• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی

همیار معلم، برای آموزش خانگی دانش‌آموزان استثنایی

معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی درباره انواع برنامه‌های آموزشی این سازمان شامل همیارمعلم، بسته آموزشی خانواده محور و پارلمان مشورتی اولیا برای تداوم آموزشِ دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه توضیح داد.

همیار معلم، برای آموزش خانگی دانش‌آموزان استثناییبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، آقای مجید هداوند درباره آموزش‌های حضوری و غیرحضوری سازمان استثنایی در زیست بوم کرونا گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی مانند همه بخش‌های نظام تعلیم و تربیت کشور به محض تعطیلی آموزش‌های حضوری در روز‌های آغازین شیوه همه گیری جهانی کرونا به راه‌اندازی آموزش‌های مجازی اقدام کرده است؛ اما این دانش‌آموزان، با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، به طور قطع در آموزش‌های مجازی با مشکلاتی مواجه خواهند بود؛ به طور مثال گروهی از دانش‌آموزان ما کم‌توان ذهنی هستند، بنابراین استفاده از موبایل و تبلت برای آن‌ها سخت خواهد بود. اینجاست که نقش خانواده‌ها تبدیل به نقش محوری در آموزش می‌شود.»

وی با اشاره به آموزش‌های والدمحور در این دوره اظهار کرد: «همزمان با آغاز آموزش‌های مجازی، کانال‌ها و گروه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان بانیاز‌های ویژه در پیام‌رسان‌ها و بویژه در شبکه شاد برای گروه‌های مختلف استثنایی تشکیل شد. ما طی سال گذشته ۸۵۰۰ ساعت محتوای آموزشی برای خانواده‌ها تولید کردیم تا آموزش‌های مجازی را تسهیل کند. مضاف بر آن، دستورالعمل‌هایی تهیه کردیم که برخی از آن‌ها در بخش توانبخشی و مشاوره با هدف اطلاع‌رسانی به اولیا درمورد ویروس کرونا و مسائل مربوط به آن است. ما مشاوران را ملزم کردیم تا کارِ آگاهی و اطلاع رسانی به خانواده‌ها را به جدیت پیگیر شوند.»

انتخاب یک همیارمعلم در هر خانواده برای تداوم آموزش کودکان استثنایی در محیط خانه

آقای هداوند درباره استفاده از «همیارمعلم» برای ارائه آموزش‌های دوره کرونا گفت: «از ابتدای سال تحصیلی فعلی، دستورالعملی را به عنوان دستورالعمل اولیای همیارمعلم به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که براساس آن از خانواده‌ها خواسته شد یکی از اعضای خانواده را که از سواد لازم و انگیزه کافی در زمینه همکاری با سازمان در ارتباط با عضو کم‌توان خانواده خود برخوردار باشد، به ما معرفی کنند تا آموزش‌های لازم به آن فرد داده شود و آن فرد بتواند، با انتقال آموزش‌ها، خانه را تبدیل به مدرسه کند.»

وی ادامه داد: «همچنین بسته‌ای به عنوان «بسته خانواده‌محور» آماده شده که در آن ۷ فعالیت پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها «پارلمان مشورتی اولیا» است.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره کمک این پارلمان به آموزش‌های دوره کرونا گفت: «این پارلمان الان دایر است و ۶۴ نفر منتخب انجمن اولیاومربیان هر استان از سراسر کشور در این پارلمان حضور دارند. هم ما برنامه‌های خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم و هم آن‌ها نقطه نظرات خود را در خصوص آموزش‌های استثنایی در اختیار ما قرار می‌دهند.»

وی در ادامه به سایر اقدامات آموزشی زیست بوم کرونا در سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: «در کنار پارلمان مشورتی، ایجاد شبکه جامع اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار گرفت. اپلیکیشن‌های مختلفی برای گروه‌های مختلف کم‌توان طراحی شده‌اند که این اپلیکیشن‌ها قابلیت نصب روی شبکه شاد را نیز دارند.»

همه محتوا‌های آموزش استثنایی در پایگاه آموزش مجازی

آقای هداوند همچنین از راه‌اندازی «پایگاه آموزش مجازی» برای تحت پوشش قراردادن همه محتوا‌های آموزشیِ گروه‌های مختلف استثنایی خبر داد و گفت: «همه محتوا‌های آموزشی‌های تولیدشده اعم از برخط و غیربرخط در این پایگاه در ترس گروه‌ها قرار می‌گیرد. مثلاً دانش‌آموزان نابینا می‌توانند با مراجعه به این پایگاه به انواع فایل‌های صوتی تدریس‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بارگیری و استفاده کنند. مجموعه‌های راهنمای معلم و راهنما‌های اولیا نیز در این پایگاه آموزش مجازی موجود است.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تولیدمحتوای آموزشی در دوره کرونا گفت: «ما در شبکه شاد ۸۵۰ کانال ویژه گروه‌های مختلف استثنایی ایجاد کردیم. همچنین نزدیک به ۵۰۰۰ سرفصل درسی تعریف شده و برای تولید محتوای آموزشی بین استان‌ها توزیع شده است. از این میزان حدود ۳۵۰۰ محتوا تولید شده است که محتوای تولیدشده برای بازبینی و داوری به مرکز ارسال شده است. این محتوا‌ها بعد از داوری‌های نهایی در شبکه شاد بارگذاری می‌شوند.»

وی افزود: «این منابع حکم بانک اطلاعاتی را برای گروه‌های مختلف استثنایی دارند و دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان می‌توانند با ورود به بخش محتوا‌ها مثلاً به محتوای کتاب عربی پایه دوم دسترسی پیدا کنند.»

آقای هداوند در ادامه به «پایگاه جامع آموزش مجازی» اشاره کرد و گفت: «پایگاه جامع آموزش مجازی به زودی در پورتال آموزش و پرورش استثنایی بارگذاری می‌شود که ۳۲ استان کشور به آن دسترسی دارند. همچنین در هر استان یک پایگاه آموزش مجازی در یک مدرسه تاسیس می‌شود که می‌تواند حدود ۲ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهد.»

تا جایی که در توان داشته باشیم به ظرفیت شبکه شاد اضافه خواهیم کرد

وی افزود: «در آینده بعد از اتمام مشکل کرونا، چنانچه با مشکلاتی مانند بلایای طبیعی یا هر حادثه غیرمترقبه روبرو شویم، که مدارس را با خطر تعطیلی مواجه می‌کند، پایگاه آموزش مجازی استان علاوه بر اینکه به محتوا‌های آموزشی بارگذاری شده در مرکز دسترسی دارد، می‌تواند با استفاده از معلمان بومی، دانش‌آموزان استان خود را تحت پوشش آموزشی قرار دهند.»

معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره نرم‌افزار‌های آموزشی مورد استفاده در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «اولویت اول ما استفاده از ظرفیت شبکه آموزشی شاد است. ما تا جایی که در توان داشته باشیم به ظرفیت شبکه شاد اضافه خواهیم کرد. البته طبق گزارشی که از استان‌ها داشتیم برخی از گروه‌های ما در استان‌ها از سایر پیام‌رسان‌ها نیز برای آموزش استفاده می‌کنند، اما فعلا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ قراردادی با شرکت‌های خصوصی در بهره برداری از نرم‌افزار‌های تخصصی آموزشی نداریم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مسابقه عکاسی «هایکو کتاب» در ارومیه برگزار می‌شود
جان گرفتن دریاچه فصلی خنج پس از ۴ سال
هم‌افزایی دستگاه‌ها برای جان‌بخشی به محلات فرسوده
انتشار کتاب «ریشه در خاک» به قلم شاعر و نویسنده ارومیه‌ای
الزامی شدن رعایت ویرایش پنجم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
موانع حقوقی سالن چند منظوره کاله آمل رفع شده است
تأکید رئیس جمهور بر ارتقاء همگرایی ایران و گرجستان
بسته بودن راه ۳۵ روستای بشاگرد
آغاز تحقیق و تفحص مجلس از شرکت عمران پردیس
درآمد‌های مردم باید واقعی شود
اعطای حکم و نشان قهرمانی زنده‌یاد مهدی عمیدی برای اهدا به موزه آستان قدس رضوی
خبر های کوتاه استان گلستان ،دوشنبه اول دی
توزیع بیش از ۱۵۰۰ بسته یلدایی در بخش رضویه مشهد
برگزاری دور برگشت لیگ هندبال آیندگان نوجوانان کشور در سبزوار
تاکید شرکت گاز لرستان بر استفاده بهینه مردم
نائب قهرمانی سمنان در مسابقات بوچیای بانوان کشور
­رونمایی از نماد رویداد جهانی اکسپو‌ی ۲۰۲۷ بلگراد در تهران
نشست استاندار تهران با شهرداران شهرستان‌های استان
تغییر ساعت یک دیدار در هفته یازدهم لیگ برتر بسکتبال بانوان
کولاک شدید در گردنه شریف آبادمحور نیشابور - باغچه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)