• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۳۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تحصیل بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس حرفه‌ای

مدیر آموزش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: باهدف مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار، ۱۸ هزار و ۱۶۷ دانش‌آموز با کم‌توانی ذهنی در مدارس متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند.

تحصیل بیش از 18 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس حرفه‌ایبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، خانم منیره عزیزی با بیان اینکه مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است، گفت: دانش ‏آموزان کم‌توان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیاز‌های ویژه که قادر به بهره‌مندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نمی ‏باشند پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره تحصیلی دوره اول متوسطه پیش حرفه ‏ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفه‌ای می‌شوند.

وی افزود: دوره متوسطه پیش حرفه‏‌ای دارای سه‌پایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزش‌های پیش حرفه‌ای دارد.

وی گفت: دوره متوسطه حرفه‌ای یا کاردانش خاص نیز دارای سه‌پایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت ‏های زندگی روزمره، تحصیلی کاربردی و مهارت‏‌های حرفه ‏ای دانش ‏آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن‏‌ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.

خانم عزیزی با اشاره به اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای گفت: دستیابی دانش ‏آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی دانش‌آموزان، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای است.

وی افزود: در دوره اول متوسطه پیش حرف ه‏ای و در درس کار و فناوری دانش ‏آموزان به انجام فعالیت‏‌هایی در زمینه ‏های مختلف شغلی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات می‌پردازند تا علاوه بر تقویت دست‌ورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن و روحیه انجام کار گروهی آن‏‌ها تقویت شود.

وی تصریح کرد: در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای همچنین توانمندی و علایق شغلی دانش‌آموزان سنجیده می‌شود، فرایند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد و دانش ‏آموزان به مناسب‏‌ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه هدایت می‌شوند.

خانم عزیزی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر است گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۶۰۹ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۳۶ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۶ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای این دوره تدوین شده است.

وی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفه‌ای پرداخت و گفت: آیین‌نامه دوره دوم متوسطه حرفه‌ای که از سال ۱۳۸۶ به صورت آزمایشی در حال اجرا بود، در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفه‌ای به دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه تغییر یافت.

وی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص، بیشتر تأکید بر دروس کاربردی و مهارتی است گفت: کسب قابلیت‏‌های آموزشی کاربردی، فعالیت‏‌های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت ‏های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یک‌رشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش ‏آموزان و کسب مهارت‏‌های موردنیاز برای ورود به محیط کار اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

خانم عزیزی با بیان اینکه ۷ هزار و ۳۳۸ دانش‌آموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در حال تحصیل هستند گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۴۲۷ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۶۴ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۵ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در ۳۶ رشته مهارتی در گروه‌های باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگ‌کاری ساختمان، قالی‌بافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل کنند، گفت: این رشته‌ها در سه سطح کمک‌کار ساده، کمک‌کار و کمک ارائه می‌شود و رشته‌هایی که با عنوان کمک‌کار ساده شروع می‌شود در سطح پایین‌تر هستند.

آقای عزیزی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات گروه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمان‌های متولی آموزش حرفه‌ای نظیر آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صنایع‌دستی و جهاد کشاورزی است، گفت: به‌منظور شرکت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در آزمون مهارتی سازمان‌های متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامه‌ها هرسال استاندارد‌های شغلی موردنیاز با کمک دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای تدوین می‌شود.

وی افزود: هم چنین جشنواره مهارتی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه به‌منظور شناسایی استعداد و توانمندی دانش‌آموزان، احساس خود ارزشمندی به‌عنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان در راستای افزایش مهارت حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزشی هرسال برگزار می‌شود.

مدیر آموزش سازمان با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است. گفت: بر اساس این سند آموزش‌وپرورش استثنایی کشور از طریق تعامل با دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی جهان در خصوص آموزش دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و بهره‌مندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره ۵ ساله تا افق ۱۴۰۵ باید شرایطی را فراهم نماید تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانش‌آموزان و طراحی سیستم‌های آموزشی متناسب با توانمندی آن‌ها مشارکت نهادها، خانواده‌ها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دست متصدی متخلف واحد تشخیص رنگ خودرو در رشت رو شد
نشان ملی گردشگری سلامت ایران رونمایی می‌شود
تعلیق خدمات سازمان ملل به مهاجران افغان در مرز اسلام قلعه هرات
نشست رئیس جمهور و فعالان اقتصاد دیجیتال
تاکید رئیس جمهور بر به روز شدن تجهیزات آموزشی و بهبود مدیریت مدارس
قهرمانی کشور آب‌های آرام بانوان؛ برترین‌های ۵۰۰ متر معرفی شدند
رونمایی از ۴ کتاب در همدان
جنگ ۱۲ روزه یک طرح آمریکایی -صهیونیستی بود
دعوت مربی کردستانی به اردوی تیم ملی ژیمناستیک هنری جوانان
برگزاری دوره تربیت ممتحن حفظ عمومی قرآن در شهرکرد
برگزاری انتخابات الکترونیکی شورا‌ها در خوزستان
اعطای زمین به متقاضیان مسکن در اولویت کمیسیون اصل ۹۰
افتتاح دو طرح فرهنگی و آموزشی در کاشان
جهاد تببین با هدف تربیت نسلی مومن و تمدن ساز 
دعوت هندبالیست کردستانی به اردوی تیم ملی بزرگسالان
آئین سنتی دهه اول فاطمیه در روستای مرزیِ گِرمی
اعلام روندبرنامه ثبت جهانی دیوار تاریخی جرجان
عطر رب یاقوت سرخ در کوچه‌های درجزین
توزیع هشت هزار جلد کتاب میان دانش آموزان
حرکت دولت چهاردهم به سوی اقتصاد چرخشی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی ۸ شهرستان هرمزگان؛ ۱۴ آبان
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
درگذشت پزشک گچسارانی
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند
بازگشت پرواز‌های لوفت هانزا به ایران
کشت موز در اراضی جنوب سیستان و بلوچستان
تسخیر لانه جاسوسی، تصمیمی ملی برای استقلال ایران
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین
آغاز راهپیمایی ۱۳ آبان با شعار، متحد و استوار مقابل استکبار،در مشهد
واکنش عراقچی به تمجید برنده جایزه صلح نوبل از جنایتکاران
گوترش: جنگ سودان از کنترل خارج شده است
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
سپاهان در ثانیه های پایانی از شکست فرار کرد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)