• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۷۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
سندپژوهی:

ظرفیت‌های مغفول مانده بندر چابهار؛ تنها بندر اقیانوسی کشور

باتوجه به شرایط تحریمی ایران، توسعه بندرچابهار و سواحل مکران برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب می‌تواند سبب افزایش سرانه تولید ناخالص ملی شود.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: در روز ۵ مارس ۲۰۲۱ وزیر امور خارجه هند “اس جایشنکار” در یک سخنرانی در اجلاس دریایی هند گنجاندن بندر چابهار به کریدور شمال- جنوب را خواستار شد.

جایشکار در این سخنرانی که همزمان با “روز چابهار” بوده، بزرگداشت این روز را نشان تعهد قوی هند در ارتباطات منطقه ای عنوان کرده. هند نزدیک به سه دهه است که توسعه بندر چابهار در آب های دریای عمان را در نظر داشته تا علاوه بر افزایش روابط تجاری با ایران بتواند از ظرفیت های این بندر در مسیر ترانزیت کانال شمال - جنوب “INSTC” برای دسترسی به بازار‌های اروپایی استفاده نماید.

اتحاد آسیای جنوبی با خاورمیانه، قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا توسط این دالان تجاری هدف همه کشور‌های مسیر، به خصوص هند است که با ایجاد فرصت های اقتصادی و پویایی ژئواکونومیک می تواند منجر به تغییر ژئوپلیتیک در اوراسیا شود.

قوانین بالادستی سند
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی
تطبیق با قانون برنامه سوم و پنجم توسعه کشور
تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود به بازار‌های جهانی برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تأمین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به فناوری های نوین و ایجاد زمینه های
لازم برای حضور بخش غیردولتی در دیگر کشور‌های منطقه و کشور‌های جنوب غربی آسیا به ویژه کشور‌های همسایه و اسلامی در چهارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی
بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی - توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالاو خدمات و تأمین نیاز‌های ضروری و منابع مالی از خارج
بند ۱۲ اقتصاد مقاومتی: مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز
*ماده ۱۸۶ قانون برنامه سوم توسعه.
*ماده ۲۱۰ برنامه پنجم توسعه در زمینه سیاست خارجی.

تاکیدات رهبر معظم انقلاب
مقام معظم رهبری در دیدار خود با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۳ فرمودند:" مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزو همین کار‌های اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود". (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای)

چرایی و اهمیت موضوع
توسعه بندر چابهار (سواحل مکران) و کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا محسوب می شود و اهمیت ژئواکونومیک زیادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. این مسیر در مقایسه با مسیر‌های سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است. این کریدور همچنین می تواند یکی از مسیر‌های مهم ترانزیتی در آسیای میانه باشد که کشور‌های مسیر این کریدور را منتفع می کند. این کریدور ارتباط ترانزیتی کشور‌های شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشور‌های حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار کرده و اتصال خلیج عمان و بندر چابهار به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

ارزش فراگیری و پرداخت سند
باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توسعه سواحل مکران و نظر به اینکه این بندر می‌تواند سبب تسهیل ترانزیت کالا از کشور‌های شمال اروپا و روسیه و از طریق ایران به کشور‌های حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا شود و همچنین بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران، به عنوان بندری استراتژیک در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد و می تواند جایگزینی برای تردد از کانال سوئز باشد؛ بر این اساس توسعه این بندر حائز اهمیت است چرا که توسعه سواحل مکران فرصتی ممتار برای اقتصاد شرق و جنوب کشورمان نیز محسوب می شود.

سابقه موضوع:
توافقنامه این کریدور (و توسعه بنادر مرتبط با آن) در سال ۲۰۰۰ در سن پترزبورگ روسیه توسط وزرای حمل و نقل روسیه، ایران و هند امضا و در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسیده و کشور‌های ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، قرقیزستان، ترکیه، بلاروس، سوریه و بلغارستان نیز متعاقباً به آن پیوستند. علاوه بر آن برخی از کشور‌های اروپایی مانند فنلاند، استونی و لتونی نیز علاقه خود را برای پیوستن به آن ابراز کرده اند. همگرایی کشور‌های اروپایی، آسیای غربی و آسیای میانه این پروژه را یکی از مهمترین مسیر‌های ارتباطی اوراسیا تبدیل کرده است.

کریدور شمال- جنوب به عنوان یک شبکه چند حالته (دریایی، ریلی و جاده ای) به طول ۷۲۰۰ کیلومتر برای جابجایی بار از بمبئی در هند تا هلسینکی در فنلاند در مقایسه با مسیر‌های سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر محاسبه شده و هند قادر خواهد بود با انجام این پروژه تا ۲۰ درصد در هزینه حمل و نقل و تدارکات ارسال کانتینر به کشور‌های مشترک المنافع در آسیای مرکزی صرفه جویی کند.

گفتنی است در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه به طور مشخص توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور حد فاصله چابهار تا خرمشهر، مورد تاکید قرار گرفته؛ منطقه ای که در برنامه‌های توسعه‌ای سال های گذشته مغفول مانده است.

مسئله بر زمین مانده
باتوجه به شرایط تحریمی ایران، توسعه این بندر و سواحل مکران برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب می تواند سبب افزایش سرانه تولید ناخالص ملی شود. همچنین ایران می تواند به عنوان پل ارتباطی بین کشور‌های شمال (روسیه وکشور‌های حوزه اوراسیا) و همچنین کشور‌های جنوب آسیا و خلیج فارس برای ترانزیت کالا ایفای نقش کند. این نکته قابل توجه است که اگر توسعه این بندر طولانی شود پاکستان با توسعه بندر گوادر (کانال ارتباطی چین به اقیانوس هند) قادر خواهد بود جایگاهی راهبردی در منطقه برای خود کسب کند.

پژوهشگر: مریم قربانعلی نژاد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشف ۵۶۵ قلم لوازم خانگی فاقد مجوز در جوانرود
تاریخ فلسفه فقط فلسفه یونان نیست
اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع انرژی‌بر
چمران : درخصوص حریم دعوایی نداریم، منطقی صحبت می‌کنیم تا به نتیجه برسیم
دیدار مردمی رئیس کل دادگستری خوزستان با ۲۱۰  نفر از مراجعه‌کنندگان 
ترکیب تیم ملی هندبال ایران برای حضور در بازی‌های همبستگی اسلامی
راه اندازی ۱۱۴ پایگاه سوادآموزی در مدارس ابتدایی لرستان
درخواست تولیت آستان قدس رضوی برای جلوی از ساخت و ساز‌های نامتناسب در مشهد
همسر شهید سرلشکر فلاحی دار فانی را وداع گفت
بازگشت به زندگی آقایی ۷۱ ساله، پس از احیا موفق توسط پرسنل اورژانس شهری جاجرم
استاندار زنجان به‌عنوان پیشرو در ساماندهی امور جوانان
اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در استان همدان
بدون اصلاحات بنیادی، دستیابی به تورم تک‌رقمی رؤیایی دست‌نیافتنی است
پایداری آب روستا‌های باوی با اجرای خط انتقال آب خام تاسیسات شهدای‌ام‌الغریب
آمادگی کامل آذربایجان‌غربی برای زمستان با ۶۷ راهدارخانه فعال
رونمایی از سامانه استعلامات قانون الزام
گرامیداشت ایام فاطمیه در دبیرستان معارف اسلامی صدرای مهریز
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
آتش‌سوزی محدود در بخش NICU بیمارستان کودکان بندرعباس
آمار طلاق در البرز در سه سال گذشته کاهش یافته است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
افشای حمله موشکی ایران به منطقه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۲ روزه
پایان اسکان آسیب‌دیدگان دفاع مقدس ۱۲ روزه در هتل‌ها
افزایش قیمت برخی از داروهای بیماران خاص
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند
فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
اعمال محدودیت آبی شبانه در تهران برای پر شدن مخازن
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
دخالت‌های خارجی و امید به اتحاد، چالش‌های انتخابات عراق
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)