سرودهایی از روزهای پرخاطره
سرود انقلابی بوی گل و سوسن و یاسمن آمد+دانلود
یکی ازسرودهای ماندگار و خاطره انگیز روزهای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، سرود "بوی گل و سوسن و یاسمن آمد" است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما؛ سرودهای ملی و ماندگار قادرند جامعه را ترغیب و تشویق به اتحاد و دفاع از هویت تاریخی و سیاسی و یا دستیابی برای رسیدن به یک هدف مشترک نمایند. در روزهای دهه فجر و پخش سرودهای پر انرژی انقلابی، همیشه سؤال پیش آمده که این سرودها کِی و چگونه نوشته و ملودیاش ساخته شده و با توجه به سختگیریهای رژیم پهلوی و وجود ساواک چگونه اجرا شده است در این مطلب وب گردی شما را با سرود دیگری که در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ماندگار شد، آشنا میکنیم و خاطرات این اثر را بازگویی مینماییم، ضمنا اجراهای دیگر این سرود هم در ادامه آمده است.
مشخصات سرود "بوی گل و سوسن و یاسمن"
شاعر و آهنگساز : محمد علي ابرآويز خواننده : گروه کر
متن سرود بوی گل و سوسن و یاسمن
بوی گل سوسن و یاسمن آیـد
عطر بهاران کنون از وطن آیـد
جان ز تن رفتگان سوی تن آمد
رهبر محبوب خلق از سفر آمد
دیو چو بیرون رود فرشته در آیـد
بگذرد این روزگاره تلختر از تلخ
بار دگر روزگار، چون شکر آیـد
هرچه مجاهد ز بندو حبس در آیـد
مهر فساد و ستم دگر به سر آیـد
چشم یزید زمان ز حدقه در آیـد
رهبر محبوب خلق از سفر آیـد
دیو چو بیرون رود فرشته در آیـد
بگذرد این روزگاره تلختر از تلخ
بار دگر روزگار، چون شکر آیـد
محمدعلی (منوچهر) ابرآویز شاعر، عکاس و ترانه سرای معاصر در سال ۱۳۱۷ در عودلاجان تهران متولد شد. تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در تهران انجام داد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته رفتارشناسی به آلمان و کاناداسفر کرد. در حدود سال ۱۳۴۱ به ایران مراجعت کرد و در طی ۷ سال به فعالیت در مطبوعات و رادیوی آن زمان پرداخت. در سال ۴۲ با مشاهده صحنه شهادت یکی از جوانان انقلابی در حوالی میدان ارک تصمیم به ترک رادیو گرفت و دیگر به آن سازمان بازنگشت و تنها به فعالیتهای مطبوعاتی خود ادامه داد.
روايت اسفنديار قره باغي از ضبط سرود
ابرآویز در تابستان سال ۱۳۵۷ که برای ثبت اختراعی به انگلیس سفر کرده بود، از طریق تلویزیون از اخبار انقلاب ایران مطلع شد و به ایران بازگشت. او با مشورت گرفتن از رهبران انقلاب، شهید دکتر بهشتی، آیتالله خامنهای و آیتالله هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفت بضاعت هنری خود و سازمان تبلیغاتی با تجربهاش را در پیشبرد اهداف انقلاب به خدمت بگیرد. ابرآویز اعضای گروه سرود خود را با همفکری شهید دکتر مفتح و مرحوم طالقانی از جوانانی که در مجالس این بزرگواران شرکت داشتند، انتخاب و فعالیت خود را شروع کرد.
استاد در اوج روزهای حکومت نظامی رژیم پهلوی با هزینه شخصی خود استودیوی موسیقی اجاره کرد، اعضای گروه سرود را در آنجا گرد آورد و به شکل مخفیانه و به دور از چشم نیروهای اطلاعاتی و نظامی رژیم، به تولید و ساخت سرودهای انقلاب پرداخت. از این لحاظ شاید بتوان گفت که او در کنار رادیو و تلویزیون و ارشاد آن زمان، تنها تهیهکننده مستقل هنر انقلاب محسوب میشد که با هزینه شخصی آثار و محصولات متنوع هنری را به تولید میرساند، اما کسی او را چندان در صحنه نمیدید. وی در زمان پهلوی دوم فعالیتهای سیاسی داشت و عکاسی از وقایعی، چون نیمه خرداد ۴۲و ۱۷شهریور۱۳۵۷نموده است.این هنرمند پیشکسوت و خاطرهساز انقلاب در ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۲ دار فانی را وداع گفت.
محمدعلی ابرآویز در سرایش ترانه مهارت زیادی داشت و برخی از ترانههای شهرت بسیاری دارند. او هجده سرودو ترانه مشهور در روزهای نخستین انقلاب اسلامی ساخته که از آن جمله میتوان به بوی گل سوسن و یاسمن آید، معمار طرح حرم، سمفونی میدان شهدا و.. اشاره کرد.
محمدعلی ابرآویز سازنده سرودهای انقلابی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: بنده که در آن سالها اکثر سرودهای انقلابی را ساخته و یا تهیهکنندگی آن را بر عهده داشتم، قطعه «بوی گل و سوسن و یاسمن آید» یا همان «دیو چو بیرون رود» را قبل از آمدن امام به تهران ساختم. در واقع زمانی که ایشان در عراق بودند و حتی زودتر از این که سر و صداها با نوشتن اخبار در مطبوعات بلند شود، به ما خبر رسید که امام علاقهمند هستند که به وطن برگردند، شما کاری میتوانید بکنید که این تبعید بشکند و دولت مجبور به حضور ایشان در ایران شود؟
وی ادامه داد: ما برای ضبط، در استوديو مخفیانه کار مي کردیم، به طوری که شبها ساعت ۳۰: ۱۹ که حکومت نظامی شروع میشد، ما به این استودیو میرفتیم و ۳۰: ۷ صبح بیرون میآمدیم. در این مدت همه نوازندهها و خوانندهها، پابرهنه وارد استودیو میشدند تا جای پای کسی روی زمین نباشد. همچنین هر چند دقیقه یکبار، پنجرهها را باز میکردیم تا هوا جابه جا شود.
خاطرات ضبط سرود در برنامه راديويي
این آهنگساز بیان داشت: از آنجایی که آن استودیو در محله ارمنینشینها بود، این دوستان با ما همکاری زیادی میکردند، به طوری که آنها پشت پنجرهها کشیک میدادند و وقتی ماشین گشت میآمد، با طناب زنگوله دار که روبروی استودیو آویزان کرده بودند، به ما خبر میدادند. ما نیز سکوت میکردیم تا ماشین رد شود.
ابرآویز در خصوص آغاز فعالیت انقلابی خود گفت: ما کارهایمان را از خرداد ۴۲ شروع کردیم. در آن سالها، بودجه کم بسیاری از کارها را تکثیر و در اختیار مردم میگذاشتیم و هر کسی که بودجه میگرفت، از هزینه خودش آنها را تکثیر و بین مسلمانان توزیع میکرد.
وی افزود: من مدتی در لندن مشغول ثبت یک اختراع بودم که خبر رسید در تهران نماز برگزار شده. آن موقع بسیار کلافه شدم چرا که این قصه از خرداد ۴۲ در میدان ارگ شروع شده بود و من از آن تاریخ تا فجر انقلاب مشغول بودم .
ابرآویز در ادامه گفت: بر این اساس به وطن بازگشتم و بلافاصله با مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و آیتالله رفسنجانی در کانون توحید اجتماع کردیم. یک روز با احتیاط، قضیه ساخت قطعات را به منظور برانگیختن مردم علیه نظام مطرح کردم. با این پیشنهاد آقای رفسنجانی به آقای خامنهای زنگ زدند و من پیش ایشان رفتم و با پذیرش این پیشنهاد، شروع به ساخت اثر کردم.
اجراي سرود بوي گل و سوسن و ياسمن (صوتي)
اجراي سرود با مفاهيم جديد
حدقه نه حلقه