• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۵۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
علمی و فرهنگی » فرهنگ عمومی

تحصیل دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: دانش‌آموزان تحت پوشش این سازمان در ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار و ۵۵۵ مدرسه عادی پذیرا مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در ۱۷۰۰ مدرسه استثناییبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در نشست وزیر آموزش‌وپرورش با اعضای شورای راهبری و رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها که در سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد افزود: دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار و ۵۵۵ مدرسه عادی پذیرا مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۱ هزار نفر از معلمان و کادر اداری وظیفه تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان را برعهده دارند. پرورش با اعضای شورای راهبری و رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها که در سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

وی با تبریک ایام ا.. دهه فجر و گرامیداشت یاد ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۵ هزار شهید فرهنگی گفت: آموزش و پرورش استثنایی یکی از حوزه‌های تخصصی وزارت آموزش و پرورش است که مولود انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته است و این مجموعه تخصصی خدمات منحصربه‌فردی به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و سایر بخش‌های آموزش و پرورش به‌ویژه در حوزه سنجش سالانه نوآموزان بدو ورود به دبستان ارائه می‌کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از ۷۸ هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه را در هفت گروه تحت پوشش تعلیم‌وتربیت قرار داده است گفت: علاوه بر این بیش از ۶۴ هزار نفر از دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دارای هوش‌بهر عادی نیز در مدارس عادی به‌صورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.

طریفی حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی گفت: ارائه خدمات‌توانبخشی و مشاوره، توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، توسعه آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه ای، خدمات حمایتی، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان و تالیف و مناسب سازی کتب از جمله این اقدامات است.
وی درباره چالش‌های پیشروی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی یکی از چالش‌های پیشرو است که این امر منجر به خارج ماندن گروهی از کودکان کم‌توان ذهنی از حوزه مأموریتی نظام تعلیم‌وتربیت و واگذاری آن‌ها به مراکز بهزیستی و فقدان شناسایی یا تحت پوشش بودن برخی از گروه‌های دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه شده است.

وی افزود: ضعف در کیفیت و کارآمدی خدمات و مداخلات آموزشی و توان‌بخشی از دیگر چالش‌ها است که این امر منجر به کمبود نیرو و تجهیزات توان‌بخشی و محدودیت‌های مربوط به پیشگیری، شناسایی و مداخلات به هنگام شده است.
معاون وزیر در ادامه نشست به بیان سیاست‌های تحولی دوره جدید مدیریتی پرداخت و گفت: توسعه عدالت آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی با تحت پوشش قراردادن تمامی گروه‌های هدف دانش‌آموزان استثنایی با همکاری و تعامل نزدیک با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، توسعه رویکرد خانواده محوری در ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی و مردمی‌سازی و اجتماعی سازی امور آموزش و پرورش استثنایی از طریق فعال‌سازی تمامی ظرفیت‌های قانونی و جلب مشارکت خانواده‌ها، رسانه‌ها، خیرین و نیکوکاران، مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها، نهاد‌های حمایتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه، انجمن‌های روان‌شناسی و توان‌بخشی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی از جمله سیاست‌های تحولی دوره جدید مدیریتی خواهد بود.

وی افزود: تقویت رویکرد تعلیم‌وتربیت تمام ساحتی و فراگیر سازی امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی از طریق متناسب‌سازی و استانداردسازی فضا‌های آموزشی و پرورشی و محیط‌های متنوع یاددهی یادگیری، روزآمدسازی و کارآمدسازی رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی و درسی خاص دانش‌آموزان استثنایی با تاکید بر مهارت‌آموزی متناسب با شرایط، نیاز‌ها و اقتضائات حال و آینده بازار کار، تلاش در جهت غربالگری و شناسایی زودهنگام کودکان و دانش‌آموزان استثنایی جهت انجام مداخلات آموزشی و توان‌بخشی به هنگام و توسعه و کاربست ابزارها، روش‌ها و فناوری‌های نو در جهت کارآمدسازی تمامی فعالیت‌های مرتبط با سازمان و دانش‌بنیان کردن تمام امور، فرایند‌ها و فعالیت‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خبرگانی موجود در آموزش و پرورش و صاحب‌نظران، نخبگان و مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی سطح کشور از دیگر سیاست‌های تحولی دوره جدید مدیریتی خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: احصا و طبقه‌بندی کلیه موانع، مسائل و مشکلات جاری مبتلابه آموزش و پرورش استثنایی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها جهت رفع و تعیین تکلیف آن‌ها، آغاز پروژه کاری تنقیح سیاست‌ها، قوانین و مقررات آموزش و پرورش استثنایی، آغاز پروژه کاری اجتماعی سازی و مردمی‌سازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی با رویکرد مدرسه محوری و آغاز فرایند تدوین نظام‌نامه الحاق رسمی ۳ گروه جدید کودکان با نیاز‌های ویژه به گروه‌های تحت پوشش سازمان از جمله اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.

وی افزود: بازمهندسی و چابک‌سازی ساختار سازمانی، اصلاح نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، توسعه هوشمندسازی امور و فرایند‌ها و ارائه خدمات الکترونیکی، افزایش شفافیت مالی، اصلاح نظام پرداخت و بهره‌وری نیروی انسانی، نظام مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، آغاز پروژه کاری تدوین شاخص‌ها، نشانگر‌ها و استاندارد‌های خاص نظام آموزش و پرورش استثنایی و آغاز پروژه کاری طراحی اطلس آمایش محیط درون و بیرون آموزش و پرورش استثنایی به تفکیک کلیه استان‌های کشور از دیگر اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.

وی افزود: برنامه‌ریزی جهت ایجاد پایگاه جامع حکمرانی داده و اطلاعات و نظام حمایت از تصمیم‌گیری آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، پایش، تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت کمی و کیفی نیرو‌های انسانی آموزش و پرورش استثنایی و پایش و آسیب‌شناسی میزان پیشرفت و اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک درون و برون دستگاهی جهت طراحی برنامه جامع اقدام و همکاری‌های مشترک بین بخشی و فرابخشی آموزش و پرورش استثنایی از دیگر اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریتی است.

طریفی حسینی گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری چالش ملی ایده‌های فناورانه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت دانشگاه‌های بزرگ کشور، رایزنی‌ها و مذاکرات لازم به منظور تأمین و تخصیص اعتبارات سال جاری و آینده سازمان، حذف تجمل‌گرایی و تشریفات زائد سازمانی، برنامه‌ریزی مشترک با معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش جهت ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها و تعریف پروژه‌های مشترک کاری، تعامل با خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار و رایزنی و مذاکره در خصوص پروژه‌های مدرسه‌سازی و رایزنی و مذاکره و برنامه‌ریزی برای تکمیل مدارس موردنیاز، مدارس ناتمام و تأمین تجهیزات موردنیاز مدارس با مسئولین سازمان نوسازی از دیگر اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان سردرگمی میان سامانه‌ها؛ دولت در مسیر ایجاد زیست‌بوم دیجیتال
زنجان، قطب نوآوری هوش مصنوعی و استارتاپ‌های فناور
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعریض جاده قره پشتلوی زنجان
قانون کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در انتظار اجرا
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
مدال طلا را برای سربلندی کشورم کسب کردم
پیگیری رفع آلودگی دره خرگوش دراستان زنجان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
آخرین وضع مصدومان سپاهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ آبان ۱۴۰۴
هفته نهم فوتبال بوندس لیگا؛ باواریایی ها همچنان می تازند
اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی
رقابت ۲۵۰ ورزشکار جانباز در مسابقات تنیس روی میز کشور
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی استان در بروجرد
بازدیداستاندار قم از محل احداث نیروگاه خورشیدی در جاده قم به گرمسار
رزمایش ارزیابی آمادگی مولدهای برق اضطراری در مراکز حیاتی لرستان
معرفی برترین‌های مسابقات بومی محلی دختران بسیجی استان قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
میدان امیر چخماق یزد
عراقچی: موشک هایمان را در نبردی واقعی آزمایش کردیم
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)