• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۵۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
بین الملل » آمریکا
نشریه هیل نوشت؛

آمریکا یک کشور جهان اولی با سامانه ریلی جهان سومی

هر آمریکایی که با قطار‌های سریع السیر ژاپن، فرانسه یا چین سفر کرده باشد، از سامانه ریلی آمریکا شرمنده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما، این پایگاه اینترنتی آمریکایی در گزارشی به قلم جری هار افزود، حتی ازبکستان که یکی از اقتصاد‌های پیشرفته جهان محسوب نمی‌شود هم دارای قطار‌های سریع السیری است که مدت زمان سفر از تاشکند، پایتخت این کشور، تا بخارا، پنجمین شهر بزرگ این کشور، با قطار را از هفت ساعت به کمی بیشتر از سه ساعت کاهش داده است.
اگر بخواهیم با کشوری نزدیکتر به آمریکا مقایسه کنیم باید بگوییم سفر با قطار از واشنگتن به شارلوت یک سفر هشت ساعته است. درحالی‌که سفر از پاریس به بوردو که تقریبا همان میزان فاصله را دارند، با قطار سریع السیر تنها دو ساعت طول می‌کشد.
حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا آمریکا نتوانست همانند بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه، سامانه ریلی سریع السیر را توسعه دهد و اجرایی کند؟
آنگونه که یوناه فریمارک، محقق ارشد موسسه اربن [Urban]در واشنگتن می‌گوید، جامعه آمریکا ثابت کرده است که قادر به حفظ انگیزه یا اختصاص منابع کافی برای اجرای یک پروژه بزرگ ریلی بین شهری با سرعت بالا نیست.
افزایش سیاست زدگی و حزب گرایی درباره مسائل مربوط به حمل و نقل، با توجه به وجود گرو‌های علاقمند خاص و لابی‌هایی که همواره انجام می‌شود، به بروز مشکلی دائمی آن هم با امیدی اندک به حل آن در سطح ملی، کمک کرده است.
نویسنده موفقیت سامانه بزرگراه‌های بین ایالتی که ساخت آن‌ها در دوره ریاست جمهوری آیزنهاور آغاز شد، به همراه افزایش مقرون به صرفه بودن سفر با خودرو و سفر‌های هوایی را مهمترین عواملی دانست که مانع ساخت سامانه‌های ریلی سریع السیر در آمریکا شده اند.
آنگونه که فیونا ما، خزانه دار دولتی کالیفرنیا، در نامه‌ای خطاب به روسا و اعضای عالی رتبه کمیته‌های مرتبط در سنا و مجلس نمایندگان نوشت، سامانه ریلی سریع السیر می‌تواند کیفیت زندگی را در مناطق مختلف ارتقا دهد و به حفاظت از محیط زیست برای نسل‌های آینده کمک کند.
نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا به سامانه ریلی سریع السیر نیاز دارد، تاکید کرد، از طریق همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و با استفاده از مدل‌های مالی صحیح، آمریکا هم می‌تواند در رده کشور‌هایی مانند ژاپن، چین، اسپانیا و دیگر کشور‌هایی قرار بگیرد که به شکلی کارآمد نیاز‌های حمل و نقل شهروندان و شرکت‌های خصوصی خود را تامین می‌کنند.

 

 تاریخ ساخت راه‌آهن در آمریکا فراز و نشیبی بسیار دارد به طوری که  در دهه‌های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ آمریکا خطوط راه‌آهنی کار گذاشته شد که غیرممکن به نظر می‌رسند.
راه‌آهن سراسری به بزرگ‌ترین پروژه‌ی ساخت‌و‌ساز تاریخ آمریکا تبدیل شده است. پروژه‌ای که با دو خط شروع شد؛ پاسیفیک مرکزی در ساکرامنتو و اتحادیه پاسیفیک در اوماها. پروژه در سال ۱۸۴۸ مطرح شد. اما جنگ داخلی و مسائل مالی پروژه را تا سال ۱۸۶۲ به تعویق انداخت.

پروژه راه‌آهن شرکت پاسیفیک مرکزی به خاطر کوه‌های بین اقیانوس آرام و نبراسکا به کندی پیش می‌رفت. پروژه در سال ۱۸۶۵ به دلیل کمبود کارگر متوقف شد. مهاجران چینی با وجود نگرش منفی کارگران موجود، استخدام شدند و کار دوباره شروع شد. بعد از حفر ۱۵ تونل مسیر راه‌آهن به سیرا رسید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خلع ید ۱۲ میلیاردی در ایجرود
مجازی شدن مدازس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان
اوقات شرعی دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ به افق یزد
آسمانی شدن پدر شهید در جونقان
افزایش ۴۵ درصدی صادرات کالا از گمرک خسروی
دانشجویان میراث‌داران آینده کشور و مایه افتخار ملت ایران هستند
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد
زبان معیار (نشست خبری مدیرعامل شستا با حدود شصت واژه فرنگی)
زمین لرزه در شمال افغانستان تاکنون ۷ قربانی گرفته است
بارندگی و کاهش دما در شمال و شمال شرق کشور
انتشارِ نخستین بارِ غزلی از رهبر انقلاب در قالب نماهنگ «صبح است جانا»
برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم در تبریز
خلق نقدینگی بانک‌ها زیر ذره‌بین مجلس
تاسیسات حساس نظامی اسرائیل زیر ضربات موشک‌های ایران
تجلیل نماینده مردم بروجرد از فرزندان وخانواده های شهدای جنگ ۱۲ روزه
بیش از ۹۰ درصد سد کرج خالی است
روز حماسه‌ساز سیزده آبان نقطه اوج استکبارستیزی
اوقات شرعی اهواز، ۱۲ آبان ۱۴۰۴
تجلیل از برگزیدگان جشنواره شهیده ریحانه سلطانی نژاد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
بازار روز شهید عراقی آمل؛ نگین ۳۴ ساله گردشگری مازندران
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
عکس‌های منتخب خبری جهان / ۱۱ آبان
آخرین وضع مصدومان سپاهان
قانون کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در انتظار اجرا
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
پزشکیان: اراده ایران بر گسترش صنعت هسته‌ای است
لاریجانی: «خواسته‌های دشمن ته ندارد»
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)