• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۱۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
اجتماعی » تعاون و اشتغال

باوجود دستگاه های حمایتی هنوز در جامعه فقیر وجود دارد

سید سجاد پادام، مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:دستگاه‌های حمایتی متنوعی در کشور در حال فعالیت هستند، اما دو تا از این دستگاه‌ها دارند یک خدمت مشترک در یک جای مشترک ارائه می‌کنند وسبب آسیب میشود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمابرنامه فرامتن شبکه افق، با حضور سید سجاد پادام، مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع فقر در جامعه پرداخت.باوجود دستگاه های حمایتی هنوز در جامعه فقیر وجود دارد

مجری: با وجود سازمان‌ها و نهادهایی، چون کمیته امداد امام خمینی، هلال احمر؛ بهزیستی، خیریه‌های بسیار فراوانی که داریم، چرا هنوز در جامعه فقیر وجود دارد؟

پادام: بند ۲ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به یک موضوع مهم اشاره می‌کند ایجاد یک سازوکار تخصصی و فرابخشی، به منظور حفظ انتظام و انسجام امور مربوط لایحه بندی و سطوح خدمات و ایجاد وحدت رویه در اعمال است در واقع صندوق‌های بازنشستگی، امور امدادی امور حمایتی و ... و تکمیل اطلاعات با رعایت ملاحظات سیاست‌های کلی تامین اجتماعی همه برنامه هایش با توجه به یک آسیب‌هایی در نظام رفاهی ما وجود داشته در واقع تدبیر شدند و ابلاغ شدند یعنی نکته شما کاملا درست است ما این آسیب را دنظام رفاهی مان داشتیم در واقع دستگاه‌های حمایتی متنوعی در کشور در حال فعالیت هستند، اما به یک باره می‌بینیم که دو تا از این دستگاه‌ها دارند یک خدمت مثلا مشترک در یک جای مشترک ارائه می‌کنند و به عنوان مثال فردی به من مراجعه شده که من کمیته امداد برایم بیمه تامین اجتماعی رد می‌کند بهزیستی برایم بیمه عشایر و روستاییان رد می‌کند من کدام را بهتر است ادامه بدهم این سوال از خود من پرسیده شده یعنی یک نفر واحد از منابع کمیته امداد و از منابع بهزیستی دو نوع بیمه متفاوت حالا یک تامین اجتماعی و عشایر و روستاییان دارد دریافت می‌کند. حالا توی صحبت راحت است، ولی در واقع وقتی در میدان عمل این‌ها را خواهیم هماهنگی کنیم به هرحال کمیته امداد ذیل حاکمیت هست بهزیستی ذیل دولت است هماهنگ کردن این‌ها دشواری خاص خودش را دارد به همین دلیل است که توسیاست‌های کلی حضرت آقا می‌آید هم توی بند دو به ایجاد وحدت رویه اشاره می‌کند و هم در بند چهار و یکسان سازی قواعد که بیشتر برای امور بیمه‌ای هست تاکید می‌کند یعنی ما آسیب را داریم شناسایی شده طرح شده ما توی کمیته‌های تخصصی که در این موضوع داشتیم یک لایحه اختصاص دادیم به این بند یعنی ما یک لایحه یعنی در شش لایحه‌ای که پیشنهاد دادیم یک دانه اش صرفا بحث تنظیم گری تنظیم گری در امور بیمه‌ای و در امور حمایتی ایجاد بشود حالا امور بیمه‌ای کار‌های خودش را دارد.

مجری: چند وقته که سمت مدیرکلی دفتر بیمه‌های اجتماعی را برعهده شماست؟

 پادام: یک سال و نیم

مجری: یعنی حداقل شش ماه قبل از این ابلاغیه آنجا مسئولیت داشتید هیچ ایده‌ای در وزارت تکاور (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) وجود نداشت؟ جناب عالی و مسئولان گذشته در این سی و چند سال چهل و چند سال یعنی هیچ کسی به ذهنش نرسیده که بیایید این بانک‌های اطلاعاتی را با هم تقاطع بدهیم؟ مشترک هایش را در بیاوریم

پادام: بحث ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان را از سال ۹۰ داریم و به همین منظور در سال ۹۰ این پایگاه ایجاد شد، ولی می‌دانید اطلاعات برای بعضی از دستگاه‌ها رانت اش از نان شب هم واجب‌تر است یعنی خصلت شدید بعضی از دستگاه‌ها در دادن اطلاعات با اصطحکاک مواجه کرده پیشرفت پایگاه رفاه را.

مجری: چه نانی در این اطلاعات وجود دارد مگر مسئول نیستند در این باره؟

 پادام: حالا شما خودشان را دعوت کنید ازشان بپرسید که این خصلت به چه خاطری است، ولی شما همین الان یک تنها ایراد الان پایگاه رفاه در ده سال اخیر کاملا رشد کرده و رو به پیشرفت بوده سیستم اش شناسایی اش قوی شده، ولی تنها مشکلی که وجود دارد در همین سیستم شناسایی پایگاه رفاه همین اطلاعات مسکن است مثلا ما هنوز دسترسی به اطلاعات دقیق مسکن و مثلا آبدیت اطلاعات مسکن نداریم.

مجری: می‌دانید همین پایگاه رفاه ایرانیان تا سال ۹۸ آبدیت و به روز نبود؟

پادام: ببنید بعضی از شاخص‌ها مثلا شاخص‌های بانکی، شاخص‌های هزینه کرد از کارت‌ها به روز هستند در بعضی از شاخص‌های دیگر ممکن است مثل خودرو ممکن است عقب ماندگی داشتند که الان همه این‌ها پیشرفت کرده به جز حالا یک مساله‌ای که وجود دارد این پایگاه رفاه اطلاعات هست

مجری: همین یارانه اخیرا فرمش را پر می‌کردیم خلق الله نیامدند خوداظهاری نوشتند، کد پستی نوشتند شماره ملی نوشتند شماره تلفن نوشتند ادرس منزل نوشتند آن جا همه چیز که دیگر معلو است

پادام: من یک نکته بگویم الان پایگاه رفاه کارکردش این است که سازمان بهزیستی می‌خواهد به مددجوهایش کمک کند به ما می‌گوید که من یک لیست به شما می‌دهم شما این را برای من دهک بندی کنید، بنیاد شهید به همین ترتیب، کمیته امداد به همین ترتیب الان همچنین کارکردی دارد، اما وقتی می‌گویم نهاد تنظیم گر نیاز دارد در واقع نظام حمایتی ما یک چیزی بزرگ‌تر از نظام شناسایی توسط پایگاه راه است نیاز داریم به یک تنظیم گر که ماموریت ویژه ماموریت خاص تعریف بکند مثلا برای دستگاه‌های حمایتی به عنوان مثال اقای کمیته امداد شما فقط موظف اید هم دیتا از پایگاه رفاه ایرانیان بگیری شناسایی کنی حمایت کنی این یک کار کار دومت این است که فقط در استان سیستان ماموریت انجام بدهید تا ماموریت تو موازی نشود با ماموریت مثلا بنیاد مستضعفان، مثلا ستاد اجرایی فرمان امام یعنی نیاز داریم به یک نهاد به یک دستگاه.

مجری: منظور شما سازمان جدید که نیست؟

پادام: منظورم سازمان جدید نیست، ولی منظورم در واقع سازوکاری هست که بتواند هم برای کمیته امداد ماموریت تعریف بکند هم برای بهزیستی هم برای بنیاد مستضعفان. می‌دانید که این دستگاه‌ها هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند لذا جون سیاست‌ها از طرف حضرت آقا ابلاغ شده ما فکر می‌کنیم حالا این سازوکار اگر این سازوکار منظورم ایجاد یک سازمان نیست می‌تواند ذیل شورای عالی رفاه ایجاد بشود، چون شورای عالی رفاه با ذیل رئیس جمهور نقش حاکمیتی می‌تواند داشته باشد یعنی شورای عالی رفاه سازوکاری شورایی ایجادبشود این سازوکار، چون وابسته به سیاست‌های حضرت آقاست امکان و توان ظرفیت این را داشته باشد که دستگاه‌ها را ماموریت بدهد و اگر باز سازوکاری دیده بشود که اگر به این ماموریت گوش نداند جریمه اعمال بشود.

مجری الان یک سال از ابلاعیه رهبر انقلاب گذشته شما هنوز می‌گوید می‌تواند یک مجموعه‌ای می‌تواند زیرمجموعه شورای عالی رفاه باشد این یک ایده است یعنی ایده بخش تنظیم گر هنوز نپخته یعنی لایحه‌ای راجع به ان تنظیم نشده که به مجلس برود و سازوکارش انجام بشود بخش تنظیم گر کیه چیه چکار باید کجاست لایحه اش به مجلس رفته؟ 

پادام: لایحه اش اول می‌رود در کمیسیون‌های تخصصی دولت مرد بررسی قرار می‌گیرد ما ظرف شش ماه لوایح خودمان را تکمیل کردیم شش تا لایحه را وارد کمیسیون‌های تخصصی دولت کردیم کمیسیون‌های تخصصی دولت دقیقا نکته همین است ما به هر حال تنظیم گر را با یک مختصاتی شرح داده بودیم به هر حال انجا نظرات متفاوت است دستگاه‌ها متفاوتند نظرات متنوعی دارند انجا چکش کاری شد در واقع آخرین نظر این شده که شورای عالی رفاه می‌تواند بهترین مثلا نهاد تنظیم گر باشد که تا الان مورد توافق هست و بعد از این که در دولت هم در کمیسیون‌های تخصصی هم در کمیسیون‌های فرعی مسیر خودش را طی کرده الان نیاز دارد که کمیسیون اصلی یعنی کمییسونی که فقط وزرا در انجا رای می‌دهند وارد این کمیسیون بشود انجا فرآیندش طی شد وارد مجلس می‌شود.

مجری: شما کی این را به کمیسیون‌های تخصصی دادی؟

پادام: تقریبا مهرماه ارسال کردیم یعنی فروردین به ما ابلاغ شد ما ظرف شش ماهی که باید کار‌های کارشناسی و تدوین لایحه را انجام دادیم سر زمان تقریبا مهرماه ارسال کردیم و از مهرماه تا الان گیر این کمیسیون‌ها هستیم.

مجری: پس می‌شود امید داشت به همین زودی‌ها مثلا قبل اردیبهشت خرداد لایحه برود به مجلس برای بررسی؟

 پادام: یک اتفاق خوبی که ما حالا حواسمان بود از آن غافل نبودیم و از آن استفاده کردیم این بوده که خیلی از این مواد را ضمن این که داریم در این لوایح مستقل پیش می‌بریم از ظرفیت برنامه هفتم هم داریم استفاده می‌کنیم برنامه هفتم جلوتر از لوایح دیگر فوریت دارد هم برای دولت و هم برای مجلس بعضی از این‌ها ممکن است تا شهریور ماه امسال که برنامه هفتم ابلاغ می‌شود بتواند تصویب بشود. می‌شود این قول را داد که بعضی از این مواد اگر مجلس همکاری مساعد بکند در برنامه هفتم این‌ها را ببینیم.

مجری: به نظر می‌رسد که همه بند‌های این ابلاغیه معطل مشخص شدن آن رگولاتور آن تنظیم گر است یعنی همه دست نگه داشتیم حتی این بانک‌های اطلاعاتی را تهاتر ندادیم که آن مسئول کاره یا آن تنظیم گره بالادستیه مشخص شه بعد برویم این کار‌ها را انجام بدهیم؟

پادام: نه واقعیت این است که، چون ان‌ها شش تا لایحه باهم هستند هم مسیر‌های خودشان را مستقل دارند طی می‌کنند، ولی واقعا این مدلی نیست که الان فکر کنیم آن یک مثلا لایحه نظام بازنشستگی بتواند با سرعت بیشتری مسیر را طی بکند. مجری: نه منظورم این نبود می‌خواهم بگویم که یعنی، چون هیچکدام یک از ان لوایح شش گانه و از جمله مشخص شدن آ مسئول، چون به نتیجه نرسیده همه این کار‌ها معطل ماندهآقای پادمان: نه من در این جا در گزارشی که تنظیم کردیم برای عملکرد خودسیاست‌ها توی یک سال اخیر ما دو سه تا کار انجام دادیم یکی این که کلا قوانین معارض را شناسایی کردیم و براساس این یک قوانین معارض در توزیع عدالت در کشور توزیع عادلانه منابع در کشور هستند را شناسایی کردیم لوایح بر این اساس تنظیم شده علاوه بر این‌ها اقداماتی که نیاز به قانون نداشت به آیین نامه نداشت هم همچنان در دستورکار گذاشتیم انجام دادیم به عنوان مثال ما در حوزه بیمه‌ای که حوزه خاص خودمان است ما مثلا کارگران ساختمانی را داریم که این‌ها همیشه کمبود منابع دارند، همیشه مشکل دارند در این که با همه ظرفیت بتوانند و همیشه پشت نوبتی هستند خب مثلا با همکاری که مجلس انجام داد این ماده‌ای که مربوط به منابع قانون بیمه کارگران ساختمانی بوده اصلاح شده الان منابع این محل افزایش پیدا کرده تهیه آیین نامه اش، چون ما تا اردیبهشت ماه نهایی می‌کنیم و بعد از ان تقریبا می‌شود قول داد که دیگر کارگر ساختمانی وجود نداشته باشد که لنگ بیمه شدن باشه کارگر ساختمانی شرایط اش احراز بشود منابع امکان این که این کارگر بیمه بشود را دارد.

مجری: روزمزد‌ها و دستفروش‌ها هم همین طور؟

 پادام: اگر کارگر ساختمانی باشد کارت مهارت از نظام سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشد مثلا این یک کار. خیلی کار‌های دیگر انجام دادیم که شرح ان در این برنامه نمی‌گنجد از جمله این که گفتم بیمه کارگران ساختمانی را ما قانونش را اصلاح کردیم با کمک مجلس قانون اصلاح شده الان هیچ کارگری بعد از اردیبهشت که آیین نامه ابلاغ بشود پشت خط نمی‌ماند به علاوه ما با جدید داریم بحث بیمه مشاغل پلتفرمی یا همان به طور خاص و معروف اش که الان هست رانندگان اسنپ و تبسی را پیگیری می‌کنیم و دنبال این هستیم که این مشکل دیرینه‌ای که بین تامین اجتماعی و پلتفرم‌ها هست را با یک راه حل میانه حل کنیم و این این رانندگان هم، چون در معرض آسیب‌های مختلفی از جمله تصادف و ... هستند بتوانند از بیمه بهره‌مند بشوند این‌ها را هم ما با جدیت و باشدت دنبال می‌کنیم.

مجری: ۵۰ درصد رانندگان تاکسی برون شهری و داخل شهری که ببیمه شدند جز سه دهک پردرآمدند این درست است؟

پادام: بله، کاریش نمی‌شود کرد، بند زبودجه تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ این تکلیف را به ما انجام داده بود ما حتی آیین نامه اش را نوشتیم، اما به هر حال نکاتی وجود داشت اجتماعی و سیاسی وجود داشت در واقع این ملاحظه را رعایت کردیم و این مساله اتفاق نیافتاد ما در سنوات اخیر اشتباهاتی انجام دادیم یعنی سیاستگذار ما اشتباهاتی انجام داد دولت و مجلس، دولت لایحه می‌برد و مجلس خودش طرح می‌برد تصویب می‌کردند و به جای این که براساس درآمد ملت را مورد حمایت قرار بدهند این اصناف بودند که با فشار خودشان اقشار بودند که با فشارشان به سیاستگذار بهره مند می‌کردند خودشان را از منابع بیمه ای و یارانه‌های بیمه‌ای، اگر بخواهیم توی این موضوع صحبت کنیم واقعا امار‌ها خیلی تکان دهنده است ما امروز که خدمت شما هستیم ۵۳ درصد افرادی که امروز دارند بازنشست می‌شوند در قالب طرح‌های بازنشستگی‌های پیش از موعد دارند بازنشست می‌شوند یعنی با ۲۵ روز و ۲۰ روز دارند ۳۰ روز می‌گیرند خب این چه جوری اتفاق افتاد این را سیاستگذار ما رقم زده، سیاستگذار ما چه جوری رقم زده؟ گروه‌های فشار، اصناف؛ اقشار ان‌هایی توان فشار آوردن ظرفیت بسیج شدن به سیاستگذار را داشتند در مواقع حساس به سیاست گذار فشار آورند و قوانین را به نفع خودشان تصویب کردند این‌ها هم بازار اشتغال ما را خراب کرده هم صندوق‌های ما را در معرض ورشکستگی قرارداده هم هزینه‌های پایدار برای کشور تراشیده مثلا نگاه کنید الان مردم این خبری که پخش کردید همه ناراضی بودند (صدا قطع شد) سفره این‌ها را دارد کوچک می‌کند خب یک بخشی از این که تورم چه جوری به وجود می‌آید در واقع نظام بازنشستگی ما همین امروز وقتی با کسری مواجه است وقتی ماهانه مجبور است ۷ تا هشت هزار میلیارد تومان از نظام بانکی ما قرض بکند این تولید تورم می‌کند این زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌گیرد این چجوری به وجود امد در واقع با همین فشار‌هایی که اقشار اصناف آوردند و سیاستگذار ما تسلیم شده در سیاستگذاری‌ها به وجود آمده. ما در سه دهه اخیراین قوانین را زیاد داشتیم.

مجری: افرادی را که واقعا مشمول نیستند، اما آمدند توی لیست بیمه پرداز‌ها نمی‌شود کاری کرد از این لیست بیرون شان کرد

پادام: تقصیر مردم که نیست، این‌هایی که تخلف نکردند این راننده است درآمدش بالاست قانون هم اجازه داده دارد می‌رود بیمه می‌شود، این تقصیر من سیاستگذار است. راننده کامیون‌ها، ماشین‌های سنگین این‌ها بار‌های سنگین جابجا می‌کنند با هر باری درآمد‌های بالا کسب می‌کنند و به خاطر این است که توی دهک‌های بالا قرار می‌گیرند ماهانه احتمالا رانندگان ماشین‌های سنگین درآمد‌های بالای ۲۰ میلیون و این‌ها. بستگی دارد که دارایی هم داشته باشد اگر همزمان دارایی داشته باشد و خانه و مسکن و خودرو داشته باشد می‌تواند توی دهک

مجری: کمیته امداد و بهزیستی باید عیدی می‌پرداختند این عیدی پرداخت نشده؟

پادام: من در جریان جزییات این دو تا نهاد نیستم، چون کمیته امداد که واقعا کلا مستقل است بهزیستی هم درسته ذیل وزارت رفاه است، ولی دستگاه مستقلی است و بیشتر درگیر همین امور بیمه‌ای و تامین اجتماعی بودم و از جزء این خبر اطلاع ندارم.

مجری: بهزیستی باید از طرف دولت تامین می‌شده؟

 پادام: به نظرم باید از سازمان برنامه این سوال را پرسید، چون تامین کننده منابع بهزیستی لااقل سازمان برنامه بوده.

مجری: آقای میرکاظمی هم که عوض شده؟

 پادام: معاون فرهنگی اجتماعی شان که عوض نشده از ایشان می‌توانید بپرسید. چون کمیته امداد و بهزیستی ذیل معاونت فرهنگی اجتماعی هستند.

مجری: توی بخشی از صحبت هایشان گفتید ما وقتی به هر دلیلی وقتی که تورم در جامعه بالا می‌رود یا این جهش‌های تورمی اتفاق می‌افتد ان‌هایی که تصاعدی دچار مشکل می‌شوند همین بخش محروم جامعه هستند انهاییکه درآمد دارند که رشد می‌کنند و بالا می‌روند یا کمتر دچار دردسر می‌شوند، ولی اقشار محروم بیشتر دچار دردسر می‌شوند برای حمایت از ان‌ها باید چکار کنید؟

 پادام:یک نکته مهم بگویم ما تا مادامی که تورم داریم هر نوع سیاست رفاهی منجر به شکست خواهد شد این یک اصل واقعا حتمی است. شما حتی اگر در کوتاه مدت رفاه ببنید ما همین اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که یارانه یکسری از اقشار چهار برابر و یک سری از اقشار سه برابر افزایش پیدا کرد یعنی عملا باید رفاه افزایش پیدا می‌کرد، ولی تورم اجازه نمی‌دهد تا وقتی که تورم داریم که ریشه‌های تورم هم مشخص است که یکی از ان‌ها نظام بانکی است و ریشه‌های دیگرش کسری بودجه است و بعدی نظام بازنشستگی است تا وقتی که بانک مرکزی وزارت اقتصاد برای اصلاح نظام بانکی و تمام دستگاه‌های دولت برای اصلاح ساختار بودجه اقدام‌های فعالانه و خلاقانه انجام ندهند ما تورم داریم و تا تورم داریم نمی‌شود قول صددرصدی داد که برنامه‌های رفاهی می‌توانند به همه اهداف خودشان برسند.قطعا مهار تورم خودش برنامه رفاهی است خود مهار تورم برنامه رفاهی است برای مردم حتی اگر هیچ کار دیگری نکنیم.

مجری: به نظرتان با این گرانی‌ها مهار تورم اتفاق می‌افتد؟ 

پادمان: شاید افزایش تورم است که این‌ها خدمات خودشان را گران بکنند. سیاستگذار ما به هر حال یک مقدار باید شفاف‌تر باشد همنین امسال سال مهارتورم هم است ما به هرحال بنزین را سال ۹۸ یک اتفاقی افتاد، حتی توی آن برنامه هم خدمت شما بودیم که در مورد بنزین بود، بعد سیاستگذار ما در مورد یکی از منابع مهم اش فروش فرآورده‌های ناشی از بنزین و اینهاست الان به جایی رسیده که ما نه تنها از محل بنزین و فرآورده‌ها درآمد نداریم بلکه وارد کننده فرآورده بنزین هم شدیم خب این یعنی این که شما دارید تولید کسری بودجه می‌کنید خب چرا رودربایسی داریم ما باید بیاییم یک بررسی بکنیم که آیا افزایش ۲۰ و ۲۵ درصدی سالانه بنزین بیشتر تورم تولید می‌کند یا این که ما واردکننده سوخت بشویم بیشتر تورم تولید می‌کند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
اختتامیه نمایشگاه استانی پایگاههای اسوه در خرم آباد
مهار آتش در دو جبهه از جنگل‌های الیت
گفتگوی تلفنی مسئولان استان قم با مردم درمرکزسامد
سوگواری عزاداران فاطمی در مسجد خاتم الانبیاء کیش
اجرای ۴ طرح راهبردی از سوی بسیج شوش در هفته بسیج
بسته خبر‌های کوتاه یکم آذر در یک نگاه
میزبانی دانش آموزان لرستانی از شهید گمنام
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
حکایت قصه دور و دراز افتتاح ورزشگاه تختی کهک در بسته «به کسی برنخوره»
حذف چهار صفر از پول ملی
پیام استاندار لرستان به‌مناسبت هفته بسیج
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
اشتغال ۱۰۰ نفری در دل گلخانه های طارم
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)