• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۰۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
قزوین » اقتصادی
گزارش مکتوب؛

بیکاران باسواد

تبدیل بحث آموزش‌های مهارتی به گفتمان ملی، مشکل اشتغال را حل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای استان قزوین می‌گوید: تبدیل نشدن مهارت به گفتمان ملی از عمده‌ترین مشکلات ما به شمار می‌رود و اگر بخواهیم مشکل اشتغال را در کشور حل کنیم باید بحث آموزش‌های مهارتی تبدیل به گفتمان ملی شود.

برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان، کار فرهنگی و اجتماعی نیاز است و جامعه ما باید قبول کند که تنها مؤلفه‌ای که می‌تواند جامعه را نجات دهد توجه به بحث آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای است.

امروز دولت‌ها در سراسر جهان به دنبال به کارگیری هوش مصنوعی و ایجاد دولت و حکومتی دیجیتال هستند. اگر ما خودمان را با تغییراتی که در سراسر دنیا در حال رخ دادن است همراه و هماهنگ نکنیم قطعا شکست خواهیم خورد.
بیکاران باسواد
آموزش و پرورش، دانشگاه ها، خانواده‌ها و به طور کلی جامعه ما باید توجه بیشتری نسبت به بحث آموزش‌های مهارتی داشته باشند.

مددی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین می‌افزاید: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آینده‌ای نه چندان دور ۶۵ درصد از دانش آموزان با مشاغلی برخورد خواهند کرد که هیچ آشنایی با این مشاغل ندارند.

لزوم مهارت آموزی از سنین پایه
او با اعتقاد به اینکه آموزش‌های مهارتی باید از سنین پایه آغاز شوداضافه می‌کند: در صیانت از مشاغل مداومت بر مهارت آموزی یک ضرورت است و برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان باید در سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه تغییراتی ایجاد شود و مدرک گرایی محض کنار گذاشته شود.

بکفته مددی بسیاری از گواهینامه‌هایی که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای صادر می‌کند از کد بین المللی برخوردار است و دارای اعتبار جهانی است. آموزش‌ها در بخش دولتی به صورت کاملا رایگان است. در واقع ۷۵ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و تنها ۲۵ درصد از آموزش‌ها به صورت تئوری ارائه می‌شود.

دامنه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بسیار فراگیر، متنوع و متناسب با نیاز بازار و اقشار و گروه‌های مختلف است و در ارائه آموزش‌ها هیچ محدودیتی از نظر سنی و جنسیتی وجود ندارد.

طی یک سال گذشته ۲۲ مرکز آموزش مهارتی جوار کارگاهی در صنایع و واحد‌های تولیدی استان قزوین راه اندازی شده که مهارت آموزی به جوانان و جویندگان کار و همچنین افراد نیازمند به ارتقای مهارت را در محیط واقعی کار ارایه می‌کنند.
بیکاران باسواد
افزایش تعداد مراکز آموزش مهارتی جوارکارگاهی
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اظهار امیدواری می‌کند: تا پایان امسال تعداد مراکز آموزش مهارتی جوارکارگاهی به ۳۰ مرکز افزایش یابد.

کیومرث قلی زاده استاد دانشگاه می‌گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری و تعامل بسیار خوبی با دانشگاه‌ها دارد و باید شرایط را برای ایجاد تغییراتی در بحث سرفصل‌های آموزشی، تدوین استاندارد‌ها و کمک به تألیفات، تربیت معلمان و همچنین دسترسی به مراکز کارگاهی مشترک فراهم شود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای قزوین میی گوید: امسال ۷۲۱ دوره مهارتی و فنی و حرفه‌ای برای متقاضیان و جویندگان مهارت در استان قزوین برگزار شد که ۴۳۲ دوره آن به شکل مجازی یا نیمه حضوری بود.

مددی با بیان اینکه دوره‌های آموزش مهارتی مجازی یا نیمه حضوری در قالب ۱۷۹ دوره برگزار شده است. می‌افزاید: ۶ هزار و ۴۱۲ نفرمهارت جو در دوره‌های آموزشی حضور یافتند که ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ نفرساعت آموزش به مهارت آموزان در این دوره‌ها ارائه شده است.

دردوره‌های نیمه حضوری آموزش‌ها با حضور کمتر از یک سوم ظرفیت درمحیط‌های کار واقعی، زندان‌ها و پادگان‌ها بارعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری شده است.

۱۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در استان قزوین، به مهارت آموزی کارآموزان می‌پردازند و ۵۵ کارگاه ثابت نیز در استان وظیفه آموزش کارآموزان را بر عهده دارند.
بیکاران باسواد
بهره‌وری در کشور به علت غفلت ازمهارت آموزی قابل دفاع نیست.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ورییس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در قزوین می‌گوید: بهره‌وری در کشور به علت غفلت از مهارت آموزی و توانمندسازی نیرو‌های انسانی شاغل در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قابل دفاع نیست و رضایت بخش نیست.

علی اوسط هاشمی در مراسم افتتاح مرکز آموزش‌های مهارتی الکترونیکی شهرمحمدیه می‌افزاید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پی استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تولید محتوا‌های آموزشی و ارایه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز جامعه است، زیرا با استفاده از شبکه مجازی می‌توانیم بسیاری از آموزش‌های مهارتی را حتی از راه دور دریافت کنیم.

هاشمی اضافه می‌کند: این ظرفیت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد شده که علاوه بر دوره‌های حضوری به شکل غیرحضوری نیز به علاقمندان و جویای مهارت آموزش دهد و افراد باید از این ظرفیت استفاده کنند.

او می‌گوید: متاسفانه سهم ما در بهره وری قابل دفاع نیست، چون از اصل آموزش و مهارت نیروی کار غافل بوده ایم و باید این رویکرد را تغییر دهیم.

هاشمی توسعه و تقویت دپارتمان‌های ملی صنایع دستی و مهارت‌های دیجیتال مبتنی بر نیاز‌ها و ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای را از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌داند و می‌افزاید: سیاستگذاری برای حرکت به سمت تربیت نیروی انسانی چند مهارتی با رویکرد ارائه آموزش‌های تلفیقی سخت و نرم و همچنین توسعه مدل آموزش‌های دوگانه با هدف تقویت مشارکت بین بخشی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را در دستور کار داریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین می‌گوید: با تدوین هزار استاندارد، تعداد استاندارد‌های آموزش‌های مهارتی در کشور به هشت هزار و ۵۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

بگفته هاشمی برای تدوین هر استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۰ تن از استادان و مربیان و کارشناسان رشته‌ها حضور و هم افزایی داشته اند.

هاشمی می‌افزاید: این آمادگی وجود دارد که دانشگاه‌ها از فضا‌ها و امکانات و تجهیزات کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای برای تربیت دانشجویان ماهر و متخصص استفاده کنند.

هاشمی اضافه می‌کند: در حال پژوهش و تحقیق هستیم تا بهترین و موفق‌ترین مدل آموزش مهارت را در دنیا شناسایی کنیم و آن را با همکاری مجلس و دولت از طریق طرح یا لایحه بومی سازی کنیم.

او می‌گوید: توسعه آموزش‌های مهارتی مبتنی بر سند توسعه مهارتی استان، ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای، استفاده از ظرفیت علمی پارک‌های علم و فناوری و پردیس شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد بانک جامع محتوای آموزشی الکترونیکی در زمینه تقویت آموزش‌های مجازی و تلفیقی با هدف توسعه دولت الکترونیکاز دیگر برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای است.
بیکاران باسواد
نیازسنجی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را اثربخش‌تر می‌کند.
معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری قزوین هم می‌گوید: نیازسنجی آموزشی در دانشگاه‌ها، صنایع و دستگاه‌های اجرایی باعث اثربخش‌تر شدن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود.

عیسی قبادی تعاملی که بین مراکز آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه‌ای برقرار شده، اقدام مثبت و ضروری است: دوطرف با استفاده ازظرفیت‌های یکدیگر گام‌های موثری درزمینه مهارت‌آموزی به دانشجویان بردارند.

یکی ازنیاز‌های مهم امروز بازارکاربه ویژه با تخصصی شدن مشاغل و کسب و کار‌ها نیروی کار ماهر، متخصص و آموزش دیده است.

باید اذعان کرد در دنیای امروز افرادی که در رشته‌های پرتقاضا در بازار کار دارای مهارت کافی و لازم هستند کمتر از سایر افراد در معرض بیکاری قرار دارند و بالعکس افرادی که فاقد هرنوع مهارتی هستند به علت محدود بودن فرصت‌های شغلی دربخش‌های اداری و دولتی ولو با داشتن مدارک دانشگاهی فرصت چندانی برای ورود به بازار کار پیدا نمی‌کنند.

بدون شک این خلاء با کسب مهارت‌های مورد نیاز بازار کار پر می‌شود و این شانس را به افراد برای یافتن شغل و حتی در ادامه کارآفرین شدن می‌دهد.

مهارت آموزی در آموزش و پرورش
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین هم می‌گوید: موضوع مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش به صورت جدی در حال پیگیری است و برای آموزش مهارت‌هایی که بتواند دانش آموزان را برای ورود به بازار کار توانمند کند برنامه‌های بسیاری درحال اجراست.
حسنعلی اضغری می‌افزاید: براساس برنامه ریزی جدید هر دانش‌آموز در پایان دوره متوسطه اول باید حداکثر یک مهارت را در دوره آموزشی ۶۰ ساعته گذرانده باشد.
بیکاران باسواد
مهارت آموزی درمحیط واقعی کاروتسهیل دراشتغالزایی جویندگان کار
عباس یداللهی مدرس دانشگاه، کارآفرین و مدیر یکی از این مراکز آموزش مهارتی جوار کارگاهی در استان قزوین که در زمینه مهارت‌های بخش کشاورزی دانش بنیان است می‌گوید: در این مرکز آموزشی با مجوز و زیر نظر سازمان فنی وحرفه‌ای به مهارت جویان در ۱۰ رشته مختلف از جمله تولید، تکثیر و تغذیه گل و گیاهان زینتی، مدیریت و ایمنی و بهداشت، گیاهان دارویی، تولید نشا و کشت بافت و پرورش ماهیان زینتی آموزش مهارتی ارایه داده می‌شود.

مدیر مرکز آموزش مهارتی جوار کارگاهی نهال گستر رویان آبیک با اشاره به نیاز بازار کار به نیرو‌های ماهر و آموزش دیده و همچنین تاثیر این دوره‌های آموزشی در توانمندسازی جوانان و جویندگان کار برای یافتن شغل می‌افزاید: افراد با حضور در محیط‌های واقعی کار و یادگیری مهارت‌های مورد علاقه می‌توانند با سهولت بیشتری وارد بازار کار شده و صاحب شغل شوند.

یداللهی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارایه آموزش‌های مهارتی به جوانان و جویندگان کار اقدام مبارکی است که در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته است، اضافه می‌کند: این سیاست می‌تواند به ترویج فرهنگ مهارت در جامعه و رفع نیاز‌های بازار کار به نیرو‌های متخصص و ماهر به ویژه در مشاغل و کسب و کار‌های دانش بنیان از جمله کشاورزی مدرن کمک کند.
بیکاران باسواد
جوان ماهر و کارآفرین قزوینی:
مهارت، اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان
جوان ماهر و کارآفرین قزوینی و دارنده مقام در مسابقات ملی مهارت می‌گوید: مهارت آموزی برای جوانان یک ضرورت است، زیرا می‌تواند آینده وشغل آن‌ها را تضمین ومشکل بیکاری جامعه را مرتفع کند.

حسین سعادتی متولد ۱۳۷۰ هنرمند و جوان ماهر و کارآفرین قزوینی و نفر اول مسابقات ملی در مرحله استانی و نفر سوم المپیاد ملی مهارت در سطح کشوری در رشته فرز CNC در سال‌های ۹۰ و ۹۱چالش و معضل ِ بیکاری جوانان کشور را فقدان مهارت می‌داند و می‌گوید: جالب است همه از خود جوانان تا مسئولان علت بیکاری را می‌دانند، ولی نمی‌دانم چرا به سراغ آن یعنی مهارت آموزی نمی‌روند تا این معضل که ریشه بسیاری از مشکلات است برطرف شود.

متاسفانه با انبوه جوانانی که با چندین سال درس خواندن و گذراندن دوره‌های تئوری از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده و از هیچ مهارت خاصی برخوردار نیستند روبرو هستیم و این در حالی است که جوانان ماهر و متخصص در رشته‌های مهارتی از شانس بسیار بیشتری برای شاغل شدن برخوردارند.

بسیاری از افراد بیکار و البته فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار منتظر فرصت‌های طلایی برای استخدام در ادارات دولتی هستند در حالی که چنین فرصت‌های شغلی ظرفیت محدودی دارند و در برابر مشاغل و ظرفیت شغلی بازار آزاد و بخش خصوصی مانند یک جوی آب در برابر دریا هستند.

سعادت می‌گوید: علاقه من به یادگیری و کسب مهارت باعث شد تا به سمت یکی از حرفه‌های فنی (فرز cnc) کشیده بشوم و در مسابقات ملی مهارت در این رشته حایز عناوین برتر شوم.

در حال حاضر دارای هشت گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه ای، موسس و مدرس یک کارگاه آموزشی و هنری و دارنده مدرک کارآفرینی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستم.

پس از کسب رتبه سوم در مرحله کشوری المپیاد ملی مهارت به اردوی آماده سازی تیم ملی برای شرکت در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ مهارت دعوت شدیم که متاسفانه به علت نبود تجهیزات لازم و مناسب و تحریم‌ها امکان شرکت در این مسابقات میسر نشد و بعد از بروز مشکلاتی رشته کاری خود را تغییر دادم و به سمت تولید محصولات هنری و تزئینی و طراحی و نقاشی روی آوردم.

با توجه به فضای کسب وکاروسرمایه قابل توجهی که فعالیت در رشته cnc نیاز داشت ونداشتن توانایی مالی برای تامین و تهیه تجهیزات این رشته ادامه فعالیت در آن برایم میسر نبود.

پنج سال دوندگی برای دریافت تسهیلات و عدم موفقیت در این خصوص به علت کم توجهی مسئولان و بانک‌ها نیز در این تصمیم موثر بود و با وجود ۱۰ سال تلاش و فعالیت در این رشته باعث شد تا به فکر فعالیت در حرفه و رشته دیگری باشم.

در سال ۹۲ نیاز به تهیه یک دستگاه لیزر کوچک داشتیم که هزینه اش در آن زمان ۱۹ تا ۱۵ میلیون برآورد می‌شد، اما سرمایه‌ای برای تهیه آن نداشتم و بانک‌ها نیز در پرداخت وام کوتاهی کردند چه بسا اگر این امکان فراهم می‌شد در رشته فرز ادامه فعالیت می‌دادم.

با توجه به علاقه شخصی ام به هنر از ۶ سال گذشته به این حوزه ورود پیدا کردم و درحال حاضر به نقاشی در سبک‌های آبستره اکرولیک، رزین اپوکسی و... اشتغال دارم و همچنین اولین مدرس دوره‌های آموزشی این رشته‌ها در استان قزوین هستم.

در حال حاضر یک کارگاه ۹۰ متری را به همراه سه تن از دوستان خود راه اندازی کرده ایم و در آن انواع محصولات هنری با استفاده از رزین از جمله میز‌های ترکیبی چوب و رزین، ساعت‌های رومیزی و رودیواری تزئینی و میز‌های عسلی، زیورآلات و سایر محصولات تزئینی تولید می‌کنیم و همچنین آموزش به علاقه‌مندان این رشته‌ها می‌پردازیم.
بیکاران باسواد
اشتغال برای یکصد نفر
کارگاه ما از طریق آموزش زمینه اشتغال خانگی ۱۰۰ نفر را فراهم کرده است و این افراد به طور پیوسته با ما همکاری دارند و ما تولیدات آن‌ها را عرضه می‌کنیم.

دولت باید به مهارت آموزان و دارندگان گواهینامه‌های فنی وحرفه‌ای به ویژه افراد نخبه و صاحب عنوان در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند چرا که این افراد استعداد بالایی برای کارآفرینی دارند، اما متاسفانه با وجود تاکیدو حتی ضوابط تعیین شده، بانک‌ها در این خصوص چندان تمایل به همکاری ندارند و یا آنقدر سخت گیری می‌کنند که یک جوان کارآفرین پس از مدت‌ها تلاش و دوندگی، ناامیدانه قید گرفتن وام را می‌زند.
بیکاران باسواد
ضعف حمایت از جوانان نخبه
متاسفانه حمایت‌ها از جوانان نخبه و مستعد و دارای مهارت ضعیف است، مثلا در طی این سال‌ها حتی یک مسئول از کارگاه ما بازدید نکرده و جویای احوال و وضعیت ما نشده است.

متاسفانه اوج کار و فعالیت و تلاش بسیاری از جوانان ما حضوردردانشگاه و گرفتن یک مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس و سپس در انتظار پیدا شدن شغل مطلوب و دلخواه شده است.

این در حالی است که ما باید از نوجوانی برای رسیدن به اهداف و ایده ال‌ها و شغل مورد علاقه خود تلاش کنیم، حمل بر خودستایی نشود، اما خود من در دوره دبیرستان آنقدر به رشته ام مسلط بودم که احساس می‌کردم از استادم بیشتر توانمند هستم.

توصیه من به جوانان این است که بدانند هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست و باید استعداد و علایق خود را شناسایی کنند و هیچ گاه خود را بی نیاز از فراگیری مهارت ندانند و برای هر لحظه و ثانیه خود برنامه ریزی کنند.
بیکاران باسواد
برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقمندان به یادگیری مهارت
مشاور آموزشی و مدرس کارگاه آموزش مهارتی جوارگارگاهی فورج البرز نیر با اشاره به آموزش رشته تخصصی تولید قطعات خودرو به روش فورجینگ و همچنین قالب سازی، تراشکاری و کنترل ابزار دقیق، هیدروماتیک و ایمنی و بهداشت کار در این مرکز آموزش مهارتی جوارکارگاهی، می‌گوید: دوره‌ها برای کارکنان این واحد تولیدی رایگان و برای افرادی که از بیرون از مجموعه علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های یاد شده هستند با ۵۰ درصد تخفیف برگزار می‌شود.

عابدینی این مرکز آموزش مهارتی جوارکارگاهی در هر ترم یا دوره آموزشی ظرفیت آموزش مهارت به ۳۰ نفر را داراست.

او مهارت آموزی در محیط واقعی کار را، راهی کارآمد و بسیار مناسب به منظور تربیت و پرورش نیروی ماهر و متخصص مورد نیاز جامعه می‌داند و معتقد است: وقتی افراد در محیط‌های واقعی کار مانند کارخانجات آموزش مهارتی دریافت می‌کنند، این آموزش‌ها کاربردی‌تر و دارای بازخورد بالایی است لذا به افراد جویای کار پیشنهاد می‌کنم که در رشته‌های مورد علاقه و پرتقاضا از ظرفیت‌های آموزشی مراکز جوار کارگاهی بهره‌مند شوند و شانس خود برای اشتغال را افزایش دهند.

تغییر فرهنگ اشتغال در کشور با توجه به افزایش روز افزون دانش آموختگان و نبود شغل متناسب با رشته تحصیلی ضروری است، همانطوریکه در گزارش ذکر گردید کارشناسان و مسئولان حل معما بیکاری در جامعه را با کلید مهارت آموزی امکانپذیر می‌دانند.
بیکاران باسواد
سهم کم دانش آموختگان دانشگاه در صنعت
بیشترین سهم اشتغالزایی با بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت است که ورود به آن به مهارت ویژه نیاز دارد و دانشگاه‌ها از ارایه این مهارت‌ها سهم کمی دارند و دانش‌آموختگان نیز شرایط لازم را برای کسب شغل ندارند.
تعداد دانشجویان کشور بین چهار تا پنج میلیون نفر تخمین زده می‌شود و نسبت به ۳۰ سال گذشته حدود ۲۰ برابر شده است در حالی که ظرفیت اشتغالزایی کشور چنین رشدی نداشته و این مساله باعث سرگردانی و معطل ماندن بسیاری از آنان برای کسب شغل و برنامه‌ریزی برای آینده می‌شود.
به گفته مسوولان امر، اکنون ۴۰ درصد بیکاران کشور دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند که باید روشن شود کدام از واحد‌ها و موسسات آموزشی به سمت بازار کار موفق بوده اند و بیشتر بر روی آن‌ها تمرکز شود.
کارشناسان معتقدند، واحد‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر مراکز دانشگاهی در ایجاد بازار کار، موفق ترند و همچنین معنقدند: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، بیشتر جوانان یا افراد جویای کار پیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارت‌ها برای ورود آن‌ها به بازار کار کافیست وعلاوه بر این بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه‌های شغلی مختلف قرار می‌گیرند، موظفند برای به روزرسانی دانش حرفه‌ای خود یا ارتقای شغلی همه ساله به گذراندن دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام کنند.

نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشور‌های پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست دانش و مهارت مورد نیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی مورد نیاز است؛ بنابراین راه حل برون رفت بسیاری از مشکل بیکاری کوک شدن ساز بین دانشگاه و صنعت است.
بیکاران باسواد
اتلاف وقت دانشجو و تحمیل هزینه بر کشور
حسین کیامنی دانشجوی دوره دکتری مهندسی صنایع در همین باره می‌گوید: در دوره کارشناسی، مهارت‌ها و مباحثی تدریس می‌شوند که در بازار کار به درد نمی‌خورند. این مشکل در تمامی رشته‌ها وجود دارد و در دانشگاه‌های سطح پایین بسیار بدتر می‌شود؛ زیرا در این دانشگاه‌ها مدرس‌های باسواد و مسلط به علم روز کمیاب هستند. در نتیجه، آنچه در انتها روی می‌دهد، اتلاف وقت دانشجو و تحمیل هزینه بر کشور است و افراد حداقل چهار سال دیرتر وارد بازار کار می‌شوند.
او می‌افزاید: دیر وارد شدن به بازار کار، درنهایت باعث می‌شود مجموع درآمد آن‌ها تا آخر عمر، کمتر از افراد بدون تحصیلات دانشگاهی باشد و این مسئله در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا بغرنج‌تر است.

گسترش دانشگاه‌های کارآفرین
چند سالی است که وزارت علوم با همکاری رؤسای دانشگاه‌ها در حال طراحی مدلی است تا بتوانند رابطه صنعت با دانشگاه را تقویت کند. مسئولان آموزشی کشور هم عزم خود را جزم کرده اند تا دانشگاه‌های کارآفرین را در کشور راه‌اندازی کنند. البته در کنار دانشگاه‌های کارآفرین موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان جدی‌تر از قبل مطرح شده است. شرکت‌هایی که به عنوان واسط بین دانشگاه و صنعت ایفای نقش خواهند کرد و این جای امیدواری دارد تا بی اعتمادی بین صنعت و دانشگاه از بین برود و یا حداقل کم شود.

تحصیل ۱۳۰ هزاردانشجو درقزوین ظرفیتی کم نظیر
هم اکنون بیش از ۱۳۰ هزاردانشجودر ۳۵ مرکزدانشگاهی دولتی وغیر دولتی ودرمقاطع مختلف در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان قزوین مشغول تحصیل هستند. تحصیل این تعداد دانشجو در استان صنعتی مانند قزوین فرصتی است که می‌تواند با هدایت به سمت مهارت آموزی راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.
یک دانشجوی رشته مهندسی شهرسازی در خصوص میزان رضایت خود از روند تحصیل و حرفه آموزی در دانشگاه با هدف جذب در بازار کار می‌گوید: قبل از ورودم به دانشگاه انتظار تغییری بزرگ در نظام تحصیلی‌ام داشتم، اما در واقعیت چنین نیست و دانشگاه هم مشابه مدرسه فضایی برای خواندن چند کتاب و پس دادن داده‌ها بر روی برگه امتحان است و چیزی بیش از این به ما نمی‌آموزد.
حسن تیموری می‌افزاید: آنچه که دانشجو به آن بیش ازتئوری‌ها نیاز دارد، مهارت است که بتواندپاسخگوی نیاز‌های روز زندگی اش باشد که متاسفانه اینگونه نیست.
علی بابایی دانشجوی دیگری هم می‌گوید: متاسفانه منابعی که آموزش داده می‌شوند به روز نیست و مفاهیم سنتی به دانشجویان آموزش داده می‌شود حال آنکه این مفاهیم درعمل هیچ کاربردی ندارند و بعد از امتحان به فراموشی سپرده می‌شوند بنابراین این دانشجو چگونه می‌تواند جذب بازار کار شود.
بیکاران باسواد
دوری دانشگاه و صنعت یکی از علل بیکاری
رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، می‌گوید: علت بالا بودن بیکاری در کشور این است که دانش آموختگان ما به علت دوری دانشگاه و صنعت از هم، مهارت و تجربه کاری لازم را ندارند.

سید ابوالحسن نائینی می‌افزاید: صنعت نیازمند افراد دارای مدرک، اما فاقد مهارت نیست بلکه نیازمند نیرو‌های ماهرو کاربردی است.

حضور و پذیرش دانش آموختگان ایرانی در شرکت‌های خارج کشور نشان از کار آمدی آموزش‌ها در کشوراست که کشور‌های خارجی با فراهم کردن بستر مهارت آموزی متناسب با شغل استعداد‌های دانش آموختگان را در جهت پیشرفت و ترقی شرکت شکوفا و بهره برداری می‌کنند.

چهل درصد بیکاران دانش آموخته دانشگاه
براساس آمار ۴۰ درصد بیکاران کشور و استان قزوین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند که مهارت آموزی از راهبرد‌های اصلی نجات جامعه در شرایط کنونی برای خروج از بیکاری و ایجاد اشتغال است.

بیش از هزار کارگر ماهر در صنایع قزوین مورد نیاز
رضا گروسی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین هم با اشاره به اینکه اخرین نرخ بیکاری در استان در حال حاضر حدود ۱۲ درصد است می‌گوید: با توجه به فعال شدن ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان به هزار کارگر ماهر در خطوط تولید صنایع نیاز است.

 دستی که مهارت داشته باشد بیکار نمی‌ماند
ریشه کنی معضل بیکاری با وجود شمار زیادی از جوانان به ویژه دانش‌آموختگان فاقد مهارت در گرو تغییر فرهنگ اشتغال و ترویج آموزش‌های مهارتی به عنوان راهگشای افزایش اشتغالزایی است؛ لذا جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های کارو دانش از ضروریات و نیاز امروز کشور است که باید تقویت شود.

زیرا در حال حاضر در کشور نمی‌توان سراغ گرفت کسی را که دارای مهارتی است، اما بیکار باشد به تعبیری، دستی که مهارت داشته باشد بیکار نمی‌ماند لذا باید با سوق دادن مهارت‌های بازار محور (نیاز بازار) مشکل بیکاری در کشور را حل کرد.
بیکاران باسواد


نگارنده: علی صفری الموتی

بیکاران باسواد

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۳ آبان
بازگشت پروازهای لوفت‌ هانزا به ایران
هر روز، یک ۱۳ آبان؛ جوانان زنجانی آماده خلق حماسه
تسخیر لانه جاسوسی، تصمیمی ملی برای استقلال ایران
۱۳ آبان روزی حماسه ساز در قیام دانش آموزان متعهد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۳ آبان ۱۴۰۴
جذب بیش از ۸۰ متخصص در مراکز درمانی لرستان
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
برگزاری همایش بصیرتی یوم الله ۱۳ آبان در خرم آباد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی در تبریز
جلسه سرنوشت ساز روانخواه و تاج
برپایی مراسم عزاداری دانش آموزی در ایام فاطمیه
سرمربی الشرطه: ۳ امتیاز را نگرفتیم، اما بازی عالی بود
کاهش ۸ درجه ای دمای هوا در سمنان
برگزاری نشست نخبگانی بسیج دانش آموزی در لرستان
رکوردشکنی سامانه املاک و اسکان با ثبت ۲۲ میلیون اقامتگاه اصلی
پیروزی حسین وفایی در اسنوکر قهرمانی بین‌المللی
بیرانوند: گل نخوردن به تیم شخصیت می‌دهد
شناسایی و دستگیری راننده متخلف سانحه تصادف در کیش
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان؛ سه شنبه ۱۳ آبان
اطلاعیه دعوت به راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، ذاتی است و نه تاکتیکی
زمین لرزه در شمال افغانستان تاکنون ۳۰ قربانی گرفته است
تأسیسات حساس نظامی اسرائیل زیر ضربات موشک‌های ایران
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد
فرآوری غلات و حبوبات زنجان با ۵۰ واحد بوجاری فعال
قلم های کوچک؛ یادآور یک روز بزرگ تاریخی
سفر هیئت عالی رتبه نیروی هوایی ارتش کشورمان به بلاروس
خلق نقدینگی بانک‌ها زیر ذره‌بین مجلس
بارندگی و کاهش دما در شمال و شمال شرق کشور
تازه‌ترین وضعیت پیش ثبت نام حج ۱۴۰۵
تجمع دانشجویان و مردم در اعتراض به کشتار مردم سودان
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)