• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۷۷۷۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
صفحه نخست » عمومی
دانستنی های خودرو

ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو

یکی از قطعات مهم خودرو که جزء استاندارد‌های آلایندگی است کاتالیزور است که نقش مهمی در کاهش آلایندگی خودرو ایفا می کند.

در این مطلب راهکار‌هایی را در رابطه با شستشوی درست و مناسب کاتالیزور، روش‌های بازیابی آن و معایبی که در صورت حذف این قطعه حاصل می‌شود، ارائه داده­ ایم تا میزان آلایندگی هوای محیط زیست مان را کاهش دهیم. 
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، یکی از قطعات مهم خودرو که جز استاندارد‌های آلایندگی محسوب شده و در بسیاری از کشور‌ها جزو الزامات اجباری و ضروری خودرو‌ها به شمار می‌رود کاتالیزور نام دارد. در این مقاله به بررسی کاتالیزور‌های خودرو پرداخته و کلیه مباحث آن از جمله انواع و عملکرد آن، تعویض آن، علائم خرابی، خاک کاتالیزور و شست و شوی آن  می‌پردازد. 

کاتالیزور اگزور چیست؟

ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو
کاتالیزور یا مبدل کاتالیست (catalytic converter) بخشی از سیستم اگزوز و خروجی گاز‌های خودور است. مبدل کاتالیستی مورد استفاده در اگزوز خودروها، کاربرد جدیدی از کاتالیزور سطحی است. کربن منوکسید و هیدروکربن‌های حاصل از سوخت‌های نسوخته موجود در دود خودرو، از آلاینده‌های خطرناک هوا هستند.

گاز‌های خارج شده از اگزوز اتومبیل همراه با مقداری هوا از روی کاتالیزور که شامل فلز اکسیدهاست عبور داده می‌شود. گاز CO و هیدروکربن‌ها به CO۲ و H۲O تبدیل می‌شوند که نسبتا بی خطرند و در هوا رها می‌شوند. کاتالیست بخش مهمی از سیستم کنترل آلایندگی خودروی شماست. ولی گاهی اوقات عملکرد آن‌ها مختل می‌شود.

در بسیاری از کشور‌ها در آوردن و حذف کاتالیزور و رانندگی بدون آن تخلف سنگینی محسوب می‌شود و خلاف قانون است. زیرا به محیط زیست صدمه جدی وارد می‌شود.

شایع‌ترین عامل خرابی کاتالیزور خودرو انسداد شبکه‌های آن در اثر عمر طولانی مدت یا استفاده از سوخت غیر استاندارد است. انسداد این شبکه‌ها سبب می‌شود تا دود حاصل از احتراق موتور نتواند از طریق اگزوز تخلیه شود و از سوی دیگر هوای تازه نیز به اندازه کافی به موتور نرسد؛ بنابراین گرفتگی بیش شبکه‌ها هم موجب خرابی کاتالیزور و هم عامل کاهش راندمان موتور خواهد شد.

دومین عامل ایجاد خرابی در کاتالیزور تغییرات در دما و ترکیب گاز‌های خروجی از موتور است. در واقع این قطعه به ترکیب گاز‌ها بسیار حساس است. بنابراین، در اثر مشکلاتی نظیر خرابی واشر سرسیلندر که موجب ورود آب و روغن به محفظه موتور و تغییر گاز‌های خروجی می‌شود، کاتالیزور به سرعت آسیب می‌بیند.

همچنین احتراق ناقص (که موجب تغییر ترکیب گاز‌های خروجی می‌شود) و گرم شدن بیش از حد موتور که موجب افزایش حرارت گاز‌های خروجی می‌شود نیز احتمال خرابی این قطعه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 
علت دود کردن خودرو چیست؟

 

علائم خرابی کاتالیزور

 
-افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو
-افت شتابگیری
-ممکن است خودروی شما روشن نشود یا بد استارت بخورد
-خودروی شما در تست آلایندگی مردود می‌شود (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
-چراغ اخطار (چراغ چک) در پشت آمپر روشن می‌شود.
-بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در حالت دور آرام
-بوی بد یکی از شایع‌ترین علائم خرابی کاتالیست می‌باشد. بویی شبیه تخم مرغ گندیده نشانه خرابی کاتالیزور اس.
-کاهش دمای کاتالیست (با توجه به اینکه بازدهی واقعی کاتالیست هنگامی است که دمای آن بالا می‌رود و حتی احتمال دارد تا مرز ۷۰۰ و ۸۰۰ درجه هم نزدیک شود پس کاتالیستی که پس از مدتی رانندگی و گرم شدن موتور هنوز به دمای ایده ال خود نرسیده باشد معیوب است) البته راه تشخیص دمای کاتالیزور نیازمند دستگاهی به نام حرارت سنج اینفِرارِد (Infrared) است.
ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو

حرارت سنج اینفِرارِد برای خودرو

در صورتی که خودرو کاملا سرد باشد اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدایی شبیه تکان خوردن سنگ ریزه در داخل آن به گوش برسد نشانه‌ای از ریختن شبکه‌های داخل آن است.

انواع مبدل کاتالیزور اگزوز

 
کاتالیزور قطعه‌ای است به منظور کاهش آلایندگی هوا، که بین موتور خودرو و اگزوز بسته می‌شود و بهترین نسبت سوخت به هوا را تنظیم می‌کند و جلوی خروج سریع گاز‌های سمی را نیز می‌گیرد. یکی از مهمترین کار‌های این قطعه تبدیل گاز‌های مضر: HC، CO و NOx به گاز‌های: CO۲، H۲O و N۲ است.
 

دوگانه

 
این نوع از کاتالیزور‌ها به طور عمده در موتور‌های دیزلی برای کاهش آلاینده‌های مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته به کار می‌روند. به علت عدم توانایی اینگونه از کاتالیزور‌ها در کاهش آلاینده‌های اکسید نیتروژن، امروزه در موتور‌های بنزینی از این نوع کاتالیزور‌ها استفاده نشده و به جای آن‌ها از کاتالیزور‌های سه گانه بهره برده می‌شود.

کاتالیزور دوگانه دو عمل را به طور همزمان انجام می‌دهد:

اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن
اکسیداسیون هیدروکربن‌های نسوخته و تبدیل آن‌ها به دی اکسید کربن و آب

سه گانه

 
مبدل کاتالیستی سه گانه سه وظیفه زیر را انجام می‌دهد:

کاهش اکسید‌های نیتروژن به اکسیژن و نیتروژن
اکسیداسیون مونوکسیدکربن به دی اکسید کربن
اکسیداسیون هیدروکربن‌های نسوخته و تبدیل آن‌ها به دی اکسید کربن و آب
ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو

معایب حذف کاتالیست

 
برخی از افراد به طور کاملا خودسرانه و بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه کاتالیست را از خودرو جدا می­ کنند که این کار مشکلات بسیاری را برای خودرو ایجاد خواهد کرد و بسیاری از کارشناسان تاکید بر آن دارند، که از حذف کاتالیزور خودداری کنید، این کار موتور خودرو را تحت فشار قرار داده و مشکلاتی برای خودرو شما ایجاد می ­کند.

افزایش آلایندگی خودرو تا حدود ۳۰ برابر، افزایش مصرف سوخت خودرو و افزایش صدای موتور از معایب حذف می‌باشد. البته افزایش صدای موتور یکی از دلایلی است که عده‌ای اصطلاحا می‌گویند خودرو راحت‌تر نفس می‌کشد.

حذف کاتالیزور در میان برخی از افراد به دلیل باور‌های اشتباه است که تصور می­ کنند با از میان برداشتن کاتالیست، خودرو شتاب زیادی خواهد گرفت و این موضوع بیش­تر در میان جوانان شایع است.

اما باید بدانید که این تفکر اشتباه است و کاملا معکوس عمل می­ کند، به این صورت که خودرو در روز‌های اول شتاب می­ گیرد، اما با مرور زمان و آسیب دیدن موتور ماشین، از شتاب آن کاسته می­ شود. یکی از مزایای کاتالیست برای خودرو کنترل هوای وارد شده به خودرو می‌باشد که با خروج کاتالیزور، هوای ورودی از کنترل خارج می ­شود.
ترفندهای کاهش آلایندگی خودروشستشوی کاتالیزور ماشین
 
قیمت کاتالیزور خودرو‌ها نسبتا بالا می­ باشد و متاسفانه بعد از مدتی استفاده­ کردن، کاتالیست اگزوز به مرور کارکرد اولیه­ خود را از دست می­ دهد و در صورت برطرف نکردن مشکل آن، ممکن است که گاز­های مضر نیز افزایش پیدا کنند.

به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال راهکار‌هایی می ­باشند که بتوانند با صرف کم­ترین هزینه مشکل کاتالیزور خودرو خود را برطرف سازند و علاوه بر آن در هنگام انجام تست­های معاینه فنی مشکلی برایشان ایجاد نشود.

ما در این مقاله یکی از ساده ­ترین و کم هزینه ­ترین راهکار را به شما ارائه خواهیم داد، بنابراین یکی از مناسب ­ترین روش­ها شستشوی کاتالیست می ­باشد، اما زمانی که بحث شستشو به میان می‌آید، ممکن است، این سوال در ذهن صاحبان خودرو ایجاد شود که چگونه می ­شود این کار را بدون آسیب رسیدن به خودرو انجام داد؟ اگر می­ خواهید که اطلاعاتی در رابطه با این روش آسان و ارزان بدست آورید، با ما همراه باشید.

روش شستشوی کاتالیزور از جمله راهکار‌هایی می­ باشد که نیازی به مراجعه به تعمیرگاه و یا داشتن مهارت­های خاصی نمی ­باشد. در این روش شما به تنها وسیله­ای که نیاز دارید، محلول شستشوی مخصوص کاتالیزور خودرو می­ باشد که نیازی نیست کار خاصی انجام دهید، فقط کافیست که این محلول را به باک اضافه کرده و پس از آن خودرو را به حرکت درآورید. به این ترتیب سنسور اکسیژن و کاتالیست خودرو از آلودگی پاک می­ شود.

حال در رابطه با خاصیت محلول شستشوی کاتالیزور باید بگوییم که این محلول با خاصیت فوق العاده و پیشرفته­ای که دارد، نه تنها کاتالیست خودرو را از هرگونه آلودگی پاک می­ سازد، بلکه به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، هیچ گونه آسیبی هم به قطعات وارد نمی­ کند و با خیالی آسوده می ­توانید از آن استفاده کنید.

این محلول را سعی کنید بیش­تر از مکان­های معتبر خریداری کنید که نمایندگی مشخصی در ایران داشته باشد، برخی از برند­های اروپایی ممکن است که استاندارد و با کیفیت و یا مناسب برای خودرو‌های ایرانی نباشند، در این مورد هم دقت کنید.

برخی از افراد برای شستشوی کاتالیزور از سایر محصولات مانند، جوهر نمک و … استفاده می ­کنند که توصیه می­ شود، جداً از این کار خودداری کنید، چرا که احتمال آسیب زدن به کاتالیست بسیار زیاد است.
ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو

خاک کاتالیزور

 
همانگونه که ادامه اشاره شده است، از کاتالیزور فلزات بسیار باارزشی استخراج می­ شوند، محققان به این نتیجه رسیده ­اند که این فلزات بسیار گران­بها می­ باشند و در صنعت نفت به کار گرفته می­ شوند.

از کاتالیست‌های بازیافت شده در صنعت نفت، بیش­تر برای افزایش کیفیت اکتان بنزین و تولید هیدروژن استفاده می‌کنند، در واقع فلز پلاتین بسیار پرکاربرد می­باشد و خاکی که از کاتالیست به وجود می ­آید، برای کسب درآمد و خودکفایی اقتصادی بسیار باارزش است.
 
بازیافت کاتالیزور خودرو
 
بیش­تر ما با وظیفه ­ی کاتالیست خودرو که محل قرارگیری آن در لوله‌ی اگزوز می ­باشد، آشنا می­ باشیم و می­ دانیم که کاتالیست برای آلودگی و دود­هایی که از خودرو خارج می ­شوند، به کار گرفته می­ شود، در واقع وظیفه­‌ی این قطعه بسیار مهم می ­باشد چرا که مانعی برای آلودگی محیط است و تمام آلودگی­ها و مواد مضر را جذب خود می­ کند.

از عواملی که منجر به جذب مواد مضر در کاتالیزور است، وجود فلزات، پلاتین، رودیوم و پالادیوم بر روی آن می ­باشد. وجود این فلزات باارزش موجب شده است که کاتالیست‌ها مورد توجه افراد بازیافت کننده قرار بگیرند، البته تولیدکنندگان از این وسیله بسیار تولید می­ کنند و به همان اندازه نیز با توجه به آماری که بدست آمده است، نشان می­ دهد که بازیافت کانالیزور با افزایش رو به ­رو است.

ما در این مقاله یکی از روش­های بازیافت کاتالیست خودرو که بسیار رواج دارد را معرفی می ­کنیم، این روش قالکاری می ­باشد. در این روش بازیافت، اولین کاری که انجام می ­شود، قطعه قطعه کردن کاتالیست می ­باشد، بعد از آن که کاتالیست کاملا پودر شد به همراه اکسید نقره ذوب کرده و بعد از تجمع فلز پلاتین در نقره آن را شکل داده و سرد می­ کنند، بنابراین یکی از روش‌های بازیافت کاتالیزور خودرو به روش قالکاری می‌باشد.
ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو

زمان تعویض و عمر کاتالیزور

 
طول عمر مفید این قطعه حدودا بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر است و بعد از مدتی پس از این دوره، عملا کارایی خود را از دست داده و میزان آلایندگی تا ۵ برابر افزایش می‌یابد پس بهترین زمان تعویض کاتالیزور اگزوز خودرو بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر می‌باشد. همچنین به موجب طرح کاهش آلایندگی هوا تست صحت عملکرد مبدل کاتالیزور از سال ۹۱ در معاینه فنی اجباری شده است.

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودروی مان سالم است؟

تشخیص از طریق دیاگ

تشخیص خرابی کاتالیزور با توجه به چک کردن پارامتر‌های دستگاه دیاگ نیاز به تخصص ویژه‌ای دارد، ولی به چند مورد از مهمترین تغییرات ایجاد شده در پارامتر‌ها هنگام خرابی کاتالیزور اشاره می‌کنیم:

۱ – پارامتری به نام Calculated Load Value وجود دارد که نشاندهنده راندمان حجمی موتور می‌باشد. اگر مقدار این پارامتر کمتر از حد نرمال باشد به این معناست که موتور تنفس خوبی ندارد که معمولا به خاطر گرفتگی مسیر اگزوز (در اثر مسدود شدن کاتالیزور یا صدا خفه کن‌ها (منبع ها) یا هر دلیل دیگر) می‌باشد. توجه داشته باشید که این مورد لزوما ۱۰۰% نشانه خرابی کاتالیزور نیست، ولی در صورت مشاهده این مشکل می‌توان به خرابی کاتالیزور مشکوک شد.

۲ – پارامتر دیگری به نام Manifold Absolute Pressure یا MAP در بعضی خودرو‌ها وجود دارد که میزان مکش و فشار منیفولد ورودی (هوا) را نشان می‌دهد. در صورتی که کاتالیزور مسدود شده باشد فشار معکوس در سیستم اگزوز ایجاد شده و باعث کمتر شدن این پارامتر از حد نرمال می‌شود. این مورد نیز لزوما ۱۰۰% نشانه خرابی کاتالیزور نیست، ولی خرابی کاتالیزور یکی از دلایل مهم کم شدن پارامتر MAP است.

۳ – بررسی تغییرات ایجاد شده در کارکرد سنسور اکسیژن. در بعضی خودرو‌ها ۲ سنسور اکسیژن وجود دارد یکی قبل از کاتالیزور (Upstream نام دارد) و دیگری بعد از آن. وظیفه سنسور دوم (بعد از کاتالیزور) که Downstream نامیده می‌شود این است که مقدار اکسیژن خروجی از کاتالیزور را بررسی کرده و بر اساس آن بازدهی کاتالیزور را مشخص کند. سنسور اول مقادیر اکسیژن خروجی از موتور را بررسی می‌کند و کامپیوتر موتور بر اساس داده‌های آن نسبت سوخت و هوا را تنظیم می‌کند.

در شرایط کارکرد نرمال تغییرات سنسور Downstream نباید زیاد باشد. زیاد بودن تغییرات نشاندهنده کم شدن بازدهی کاتالیزور می‌باشد. اگر این مشکل باعث شود میزان آلاینده‌های خروجی ۱.۵ برابر حد مجاز شود چراغ چک روشن می‌شود و خطای بازدهی پایین کاتالیزور در حافظه ثبت می‌شود. کامپیوتر موتور با مقایسه داده‌های سنسور اول و دوم نیز می‌تواند پی به خرابی کاتالیزور ببرد.
 

سخن پایانی

 
این مقاله در رابطه با یکی از قطعات مهم خودرو، که کاتالیزور است صحبت کرده و در رابطه با آن نکاتی را ذکر کرده ایم و امیدواریم مطالبی که گفته شد سودمند باشد. در این مقاله راهکار‌هایی را در رابطه با شستشوی درست و مناسب کاتالیزور، روش‌های بازیابی آن و معایبی که در صورت حذف این قطعه حاصل می‌شود، ارائه داده­ ایم تا میزان آلایندگی هوای محیط زیست مان را کاهش دهیم. 
 
اگر دیدگاهی در مورد کاتالیست‌ها داشته باشید خوشحال می‌شویم نظرهای تان را برای ما ارسال کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ماشین من 40 هزار کیلومتر راه رفته آیا برای جلوگیری از خراب شدن کاتالیزور الان زمان مناسبی برای ریختن محلول تمیز کننده کاتالیزور در باک میباشد .؟؟؟
تشکر بسیارعالی عالی
عالی بود . ممنون ازشما
نظر شما
آخرین اخبار
خطبه‌های نمازجمعه شهرستان‌های استان
بررسی عوامل توسعه اقتصاد کشاورزی گلستان در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر
رئیس جمهور عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد
استقبال روس‌زبان‌ها از آثار فاخر ایرانی به زبان روسی
­تنیس روی میز پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ٣ پیروزی و ٤ شکست برای نمایندگان ایران
تکواندو بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ایمانی در ثانیه آخر طلایی شد
پیوند بنا‌های میراث جهانی کاخ گلستان با تاریخ هنر آینه‌کاری
برگزاری محفل اُنس با قرآن کریم در روستای انبارسر کیاشهر
برد پرگل وارو انرژی مریوان در خانه
تاکید امامان جمعه کردستان بر نقش آفرینی زنان در نظام جمهوری اسلامی
برگزاری محفل انس با قرآن در سراب
دیدار نایب رئیس اتحادیه جهانی کشتی با رئیس کمیته ملی المپیک
کاشت نهال به نام سایه مادر در علی آبادکتول
تقویت زیست‌بوم بازی‌سازی کشور با تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی
­مریم عبدالله پور طلایی شد، زهرا رحیمی نقره گرفت
قصه پر غصه منزوی از سر کرانمندی تن در مقابل بی‌کرانگی روح بوده است
کشف داروهای غیرمجاز در نیشابور
غافلگیری استاندار ایلام روی آنتن زنده
برگزاری همایش آموزش توجیهی هیئت‌های نظارت بر انتخابات
الگوگیری از سیره حضرت فاطمه (س) ضامن سلامت خانواده و جامعه است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش باران در ایستگاه های هواشناسی استان فارس
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)