• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۱۱۳۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

حدود ۱۰/۵ هزار کیلومتر راه آهن و آزادراه در دست ساخت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای خیراله خادمی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اعلام این خبر افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها به نرخ کنونی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های زیرساختی ریلی، آزادراهی و بزرگراهی کشور را ۴۰ درصد دانست و گفت: با اعتبارات تخصیص یافته در قوانین بودجه، ۱۰ سال طول می‌کشد تا این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در سه معاونت اجرایی ساخت و توسعه راه‌ها، ساخت و توسعه راه‌آهن و ساخت و توسعه آزادراه‌ها کار توسعه زیرساخت‌ها را انجام می‌دهد، گفت: از مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل، آزادراه و بزرگراه در سراسر کشور، حدود ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر‌های ریلی جدید و حدود هزار و ۱۵۰ کیلومتر آزادراه نیز در حال احداث است.

خادمی با بیان اینکه هم‌اکنون این پروژه‌ها در قالب حدود هزار و ۵۰۰ قرارداد پیمانکاری در حال اجرا هستند، تصریح کرد: ۹۵۰ مورد از این قرارداد‌ها در شرکت ساخت منعقد شده است و اجرای ۵۵۰ قرارداد کوچکتر برعهده ادارات کل راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نیرو به شکل مستقیم در پروژه‌ها مشغول به کار هستند، گفت: دو برابر این میزان نیز نیرو به صورت غیرمستقیم پیشتیبان اجرای پروژه‌های عمرانی بخش زیرساخت کشور هستند.

وی همچنین درباره نرخ عوارض آزادراه‌ها نیز با اظهار اینکه هنوز رقمی توسط شرکت‌های آزاد راهی سرمایه گذار برای بررسی ابلاغ نشده است، اظهار داشت: تا اوایل بهمن شرکت‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کننده، ارقام پیشنهادی خود را به ما ارائه خواهند کرد و پیش از سال، آن را برای بررسی به کمیته تخصصی در وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد می‌دهیم و بر این اساس تا ابتدای سال آینده ارقام جدید نهایی شده و توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

خادمی یکی از موارد مدنظر در نرخ گذاری عوارض آزادراه‌ها را بهسازی و نگهداری آن‌ها بیان کرد و گفت: هزینه‌های نگهداری و اجرای عملیات به شدت افزایش یافته است، اما نمی‌توانیم متناسب با این مقوله عوارض را افزایش دهیم و هرچه کمتر عوارض افزایش یابد در خدمات دهی، برقراری ایمنی و رویه آسفالت کمتر کار می‌شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل رقم کم عوارض و کسب نشدن درآمد متناسب با تورم، بسیاری از مسیر‌ها نیاز ضروری به بهسازی دارند، اما امکان ترمیم رویه‌ها وجود ندارد.

خادمی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مطمئن شوند که بازگشت سرمایه با سود مناسب خواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سرنوشت راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان نیز گفت: از شروع به کار راه آهن سریع السیر، مجری آن شرکت ساخت و توسعه بود، اما حدود چهار سال پیش به شرکت راه‌آهن منتقل شد و پس از مدتی وزیر راه و شهرسازی سابق تصمیم گرفت که طرح، دوباره به شرکت ساخت منتقل شود.

وی افزود: در این نقل و انتقالات با مشکلات قانونی روبرو شدیم و اکنون دستگاه اجرایی که در قانون وجود دارد شرکت راه آهن جمهوری است، اما شرکت ساخت به عنوان مجری پروژه، تفویض از مدیرآهن عامل راه‌آهن برای اجرای پروژه دارد و عملا کار اجرایی را شرکت ساخت و مسائل مالی و قراردادی را نیز شرکت راه‌آهن برعهده دارد.

خادمی گفت: اگر شرکت راه آهن دوباره کار اجرای این پروژه را به ما تفیض کند، آن را انجام خواهیم داد.

خادمی در خصوص آزادراه تهران - شمال نیز گفت: بخشی از قطعه دو آزادراه تهران - شمال به طول ۶ و نیم کیلومتر شامل تونل البرز به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال آینده باند غربی که هم اکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به بهره برداری خواهد رسید.

وی اعتبار مورد نیاز افتتاح باند رفت را ۲۷۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: این مبلغ بصورت برابر توسط بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد.

خادمی در خصوص ترافیک عبوری آزادراه غدیر نیز گفت: این طرح ترافیک خوبی جذب کرده است، اما اگر پلیس تردد خودرو‌های سنگین را از شهر‌های کرج و تهران ممنوع کند، طبیعی است که ترافیک آزادراه غدیر افزایش می‌یابد، اما در حال حاضر، رانندگان خودرو‌های سنگین می‌توانند یکی از دو مسیر را انتخاب کنند.

وی همچنین درباره ترافیک عبوری از ادامه آزادراه شهید همت نیز گفت: پل روی رودخانه بیله قان باید تکمیل شده و به کنارگذر شمالی کرج متصل شود که این پل و کنارگذر شمالی کرج هرکدام هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تکمیل، قطعا ترافیک این آزادراه هم به میزان قابل قبولی افزایش خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
السلام علیک یا فاطمه الزهراء
پیشنهاد می شود برای تسریع قطارهای مسافربری و خاص برخی مسیرهای میانبر از شهرها مثل کمربندی ایجاد شود که در کاهش زمان و مسیر بسیار موثر خواهد بود.
یا علی
السلام علیک یا فاطمه الزهراء
بنظر باز بمن آسیب می زنند
گروه نخبگان اصفهانی و ایرانی و خراسانی و شیرازی فکر کنند چرا برخی با توسعه مخالفند.
دشمنان ایرانی را درک کنید و عبور کنید.
مرا هم نجات دهید.
سریع تا گروه نخبگان تشکیل و مرا کمک کنید.
یا علی.
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۷ آبان ۱۴۰۴
بارش نخستین برف پاییزی در ارمغانخانه استان زنجان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)