• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۴۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
اقتصادی » صنعت

گواهی اسقاط خودرو تجاری؛ گره‌ای در کار تولیدکنندگان

اسقاط خودرو‌های تجاری فرسوده در ماه‌های اخیر به یکی از معضلات تولید و مانعی برای شماره‌گذاری خودرو‌های تولیدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، مدتی است تولید و اسقاط خودرو‌های تجاری فرسوده مسئله ساز شده است؛ خودروسازان داخلی خبر از افزایش تولید خودرو‌های تجاری می‌دهند، اما می‌گویند این افزایش تولید گیر و داری دارد، زیرا باید برای شماره گذاری یک خودرو تجاری، یک گواهی اسقاط ارائه شود، گواهی اسقاطی که به گفته خودروسازان و البته مراکز اسقاط، وجود ندارد. 
 
فعالان حوزه اسقاط مدعی هستند حداقل برای تامین نیاز تا پایان سال، گواهی برای خودرو‌های سواری موجود است. این کشاکش میان تولیدکنندگان و مراکز اسقاط باعث شد تا دولت طرحی دو فوریتی به مجلس ببرد.
 
بر اساس این طرح با دریافت ۱.۵ درصد از ارزش گمرکی خودرو به جای اسقاط تصویب شد. با این حال به نظر می‌رسد هنوز تاثیر این مصوبه بر تولید خودرو‌های تجاری مشخص نیست و برخی از تجاری‌سازان کشور از انباشت محصولات تجاری در پارکینگ تولیدکنندگان خبر می‌دهند.
 
 تولیدکننده را درگیر مسئله اسقاط نکنید
 
آقای لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه تولید کننده و وارد کننده خودرو نباید درگیر مسئله اسقاط خودرو تجاری شوند، گفت: چند هفته است که قانون اسقاط خودرو در مجلس مورد بحث و پیگیری قرار گرفته است، زیرا به یک معضل در این صنعت تبدیل شده است. اعلام شده که تولیدکننده تا زمانی که گواهی اسقاط دریافت نکرده است نباید خودرویی شماره گذاری کند در حالی که این کار وظیفه تولید کننده نیست. 
 
وی اضافه کرد: اکنون خودرو اسقاطی در کشور وجود دارد، اما در اصل مالکان خودرو اقدام به اسقاط خودرو نمی‌کنند؛ اینکه مالکی تمایل به اسقاط خودرو ندارد، مربوط به تولیدکننده نیست و در اصل وزارت صمت و راهور باید به این موضوع رسیدگی کنند. 
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: برای اینکه این سازوکار اصلاح شود، دولت لایحه دو فوریتی ارسال کرد و اکنون در مجلس مطرح شده، اما به دلیل ابهاماتی تصویب نشده است.
 
سیاهکلی افزود: ستاد حمل و نقل مصرف سوخت و وزارت صمت در اصل باید به دنبال کار‌های اسقاط باشند و یک نهاد مستقل به این کار بپردازد؛ وزارت صمت باید تشخیص دهد که چه تعداد خودرو تجاری وجود دارد و به دنبال انجام اسقاط باشد، یعنی باید تعداد خودرو‌های تجاری فرسوده را تشخیص دهد، به پلیس راهور این تعداد را اعلام کند و پلیس از تردد خودرو‌های فرسوده جلوگیری کند. 
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تولید کننده باید همان قانون ۱.۵ درصد را اجرا کند و در صورت نداشتن گواهی اسقاط ۱.۵ درصد قیمت خودرو را به صندوق وزارت صمت واریز کند. 
 
این موضوع نیز باعث شده خودروسازان نیز با مشکلات متعددی مواجه شوند؛ خودروسازان اعلام می‌کنند که به دلیل نبود گواهی اسقاط کافی در مراکز اسقاط، نتوانسته‌اند محصولات خود را شماره‌گذاری کنند و بسیاری از این خودرو‌ها در پارکینگ تجاری‌سازان انباشت شده است. 
 
 تولید خودرو تجاری، در گروه اسقاط 
 
آقای حسین خضری مدیر عامل بهمن دیزل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه گواهی اسقاط متعلق به خودرو‌های سواری در کشور زیاد است، گفت: قانون هوای پاک و قانون ساماندهی خودرو، خودروساز را مکلف کرده که باید به ازای تولید، گواهی اسقاط ارائه کنند؛ متاسفانه در کشور گواهی اسقاط خودروی تجاری وجود ندارد و خیلی انگشت شمار است.
 
 خضری افزود: اکنون شماره گذاری خودرو‌های تجاری معطل شده و به همین علت اکثر خودروسازان تجاری به دلیل نداشتن گواهی اسقاط برای شماره گذاری مدام با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند گواهی اسقاط ارائه دهند؛ از طرفی مردم گله‌مند هستند و از طرفی خودروساز خودرو‌ها را نگه داشته که باید هزینه‌های بالایی برای خسارت در تاخیر پرداخت کند.
 
 خضری با بیان اینکه هماهنگی درستی بین دستگاه‌های اجرایی دولت وجود ندارد، گفت: چرا قانون ۱.۵ درصد که در لایحه دو فوریتی مجلس تصویب شد اجرایی نمی‌شود؟ معاون اول و هیئت وزیران موافقت کردند که با مهلت ۶ ماهه خودرو‌های تجاری را شماره گذاری کنیم و در این مدت گواهی اسقاط ارائه کنیم که باید دید چرا اجرایی نمی‌شود؟، چرا گواهی اسقاط خودرو‌های سواری را نمی‌پذیرند؟
 
 ظرفیت تولید خودرو‌های تجاری 
 
جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل نیز در این خصوص از افزایش توان تولید خودرو‌های تجاری خبر داده و می‌گوید: این افزایش ظرفیت هم اکنون در حال عملیاتی سازی است. ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون را در یک شیفت و بدون کسری قطعه دارد و در صورت تولید به صورت دو شیفت، امکان افزایش ظرفیت به ۱۵ هزار دستگاه کامیون کمپرسی وجود دارد.
 
وی با اشاره به این‌که ایران خودرو دیزل برنامه تولید هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه کشنده را دارد، گفت: بخش زیادی از این تعداد تولید شده است؛ وجود این ظرفیت بالا در ایران خودرو دیزل به این معنی است که نیازی به واردات کشنده و کامیون دست دوم نیست، بلکه نیاز است تا حاکمیت از این ظرفیت تولید حمایت کند، در این صورت به اهدافی مانند کیفیت، اشتغال، صادرات، توسعه، محصولات نوین، فناوری جدید و دانش‌بنیان با حمایت از تولید داخل دست خواهیم یافت.
 
آقای احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه ادعای وجود ۷۰ هزار گواهی اسقاط سواری در مراکز صحت ندارد تاکید کرد: با توجه به جدول معادل سازی گواهی اسقاط انواع خودرو‌ها و اینکه به ازای یک خودرو دیزلی باید حداقل ۱۲ تا ۱۵ گواهی اسقاط سواری ارائه شود چنانچه ۷۰ هزار گواهی سواری در مراکز وجود داشته باشد باز هم این رقم گواهی مشکل شماره گذاری ۲۰ هزار کامیون را حل نخواهد کرد و شاید فقط مشکل ۱۰ هزار دستگاه کامیون برطرف شود. 
 
وی با تاکید براینکه هر قانونی که منوط به گره زدن شماره گذاری خودرو به اسقاط شده باید حذف شود، افزود: دولت هر امتیاز و سخت گیری را که می‌خواهد می‌تواند برای دارندگان خودرو‌های فرسوده اعمال کند، اما اجازه دهد که خودروسازان بدون موانع اسقاط، محصولات را شماره گذاری و عرضه کنند.
 
در حالی در لایحه دو فوریتی اخیر مجلس، حل مشکل اسقاط در گرو پرداخت هزینه به صندوقی در وزارت صنعت اعلام شده که این موضوع هنوز اجرایی نشده و از طرفی مسئولان مراکز اسقاط می‌گویند که این مراکز امکان تامین گواهی خودرو‌های اسقاطی مورد نیاز تولیدکنندگان را تا پایان سال جاری دارند، نکته اینجاست که گواهی اسقاط خودرو‌های سواری در کشور زیاد است، اما گواهی اسقاط خودرو‌های تجاری وجود ندارد.
 
گزارش مکتوب از؛ فائزه شعبانی خبرنگار حوزه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
اختتامیه نمایشگاه استانی پایگاههای اسوه در خرم آباد
مهار آتش در دو جبهه از جنگل‌های الیت
گفتگوی تلفنی مسئولان استان قم با مردم درمرکزسامد
سوگواری عزاداران فاطمی در مسجد خاتم الانبیاء کیش
اجرای ۴ طرح راهبردی از سوی بسیج شوش در هفته بسیج
بسته خبر‌های کوتاه یکم آذر در یک نگاه
میزبانی دانش آموزان لرستانی از شهید گمنام
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
حکایت قصه دور و دراز افتتاح ورزشگاه تختی کهک در بسته «به کسی برنخوره»
حذف چهار صفر از پول ملی
پیام استاندار لرستان به‌مناسبت هفته بسیج
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
اشتغال ۱۰۰ نفری در دل گلخانه های طارم
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)