با حمایت پدرهایشان در صنعت خودروسازی تبدیل به غول شده‌اند. امروز با عروس‌زاده‌هایی روبرو هستیم که کارخانه‌دار و انحصارگر شده‌اند!

 برای حمایت از اقتصاد ملی پراید و پژو ۴۰۵ و رانا و... نباید تولید شوند؛ اگرهم قرار است تولید شود باید با حقوق دو ماه یک کارگر بشود اینها را خرید.

مشکل گرانی خودرو قطعه‌سازهایی هستند که بر صنعت خودروسازی حاکم شده اند.

راستی ماجرای واردات پورشه توسط یک پیرزن چه بود؟

رئیس اتاق بازگانی ایران و چین در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی، به ماجرای ۷۰۰ پورشه ورود کرد و گفت: از سال ۹۱ مدام این داستان را تعریف می‌کنند. مشخص است که چه کسی این خودرو‌ها را به نام پیرزن وارد کرده. مثلا طرف از فلان وکیل نامه گرفته و پورشه‌ها را وارد کرده. مگر نخود و لوبیا است که مشخص نشود چه کسی ۷۰۰ پورشه داخل کشور فروخته؟ به جای فرد با نفوذی که پشت ماجراست، پیرزن را معرفی می‌کنند.

بگذریم از این ماجرا چون آخر و عاقبتش معلوم نشد چی شد!!!

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی خودرو از سوداگری و سیاسی کاری در صنعت خودرو می گوید:

دکتر مرتضی مصطفوی، کارشناس اقتصادی خودرو و مدرس دانشگاه در حوزه اقتصاد سیاسی صنعت خودرو هم گفت: بازار خودرو با صنعت خودرو متفاوت است، سوداگری و قیمت نجومی خودرو در بازار راه حل خودش را دارد و دو وزارت صمت و اقتصاد باید ورود کنند.

این کارشناس خودرو ریشه اصلی همه مشکلات را ناشی از ساختار این صنعت دانست و گفت: این صنعت بیشتر از یک بنگاه اقتصادی یک صنعت سیاسی- دولتی و بعضاً امنیتی است که بازار خودرو هم به نوعی از این ساختار تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت خودرو همین آقایان نماینده هستند، ما نماینده داریم به یک مدیرعامل نامه می‌زند که ۵۰ نفر را استخدام کند وگرنه وزیر استیضاح می‌شود. چنین مدیرعاملی بیشتر از اینکه به فکر کیفیت باشد به فکر راضی نگه داشتن نهادها و آقایان است و مردم جایگاهی ندارند و نتیجه این رویکرد هم ایجاد حدود ۲۰۰ شرکت اقماری در کشور است.

حکم دو نماینده مجلس در حوزه خودرو صادر شد

آقای اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت:در این پرونده محمد عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی به جرم معاونت اخلال در نظام توزیعی خودرو به ۶۱ ماه حبس ،فریدون احمدی نماینده مجلس شورای اسلامی به جرم معاونت اخلال در نظام توزیعی خودرو به ۶۱ ماه محکوم شدند.

می‌گویند گزارش تند و تیز است باید لطیف‌تر شود! آیا ۱۶۰۰ خودرو با کولبر وارد شده؟

آقای داود گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفساد اقتصادی در دی ماه سال نود و هشت زمانی که آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس بود گفت: شفاف بگویم یکسال و نیم است آقای لاریجانی نمی‌گذارد گزارش تحقیق و تفحص قاچاق در مجلس قرائت شود.

خلاصه متاسفانه از این قبیل داستان ها در برخی از نهادها، دستگاه های اجرایی، مسئولان و ... پیدا می شود!

از مجلسیان هرچه بگوئیم کم است؛ موضوعی که همچنان داغ است

بازهم دسته گل جدید نمایندگان محترم جدید مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم و با توجه به گرانی، وضع معیشت سخت مردم، موضوع تحویل خودرو های دنا پلاس به نمایندگان مجلس همچنان نقل محافل است و پاسخ هایی که قانع کننده نیست.

دکتر مصطفوی مدرس دانشگاه در حوزه اقتصاد سیاسی صنعت خودرو در بخش دیگر گفتگویش به روابط پشت پرده سیاسی امنیتی و دولتی در صنعت خودرو ایران اشاره و بیان کرد: ما آقازاده‌ها و افراد سفارش شده بسیار زیادی در صنعت خودرو داریم، مثلاً یکی از خودروسازان در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بدون افزایش تولید، حدود ۸ هزار نفر را به نیروهای خودش اضافه کرده بود که در شرکت مادر هم نبودند.

دکتر مصطفوی در ادامه گفت: جنگ صنعت خودرو در ایران بین دو حزب سیاسی قدرتمند و بزرگ است که سر این سفره منتفع می‌شوند.

 وی با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران پر از گردش‌های مالی هزار میلیاردی، غیرشفاف و سندسازی‌های مختلفی است، افزود: این صنعت بهترین محفل برای تأمین مالی برخی جریان‌های پرقدرت سیاسی است و لذا طبیعی است که در مقابل واردات مقاومت می‌کنند.

یک کارشناس دیگر عامل گرانی خودرو را این طور بیان می کند:

 برای دولت، کیفیت و قیمت خودرو اهمیتی ندارد

خودرو بازهم گران شد

آقای مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو  با بیان اینکه بنز و لکسوس التماس می کنند خودروی صفرکیلومتر با ۶ هزار دلار بفروشند گفت: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان خودروهای برند همچون کیا، تویوتا، بنز و بی ام دبلیو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان آنها التماس می‌کنند با قیمت ۶ تا ۹ هزار دلار آنها را بفروشند.
پس اگر هدف کنترل بازار آن هم با حدقل هزینه ارزی باشد می‌توان بنز و بی ام دبلیو صفر کیلومتر یا لکسوس شاسی بلند صفر کیلومتر با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان را وارد کرد.

اجازه واردات خودروی ارزان را نمی‌دهند!

آقای دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودرو با ارزهای بلوکه شده در کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی و ژاپن گفت:این کشورها از یک سال و نیم پیش مستقیما پیشنهاد کردند که در ازای پول‌های بلوکه‌شده ایران، صادرات خودرو به کشور ما داشته باشند.

خودرو بازهم گران شد

وی تأکید کرد: در ایران اجازه نمی‌دهند که خودروی خارجی با قیمت ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شود، زیرا در این صورت خودروهای ایرانی دیگر خریداری نخواهند داشت.

آقای سعید زرندی معاون وزیر صمت درباره راهکار آقای دادفر برای مهار قیمت خودرو با واردات آزاد، خاطرنشان کرد: در شرایط ایده‌آل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از راه‌ها واردات است اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید نمی‌شود.
کشوری که سخت‌ترین تحریم‌ها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمی‌کند هر چند در بحث واردات هنوز جمع‌بندی مشخصی صورت نگرفته است. نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل کنیم.

‏ صنعت خودرو باید رقابتی بشه !!!

جالب است رئیس جمهور می گوید صنعت خودروسازی باید رقابتی باشد و نباید به ملت، ایران خودرو و سایپا را تحمیل کنیم!

آقای روحانی ما هم انتظارمان اینست صنعت خودرو رقابتی باشد که نیست چون پای منافع دولت در میان است!

با شرایط کنونی کشور و به دلیل نبود خودرو ساز دیگری مجبور به خرید هستیم

آقای شیوا رئیس شورای رقابت گفت: قیمت های اکنون خوردو برای تولید کننده و مصرف کننده بسیار مناسب است!

آقای رئیس جمهور ما که مجبور هستیم فقط از دو خودروساز دولتی خرید کنیم، در صنعت خودرو چه کسانی با هم رقابت می کنند؟!

 سیاست یک بام و دوهوای دولت 

دولت واردات خودرو از کشورهای دیگر را قبول نمی‌کند چون دولت صاحب خودروسازی است و هیچ وقت بنگاه‌دار نمی‌گذارد شرایط به گونه‌ای پیش برود که بازار بر خلاف میل آنها باشد.

در حال حاضر سیاست یک بام و دوهوایی که دولت پیش گرفته شده است ضرر زیادی به مصرف کننده و تولید کننده می‌زند و سود در جیب دلال می رود.

پس دولت باید اجازه بدهد خودروساز بر اساس میزان هزینه، قیمت تمام شده خودرو را اعلام کند و بر اساس آن بازار روند قیمتی خود را پیدا کند.

دولت در سیاست‌هایش بازنگری نکند دیگر خودروی زیر ۲۰۰میلیون تومانی نخواهیم داشت!

فربد زاوه کارشناس خودرو گفت:انداختن موضوع گرانی خودرو گردن دلال‌ها و سایت‌های اینترنتی چیزی جز فرافکنی و عدم پذیرش مسئولیت نیست.
سیر انحصاری که دولت در فضای پسا برجام به وجود آورد مسبب یک روند معیوب در بازار بود که شورای رقابت نیز بشدت به آن دامن زد، اگر دولت در سیاست‌هایش بازنگری نکند تا پایان سال آینده، خودرویی زیر دویست میلیون نخواهیم داشت!

معاون وزیر اسبق صمت از نقش دو خودروساز در گرانی خودرو می گوید:

منفعت ایران‌خودرو و سایپا در بالا رفتن قیمت خودرو است، این چه پیامی دارد؟!

آقای محمد صادق مفتح، معاون وزیر اسبق صمت درباره نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی خودرو گفت: بازار خودرو در انحصار کامل ایران‌خودرو و سایپاست، این دو خودروساز با مدیریت فروش، قیمت‌ها را در بازار بالا و پایین می‌کنند.

خودرو بازهم گران شد

عضو هیئت رئیس مجلس یازدهم عامل گرانی را نبود شفافیت شورای رقابت در نحوه محاسبه قیمت خودروها می داند:

 داس بی‌تدبیری در بازار خودرو بر گردن مردم!

خودرو بازهم گران شد

سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم با انتقاد از بازار نابسامان خودرو گفت: قیمت خودرو در حالی توسط شورای رقابت تعیین می شود که شفاف نبودن نحوه محاسبه و تاخیر در انتشار قیمت‌ها موجب نارضایتی مردم و خودروسازان شده و تقریبا سود ۴۵هزارمیلیاردی را عاید دلالان خودرو می‌کند.

لازم است فرمول قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به صورت شفاف منتشر شود تا مردم و خودروسازان قادر باشند قیمت خودرو را محاسبه نمایند و شورای رقابت برحسن اجرای این فرآیند نظارت نماید.

قائم مقام یکی از شرکت های خودرویی هم عامل گرانی خودرو را در افزایش قیمت نهاده های توید خودرو می داند:

چرا در ایران، خودرو کالای مصرفی نیست؟!

خودرو بازهم گران شد

امیر حسین علیزاده، قائم مقام و معاونت اجرایی یکی از شرکتهای خودرویی در یادداشتی نوشت:در همه جای دنیا خودرو کالای مصرفی است؛ اما متاسافانه در ایران به دلیل واسطه گری و دلالی تبدیل به کالای سرمایه ای شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف لوازم یدکی، علل گرانی قیمت را کمبود قطعه و عدم واردات بیان می کند:

کمبود قطعه و عدم اجازه واردات علت گرانی لوازم یدکی خودرو

آقای مهدی کاظمی عضو هیات مدیره اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو گفت: یکی از علل اصلی گرانی قیمت‌ها کمبود قطعه و عدم واردات آن است.
وی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم واردات قطعه و همچنین عدم واردات مواداولیه برای تولید قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شود این روز‌ها شاهد افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار هستیم.
وی گفت: این بی ثباتی فعلی را یکبار در سال ۹۶ و با تورم زیاد ارز در بازار داشتیم که بعد با ثبات ارز از قیمت ۱۹ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان مقداری آرامش به بازار برگشت.
آقای کاظمی افزود: اما متاسفانه در آبان ۹۸ به دلیل افزایش قیمت بنزین و نابسامانی در بازار دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها و نابسامانی در بازار لوازم یدکی شدیم.
وی افزود: اگر دولت و وزارت صمت به این صنف کمک کنند ما می‌توانیم به راحتی بازار را مدیریت کرده و نیاز مصرف کننده را تامین کنیم.
وی گفت: درحال حاضر در انبار‌های گمرکات سراسر کشور چه زمینی، چه هوایی و چه دریایی مقدار زیادی لوازم یدکی دپو شده که با عنایت بانک مرکزی می‌شود این لوازم را ترخیص کرد و قسمتی از نیاز بازار را جبران کرد.
می پردازیم به پشت پرده عجیب ماجرای افزایش قیمت پراید به روایت دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران هم از دلایل افزایش لحظه ای قیمت خودرو می گوید:

معاملات در بازار خودرو، صفر شد

قیمت خودرو در بازار در شرایطی با نوسان نرخ ارز بالا و پائین می شود که بررسی ها حاکی از قفل شدن بازار و عدم معامله خودرو است. 

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه طی دو ماه گذشته همکاران ما معامله ای در بازار خودرو انجام نداده اند، گفت: تعداد معاملات در بازار به نقطه صفر رسیده به طوری که با قیمت های بالای فعلی، خریداری برای خودرو وجود ندارد و در عین حال، فروشندگان نیز دست نگه داشته اند و قیمت ها بر روی کاغذ بالا و پائین می شود.

مؤتمنی ادامه داد: با قیمت‌های فعلی هیچ‌کس جرأت خرید خودرو ندارد و بعید می‌دانم در یک ماه گذشته حتی یک معامله خودرو در بازار انجام شده باشد.

 چرا قیمت اکثر آگهی‌های خودرو توافقی است؟

در آخرین مورد از بررسی این روند، وب‌سایت‌های خرید و فروش هم متهم شدند که با ایجاد هیجان در بازار و اعلام قیمت های غیرواقعی سعی در بالا بردن قیمت ها در بازار آزاد دارند درصورتیکه کاربر در سایت دیوار، قیمت خارج از عرف برای آگهی خودرو وارد کند، قیمت نمایش داده نشده و «توافقی» اعلام می‌شود تا جلوی تلاطم قیمت‌ها و سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

در همین راستا شکل گرفت؛ الزام احراز هویت برای آگهی دهندگان خودرو و املاک

از اول مهر ، آگهی دهندگان خودرو و املاک در فضای مجازی باید هم خودشان و هم کالایشان ، احراز هویت شود.

این سوال پیش می آید، آیا نظارت و طرحی برای کنترل بازار خودرو وجود دارد؟

بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد سه شاخص نرخ ارز، تورم و مساله عرضه در بازار، بیشترین وزن را در ایجاد آشفتگی بازار خودرو دارند. هرچند هرسه بخش یادشده از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر می‌پذیرند، اما نوسانات آنها تاثیر مستقیمی بر وضعیت بازار این کالای مصرفی خواهد داشت.

سهم خودرو از تورم کل، به ۶.۶۳ درصد رسید

خودرو بازهم گران شد

رشد افسارگسیخته قیمت خودرو از ابتدای سال ۹۹ شدت گرفته است. تا آنجا که تنها در ماه اسفند گذشته، مقصر ۶.۴ درصد از تورم ۳۴.۴ درصدی، خودرو بوده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای موازی همچون سکه و ارز باعث شده تا هیچ‌کس حاضر به خرید خودرو آن هم با قیمت‌های نجومی نباشد و بلاتکلیفی محسوسی در این بازار مشاهده می‌شود. 

این در حالی است که پیش‌تر توسط برخی مسئولان اعلام شد قیمت فعلی، حباب‌گونه است و مردم نسبت به خرید خودرو اقدام نکنند، در مقابل کارشناسان توصیه به عدم خرید را اقدام مناسبی برای کنترل افسارگسیختگی قیمت‌ها نمی‌دانند. کما اینکه تاکنون هم اتخاذ چنین راهکارهایی همچون (نخریدن و حذف قیمت از سایت‌ها) تاثیر مثبتی بر بهبود اوضاع نداشت و به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی اقدام مفیدی برای مهار این گرانی در دستور کار مسئولان باشد. 

خودرو بازهم گران شد

کارشناسان بر این باورند، عدم وجود نظارت در بازار و اتخاذ سیاست‌های اشتباه، زمینه سودجویی برخی دلالان را بیش از گذشته مهیا ساخته است.

شایان ذکر است، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر جدید صمت، هم چند روز قبل قیمت فعلی خودرو در کشور را بالا دانست و تاکید کرد: افزایش عرضه خودرو را جزو مهم‌ترین اولویت‌های‌ وزارت صمت خواهد بود و در تلاشیم تا تدابیری برای کنترل قیمت آن اتخاذ کنیم.

طرح مسئولان برای کنترل و کاهش قیمت خودروها چیست؟

در هر حال، کنترل بازار خودرو یکی از موضوعات مورد انتقاد مردم و مسئولان طی سال‌های اخیر بوده و مدیران وزارت صنعت برنامه‌های مختلفی برای رفع آن ارائه داده‌اند، خودروسازان تصمیم گرفتند که با عرضه خودرو به صورت طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش فروش، رشد قیمت در این بازار را مدیریت کنند اما این بازار با جهش قیمتی مواجه شد و دلالان این بازار همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

خودرو بازهم گران شد

وقتی قیمت‌ها در بازار نوسان‌دارد، فروشندگان آرامش ندارند و مصرف کننده نیز برای خرید خودرو سردرگم خواهد بود.

البته چند سالی است که زمزمه های عرضه مجدد خودرو در بورس کالا شنیده می شود اما به نظر می رسد این روزها قضیه جدی تر شده و طرح آن در مجلس در دست بررسی است.

طرح تحول صنعت و بازار خودرو

آقای روح الله ایزدخواه مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بر اساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می شوند.

وی افزود: در طرح ساماندهی بازار خودرو عرضه و فروش خودرو در قالب بورس کالای ایران انجام می‌شود و از قیمت دستوری به سمت قیمت تعادلی خواهیم رفت و قیمت فروش در قالب عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

مسئول كارگروه خودرو كميسيون صنايع مجلس در مورد طرح تحول صنعت و بازار خودروی كشور گفت: هركس در سال فقط يك خودرو از يك مدل می ‌تواند از بورس خريداری كند و در بورس كالا، خودرو با قيمت تمام شده و واقعی معامله می شود و قيمت پايه را سازمان حمايت از مصرف‌كننده مشخص خواهد كرد.

وی گفت: قطعا با طرح ساماندهی خودرو دلال بازی به حداقل می‌رسد و شرایط به سمت بازاری دو سویه و به نفع مردم و خودروسازان و قطعه سازان تغییر می‌کند.

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

آقای جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران: در طرح ارائه شده خودروهای وارداتی و داخلی که تیراژ بالا دارند در بستر معاملاتی بورس کالای ایران قرار خواهند گرفت.

در این طرحی که نمایندگان مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطرح کرده اند قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می شود، افرادی که دارای گواهی نامه هستند می توانند در دامنه این معاملات(خودرو در بورس کالا) قرار گیرند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس طرح پیش فروش خودرو را که خودروسازان چند وقتی است شروع کرده اند را برای کاهش قیمت خودرو بی تاثیر می داند و در عوض عرضه خودرو در بورس را مثبت ارزیابی می کند.

مقررات فعلی در زمینه خودروسازان فقط جنبه اخلاقی دارد، ضمانت اجرا ندارد

فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: پیش فروش خودرو نه تنها بازار را تنظیم نمی کند بلکه به هم می ریزد؛ در طرح جدید مجلس، خودروسازان اگر به تعهداتشان عمل نکنند، حق پیش فروش جدید یا عرضه خودرو ندارند.

برخی معتقدند بورس خودرو،  سهم خواهی از بازار خودرو است!

دوئل در بورس کالا به نفع کیست؟

آقای سیامک مقتدری عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه می‌شود که ما می‌خواهیم خودرو را بورسی کنیم از کدام کشور الگو برداری می‌کنیم؟

برخی کارشناسان، بورس خودرو را عاملی برای ثبات بازار خودرو می‌دانند، در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان به خصوص تولیدکنندگان قطعات خودور با بیان اینکه بورس خودرو، سهم خواهی دولت از بازار بلبشوی خودرو است، معتقدند این بورس هیچ سودی به حال تولید کننده و خریدار خودرو ندارد و با ورود خودرویی همچون پراید به بورس، پراید ۸۰ میلیون تومانی برابر با  ۱۰۰ میلیون تومان کشف قیمت می‌شود.

مقتدری با اشاره به روش بورسی شدن خودرو افزود: در بورس خودرو افراد عادی نمی‌توانند شرکت کنند و اغلب کسانی وارد بورس کالای ایران می‌شوند که سرمایه‌دار عمده و یا بنگاه خرید و فروش خودرو دارند.

این عضو هئت مدیره انجمن قطعه سازی بیان کرد: مابه التفاوت قیمت کارخانه و فروش با این طرح به صندوق دولت می‌رود و به شکل کلی مصرف کننده نهایی از بورسی شدن خودرو سودی نمی‌برد و تنها با این روش دولت در سود خودرو سهیم می شود.

مالیات بر خودرو راه دیگر کنترل قیمت خودروها

آقای سعید زرندی معاون وزیر صمت با بیان اینکه قیمت های دولتی رانت ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود، گفت: در اقتصاد تولیدمحور، سود بادآورده وجود ندارد و اگر باشد مالیات هنگفتی اعمال می شود، اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هر کسی وارد این بازارها نشود.

دارندگان چند خودرو ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند

آقای طاهری نماینده مردم زنجان گفت:طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس ارائه شده است.
بر‌اساس طرح جامع ساماندهی خودرو، کسانی که چندین خودرو به‌نام دارند و افراد سودجویی که اقدام به دلالی یا احتکار خودرو می‌کنند و سبب گرانی در بازار می‌شوند باید مالیات بر خودرو بپردازند.
 مالیات یک روش بازدارنده‌ای است که اجازه جولان به افراد دلال در بازار را نمی‌دهد.

جزئیات مالیات بر خودرو

خودرو بازهم گران شد

 آخرین تصمیمات کمیته سیاست گذاری خودرو

در آخرین جلسه کمیته سیاست گذاری خودرو که توسط وزارت صمت و با حضور برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراحان طرح «عرضه خودرو در بورس» برگزار شد، خودروسازان تاکید داشتند با توجه به اینکه زیان آنها روزانه در حال افزایش است و طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس مدتی زمان می برد تا نهایی شود، فعلاً تصمیمی عاجل برای کاستن از زیان خودروسازان و بهبود شرایط تولید اتخاذ شود. براین اساس، آنها درخواست داشتند که قیمت حاشیه بازار مبنای فروش خودروسازان قرار بگیرد که این درخواست با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.

خودرو بازهم گران شد
اما کمیته سیاست گذاری خودرو تصویب کرد تا زمانی که طرح مجلس نهایی شود، قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به «هیأت تعیین و تثبیت قیمت ها» در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتقل شود، قرار است این مصوبه برای تائید به شورای هماهنگی سران قوا ارائه شود.

سپردن قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت در انتظار تصویب سران قوا

بر اساس طرح مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالای ایران، تمام خودرو‌های سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودرو‌های خارجی هم مشمول این طرح می‌شوند ضمن آنکه عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا با ورود خودرو به بورس، دلالی و واسطه‌گری از چرخه توزیع خودرو خارج شده و سوددهی کارخانه‌های خودروسازی نیز افزایش خواهد یافت؟

و اما کلام آخر...

هشدار مقام معظم رهبری به مسئولان برای جلوگیری از گرانی ها
 

خودرو بازهم در مدار گرانی««

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
سلام لطفا قمت كارخانه خودرو 3 ماهه چهارم را پايين بياوريد.چرا كه در 3 ماهه تابستان و پاييز ملاك افزايش قيمتها افزايش دلار بود اكنون كه دلار نسبت به 3 ماهه تابستان و پاييز پايين تر است قاعدتاً بايدافزايش قيمتهاي آن دو دوره را كم كنيد . علاوه بر اين كمي رحم به مردم در شب عيد كنيد كه فريب خوردند وپارسال خبري از افزايش قيمت 3 ماهه نبود اما با افزايش قيمتهاي شديد مواجه شدند و براي تحويل خودروهايشان مابقي پولش را ندارند.
اين رييس شوراي رقابت (شيوا ) چرا برروي حرف خودش نمي ماند اوايل سال 99 خودرو را كمي گران كرد وگفت خودروها ارزششان همين است و بيش از اين نبايد افزايش يابد . بعد افزايش فصلي مد شد. 20 آبان هم در سخنراني گفت با كاهش دلار حتما قيمت كارخانه كاهش مي يابد حالا دلار كلي كاهش يافته چرا بجاي اينكه خودروهاي زمستان را كاهش دهندمي گويند 18 خودرو افزايش پيدا مي كند اين گفته هاي ضد و نقيض چه معني مي دهد ؟؟؟ ما افزايش توليد نخواستيم همينكه قيمت پايين بيايد كلي خودرو از قبل توليد و فروخته شده وارد بازار خواهد شد كه زياد هم مي باشد . لطفا تكليف مردم كه يكساله ثبت نام كردند وآن موقع هيچ خيري از افزايش فصلي هم نبود را مشخص نماييد .
سلام چرا كسي جلوي زورگويي خودروسازان را نمي گيرد؟ اگر شوراي رقابت امسال قيمت گذاري بيرحمانه فصلي را انجام نمي داد خودرو سازان اينقدر طمع نمي كردند و به مردم بيچاره ستم وارد نمي شد . با وجود اينكه بطور چشمگير قيمت كارخانه خودرو بالا رفته و در صورتيكه با توجه به كاهش دلار قيمت زمستان بايد كاهش مي يافت هم ثابت ماند. باز خودرو سازها اعتراض دارند كه چرا قيمت بالا نرفته واقعاً متاسفيم براي خودمون كه ايراني هستيم.
سلام لطفا قيمت خودرورابیارید پایین ماکه باهرشرایط تحریم با این همه فشاربادولت ساختیم چراباگرانی وباانبارماشین چنين مردمان پاک رااذیت میکنید
بنده جزو طرفداران نظام جمهوری اسلامی که حاصل خون هزاران شهید است، هستم
اما هشدار می دهم که خودرو تبدیل به کارخانه مولد و توانمند مخالف و محار ساری و ایجاد نارضایتی عمومی است
مگر می شود تعمدانه چشم بر این همه فساد بست؟
مردم خودرو احتیاج دارند چه کنند؟؟؟؟
دیگ خودور با کیفیت متوسط زیر ۲۰۰ میلیون نیست!
قیمتهای کارخانه ای هم که تمسخر ملت است، هر ۳ ماه یکی بار بزو یک اعلام فروش با چند صدهازار خودرو برای چندین میلیون درخواست کننده واقعی می گزارند و می روند تا افزایش قیمت بعدی ...
آقای مسول یا خیانت کاری یا شریک دزد که اقدام نمی کنی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿١﴾

به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی

وای بر کم فروشان! (۱)

2
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿٢﴾

آنان که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزن می‌ستانند، تمام و کامل می‌ستانند، (۲)

3
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿٣﴾

و چون برای آنان پیمانه و وزن کنند، کم می دهند. (۳)

4
أَلَا يَظُنُّ أُولَٰئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿٤﴾

آیا اینان یقین ندارند که حتماً بر انگیخته می شوند؟ (۴)
با مطالعه تمام مطالب بالا تنها نظری که به نظرم کارشناسی شده بود مصاحبه آقای امیر حسین علیزاده بود که کاملا ریشه یابی کرده بود .حالا سیاست گذار باید بتواند با ارائه راه کارهایی این تناسب را عوض کند
شما تا الان یک گزارش در مورد خودرو ساز ها و قیمت هاشون پخش نکردید
برید سراغ مردم مکانیک ها راننده تاکسی ها
ببینید چی میگن راجب خودرو های داخلی
نظر شما
آخرین اخبار
پل کوی فرهنگ زنجان؛ حادثه‌خیز با ۹ کشته
بررسی تحولات بازار ارز در برنامه گفتگوی ویژه خبری
ورود ۳۳ میلیون مترمکعب آب به سد‌های آذربایجان‌غربی
بررسی طرح‌های آبزی‌پروری و توسعه شیلات در حاشیه رودخانه سد ارس
جشنواره طلوع گامی برای تقویت حضور اجتماعی هنرمندان دارای معلولیت
بارش برف و پدیده مه‌گرفتگی در محور‌های آذربایجان غربی
ارومیه با افزایش ۳ منطقه و ۱۴ ناحیه رسماً به جمع کلان‌شهر‌های کشور می‌پیوندد
آمادگی برای بارش برف؛ استقرار ماشین‌آلات در نقاط حساس شهر
برگزاری آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در ارومیه
انتخابات، نماد مردم‌سالاری و وحدت ملی است
آغاز عملیات گمانه‌زنی در محوطه تاریخی گوی تپه ارومیه
تقدیر رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی استان 
۲۲۵ پرونده در کارگروه زیربنایی آذربایجان غربی، گامی موثر در مسیر توسعه پایدار
تردد در محور پیرانشهر- نقده فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است
استان زنجان در جمع پنج استان برتر فرآوری محصولات کشاورزی
آغاز عملیات اجرایی راه دسترسی به دو روستای چگنی لرستان
۱۳۵ مسجد در استان زنجان ، آماده برگزاری اعتکاف
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۷ دی ۱۴۰۴
تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی سقف بازار سرپوشیده سراب
اوقات شرعی اهواز، ۷ دی ماه ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
وعده وزیر اقتصاد برای ایجاد آرامش اقتصادی و معیشتی مردم
مشاهده گوی آتشین در آسمان ژاپن!
شفاف‌سازی در توزیع نهاده ها، اولویت جهاد کشاورزی
همه باید از ایران دفاع کنیم
انتظار برای پرتاب تاریخی سه ماهواره ایرانی
پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر مناطق کشور
تشکیل پرونده قضایی برای ۳ مدیر خراسان جنوبی
ترنم باران در مناطق مختلف فارس
چتر باران ، فردا در فارس گسترده تر می شود
پزشکیان: برای تأمین معیشت مردم برنامه ۲۰ بندی داریم
تولید بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل
 ۳ ابزار جدید طلایی بانک مرکزی از هفته جاری عملیاتی می‌شود
بارش نخستین برف زمستانی در شهرستان سپیدان
از تهران تا بلگراد؛ ایران در جمع ۱۳۰ کشور حاضر در اکسپو ۲۰۲۷
فردا ۳ ماهواره ایرانی به فضا پرتاب می‌شود
فارس از فردا برفی و بارانی می‌شود  (۵ نظر)
وعده وزیر اقتصاد برای ایجاد آرامش اقتصادی و معیشتی مردم  (۴ نظر)
تشکیل پرونده قضایی برای ۳ مدیر خراسان جنوبی  (۲ نظر)
انفجار تروریستی در مسجدی واقع در حمص سوریه  (۲ نظر)
رزمایش تخصصی امداد و نجات پدافند هوایی ارتش برگزار شد  (۱ نظر)
آغاز پویش ملی چله دعای عهد از امروز جمعه ۵ دی‌ماه  (۱ نظر)
هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۳۹ برای استان کرمان  (۱ نظر)
پرونده قضائی برای کشتی متخلف خارجی حامل سوخت قاچاق  (۱ نظر)
کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
️شیرین یزدان‌بخش درگذشت  (۱ نظر)
بارش نخستین برف زمستانی در شهرستان سپیدان  (۱ نظر)
سه ماهواره ایرانی آماده پرتاب به فضاست  (۱ نظر)
قیمت عرضه محصولات لبنی لحظه‌ای رصد می‌شود  (۱ نظر)
نیاز مهم امروز جهان: نظام عادلانه ملّی و بین‌المللی اسلامی  (۱ نظر)
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
خبر فوری
  • حل گره ترافیکی غرب تهران با تکمیل آزادراه شمالی کرج