• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۷۸۱۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
اقتصادی » اقتصاد کلان

مالیات بر لوکس سوار‌ها به کجا رسید؟

اما و اگرهای اجرای قانون اخذ مالیات از مالکان خودرو‌های لوکس را در این گزارش بخوانید.

مالیات بر لوکس سوار‌ها به کجا رسید؟به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما، در دو سال نیم گذشته، به دلایل مختلف از جمله نرخ‌گذاری دستوری، رشد تورم و بالا رفتن نرخ ارز، قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار به شدت بالا رفته که در این میان، به جای تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی، بیشتر، دلالان سود برده اند.

در خودرو‌های داخلی، تفاوت زیاد قیمت کارخانه و بازار سبب شده حتی شهروندان عادی هم به فکر کسب سود بیفتند، بطوریکه هرکس دستش به خودرو با نرخ مبدأ برسد، کلی سود خواهد برد؛ آن هم با کمترین زحمت.

از سوی دیگر، در بازار خودرو‌های خارجی، بالارفتن نرخ ارز و ممنوعیت واردات موجب شده قیمت این خودرو‌ها با افزایش دو تا سه برابری روبرو شوند. این در حالیست که دولت همچنان بر ممنوعیت واردات خودرو پافشاری می‌کند، در جاییکه با ازسرگیری آن، می‌تواند درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد. وقتی واردات خودرو آزاد شود، دولت می‌تواند هم با وضع تعرفه، درآمد داشته باشد و هم هزاران مالیات دهنده جدید را به لیست اضافه کند.

حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: دریافت مالیات از خرید و فروش خودرو در شرایط حاضر که بازار دچار التهاب و نوسان قیمتی است نه تنها کمکی به کنترل قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار نمی‌کند؛ بلکه بر التهابات بازار می‌افزاید و در صورت عملیاتی شدن این اقدام شاهد خواهیم بود که بازار بیش از پیش ملتهب خواهد شد.

در این میان، در صورت وضع قانون مالیات برای معاملات خودرو‌های داخلی، انگیزه برای سوداگری کاهش خواهد یافت؛ البته کارشناسان معتقدند مالیات‌ستانی راه‌حل جامع و کاملی برای حذف دلالی و سوداگری در بازار خودرو نیست و راهکار اصیل و اصلی کماکان همان کنار گذاشتن سیاست نرخ‌گذاری دستوری و کنترل تورم است.

کاکایی، دیگر کارشناس صنعت خودرو معتقد است، مفهوم مالیات خیلی خوب است و هیچ کس به این موضوع شک ندارد، چراکه دنیای مدرن با مالیات می‌چرخد، اما اگر مالیات در یک اقتصاد، صنعت و بازار بیمار، که مشکلش از دو منشاء مشخص است، اجرایی شود فقط هزینه‌های کشور افزایش داده می‌شود.

مالیات بر خودرو‌های لوکس و خانه‌های گران قیمت، از سال گذشته در دستور کار مجلسی‌ها قرار گرفته، اما هنوز بعد از گذشت ۱۰ ماه از سال اجرایی نشده. این موضوع چند روزیست در ادامه بررسی بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار کمیسیون تلفیق بودجه مجلس قرار گرفته.

دولت در بودجه امسال نیز مالیات گرفتن از مالکان خودرو‌های لوکس را لحاظ کرده بود، اما نه آیین‌نامه‌ای برای آن درنظر گرفت و نه اجرایش کرد. حالا عین همان بند در بودجه ۹۹ را به بودجه ۱۴۰۰ نیز منتقل کرده. دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرده، املاک مسکونی و تجاری که مجموع ارزش آن‌ها بالای ۲۰ میلیارد تومان است و نیز خودرو‌های سواری و وانت که ارزش آن ۲ میلیارد تومان به بالا باشد مشمول مالیات بر دارایی سالانه می‌شود.

اگرچه دولت در بودجه امسال و سال آینده، مالیات بر خودرو‌های لوکس را گنجانده، اما مشخص نیست آیا این بار قصدی برای اجرا دارد یا مالیات‌ستانی از خودرو تنها در حد بندی تزئینی در بودجه باقی خواهد ماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
دولت باید مالیات را برای این اقلام زیاد کند(خودروهای با قیمت 600میلیون به بالا، نوشابه، سیگار چه وارداتی چه تولید داخل) اگر این کار کند هم درآمدش بالا می رود هم برای سلامتی مردم مفید است مشکلی برای اقشار نيازمند هم پيش نمی‌آید، چرا دولت مالیات را روی کالاهای اساسی اعمال می کند این‌طور قیمت ها سر به فلک کشیده و فشار بیشتری به نیازمندان بخصوص معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد متأهل می آید
نظر شما
آخرین اخبار
شهادت دو بسیج بومی طرح امنیت در جاده خاش به زاهدان
ساخت ۲۳ مجتمع خدماتی و رفاهی جدید در زنجان
صدور اطلاعیه کارگروه اضطرار آلودگی هوا برای یازدهم آبان ۱۴۰۴
تأمین سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی کردستان
دقیقی: خوب بازی می‌کنیم ولی نتیجه نمی‌گیریم
تمدید مهلت شرکت در جشنواره «تولید ملی و رسانه» خراسان رضوی، تا پایان آبان ماه
هوشیاری ملت بزرگ ایران خار چشم دشمنان
مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد
بسته نیمکت سفری کوتاه به دنیای رنگارنگ دانش‌آموزان
پذیرش رایگان روزانه تا ۷۰۰۰ بیمار در دارالشفای امام رضا (ع)
یزد - تفت همچنان در صدر شلوغ‌ترین‌ها
دیدار لاریجانی با خانواده‌ شهید حاج رمضان
تنظیم قرارداد‌های اراضی شهرک‌های صنعتی فقط با مجوز رسمی
پیروز قربانی:من سبک خودم را برای بازی تیمم دارم
رونمایی از ۱۵ قلم دارو در شهر صنعتی رشت
چشم جهانیان در انتظار افتتاح موزه بزرگ مصر
تجلیل از پرستاران نمونه بهبهان
تشییع و خاکسپاری پیکر پدر شهید شکاری در گرگان
امضای دو تفاهم‌نامه برای ارتقای منزلت شغلی کارکنان مدارس غیردولتی
برگزاری نشست مجمع مشورتی حکمرانی هرمزگانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تأکید امام جمعه ساری بر تزریق نگاه بصیرتی به نسل جوان
در شیوه جدید اختصاص کالابرگ؛ یارانه حذف نمی‌شود
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
نتایج کامل رقابت‌های ایران در بازی‌های آسیایی جوانان
لیگ برتر کشتی آزاد؛ پیروزی استقلال جویبار مقابل مدعی عنوان قهرمانی
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی
نتایج دیدارهای هفته نهم لیگ برتر فوتبال
اسرائیل منابع کافی برای مقابله با موشک‌های ایرانی را نداشت
انتقادها از تسلیم شدن آمریکا در مقابل چین
لاریجانی: باید از اختلافات عبور کنیم
موفقیت متخصصان کشور در تولید داربست نخاعی
ایران و روسیه در برابر سیاست‌های غرب برادرانه ایستاده‌اند
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود
رای گیری کم سابقه دو حزبی بر ضد ترامپ در سنای آمریکا
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قدردانی لاریجانی از طراحی هنرمندانه ایستگاه متروی مریم مقدس (س)  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)