• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۷۱۰۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
اقتصادی
مازیار بیگلو در گفتگوی اختصاصی مطرح کرد؛

میانگین رانت ۵۰ میلیون تومانی دلالان از هر خودرو

دبیر انجمن صنایع قطعه‌سازی خودرو گفت: به طور میانگین در هر خودرو ۵۰ میلیون تومان رانت در قرعه کشی هر خودرو میان دلالان و واسطه گران و سوداگران توزیع می‌شود.

آقای مازیار بیگلو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: اگر رانت و سود میانگین ۵۰ میلیون تومان را به ازای یک میلیون دستگاه خودرو محاسبه کنیم به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم، یعنی عدد غیر قابل باوری میان دلالان و سوداگران توزیع می‌شود در صورتی که جمع زیان دو خودروساز و قطعه‌سازان حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی با بیان اینکه این پول‌ها به جای هدایت به تولید به سمت بازار و سوداگری می‌رود گفت: انگار هیچ علاقه‌ای هم برای حل مشکل وجود ندارد,، زیرا بیش از ۱۰ سال است که مشکل قیمت‌گذاری دستوری به این شکل باقی مانده است که اثرات آن را ابتدا در خودروسازی سپس در بازار و مردم دیدیم و اکنون چند سالی است که قطعه‌سازان بابت آن ضرر می‌کنند.

بیگلو؛ قیمت گذاری دستوری را بزرگترین مانع در صنعت قطعه‌سازی و به تبع آن در صنعت خودروسازری به عنوان صنعت بالادستی آن دانست و افزود: امیدوارم در سال ۱۴۰۰ این مشکل یکبار برای همیشه حل شود، زیرا مزایای قیمت‌گذاری دستوری به جیب عده قلیلی می‌رود و آن هم اعداد بسیار بزرگی است که نصیب دلالان و سوداگران می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل وجود سوداگری، نیاز واقعی بازار مشخص نیست و ما نمی‌دانیم چه تعداد خودرو مورد نیاز بازار است از این رو با شرایط کنونی حتی اگر ۱۰ میلیون خودرو هم تولید شود به دلیل وجود تقاضا‌های کاذب بازهم نیاز را پوشش نخواهد داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

دبیر انجمن صنایع قطعه‌سازی خودرو گفت: با بررسی‌های انجام شده ۶۰ درصد از خودرو‌های فروش رفته در طرح قرعه کشی‌ها پیمایش نداشته و از گارانتی آن‌ها استفاده نشده است، یعنی حدود ۶۰ درصد از این خودرو‌ها برای حفظ ارزش پول و نه برای مصرف واقعی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

بیگلو افزود: کسانی که از منفعت ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره مند می‌شوند به اندازه کافی قدرت دارند که مانع اصلاح ساختاری در بازار خودرو شوند، ضمن اینکه نهاد‌های تصمیم‌گیر به طور دائم حرف‌های متضاد می‌زنند مجلس یک تصمیمی را به پیش می‌برد و به‌طور موازی وزارت صمت تصمیم دیگر را پیش می‌برد و شورای رقابت، شورای اقتصاد و دیگر نهاد‌ها هرکدام یک تصمیمی را به پیش می‌برند که این بزرگترین مانع بر سر راه ساماندهی بازار خودرو است.

وی اضافه کرد: یک سال است که قرار است بازار خودرو با طرح‌های جدید ساماندهی شود,، اما در این باره درخواست‌های ما هم راه به جایی نبرده است و همچنان نظام قرعه کشی که در شان مردم ایران نیست اجرا می‌شود.

دبیر انجمن صنایع قطعه‌سازی خودرو گفت: مانع دوم که به عنوان موانع ساختاری شناخته می‌شود بحث مواد اولیه تولید است، ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو در داخل کشور وجود دارد و ما منابع و معادن آن را دارا هستیم,، اما متاسفانه قیمت‌گذاری این مواد و نحوه توزیع آن به طور دائم دستخوش مقررات عجیب و غریب می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

بیگلو افزود: به طور نمونه ورق فولادی که در کشور برای ساخت یک خودرو خریداری می‌کنیم با قیمت جهانی خریداری می‌کنیم یعنی هزینه‌های ما به دلار است,، اما درآمد و فروش ما به ریال است چرا باید دست فروشندگان مواد اولیه را که از خاک و منابع کشور استفاده می‌کنند باز بگذاریم و بگوییم هر قیمتی که دوست دارند بفروشند و سود‌های چند ده هزار میلیارد تومانی آن هم برای سهامداران خاص خود توزیع کنند، اما مردم متضرر شوند، خودرو را گران بخرند و قطعه‌سازان بخش خصوصی هم متضرر شوند.

وی ادامه داد: در حالیکه تولیدکننده قطعه و خودروسازان از این قضیه ناراضی هستند مردم هم خودروی گران به دست‌شان می‌رسد تنها کسانی که منفعت این قضیه عایدشان می‌شود تولیدکنندگان مواد اولیه و سوداگرانی هستند که در بازار، این خودرو‌ها را خرید و فروش می‌کنند.

بیگلو گفت: حداقل فایده اصلاح روش تامین و قیمت‌گذاری مواد اولیه، جلوگیری از افزایش قیمت‌های خودرو و کاهش تقاضا در حاشیه بازار است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی افزود: در اوج تحریم‌ها و فشار‌هایی که اقتصاد هیچ کشوری در دنیا نمی‌توانست آن را تحمل کند خودروسازان و قطعه سازان ما دو خودروی جدید تولید کردند که مطابق با استاندارد‌های ملی و جهانی است,، اما همچنان مردم ناراضی هستند، زیرا خودرو را در مقایسه با درآمد خود گران و آن هم از طریق قرعه کشی خریداری می‌کنند که از نظر کیفیت و امکانات مورد رضایت مردم نیست، بنابراین ثابت نگه داشتن قیمت خودرو و از بین بردن حاشیه بازار یکی از راه‌هایی است که می‌توان رضایت مصرف‌کنندگان واقعی را کسب کرد.

دبیر انجمن صنایع قطعه‌سازی خودرو درباره ناهماهنگی‌ها در تامین مواد اولیه گفت: به طور نمونه وزارت صمت دستورالعمل و آیین‌نامه مصوب می‌کند که به موجب آن سهمیه دریافت مواد اولیه به ویژه در بخش فولاد را کاهش می‌دهد این در حالی است که ما در سال گذشته ۶۰ درصد افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۸ داشتیم وقتی علت را جویا شدیم گفتند این ورق‌ها در بازار فروخته شده، نکته اینجاست که به خاطر یک نفر یا چند نفر که نباید رویه تامین مواد اولیه را مختل کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

بیگلو افزود: برای حل مشکل ابتدا باید سامانه بهین‌یاب را به روزرسانی کرد، ضمن اینکه نهاد‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که اگر ۵ نفر خطا کردند باید با آن‌ها برخورد شود نه این که بیایید با یک بخشنامه ۸۰۰ قطعه ساز را درگیر بحثی کنید که تاکنون وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: اتفاق عجیبی که ۲۸ اسفند سال گذشته افتاد این بود که دو روز مانده به پایان سال، گمرک، به گمرکات کشور ابلاغیه‌ای داشت مبنی بر اینکه مبنای نرخ ارز که برای محاسبه حقوق ورودی کالا از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان تغییر کند گمرک با چنین نامه‌ای بار ۶۰ هزار میلیارد تومانی بر دوش بخش تولید کشور گذاشته است که در نهایت سنگینی این بار بر دوش مردم می‌افتد و مردم باید آن را تحمل کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

دبیر انجمن صنایع قطعه‌سازی خودرو گفت: ظرفیت صنعت قطعه‌سازی کشور در دهه ۸۰ تامین قطعات برای حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بود اگر بخواهیم همین امروز تولید کنیم به صورت بالفعل، قطعه سازان برای تولید قطعات ۲ میلیون دستگاه خودرو آمادگی دارند.

بیگلو افزود: برنامه‌ریزی شده بود که برای سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو برسیم که یک میلیون دستگاه از آن به صادرات اختصاص یابد، اما هم اکنون یک میلیون دستگاه تولید می‌شود یعنی قطعه‌سازان ما با حداقل ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، هر قدر بتوانیم خودروی بیشتری تولید کنیم علاوه بر کاهش قیمت تمام شده خودرو، با عرضه بیشتر به بازار، هم کاهش قیمت اتفاق می‌افتد و هم جایگزینی خودرو‌های فرسوده توسط صنعت خودرو انجام خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی مشغول فعالیت هستند که اگر بتوانیم ظرفیت‌ها را در قطعه‌سازی دوبرابر کنیم یا حتی ۵۰ درصد افزایش دهیم اشتغال در این صنعت به‌راحتی به ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار نفر قابل افزایش است این در حالی است که امکانات این افزایش ظرفیت موجود است و ما از آن استفاده نمی‌کنیم.

بیگلو با بیان اینکه قطعه‌سازان هم اکنون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند دارند گفت: اگر نظام قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شود خودروسازان می‌توانند طلب قطعه‌سازان را پرداخت کنند و جانی تازه بگیرند.

وی افزود: قطعه‌سازان در زمان حضور خودروسازان خارجی، قطعات مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کردند، وقتی قطعه‌سازان می‌توانند قطعات مورد نیاز خودروسازان اروپایی را تامین کنند به همان نسبت می‌توانند قطعات مورد نیاز خودروسازان داخلی را نیز تامین کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
بی دین تر از دلالان ایران خودرو خودشان هستند که روی کافران را سفید کردند
هر دم از این باغ بری می رسد...
تازه تر از تازه تری می رسد...
نظر شما
آخرین اخبار
البرز ۵۰ درصد کمبود پرستار دارد
هلال احمر استان زنجان درگود پیشگیری از اعتیاد
هیئت پارلمانی ایران برای حضور در اجلاس کمیته فرهنگی-اجتماعی APA عازم مسکو شد
بازآفرینی در ۹ شهر استان زنجان
خود کفایی ایران در تولید پروتز لگن و زانو
آذربایجان‌شرقی قلب تپنده روابط ایران و ترکیه است
مسیر جسارت؛ روایت بانوی اتوبوسران زنجانی
مزارع پرورش ماهی به روایت تصویر
تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
یک کشته و ۱۷ زخمی در پی واژگونی اتوبوس
فردا، غیرحضوری شدن مدارس نوبت صبح در ۴ شهرستان خوزستان
شناسایی ۶۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های آذربایجان شرقی
مدیرعامل اسبق استقلال درگذشت
امنیت منطقه‌ای لازمه توسعه اقتصادی کشورهای عضو اکو
نیرو‌های مسلح در حداکثر آمادگی قرار دارند
تجلیل از پرستاران آذربایجان شرقی
پیش بینی غبارآلودگی هوا در سمنان
بزرگترین گردهمآئی صنعت قهوه ایران در تهران برگزار می‌شود
نمایشگاه قهوه ایران، رویداد مرجع صنعت قهوه کشور است
به یادسفیدپوشان رو سفید
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز فرایند اخذ گواهینامه‌های پروازی هواپیمای سیمرغ
آخرین وضعیت کودک معلول کلاردشتی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت
پیش ثبت‌نام ۴۰ هزار نفر برای تشرف به تمتع ۱۴۰۵
«مثل آینده تصمیم بگیرید» همان تقدم ‎امر ملی بر جناحی است
فارسی‌ها منتظر باران نباشند
سلیمان زاده: نخستین بار در تاریخ بسکتبال سه نفره دختران به مدال رسیدیم
عارف: وحدت و انسجام بعد از دفاع مقدس ۱۲ روزه حفظ شود
کارزار حقوقی ایران در مقابله با جنایات صهیونیست‌ها
مسکو: غرب به دنبال تجزیه روسیه است
ضرورت تشکیل کمیته تدوین سند جامع اشتغال آذربایجان شرقی
تجلیل از پرستاران نمونه بیمارستان شهید محلاتی تبریز
گام بلند شبکه بانکی برای تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است
کشتی آزاد بازی‌های آسیایی جوانان؛ صعود طهماسبی، الهی و زرین کام به نهایی
اوقات شرعی اهواز، ۶ آبان ۱۴۰۴
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
فردا آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)
اطلاعیه توانیر درباره شایعه افزایش تعرفه‌های برق  (۱ نظر)
مسکو: غرب به دنبال تجزیه روسیه است  (۱ نظر)
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است  (۱ نظر)
شناسایی ۱۵۰ نانوای متخلف در اردبیل  (۱ نظر)
بزرگداشت آیت الله دهکردی با پیام آیت الله مظاهری  (۱ نظر)