• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۳۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت بحران های طبیعی

مهم‌ترین نقش شورا‌ها در رویارویی با بحران‌های طبیعی، «شناخت خطرات تهدیدکننده شهر و روستا و توجه به مدیریت خطرپذیری، مدیریت بحران و ایجاد تعامل منطقی» بین آنهاست.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما : قاره آسیا از نظر شیوع حوادث و بلایای طبیعی، رتبه اول را در دنیا دارد و ایران پس از هند، بنگلادش و چین، چهارمین کشور آسیا و ششمین کشور دنیا از نظر کثرت وقوع بلایای طبیعی است. از ۴۷ بلای طبیعی شناخته شده در سطح جهان، ۳۱ نوع آن در کشورمان سابقه وقوع و تکرار داشته است.
 
در مدیریت این قبیل بحران‌ها، نهادها، شورا‌های محلی و مشارکت مردمی نقشی اساسی دارند که این نقش با توجه به اختیارات و کارکرد‌های شورا‌های اسلامی شهر و روستا اهمیت زیادی در کاهش اثرات مخرب حوادث و بلایای طبیعی دارد. در ایران، شورا‌های اسلامی شهر و روستا تنها نهاد محلی مشارکتی است که توان تاثیر بر سیاستگذاری‌ها را دارد.

مهم‌ترین نقش شورا‌ها در رویارویی با بحران‌های طبیعی، «شناخت خطرات تهدیدکننده شهر و روستا و توجه به مدیریت خطرپذیری، مدیریت بحران و ایجاد تعامل منطقی» بین آنهاست. نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در حوزه انتخابیه، ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها، نارسایی‌ها و نیاز‌ها به مقامات ذیربط، نظارت بر ارائه خدمات شهری و روستایی و نظارت و پیگیری بر حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا نیز از مهم‌ترین وظایف شورا‌ها محسوب می‌شود. براساس ماده ۶۸ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور، یکی از وظایف این شورا کمک‌رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیر مترقبه و نیز کمک به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست با استفاده از خودیاری‌های محلی است.
شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت بحران های طبیعی
مستندات
بحران‌ها در دسته‌های طبیعی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و محیط زیست تفکیک می‌شوند. بدین معنی که هر بحرانی دارای منشأ مخصوص به خود است که هر منطقه یا مکانی با توجه به شرایط متغیر حاکم و با توجه به شرایط خاص جغرافیای طبیعی و انسانی می‌تواند در معرض بحران‌های خاص قرار گیرد. از این رو نقش نهاد‌های محلی در مدیریت و رفع بحران از یک شهربه شهر دیگر و از یک روستا به روستای دیگر متفاوت است.
شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت بحران های طبیعی

بر همین اساس، برنامه‌ریزی مدیریت بحران در شهر‌هایی که بیشتر در معرض خطرات ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله، طوفان و یا سیل قرار دارند، با شهر‌هایی که بیشتر در معرض بحران‌های ناشی از فعالیت صنعتی و آلودگی زیست محیطی قرار دارند، متفاوت است. همچنین مدیریت بحران در مناطق شهری با روستایی متفاوت است. نقاط روستایی، به دلیل روابط تنگاتنگ با محیط طبیعی و بسیاری محدودیت‌ها، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به نقاط شهری دارند. از این رو روستا‌ها جدای از بحران‌هایی، چون سیل، آتش‌سوزی و زلزله؛ با گسترش بیابان، تهاجم ریگ‌های روان، و خشکسالی نیز در معرض تهدید هستند. در این میان مدیریت محلی (دهیاران و شوراها) آگاه به اصول، مهارت‌ها و شیوه‌های مدیریت بحران در روستاها، نقش جدی در کاهش آثار بلایای طبیعی خواهند داشت. در بند ب ماده ۱۴ فصل سوم «قانون مدیریت بحران» به همکاری و نقش شورا‌های اسلامی شهر و روستا در شرایط بحرانی (با جمعیت هلال احمر) تصریح شده است.
شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت بحران های طبیعی
شورا‌ها باتوجه به همین مفاد قانونی می‌توانند مسائل مربوط به مدیریت بحران را ساماندهی نمایند. لیکن این ساماندهی زمانی محقق می‌شود که شورا‌ها در چارچوب سیاست‌های شهری و روستایی صحیح و برنامه‌ریزی شده حرکت و عملکرد مناسب و مطلوبی ارائه کنند. از این رو مهم‌ترین مولفه یعنی «مشارکتی بودن» شوراها، بستری را فراهم می‌کند تا گروه‌های مختلف بتوانند در تدوین، اجرا و ارزیابی این سیاست‌ها نقش اصلی داشته باشند.

در مجموع شورا‌ها و نهاد‌های محلی با «بررسی و شناخت کمبودها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه» و «تهیه طرح‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها برای برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط»، «وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیر‌های تاسیسات شهری و روستایی»، «بررسی و تایید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهر‌ها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی‌جهت تصویب نهائی» و ... توان بیشتری برای انعکاس مزایا و استعداد‌های محلی دارند و اغلب خدمات را به گونه‌ای موثرتر فراهم می‌کنند. در مواقع بحران، نهاد‌هایی مثل شورا‌ها می‌توانند زمینه‌های لازم را برای مدیریت بحران و تصمیم‌گیری در تخصیص منابع و امکانات فراهم سازند. اعضای شورا‌های شهر و روستا می‌توانند در مواقع اضطراری اطلاعاتی را از منابع محلی، نیاز‌های محلی و سایرامکانات مورد نیاز جامعه تهیه و به دولت مرکزی ارائه نمایند. گرچه شورا‌های اسلامی شهر و روستا در مدیریت بحران نتوانسته است جایگاه شایسته احراز نمایند، لیکن نباید این جایگاه مغفول بماند، زیرا این شورا‌ها به عنوان نهادی منتخب باتوجه به آشنایی با مشکلات محلی در حوزه‌های مختلف می‌توانند در چرخه مدیریت بحران نقش بسزایی ایفا کنند.

 
پژوهشگر: فرشته مقدم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اجرای برنامه اصلاح نظام اداری در زنجان با محور شفافیت و بهره‌وری
برپایی نمایشگاه کتاب در فرهنگسرای امام خمینی
پیام تبریک استاندار لرستان بمناسبت گرامیداشت روز پرستار 
اوقات شرعی اهواز، ۶ آبان ۱۴۰۴
قالیباف: «مثل آینده تصمیم بگیرید» همان تقدم ‎امر ملی بر امر جناحی است
تجلیل از پرستاران نمونه بیمارستان شهید محلاتی تبریز
کارزار حقوقی ایران در مقابله با جنایات صهیونیست‌ها
ضرورت تشکیل کمیته تدوین سند جامع اشتغال آذربایجان شرقی
قاری زنجانی در جمع برگزیدگان دوره ارتقای قاریان ممتاز
سلیمان زاده: نخستین بار در تاریخ بسکتبال سه نفره دختران به مدال رسیدیم
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پلمب کلینیک غیرمجاز دامپزشکی در تبریز
ارائه خدمات درمانی به بیماران با حضور ۸۳ پرستار در بیمارستان کیش
همایش توسعه بهداشت جمعی و احیای قلبی ریوی
اوسمار ویرا رسما سرمربی پرسپولیس شد
نواخته شدن زنگ پدافند غیرعامل در مدارس آذربایجان شرقی
صعود تیم ملی تنیس روی میز ایران به جمع ۸ تیم برتر مسابقات قزاقستان
پیش بینی وزش باد شدید در سمنان
ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و کنترل آنها در سطح شهر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آلودگی هوای مشهد رو به افزایش است
پیروزی المپیاکوس در شب درخشش طارمی
افزایش تعداد مصدومان تصادف دو اتوبوس در جاده مخصوص کرج به ۲۶ نفر
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد
لحظه «تصمیم»؛ وقتی عقربه‌های ساعت بیمارستان بعثت از حرکت ایستاده بود
کارگروه ویژه رسیدگی به مطالبات پرستاران تشکیل شد
اعلام اسامی برترین‌های چهل و هشتمین دوره مسابقه های سراسری قرآن
نتایج روز هشتم بازی‌های آسیایی جوانان؛ بحرین
تحقق ۶۰ درصد توسعه شبکه فیبر نوری تا پایان دولت چهاردهم
سرقت مسلحانه از طلافروشی در رودان
ریابکوف: روسیه شانه به شانه در کنار ایران ایستاده است
بازدید رئیس مجلس از جشنواره همام، ویژه آثار هنرمندان توان یاب
کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان؛ رحمانی به مدال برنز رسید
فردا آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت
فروش اینترنتی بلیت بازی فجر سپاسی و استقلال  (۱۴ نظر)
مرمت و احیای بنای تاریخی سه‌گوش اهواز  (۲ نظر)
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
فرصت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۵ برای اولویت‌های جدید فراهم شد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
حمله احتمالی دشمن ناکام‌تر از دفاع مقدس ۱۲ روزه خواهد بود  (۱ نظر)
زادگاه مبین عظیمی غرق در جشن و شادی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
اروپا می‌خواهد به هر قیمتی جنگ اوکراین را ادامه دهد  (۱ نظر)
آسفالت معابر شهرستان کهگیلویه در دستور کار  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
انتشار اسناد جدیدی از لانه جاسوسی برای اولین بار  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)