• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۴۵۷۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
اقتصادی » اقتصاد کلان
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی:

رضایت مودیان در ۷۵ درصد پرونده‌های حل اختلاف حاصل می‌شود

رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در ۷۵ درصد از پرونده‌های مربوط به اعتراض و شکایت مودیان، رضایت شاکی حاصل و پرونده ختم می‌شود.

رضایت مودیان در ۷۵ درصد پرونده‌های حل اختلاف حاصل می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی رستم پور روز دوشنبه در حاشیه نشست با ماموران و مسئولان امور مالیاتی جنوب استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۵ درصد، مجموع برگ تشخیص‌هایی که توسط ماموران مالیاتی صادر به عنوان طرح اعتراض به هیات‌های حل اختلاف ارجاع می‌شود.
 
وی یادآور شد: در صورتی که مودی به نتیجه رای هیات بدوی اعتراضی نداشته باشد، حکم قطعی صادر و در غیر این صورت به هیات تجدید نظر ارجاع می‌شود.
 
رستم پور اظهار داشت: ۲۵ درصد پرونده‌ها در هیات بدوی به هیات تجدید نظر ارجاع داده و برای آن رای قطعی صادر می‌شود.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: شاکی پرونده که شامل مودی یا اداره امور مالیاتی است، در صورت اعتراض به حکم هیات تجدید نظر می‌توانند مساله را در هیات هم عرض مطرح کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به یک درصد مجموع پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف مالیاتی مطرح می‌شود به مرحله هیات هم عرض می‌رسد.
 
علت دعوای مالیاتی اغلب پذیرش مالیات تعیین شده است
 
رستم پور به عمده مسائلی که منجر به طرح شکایت و اعتراض در امور مالیاتی می‌شود، اشاره کرد و ادامه داد: این مسائل متعدد است، اما در زمان مواجهه با شخصیت‌های حقوقی، اغلب علت شکایات اعتراض به نتیجه رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و معطوف به پذیرفتن یا نپذیرفتن هزینه هاست.
 
به گفته وی گاه شکایات مربوط به استفاده از اعمال معافیت هاست، مودی انتظار اعمال معافیت‌هایی را دارد که مورد پذیرش قرار نگرفته است و از همین رو طرح شکایت می‌کند.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در شورای حل اختلاف برنده و بازنده معنا ندارد، گفت: اساس رسیدگی به شکایات و اعتراض ها، اعاده حق شاکی که شامل مودی یا اداره امور مالیاتی است می‌شود.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی: رضایت مودیان در ۷۵ درصد پرونده‌های حل اختلاف حاصل می‌شود
 
صداقت رمز مواجه نشدن با چالش‌های مالیاتی
 
وی در توصیه به مودیان برای مواجه نشدن با مشکلات مالیاتی و طرح دعوا و اعتراض اعلام کرد: در صورتی که مودیان در ابراز اظهارنامه ها، مسائل را بر مبنای حقیقت مطرح و مستندات و مدارک مالی را نگهداری و در زمانبندی مناسب ارائه کنند، با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شوند.
 
رستم پور اضافه کرد: امروز نظام مالیاتی به لحاظ اطلاعات ذخیره شده در پایگاه‌های خود، دسترسی قابل قبولی به داده‌های مالیاتی و مالی دارد در نتیجه مودیان برای جلوگیری از ورود به چالش با ماموران مالیاتی، باید صداقت را در ابراز اظهارنامه‌ها رعایت کنند.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بحث دیگر را حفظ و ارائه مستندات و مدارک مالی دانست و گفت: مردم بسیاری از هزینه‌ها را در دفاتر مالی خود ثبت می‌کنند، اما مستندات را نگه نمی‌دارند که در چنین شرایطی وارد چالش با مامور مالیاتی می‌شوند و مامور نیز موظف به نپذیرفتن است.
 
وی با بیان اینکه رعایت این نکات از طرح بسیاری از دعاوی و اعتراضات جلوگیری می‌کند، افزود: از سوی دیگر گاه مودیان گاه به علت سهل انگاری مدارک و مستندات را نگهداری می‌کنند، اما در زمان مقرر برای ثبت در دفاتر مالیاتی ارائه نمی‌کنند، مامور مالیاتی نمی‌تواند کار را معطل نگاه دارد.
 
رستم پور یادآورشد: مودی در چنین شرایطی اسناد و مدارک را در هیات‌ها مطرح می‌کند و بر همین اساس اطاله دادرسی، تاخیر در وصول مالیات و دیگر مسائل می‌شود.
 
حداقل یک میلیون تومان هزینه رسیدگی به هر پرونده شکایت در شورای حل اختلاف
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به مدت زمان و هزینه بررسی هر پرونده اشاره کرد و گفت: بر اساس برآورد اولیه هزینه سربار هر پرونده‌ای که وارد هیات حل اختلاف می‌شود، کمتر از یک میلیون تومان نمی‌تواند باشد.
 
وی اظهارداشت: زمان مورد نیاز برای رسیدگی به شکایات نیز بستگی به نوع پرونده دارد، اما در هر مرحله، از زمان طرح اعتراض تا اجرای دیگر مراحل، ۲ تا سه ماه زمان می‌برد که در مجموع می‌توان برآورد زمانی رسیدگی به هر پرونده از چهار تا ۶ ماه می‌رسد.
 
رستم پور روند رسیدگی به پرونده‌های مودیان بزرگ مالیاتی را متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: به پرونده‌های مربوط به مودیان بزرگ خارج از نوبت رسیدگی می‌شود، چون برای سازمان امور مالیاتی اولویت دارند.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: منظور از پرونده‌های بزرگ آن دسته از مودیانی هستند که سهم عمده‌ای از منابع مالیاتی را تامین می‌کنند، بخش کمی از پرونده‌ها شاید ۲۰ درصد از پرونده ها، نزدیک به ۹۰ درصد منابع دولتی را تامین می‌کنند از همین رو به اختلافات آنان در فرآیند دادرسی باید به سرعت رسیدگی شود.
 
وی ادامه داد: این نوع پرونده‌ها هم با دقت خاصی بررسی می‌شوند، از سوی دیگر، چون ارقام بسیار بالایی حتی در حد چند هزار میلیارد تومان در آن‌ها مطرح است، مودیان نیز به دنبال آن هستند که مالیات کمتری پرداخت کنند و حداکثر استفاده را از مزایای قانونی داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بنده با ارائه صورت حساب بانکی اعلام کردم نه میلیون و پانصد هزار تومان اجاره در سال ۹۹ دریافت کرده ام. متاسفانه ممیز و رییس دارایی منطقه شرق پس از اعتراض من را به پرداخت شش میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات مجبور کرده اند.
شش میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات و سه میلیون و پانصد هزار تومان اتحادیه پوشاک به دلیل اینکه مستاجر من به اتحادیه خیاطان پرداخت میکرده و من انصراف نداده بودم.
متاسفانه هبچ کس جوابگو نیست.
نظر شما
آخرین اخبار
دستبند پلیس بر دستان سارقان وسایل نقلیه در زرین شهر
اردوی مشترک شمشیربازان ایران و روسیه
قاضی بدون دلیل قانونی، شخصی را احضار یا از آزادی محروم نکند
تجهیز ۸ دکل مخابراتی و سایت همراه اول آبادان و خرمشهر به فناوری ۵ G
آغاز مهاجرت پرندگان به اصفهان
انتخابات فرصت سیاسی اجتماعی برای رشد جامعه است
برگزاری همایش تبیین قوانین و مقرارت اداری
معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا
دیدار نمایندگان استان بوشهر با آیت‌الله حسینی بوشهری
قطعی گاز فردا در مناطقی از شهرستان کاشان
مهر و موم سه واحد بوم‌گردی متخلف در عقدا
پاداش سامیار عبدلی اولین طلایی کاروان ایران پرداخت شد
آغاز عملیات اصلاح طرح هندسی میدان مرجان
حمایت حزب موتلفه اسلامی و جامعه مهندسین از دولت و مجلس
مرحله کشوری مسابقه‌های قرآنی «مدهامتان» با حضور ۶۱۲ نفر برگزار می‌شود
هزار و ۹۰۵ نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتند
 تولید ۶ فیلم کوتاه با محوریت شهدا در البرز
برگزاری مراسم بدرقه تیم بسکتبال دختران دانشگاه پیام نور به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۵ برزیل
نور گَوَن؛ آیینی اسطوره‌ای در دامان دماوند
ارزیابی عملکرد سال اول اجرای برنامه هفتم پیشرفت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
شهادت ستوانیکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)