• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۵۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
بین الملل » آمریکا
نشریه هیل نوشت؛

آمریکا یک کشور جهان اولی با سامانه ریلی جهان سومی

هر آمریکایی که با قطار‌های سریع السیر ژاپن، فرانسه یا چین سفر کرده باشد، از سامانه ریلی آمریکا شرمنده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما، این پایگاه اینترنتی آمریکایی در گزارشی به قلم جری هار افزود، حتی ازبکستان که یکی از اقتصاد‌های پیشرفته جهان محسوب نمی‌شود هم دارای قطار‌های سریع السیری است که مدت زمان سفر از تاشکند، پایتخت این کشور، تا بخارا، پنجمین شهر بزرگ این کشور، با قطار را از هفت ساعت به کمی بیشتر از سه ساعت کاهش داده است.
اگر بخواهیم با کشوری نزدیکتر به آمریکا مقایسه کنیم باید بگوییم سفر با قطار از واشنگتن به شارلوت یک سفر هشت ساعته است. درحالی‌که سفر از پاریس به بوردو که تقریبا همان میزان فاصله را دارند، با قطار سریع السیر تنها دو ساعت طول می‌کشد.
حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا آمریکا نتوانست همانند بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه، سامانه ریلی سریع السیر را توسعه دهد و اجرایی کند؟
آنگونه که یوناه فریمارک، محقق ارشد موسسه اربن [Urban]در واشنگتن می‌گوید، جامعه آمریکا ثابت کرده است که قادر به حفظ انگیزه یا اختصاص منابع کافی برای اجرای یک پروژه بزرگ ریلی بین شهری با سرعت بالا نیست.
افزایش سیاست زدگی و حزب گرایی درباره مسائل مربوط به حمل و نقل، با توجه به وجود گرو‌های علاقمند خاص و لابی‌هایی که همواره انجام می‌شود، به بروز مشکلی دائمی آن هم با امیدی اندک به حل آن در سطح ملی، کمک کرده است.
نویسنده موفقیت سامانه بزرگراه‌های بین ایالتی که ساخت آن‌ها در دوره ریاست جمهوری آیزنهاور آغاز شد، به همراه افزایش مقرون به صرفه بودن سفر با خودرو و سفر‌های هوایی را مهمترین عواملی دانست که مانع ساخت سامانه‌های ریلی سریع السیر در آمریکا شده اند.
آنگونه که فیونا ما، خزانه دار دولتی کالیفرنیا، در نامه‌ای خطاب به روسا و اعضای عالی رتبه کمیته‌های مرتبط در سنا و مجلس نمایندگان نوشت، سامانه ریلی سریع السیر می‌تواند کیفیت زندگی را در مناطق مختلف ارتقا دهد و به حفاظت از محیط زیست برای نسل‌های آینده کمک کند.
نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا به سامانه ریلی سریع السیر نیاز دارد، تاکید کرد، از طریق همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و با استفاده از مدل‌های مالی صحیح، آمریکا هم می‌تواند در رده کشور‌هایی مانند ژاپن، چین، اسپانیا و دیگر کشور‌هایی قرار بگیرد که به شکلی کارآمد نیاز‌های حمل و نقل شهروندان و شرکت‌های خصوصی خود را تامین می‌کنند.

 

 تاریخ ساخت راه‌آهن در آمریکا فراز و نشیبی بسیار دارد به طوری که  در دهه‌های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ آمریکا خطوط راه‌آهنی کار گذاشته شد که غیرممکن به نظر می‌رسند.
راه‌آهن سراسری به بزرگ‌ترین پروژه‌ی ساخت‌و‌ساز تاریخ آمریکا تبدیل شده است. پروژه‌ای که با دو خط شروع شد؛ پاسیفیک مرکزی در ساکرامنتو و اتحادیه پاسیفیک در اوماها. پروژه در سال ۱۸۴۸ مطرح شد. اما جنگ داخلی و مسائل مالی پروژه را تا سال ۱۸۶۲ به تعویق انداخت.

پروژه راه‌آهن شرکت پاسیفیک مرکزی به خاطر کوه‌های بین اقیانوس آرام و نبراسکا به کندی پیش می‌رفت. پروژه در سال ۱۸۶۵ به دلیل کمبود کارگر متوقف شد. مهاجران چینی با وجود نگرش منفی کارگران موجود، استخدام شدند و کار دوباره شروع شد. بعد از حفر ۱۵ تونل مسیر راه‌آهن به سیرا رسید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری دومین مجمع سلامت شهرستان طارم
واژگونی مینی بوس در جاده نی ریز به سیرجان با سه مصدوم
ارس نقطه آغاز تحولات بزرگ اقتصادی
ایران جان، جان تازه‌ای در خراسان جنوبی دمیده است
فروش وام جعلی در سایت‌های درج آگهی
افتتاح دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در همدان
پیروزی شهرداری گرگان در نخستین دیدار بسکتبال سوپر لیگ غرب آسیا
تقویم روز و اوقات شرعی پانزدهم آبان به افق آبادان و خرمشهر
دولت انگلیس زیر فشار اتهام ناکارآمدی در مدیریت زندان‌ها
توافق ایران و روسیه برای افزایش حمل و نقل ترکیبی و دریایی
پیگیری مشکل آب شرب در روستا‌های بخش حصار گرمخان
۱۵ آبان و تیری که به خطا رفت؛ روایتی از تلاش ناکام رژیم پهلوی برای مهار امواج انقلاب
خادمیاران نوجوان رضوی اقلید مهمان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
قهرمانی کره شمالی در وزنه برداری ارتش‌های جهان؛ ایران نایب قهرمان
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (پانزدهم آبان ۱۴۰۴)
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان
هشدار به متخلفان؛ کشف تخلفات ۲۰۲ میلیارد ریالی در بازار کشاورزی زنجان
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
گلایه شهروندان تکابی از مشکل سدمعبر
جوی آرام و آسمانی صاف در بیشتر مناطق کشور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
پخش زنده والیبال ایران و بحرین در شبکه ورزش
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
سرمربی آخال: سپاهان باید سپاس گزار تیم داوری باشد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)