• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۳۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷

پیاده روی بر روی پل طبیعت را در بهار هم تجربه کنید

پل طبیعت تهران از بزرگترین پل‌های غیرخودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیرخودرویی ایران است که توسط بانوی ایرانی طراحی شده است.

پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، پل طبیعت به‌عنوان یکی از نماد‌های پایتخت شناخته می‌شود که پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل می‌کند و روی اتوبان مدرس تهران احداث شده است.

کار مطالعاتی پل طبیعت در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. پل طبیعت زیر نظر شرکت نوسازی عباس‌آباد ساخته شده‌است. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

این پل در برنامه تور تهران‌گردی اکثر گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد؛ چراکه بازدید از این پل زیبا و مدرن و استفاده از فضا‌های تفریحی دو سوی پل برای هر گردشگری لذت‌بخش است.

علاوه بر این، با قدم‌زدن روی این پل می‌توانند چشم‌انداز زیبایی از تهران را شاهد باشند و بهترین فرصت را برای عکاسی و خویش انداز خواهند داشت.
با ما همراه باشید تا از شکل‌گیری ایده ساخت پل تا طراحی آن، بیشتر بدانید.
معرفی پل طبیعت
پلی با کف چوبی و نرده‌های فولای و چشم انداز جنگل

پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟پل طبیعت که یکی از نماد‌های شهر تهران به شمار می‌رود، چشم‌اندازی کم‌نظیر از پایتخت ایران را پیش روی شما قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه به‌لطف فضا و امکاناتی نظیر کافه‌ها و رستوران‌ها می‌توانید ساعاتی را روی پل خوش بگذرانید.
پل سه طبقه طبیعت در منطقه عباس آباد تهران، یک پل پیاده‌رو است که دو پارک اصلی پایتخت را به هم متصل می‌کند. این پل با سازه منحصربه‌فردش، جوایز بین‌المللی متعددی همچون جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶ را کسب کرده و بار‌ها و بار‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. از پل طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیرخودرویی ایران یاد می‌کنند.

پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه‌اش ۲۰۰۰ تن می‌باشد. پل طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران محسوب می‌شود؛ این پل ۷۰۰۰ متر مربع مساحت داشته و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است. بدنه اصلی پل بر روی سه‌پایه بنا گردیده و برای ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده‌است. برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده‌است.
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
وقتی روی این پل می‌ایستید، شاه‌راه‌های اصلی تهران یعنی اتوبان مدرس، همت و حقانی زیر پایتان است. علاوه بر این، می‌توانید منظره زیبای پارک طالقانی، فانوس دریایی پارک بنادر، برج پرچم، برج‌های آتش در پارک آب و آتش و گنبد مینا را نظاره‌گر باشید. کمی که سرتان را بالا بیاورید و به افق بنگرید، دامنه جنوبی رشته کوه البرز و کوه دماوند را خواهید دید.
ایده پل طبیعت
پل طبیعت در بالای اتوبانی مملو از درخت و پس زمینه کوه
پل طبیعت سازه‌ای با طراحی ارگانیک و شبیه به درختش به‌طور کامل با محیط زیست سازگار است و همین شکل درختی ستون‌ها به نوعی ادامه‌دهنده پیوستگی دو فضای سبز توسط این پل است. لیلا عراقیان، طراح پل طبیعت، درباره چشم انداز پل طبیعت می‌گوید:
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
پل طبیعت تهران، پیکره‌اش را از سی و سه پل اصفهان (که به‌نوعی پل طبیعت اصفهان به شمار می‌رود) الهام گرفته؛ مکانی که نامش، حکایت از ۳۳ قوس بر پیکره آن پل دارد؛ اما حسی که به بازدیدکنندگان دست می‌دهد، بی‌شباهت به دیدار از پل خواجو نیست؛ مکانی که مرکز دیدار‌های عمومی، شعرخوانی و چایخانه‌های سنتی بوده است.
پل طبیعت که در طبقه زیری آن رستوران قرار دارد
او درباره ایده طراحی این پل توضیح می‌دهد که:
روزی با همکارم در کوچه‌های تهران قدم می‌زدیم، به کوچه‌ای رسیدیم که پلی از روی یک رودخانه می‌گذشت. مبلی قدیمی هم جلوی یکی از خانه‌ها قرار داشت. مبل را کشیدیم و روی پل گذاشتیم. به این فکر کردم که چرا همیشه باید فقط از روی پل رد شویم؟

چرا فرصتی نیست که بتوانیم روی آن استراحت و فضای جدیدی را تجربه کنیم؟ این مسئله در ذهنم باقی ماند تا زمانی که مسابقه پل طبیعت مطرح شد. اولین چیزی که به نظرم رسید این بود که این پل باید جایی باشد که آدم‌ها بتوانند روی آن استراحت و تفریح کرده، با خیال راحت و بدون عجله روی آن مکث کنند و به منظره‌های اطراف بنگرند. بعد هم نکته‌های دیگری به آن اضافه شد، نظیر اینکه پرپیچ‌وخم باشد تا انتهای مسیر دیده نشود و افراد احساس کشف کردن و آزادی عمل داشته باشند.
پل طبیعت تهران کجاست؟
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟پل طبیعت که از جا‌های دیدنی تهران است، روی اتوبان مدرس احداث شده است و پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل می‌کند. موقعیت مکانی مناسب آن باعث شده است که دسترسی به آن به‌وسیله مترو، اتوبوس، ماشین شخصی یا تاکسی میسر باشد.
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
سازه فولادی پل طبیعت که از روی اتوبان رد شده

دسترسی به پل طبیعت با مترو

برای رفتن به پل طبیعت با مترو می‌توانید در ایستگاه شهید حقانی واقع در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی بروید و از پیاده‌راه چوبی و زیبای آن خود را به پل طبیعت برسانید.
همچنین اگر قصد رفتن به پل طبیعت از سمت پارک طالقانی را دارید، می‌توانید از بزرگ‌راه شهید حقانی استفاده کنید و پس از عبور از چهارراه جهان کودک و پل بزرگ، به خیابان فرعی پارک طالقانی بروید و در پارکینگ بزرگ آن خودروی خود را پارک کنید.
برای دسترسی به پل طبیعت از طرف پارک آب و آتش، در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌سمت شمال بروید، سپس در بزرگراه حقانی شرق وارد خیابان شهیدی شوید و پس از پارک ماشین، از ورودی پارک آب و آتش در این خیابان به‌طرف پل طبیعت حرکت کنید. نکته قابل توجه اینکه دو پارکینگ خودرو در خیابان شهیدی برای استفاده عموم وجود دارند.
آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش (طبقات پل طبیعت)

پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟طبقه اول: در طبقه اول پل طبیعت، فضا‌هایی برای خورد و خوراک در نظر گرفته شده است تا در کنار گشت‌وگذار خود بتوانید از طعم لذیذ غذا‌های ایرانی و فرنگی در محیط سرسبز و نمای دیدنی این منطقه لذت ببرید. فودکورت پل طبیعت در ضلع شرقی پل قرار دارد و شامل چندین کافی‌شاپ، رستوران ایرانی و فست فود می‌شود که برای حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. مساحت این طبقه حدود ۱۴۵۰ متر مربع است و دیوار‌های آن با شیشه پوشانده شده‌اند.
طبقه دوم: این طبقه که مساحتش به حدود ۲۸۷۰ متر مربع می‌رسد، فضای دنجی دارد و به‌لطف نیمکت‌هایی که در بخش‌های مختلف آن گذاشته شده است، می‌توانید قدری خستگی در کنید و از آرامش و این همه زیبایی نهایت استفاده را ببرید.
طبقه سوم: اگر به طبقه سوم پل طبیعت بروید که ۵۷۱ متر مربع مساحت دارد، چشم‌انداز فوق‌العاده تهران به‌خصوص هنگام غروب خورشید هوش از سرتان می‌برد. این طبقه بهترین جای پل برای برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است؛ مخصوصا که دو سکوی تماشا در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد که می‌توانید هم به تماشای مناظر اطراف مشغول شوید و هم عکس‌های درجه یکی بگیرید.
پلی با چند ورودی که به فانوس دریایی سفید می‌رسد
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
از آنجا که پل طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین پیاده‌راه تهران، دو پارک طالقانی و آب و آتش در زمین‌های عباس آباد را به هم متصل می‌کند؛ از هر دو پارک امکان ورود به پل وجود دارد. به این ترتیب، پل طبیعت صرفا برای اتصال دو نقطه به یکدیگر نیست و از هر دو طرف می‌توان به پل دسترسی داشت.
معماری پل طبیعت
پلی مسقف با فضایی سبز و نیمکت‌هایی در کنارش
پل طبیعت از سه طبقه تشکیل شده است و طبقه اول، دوم و سوم به‌ترتیب ۱۴۵۰، ۲۸۷۰ و ۵۷۱ متر مربع هستند. این پل که ۳۰۰ متر طول دارد و وزن کل سازه فلزی آن برابر با ۲۰۰۰ تن است، بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران به حساب می‌آید. مساحت این پل حدود ۷۰۰۰ مترمربع است که ۴۸۰ مترمربع به رستوران و کافی‌شاپ و ۷۲۰ متر مربع به فضای سبز اختصاص دارد. پنج ایده اصلی برای طراحی پل طبیعت در نظر گرفته شده است که به اختصار مطرح می‌کنیم.
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
۱. پل‌ها معمولا مسیر‌هایی برای عبور و گذشتن از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند؛ اما این پل از همان ابتدا به‌عنوان جایی برای ماندن طراحی شد. وقتی این پل دو پارک را به هم وصل می‌کند، خود می‌تواند بخشی از آن باشد و با داشتن نیمکت، رستوران و فضا‌های نشستن، برای تفریح استفاده شود.
۲. پل طبیعت صرفا دو نقطه (پارک) را به هم متصل نمی‌کند و بیش از یک ورودی دارد و انشعاب‌های آن به نقاط مختلف پارک منتهی می‌شوند.
۳. راز آلود بودن نیز بخشی از اهداف این پروژه بوده است. به‌طور کلی پل‌ها معمولا یک مسیر صاف دارند که انتهای آن از همان ابتدا دیده می‌شود. پیچ‌وخم‌ها و قوس‌های موجود در پل طبیعت مانع از دیدن انتهای آن می‌شود و همین موضوع به جذابیت پل افزوده است.
۴. با توجه به وجود دو پارک با تعداد زیادی درخت در طرفین پل، در این پروژه سعی شد مکان‌هایی با کمترین درخت را برای ستون‌ها و نقاط ابتدایی و انتهایی پل در نظر بگیرند تا به این ترتیب، کمترین صدمه به درختان و محیط زیست وارد شود.
۵. سازه و معماری پل طبیعت از هم مجزا نیستند و علت ساخت پل به‌صورت سه طبقه برای این بود که معماری فدای ایستایی و ثبات پل نشود. کلیه عناصر پل علاوه بر اینکه به فرم معماری کمک کرده‌اند، از نظر سازه‌ای باعث ایستایی پل شده‌اند.
برای ساخت پل علاوه بر استفاده از مصالح و لوله‌های خاص، بالاترین استاندارد‌ها و ضریب ایمنی رعایت شده است تا پل طبیعت ۱۰۰ سال عمر کند و در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله بالای هفت ریشتر، مقاوم باشد. هزینه ساخت پل طبیعت، حدود ۱۸ میلیون دلار بوده است. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌هایی که پل طبیعت را منحصربه‌فرد می‌کند، ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی است که در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، مونتاژ، نصب و جوشکاری شده‌اند.
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
طراح پل طبیعت کیست؟
معمار و طراح پل طبیعت، لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از گروه «سازه‌های پارچه‌ای دیبا» هستند. لیلا عراقیان که در ۱۸ مهر سال ۱۳۶۲ به دنیا آمد، فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه UBC کانادا است.
هدف اصلی طراحی پل این بود که جایی برای ماندن باشد، ضمن اینکه ایجاد مبلمان و فضا‌های سبز باعث پیوستگی دو پارک شود و بخشی از هر دو پارک به شمار رود.

بیشتر بخوانید:طولانی‌ترین پل تاریخی ایران با طول ۱۰۰۰ متر و ۵۰۰ سال قدمت+ فیلم
هزینه بازدید از پل طبیعت تهران
بازدید از پل طبیعت، یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران، رایگان است و نیازی نیست بابت آن هزینه‌ای پرداخت کنید.
پیاده روی بر روی پل طبیعت را تجربه کرده اید؟
ساعات کار پل طبیعت تهران
زمان بازدید: ۶ صبح تا ۰۰:۳۰
شاید عده‌ای فکر کنند در تمام طول شبانه‌روز امکان بازدید از پل طبیعت وجود دارد؛ اما چنین نیست و فقط تا ساعت ۰۰:۳۰ شب می‌توانید از پل طبیعت بازدید کنید. اگر بعد از این ساعت آمدید، می‌توانید به پارک‌های طالقانی و آب و آتش بروید؛ اما رفتن به پل طبیعت ممکن نیست.

منبع: ویکی پدیا،کجارو، جاباما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
باشگاه ملی قاف، میزبان دو نوجوان از چهارمحال و بختیاری
تجلیل از برگزیدگان ستاد اقامه نماز در سمنان
سیصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران
هفته 14 لیگ برتر فوتبال ایران؛ عبور تراکتور از سد پیکان در تبریز
نخستین دوره کارآموزی قضائی جذب ویژه روحانیت
نمایشگاه کتاب؛ سرسبد اتفاقات فرهنگی استان است
نهایی شدن مدل اجرایی تثبیت ریزگرد‌ها در منطقه سیستان
شیلات ایران؛ از خودکفایی تا ارزآوری جهانی
ستکا؛ سامانه‌ای برای شفافیت و رصد کامل تولید و توزیع کالا‌های اساسی
حیات فاطمی نقشه راه زندگی تمدن‌ساز اسلامی است
رونمایی از ۳۰۰ اثرجدید پژوهشی در قم
آغاز جابجایی ریل راه آهن از تپه هفت هزار ساله دامغان
رونمایی از تجهیزات فرایندی بومی یک شرکت دانش‌بنیان در ایران‌ساخت
کشف هشت تن هیزم جنگلی در اردبیل
رویداد ملی استارتاپی گردشگری خلاق
اعلام امادگی استاندار کرمان برای حمایت از توسعه ورزش ووشو
برگزاری رویداد شب علم در زابل
سارق ۱۵ میلیارد طلای مسروقه در زرقان دستگیر شد
جنگ امروز، جنگ روایت‌ها و اعتقادات آخرالزمانی است
ثبت چهارمین برد شهرداری ارومیه در ورامین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
هشدار درباره ورود سامانه بارشی جدید از سه شنبه به خوزستان
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
تنش آبی نیازمند ساختار صحیح مدیریتی و اجرایی است
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
تبلور معنای عمیق مادرانگی در وجود مادر دهگلانی  (۱ نظر)