• English
English العریبة
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: 28 دی 1399 -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • ورزشی
  • استانها
  • بین الملل
  • عکس
  • فیلم
  • فضای مجازی
  • پژوهش
  • تحلیل
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • اقتصادمقاومتی
    • صنعت ، معدن و تجارت
    • کشاورزی و اموردام
    • خودرو
    • بانک ، بیمه و بورس
    • مسکن
    • کسب و کار
    • آب وانرژی
    • گمرک،حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • قضایی و انتظامی
    • دفاعی و نظامی
    • زنان و خانواده
    • عمومی
    • تعاون و اشتغال
    • حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • شوراهای عالی و عمومی
    • علم و فناوری
    • فرهنگ وهنر
    • راديو تلويزيون
    • میراث فرهنگی،گردشگری ،صنایع دستی
    • حج و زیارت
    • آموزش و پرورش
    • معارف
    • کتاب و مطبوعات
    • بهداشت وسلامت
    • آموزش عالی،دانشگاه
    • اربعین
    • فضای مجازی
    • انرژی هسته ای
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • جام جهانی
    • آسیایی و پاراآسیایی
    • عمومی
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • راکتی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • المپیک و پارا المپیک
    • ورزشی بین الملل
    • ساير حوزه ها
  • استان ها
    • استان ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • هرمزگان
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • همدان
    • یزد
    • کیش
    • مهاباد
    • آبادان
  • بین الملل
    • بین الملل
  • عکس
    • عکس
    • صفحه اول عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • منابع خارجی
    • تک عکس
    • عمومی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • عمومی
  • فضای مجازی
    • فضای مجازی
    • داغ های مجازی
    • شبکه مردم خبر
    • فناوری اطلاعات
    • پیشخوان سایبری
    • مستند سایبری
    • به علاوه خبر
  • پژوهش
    • پژوهش
    • اجتماعی فرهنگی
    • علم و فناوری
    • اقتصادی
    • سیاسی
    • بین الملل
    • نظرسنجی
    • سایر
  • تحلیل
    • تحلیل
    • سیاسی داخلی
    • سیاسی خارجی
    • اقتصادی
    • اجتماعی وفرهنگی
  • موضوعات:
  • رهبری
  • |
  • انتخابات
  • |
  • عمومی
  • |
  • دولت
  • |
  • مجلس
  • |
  • شورای نگهبان
  • |
  • سیاست خارجی
  • |
  • امنیتی و دفاعی
  • |
  • احزاب و تشکلها
  • موضوعات:
  • اقتصادمقاومتی
  • |
  • صنعت ، معدن و تجارت
  • |
  • کشاورزی و اموردام
  • |
  • خودرو
  • |
  • بانک ، بیمه و بورس
  • |
  • مسکن
  • |
  • کسب و کار
  • |
  • آب وانرژی
  • |
  • گمرک،حمل و نقل
  • |
  • اقتصاد کلان
  • موضوعات:
  • جامعه و شهری
  • |
  • محیط زیست
  • |
  • قضایی و انتظامی
  • |
  • دفاعی و نظامی
  • |
  • زنان و خانواده
  • |
  • عمومی
  • |
  • تعاون و اشتغال
  • |
  • حوادث
  • موضوعات:
  • شوراهای عالی و عمومی
  • |
  • علم و فناوری
  • |
  • فرهنگ وهنر
  • |
  • راديو تلويزيون
  • |
  • میراث فرهنگی،گردشگری ،صنایع دستی
  • |
  • حج و زیارت
  • |
  • آموزش و پرورش
  • |
  • معارف
  • |
  • کتاب و مطبوعات
  • |
  • بهداشت وسلامت
  • |
  • آموزش عالی،دانشگاه
  • |
  • اربعین
  • |
  • فضای مجازی
  • |
  • انرژی هسته ای
  • موضوعات:
  • فوتبال و فوتسال
  • |
  • جام جهانی
  • |
  • آسیایی و پاراآسیایی
  • |
  • عمومی
  • |
  • توپ و تور
  • |
  • کشتی و وزنه برداری
  • |
  • رزمی
  • |
  • راکتی
  • |
  • پایه و آبی
  • |
  • جانبازان و معلولان
  • |
  • بانوان
  • |
  • المپیک و پارا المپیک
  • |
  • ورزشی بین الملل
  • |
  • ساير حوزه ها
  • موضوعات:
  • صفحه اول عکس
  • |
  • خبری
  • |
  • مستند
  • |
  • استانها
  • |
  • منابع خارجی
  • |
  • تک عکس
  • |
  • عمومی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • عمومی
  • موضوعات:
  • داغ های مجازی
  • |
  • شبکه مردم خبر
  • |
  • فناوری اطلاعات
  • |
  • پیشخوان سایبری
  • |
  • مستند سایبری
  • |
  • به علاوه خبر
  • موضوعات:
  • اجتماعی فرهنگی
  • |
  • علم و فناوری
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • سیاسی
  • |
  • بین الملل
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • سایر
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی داخلی
  • |
  • سیاسی خارجی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی وفرهنگی
  • موضوعات:
  • شبکه یک
  • |
  • شبکه دو
  • |
  • شبکه سه
  • |
  • شبکه چهار
  • |
  • شبکه پنج
  • |
  • شبکه قرآن
  • |
  • شبکه جام جم
خبر فوری
  • درج قیمت مسکن و خودرو در اپلیکیشن‌ها؛ آری یا خیر؟
  • برخی افراد قادر به ثبت چک در سامانه صیاد نخواهند بود
  • جلوگیری از برق دزدی ماینر‌های غیرمجاز
  • استقرار کسبه پلاسکو از اردیبهشت ۱۴۰۰
  • اعتراض به تاخیر چندساله در ایجاد زیرساخت‌های دفع پسماند چرمشهر
  • سنگال ظرفیتی برای ورود ایران به بازار‌های آفریقای غربی و مرکزی
  • اقتصاد به روایت تصاویر ۲۷ دی ۹۹
امروز: 28 دی 1399 -
نسخه اصلی
  • English
English العریبة
کد خبر: ۲۸۷۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
اقتصادی » گمرک،حمل و نقل

راه‌آهن خواف – هرات، فرصتی برای توسعه بیشتر شرق

معاون وزیر راه: افتتاح قطعه سوم راه آهن خواف – هرات فرصت‌های ارزشمند اقتصادی برای ایران و افغانستان فراهم می‌آورد.

راه‌آهن خواف – هرات، فرصتی برای توسعه بیشتر شرقبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای شهرام آدم‌نژاد با تشریح خاستگاه طرح احداث خط ریلی خواف -هرات، افزود: طرح موضوع خط آهن ایران به هرات در غرب افغانستان به دهه ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد؛ اما موانع متعدد مانع از اجرای آن شدند و در اوایل دهه هشتاد در چارچوب مذاکرات طرفین و برخی اسناد مبادله شده، نظیر قانون موافقت نامه مسیر‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران- افغانستان- ازبکستان، مصوب سال ۱۳۸۲، همچنین برنامه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به بازسازی افغانستان در آن مقطع زمانی، این پروژه مجدداً مطرح و نهایتاً عملیات اجرایی آن، پیرو تفاهم بین وزارت راه و ترابری با وزارت فوائد عامه افغانستان، به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ با مسئولیت شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور آغاز شد.
وی افزود: خاستگاه تاریخی مطرح شدن چنین پروژه ای، ریشه در نقش تاریخی ایران و افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد دو کشور از دیرباز، به‌عنوان پل ارتباطی و چهار راه تلاقی تجارت شرق و غرب و شمال و جنوب از چین تا اروپا و افتخار تاریخی عبور راه ابریشم و شاخه‌ها و انشعابات آن از این سرزمین‌ها دارد. به‌نحوی که بهره‌برداری از آن، خاطرات کهن دو کشور را در نزد ملت‌ها زنده خواهد کرد. همان‌گونه که در حال حاضر، همه بازیگران عرصه تجارت دو کشور، حتی فراتر از آن، ذی نفعان دیگر کشورها، چشم امید به بهره‌برداری و توسعه مراحل آتی این پروژه در دل افغانستان دارند.

 پیگیری احداث قطعه چهارم از سوی مسئولان افغانستان 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن خواف تا هرات مشتمل بر چهار قطعه، به تفکیک دو قطعه در داخل ایران و دو قطعه در خاک افغانستان بوده که قطعات اول، دوم و سوم در تعهد ایران و قطعه چهارم در تعهد طرف افغانستانی است، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت پذیرفته در آغاز عملیات اجرایی، پیش‌بینی شده بود این خط طی سه سال احداث شود، لیکن به دلیل پاره‌ای مشکلات بعضاً غیر فنی و غیرمالی در احداث قطعه سوم، این پروژه با تأخیر روبرو شد و به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد، اما افغانستان مشکلاتی در تأمین سرمایه قطعه چهارم داشت؛ بنابراین بنا بر اعلام افغانستان، تأمین بودجه و سرمایه گذاری موردنیاز این قطعه، در دست پیگیری است.

 پروژه ریلی خواف-هرات؛ بخشی از برنامه وسیع‌تر این کشور در توسعه خط آهن 

آدم نژاد اهمیت راه‌اندازی شبکه ریلی خواف – هرات از منظر توسعه حمل‌ونقل ریلی کشورمان را یادآور شد و گفت: یقیناً توسعه همه جانبه شبکه و حمل‌ونقل ریلی که یکی از برنامه‌های اولویت‌دار کشور است، مستلزم برقراری اتصال ریلی در مرز مشترک با همسایگان و تلاش حداکثری برای عمق‌بخشی به این اتصالات در شبکه ریلی داخلی این کشور‌ها و فراتر از آن، کشور‌های ثالث است. به نحوی که امکان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ریلی، به شکلی مؤثر فراهم شود. پروژه ریلی خواف-هرات که قطعات آن در خاک افغانستان است، بخشی از برنامه وسیع‌تر این کشور در توسعه خط آهن است که درنهایت تکمیل‌کننده بخشی از اتصال تمام ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج‌فارس و اروپا از مسیر کشورمان است.

 افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور با راه‌اندازی خط ریلی 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر ریلی خواف – هرات باعث افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان می‌شود، افزود: این خط آهن، امکان حمل مقرون‌به‌صرفه اقتصادی کالا‌های سنگین و حجیم را از مبادی داخلی سراسر کشور، همچنین از مبادی ورودی نظیر مرز با کشور‌های همسایه به ویژه همسایگان شمالی و غربی، بنادر شمالی و جنوبی علی‌الخصوص چابهار و شهیدرجایی به افغانستان و بالعکس، در چارچوب عملیات صادرات، واردات و ترانزیت از خاک کشورمان فراهم می‌سازد.
وی در ادامه گفت: وجود سنگ‌آهن هم در ایران و هم افغانستان و امکان صادرات و واردات آن، برنامه توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی و تنوع‌بخشی به کالا‌های صادراتی کشور به ویژه میوه و تره‌بار، موادغذایی، الیاف و منسوجات، کالا‌های صنعتی و ساختمانی به افغانستان، موافقت‌نامه چابهار و امکان ترانزیت کالای هندی به ویژه گندم و شکر به مقصد افغانستان و ترانزیت کالای افغانستانی به ویژه مواد معدنی، خشکبار و میوه به مقصد هندوستان، ترانزیت کالا از مبدأ ترکیه و عراق به افغانستان و بالعکس، همچنین توسعه تبادلات تجاری کشورمان با کشور‌های آسیای میانه از طریق ترانزیت کالا از سرزمین افغانستان، منظر لجستیک و زنجیره تأمین، عوامل پیشران افزایش مبادلات تجاری دو کشور محسوب می‌شوند که باید به نحو مطلوبی از آن‌ها بهره‌گیری کرد.
آدم نژاد تصریح کرد: یادآور می‌شوم رسیدن به این اهداف، مستلزم اجرای اقدامات مشترک نرم‌افزاری نظیر روان‌سازی، الکترونیکی و دیجیتالیزه کردن و مدرنیزه کردن فرآیند‌های مرزی است که به موازات توسعه زیرساخت‌های اتصالی دو کشور، در دستور کار بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

 فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه بخش خصوصی دو کشور ایران و افغانستان 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این مسیر ملی و ترانزیتی را برای بخش خصوصی دو کشور ایران و افغانستان برشمرد و عنوان کرد: اساس و منطق جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های حمل‌ونقل و لجستیکی، شناسایی ریسک‌های پروژه و تقسیم مناسب آن‌ها بین دولت و بخش خصوصی است. خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود، نظیر قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن، قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین تمهیداتی که در بودجه‌های سنواتی و برنامه‌های پنج‌ساله اتخاذ شده، سازوکار مشخصی برای حمایت از بخش خصوصی و پوشش ریسک‌ها در بخش حمل‌ونقل فراهم است.
آدم نژاد گفت: در این زمینه، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را تجربه کرده‌ایم. هم در زمینه بهره‌برداری از خط ریلی خواف-هرات، تأمین ناوگان و ارائه خدمات و هم در بحث احداث و بهره‌برداری از زیرساخت‌های لجستیکی تحت تأثیر این پروژه، نظیر مراکز لجستیک و تجهیزات به ویژه تجهیزات حمل‌ونقل ترکیبی، آمادگی جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، علی‌الخصوص بخش خصوصی کشور افغانستان وجود دارد.
به گفته وی قطعه سوم خط ریلی خواف-هرات به عنوان یکی از پروژه‌های برون‌مرزی در حوزه ریلی محسوب می‌شود که تجربه‌های ارزشمندی از آن، برای مجموعه دست‌اندرکاران، اعم از دولت و مشاورین و پیمانکاران حاصل شده است.
آدم نژاد بیان کرد: این پروژه یقیناً با حمایت سایر بخش‌ها و دستگاه‌های، از جمله دستگاه دیپلماسی کشورمان، بدین نحو مطلوب ساخته و مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گرفت؛ بنابراین در این‌جا لازم می‌دانم از کلیه عزیزانی که طی سالیان گذشته در این راستا تلاش کردند، سپاسگزاری کنم. از حیث فنی، به پشتوانه تجربیاتی که در ساخت و توسعه شبکه راه‌آهن در اختیار داریم، مباحث فنی در قطعات مورد تعهد ایران، همچون سایر طرح‌ها و با استاندارد‌های بالا مد نظر قرار گرفته و اجرا شده‌اند. لیکن، این پروژه ابعاد دیگری را مشتمل بر ایجاد انسجام و اتحاد بین دستگاهی شامل می‌شد که با موفقیت به ثمر رسید، که از این بابت، در نوع خود منحصربه‌فرد است. انتظار داریم از این تجربیات، در پروژه‌های مشابه با این اندازه از اهمیت، به ویژه پروژه‌های ریلی اتصال به دیگر همسایگان مان، استفاده مؤثری بشود.

 افغانستان به دنبال همسویی و هماهنگی با استاندارد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی 

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که «آیا این مسیر در هرات متوقف می‌شود یا قرار است به نقاط دیگری از خاک افغانستان نیز منشعب شود؟» گفت: در پاسخ به این پرسش، مناسب است تصویری کلی از وضعیت راه‌آهن افغانستان و طرح‌های ریلی در دست اقدام آن کشور را بررسی کنیم. اداره راه آهن افغانستان در سال ۱۳۹۱ با هدف مدیریت توسعه و بهره‌برداری از خطوط ریلی موجود و آتی کشور و به‌منظور بهبود رشد اقتصادی، حمایت از توسعه منطقه‌ای و ارتقای سیر مسافران افغان تأسیس شد. راه آهن افغانستان به دنبال مسیر مطمئن و کارآمد منابع، کالا و مسافران در سراسر افغانستان از طریق توسعه خط‌مشی‌های پایدار و منسجم و ایجاد همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است و در این مسیر، عضویت این کشور در اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها یا به اختصار UIC در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی به تصویب رسید و راه‌آهن افغانستان رسماً عضو این اتحادیه است.
وی گفت: بنابراین در این چارچوب، افغانستان همچون ایران، به دنبال همسویی و هماهنگی با استاندارد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. پیش از آغاز طرح راه‌آهن ملی، طول کلی خطوط آهن احداث شده در افغانستان ۱۳۵ کیلومتر بوده که یک بخش آن در بلخ در سطح محدودی بهره‌برداری می‌شد، اما بخش دیگر آن در هرات، نیاز به اقداماتی داشته تا قابل استفاده شود. با این حال، این کشور در سال‌های اخیر در تلاش است که شبکه ملی خود را سریعاً احداث کرده و به موازات، به شبکه بین‌المللی راه‌آهن‌ها بپیوندد.
آدم نژاد افزود: آهن و مس دو منبع عمده بار برای راه‌آهن در حال توسعه افغانستان هستند. طرح راه‌آهن ملی افغانستان پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ میلادی، ۷۵ درصد از ترافیک باری را به این مواد اختصاص دهد. همچنین برآورد شده است ظرفیتی معادل بیست تا سی میلیون تن بار، در این شبکه فراهم شود. طول این شبکه طراحی شده که مطالعات آن‌ها تا پایان سال میلادی به اتمام می‌رسد، ۵۵۵۰ کیلومتر است که مقرر است در فاز‌ها و بخش‌های مختلف تا سال ۲۰۲۷ میلادی احداث و بهره برداری خواهند شد.
وی ادامه داد: خط حیرتان- مزارشریف در شمال افغانستان از پل دوستی بندر حیرتان واقع در مرز با ازبکستان تا نایب آباد و فرودگاه مزار شریف به طول ۷۵ کیلومتر خط اصلی و ۶/۳۶ کیلومتر خط فرعی توسط شرکت راه‌آهن ازبکستان و با تأمین هزینه بانک توسعه اسلامی در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز و در پایان همان سال به اتمام رسید. از سال ۲۰۱۱ تا این تاریخ، این خط تنها راه‌آهن فعال افغانستان است و بخش عمده تجارت بین ازبکستان و افغانستان را بر عهده دارد.
آدم نژاد تأکید کرد: لازم به ذکر است، ایستگاه حیرتان، واقع در حیرتان که بندر خشک و رودخانه‌ای افغانستان است و حدود ۵۰ درصد از کالای ترانزیتی و تجاری افغانستان از این نقطه به کشور وارد می‌شود، به موازات احداث خط فوق بازسازی و مدرن شده است. در طرح راه‌آهن ملی افغانستان، خط حیرتان-مزارشریف بخشی از پروژه بزرگ‌تری است که از غرب با هرات و سپس ایران، از طریق اتصال به خط خواف-هرات و از شرق با تاجیکستان و از جنوب با پاکستان مرتبط خواهد شد.

 دیگر پروژه‌های ریلی افغانستان؛ در مرحله مطالعات امکان‎‌سنجی 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه دیگری که در مرحله مطالعات امکان‌سنجی است، خط آقنیه- آندخوی-مزارشریف- کندوز- بندر شبرغان است که در چارچوب توافق سال ۲۰۱۳ میلادی بین راه‌آهن‌های افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان اجرا خواهد شد. این خط ۴۰۰ کیلومتری که ۸۵ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان ساخته خواهد شد و از این طریق امکان اتصال به دریای خزر فراهم می‌شود، از منطقه آتامراد ترکمنستان آغاز و در ولایات شمال افغانستان، به شبرغان در ولایت قندوز و در مرز با تاجیکستان ختم می‌شود. با ساخت این خط، افغانستان از طریق کریدور شمالی خود شبکه بین‌المللی راه‌آهن وصل می‌شود.
وی گفت: در مرز پاکستان، در پروژ‌ه‌های در دست ساخت، دو خط عریض یک هزار و ۶۷۶ میلی‌متری از مسیر‌های خطوط ریلی پاکستان به تورخم می‌رسد. در سال ۲۰۱۰ میلادی، دو کشور یادداشت تفاهمی برای احداث مسیر‌های جدید بین دو کشور امضا کردند که بر اساس آن، قرار است خط ریلی پیش‌بینی شده از تورخم به جلال‌آباد و از آن‌جا به کابل، مجموعاً ۲۱۲ کیلومتر، متصل شده و از طریق سایر خطوط طراحی شده، افغانستان، پاکستان را به ترکمنستان متصل کند. این خط آهن در پاکستان تا پیشاور و سپس به دو بندر مهم کراچی و گوادر متصل می‌شود.
آدم نژاد افزود: در چشم‌اندازی دورتر، خط تورخم به کابل می‌تواند با تکمیل شرق به غرب افغانستان و ساخت خط آهن کابل به هرات، اسلام‌آباد پایتخت پاکستان را از مسیر بسیار نزدیک‌تری به شمال کشورمان، تربت‌حیدریه، متصل کند.

 فرصت‌های ارزشمند اقتصادی و تاریخی دو کشور در توسعه شبکه ملی و بین المللی راه‌آهن 

وی گفت: همان‌گونه که اشاره شد، کشور افغانستان طرح مشخصی برای توسعه شبکه ملی و بین‌المللی راه‌آهن را دنبال می‌کند که این طرح، فرصتی ارزشمند اقتصادی و تاریخی برای دو کشور محسوب می‌شود تا از طریق یکی از کلیدی‌ترین نقاط شبکه ملی راه‌آهن افغانستان یعنی هرات و امتداد آن به سمت ایران، کشور‌های آسیای میانه و چین، نقش‌آفرینی مؤثری را در ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی منطقه ایفا کنند.
وی با بیان اینکه این مسیر ریلی می‌تواند باعث رونق اقتصاد کشور به ویژه در استان‌های مرزی از جمله استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان شود، افزود: بدون شک ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی یکی از مؤلفه‌های مهم رونق اقتصادی، به ویژه در استان‌های شرقی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استان‌های شرقی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد که مجموعه‌ای از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بندری، ریلی و جاده‌ای را دارا هستند، در صورت بهره‌گیری مناسب از این خط ریلی، به ویژه در آینده‌ای نه‌چندان دور که سایر حلقه‌های اتصالی آن به شبکه بین‌المللی راه‌آهن از طریق کشورمان و افغانستان فراهم می‌شود، استان‌های مرزی شرقی تبدیل به کانون‌های فعال اقتصادی و پیوند دهنده روابط حسنه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشور‌های افغانستان خواهند شد؛ بنابراین صرفاً نباید به این مرحله از پیشرفت زیرساخت‌ها بسنده شود و سایر بازیگران عرصه تجارت و لجستیک، حضوری فعالانه و هوشمندانه در این مراودات داشته باشند.

کپی لینک https://www.iribnews.ir/00C58A
خبرهای مرتبط
برگزاری اجلاس فوق العاده مجازی وزرای حمل ونقل اکو
علاقه‌مندی ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار
تعویض ۱۵ هزار کیلومتر از کابل‌های سیمی با خود نگهدار
احداث جاده ترانزیت منطقه آزاد چابهار
نقش کلیدی بندر چابهار در رونق اقتصادی کشور
توافق ایران و افغانستان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی
اتصال چهار استان دیگر کشور به خطوط ریلی
خط راه آهن خواف- هرات؛ بهره‌برداری بلافاصله پس از افتتاح
راه آهن خواف- هرات در مسیر ترانزیت؛ پاییز امسال
راه آهن خواف - هرات آبان‌ماه به بهره برداری می‌رسد
برچسب ها: وزارت راه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh
Cloob Facenama Twitter
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
قیمت سکه و طلا قیمت ارز قیمت خودرو
آخرین اخبار

رفع تعلیق از کارت بازرگانی ۷۰۰ صادرکننده

ایرانشهر ، پایانه صادرات سوزن دوزی کشور

طرح استعدادیابی پایگاه فرهنگی ورزشی سپاهان

طرح بسیج ملی مقابله با ویروس کرونا در شهرستان بختگان

جدول مدرسه تلویزیونی ایران _ یکشنبه ۲۸ دی ۹۹

جدول پخش برنامه‌های صدای چهارمحال و بختیاری

حادثه در محور نی ریز-آباده طشک

پاک‌سازی حمام تاریخی فهلیان ممسنی

زلزله میانه بدون خسارت

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری

پیک چهارم کرونا بسیار جهش یافته و خطرناک‌تر است

مدرسه تلویزیونی ایران یکشنبه ۲۸ دی ماه

اوقات شرعی امروز یکشنبه به افق شهرکرد

قطع برق دو هزار خانه در فرانسه

پدرشهیدطهماسبی به فرزند شهیدش پیوست

در سوگ شهادت یاس نبوی و سرور بانوان عالم

بیمه اراضی دیم شهرستان لامرد

قطع گاز در بخش ارژن شیراز

اوقات شرعی به افق یزد

قطعی گاز گلسار رشت

  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها

عملیات موشک‌های بالستیک دوربرد سپاه ضدناو‌های متخاصم

واکنش سازمان انرژی اتمی به بیانیه سه کشور اروپایی

بازگشت دلار به کانال ۲۲ و یورو به ۲۷ هزار تومان

به تهرانی مقدم‌ها و حاجی زاده‌ها افتخار می‌کنیم

زلزله پنج و پنج دهم ریشتری در هرمزگان

پایان سلطه دلار با ساماندهی کشور‌های تحریم شده

اشتغال و مهارت آموزی در ندامتگاه یاسوج

عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) با حضور رهبر انقلاب

بدون تعارف با مادری که ۳۳ سال در انتظار بازگشت پسرش بود

اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونایی نباید ضعیف شود

روزنامه‌های صبح کشور شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹

قرعه کشی یازدهمین فروش فوق‌العاده ایران خودرو

در ستاد ملی کرونا مقابله با کرونا چه گذشت؟

استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، دستاورد بزرگ دفاعی

آخرین آمار کرونا؛ جان باختن ۹۶ بیمار

عکس/ بدون تعارف با سردار حاجی زاده یک سال پس از حمله موشکی سپاه به عین الاسد  (۵۴ نظر)

بدون تعارف با سردارحاجی زاده یک سال پس از حمله موشکی سپاه به عین الاسد  (۹ نظر)

مرحله نهایی رزمایش دریایی با شلیک انواع موشک‌های کروز  (۲ نظر)

موفقیت واکسن کرونای ایرانی موجب تحریم‌های امریکا  (۲ نظر)

اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در کرج و فردیس از درب منزل از فردا  (۲ نظر)

خمیربازی اسلایم یا خمیرجادویی سرطان زاست  (۲ نظر)

تعقیب کیفری و اداری برای مسئولان متخلف دستگاه‌های اجرایی  (۲ نظر)

پشتیبانی از ناوگان نیروی دریایی؛ ماموریت اصلی ناوبندر مکران  (۱ نظر)

مرغ سایز مصرف کنید  (۱ نظر)

دیدار رییس مجلس با تشکل‌های کارگری  (۱ نظر)

پیگیری کمک هزینه معیشتی برخی اقشار آسیب پذیر  (۱ نظر)

پایان سلطه دلار با ساماندهی کشور‌های تحریم شده  (۱ نظر)

صرفه جویی کلید استمرار برق  (۱ نظر)

افزایش شهر های قرمز مازندران به 10 شهرستان  (۱ نظر)

حذف ترامپ از عرصه سیاست  (۱ نظر)

بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • ورزشی
  • استان ها
  • بین الملل
  • عکس
  • فیلم
  • فضای مجازی
  • پژوهش
  • تحلیل
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"
نسخه موبایل