• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۰۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
اقتصادی » صنعت

لزوم توجه به عمق ساخت داخل قطعات خودرو

رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان خودرو گفت: هر وقت درآمد ارزی کشور کم می شود به سراغ ساخت داخل می رویم و با افزایش درآمد ارزی اولین چیزی که فراموش می شود، ساخت داخل است.

آقای مهدی مطلب زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما، افزود: سیاست ساخت داخل، استراتژی درستی ندارد و وابسته به درآمد‌های ارزی است همچنین  تجارت کشور نیز بیشتر مبتنی بر واردات است تا ساخت داخل.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی گفت: برای حمایت از تولیدات داخلی و افزایش عمق ساخت داخل، در دو سال گذشته میز‌های ساخت داخل برای صنایع مختلف تعریف شد که اولین میز مربوط به صنعت خودرو بود و انجمن قطعه سازان ۱۰ مشوق در حمایت از عمق ساخت داخل در این صنعت تعریف کرد و در اختیار مسئولان قرار داد.

مطلب زاده ادامه داد: محوریت مشوق‌های پیشنهادی این بود که اگر می‌خواهید ساخت داخل رونق پیدا کند، افراد جامعه را ترغیب کنید تا سرمایه‌های سرگردان را در این صنعت سرمایه گذاری کنند؛ با این حال تاکنون حاکمیت در صنعت خودرو به هیچ کدام از پیشنهاد‌ها پاسخ نداده است و مشخص نیست چرا به قطعه‌ای که ساخت داخل دارد، اجازه واردات می‌دهند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلاتی که صنعت خودرو با آن مواجه است، افزود: مهمترین اتفاقی که در این صنعت رخ داده، تعریف شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو بوده است؛ نتیجه این قیمت گذاری دستوری نیز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان و ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان بوده است که مشکلات متعددی را برای این صنعت رقم زده است.

وی اضافه کرد: قیمت گذاری دستوری، همچنین ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رانت را به دلیل مابه التفاوت قیمت کارخانه با بازار ایجاد کرد که اگر این پول در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت، وضعیت صنعت خودرو امروز اینگونه نبود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مطلب زاده یکی از چالش‌های اصلی این صنعت را نیز واردات بی رویه دانست و گفت: دولت، وزارتخانه و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی را مکلف کرده که برای واردات قطعات خودرو ابتدا از انجمن استعلام شود که آیا توان ساخت داخل برای قطعه‌ای که قرار است ثبت سفارش آن انجام شود وجود دارد یا خیر؛ اما با وجود این تکلیف قانونی برخی از سازمان‌های صمت استانی این کار را انجام نمی‌دهند و سازمان‌هایی که استعلام می‌گیرند، اهمیتی به پاسخ انجمن نمی‌دهند و ثبت سفارش را انجام می‌دهند.  

وی با بیان اینکه صنعت خودرو بزرگ‌ترین صنعت بعد از صنعت نفت است و باید از آن حمایت شود، افزود: صنعت خودرو لوکوموتیو همه صنایع است و ۶۸ صنعت را به حرکت در می‌آورد، اما متاسفانه مسئولان از فرصت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، درست استفاده نمی‌کنند و مدام در حال تضعیف این صنعت هستند.  

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان ادامه داد: صنعت خودرو همچنین بیشترین اشتغال را دارد و ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که از این فرصت نیز برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری به درستی استفاده نمی‌شود.  

مطلب زاده با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت خودروی کشور، گفت: برای حمایت و تقویت این صنعت باید مزیت‌های نسبی آن را در نظر بگیریم و محصولی که توان ساخت داخل آن وجود دارد نیز وارد نشود تا بتوانیم با بهره گیری از تکنولوژی و ارتقای تولید، بازار‌های صادراتی را گسترش و درآمد‌های ارزی را افزایش دهیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صفحه نخست روزنامه های اصفهان(بیست و ششم آبان ۱۴۰۴)
اعطای پروانه بهره‌برداری به نخستین شهرک مسکونی دولتی کشور
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
الحاق ۸۷۴۰ هکتار از اراضی استان یزد برای طرح‌های مسکن
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
تأکید فرماندار ماکو بر بازنگری فوری زیرساخت‌های جاده‌ای در پی افزایش تصادفات
کاهش تصادفات معطل تکمیل طرح
ساماندهی ۱۰ هزار و ۲۶۰ متقاضی جوانی جمعیت و تک واریزی در زنجان
امحای ۲۵۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در انبار‌های اموال تملیکی آذربایجان غربی
انتخابات؛ مسیر صیانت از نظام و هم‌افزایی برای اعتماد عمومی
جهش تولید زعفران در آذربایجان‌غربی؛ طلای سرخ شمال‌غرب کشور به بار نشست
فعالیت ۱۶۰ هزار خادم رضوی در کشور
احیای تالاب‌ها باید در دستور کار باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۶ آبان ۱۴۰۴
واژگونی یک دستگاه خودروی پراید در محور مهاباد - میاندوآب
ارومیه، رتبه نخست تولید سیب در استان
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ به افق ارومیه
برگزاری جلسه کمیسیون ماده ۵ آذربایجان‌غربی
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیرغلامان حسینی در آستان سلطان طوس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
تکذیب استعفای اعضای دولت
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
بارش باران در مناطق مختلف خوزستان
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان کرمانشاه
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
تنش در روابط چین و ژاپن  (۱ نظر)