• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۶۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

امضای موافقتنامه توسعه ریلی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران موافقت نامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر به وسیله راه آهن از محل صرفه جویی در مصرف سوخت را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، موافقت نامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن از محل صرفه جویی در مصرف سوخت امروز به امضای حسین آب نیکی، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید.
این توافقنامه در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور امضا شد. سقف این توافقنامه ۷.۵ میلیارد دلار و تا سال ۱۴۰۵ خواهد بود بازپرداخت آن تا سال ۱۴۱۰ انجام می‌شود. 
محل سرمایه گذاری این توافقنامه در طرحهای توسعه ناوگان ریلی شامل خرید واگن باری، خرید و بازسازی ناوگان مسافری و خرید و بازسازی لوکوموتیو و همچنین طرحهای سرمایه گذاری زیرساخت‌های ریلی خواهد بود.
این طرح ها که از سوی سرمایه گذار عامل صرفه جویی ارائه و پس از تایید راه آهن در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد موجب توسعه حمل و تقل ریلی و افزایش عملکرد کلی شبکه حمل کالا و مسافر ریلی شود، از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بازپرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این مراسم گفت: از محل صرفه جویی مصرف سوخت در کشور و براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای توسعه ناوگان ریلی تا سال ۱۴۰۵ اختصاص پیدا خواهد کرد.
حسین آب نیکی امروز در مراسم امضای موافقت نامه توسعه ریلی میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل، راه آهن اولویت جدی کشور است، اما در سال‌های گذشته توسعه پیدا نکرده است، افزود: راه آهن در حوزه بهینه سازی سوخت اولویت دارد و هر چقدر حمل و نقل را از جاده به ریل انتقال دهیم در مصرف سوخت بهینه سازی انجام خواهد شد.
آب نیکی گفت: در حوزه بهینه سازی و حمل و نقل اولویت جدی راه آهن است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور با تاکید بر اینکه این توافقنامه ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به امضا می‌رسد، گفت: استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت برای توسعه ناوگان ریلی ابتدا در ۹۳ شروع شد و در سال ۹۴ به تصویب شورای اقتصاد رسید، اما تا سال ۱۴۰۰ اجرا نشد.
آب نیکی گفت: در دولت سیزدهم این مصوبه مورد توجه قرار گرفت و اکنون به این موافقنامه رسیدیم.
به گفته آب نیکی سقف سرمایه گذاری از این محل برای توسعه ناوگان ریلی و زیرساخت‌های ریلی ۷.۵ میلیارد دلاراست که تا سال ۱۴۰۵ فرصت سرمایه گذاری وجود خواهد داشت.
آب نیکی گفت: این سرمایه گذاری‌ها اگر منجر به کاهش مصرف سوخت شود یارانه پرداخت می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه بازپرداخت آن تا سال ۱۴۱۰ ادامه خواهد داشت، گفت: طرح‌های سرمایه گذاری شامل خرید واگن باری و مسافری، بازسازی واگن‌های موجود و خرید لوکوموتیو و همچنین توسعه زیر ساخت ریلی خواهد بود.
وی افزود: صرفه جویی این محاسبات به ازای حمل هر تن کیلومتر بار معادل یارانه ۳۵ سی سی نفت گاز و به ازای هر نفر کیلومتر معادل ۲۰ سی سی نفت گاز خواهد بود.
آب نیکی ادامه داد: مجموع صرفه جویی ۱۱ میلیارد لیتر نفت گاز خواهد بود. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

بهینه سازی مصرف سوخت با توسعه حمل و نقل ریلی در کشور
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: حمل هر تن بار در مسیر بندرعباس تا سرخس از خطوط ریلی ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند، اما حمل هر تن بار از جاده در همین مسیر ۶۰ لیتر مصرف سوخت را به دنبال دارد.
سید میعاد صالحی امروز در مراسم امضای موافقتنامه توسعه ریلی میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقامات کشور قرار گرفته است، افزود: این توافقنامه به رشد تامین ناوگان و توسعه زیرساخت‌های ریلی منجر خواهد شد.
 صالحی گفت: امیدواریم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حمل و نقل ریلی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت راه اهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، یک درصد از درآمد دولت از نفت در صندوق توسعه ملی، باید به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا می‌کرد.
صالحی با تاکید بر اینکه بر این اساس باید ۷۷۰۰ میلیارد تومان به این مهم اختصاص پیدا می‌کرد، افزود: امیدواریم با حمایت رییس جمهوری و وزرای نفت و راه و شهرسازی و حمایت‌های معاون اول رییس جمهوری در دولت این سرمایه گذاری محقق شود.
صالحی گفت: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به صراحت برای صرفه جویی مصرف سوخت تاکید دارد 
حمل و نقل ریلی حمل و نقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست همراه است، اما در سال‌های قبل اولویت را به جاده دادند که پر مخاطره است و کشته‌های تصادفات جاده‌ای بسیار بالا است. 
مدیر عامل شرکت راه اهن جمهوری اسلامی ایران گفت: کاهش مصرف سوخت از موضوعات مهم است و اگر بتوانیم حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه خواهد شد.
صالحی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم بحث ترانزیت است که دراسناد بالادستی آمده و مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده است، افزود: این مهم با توسعه خطوط ریلی قابل دسترسی است. 
وی ادامه داد: از سرخس تا بندرعباس ۱۶۱۰ کیلومتر مسیر داریم که به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن ترانزیت ریلی درآمد برای کشور دارد و حدود ۷ لیتر گازوییل مصرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:، اما در حوزه جاده همین بار جابجا شود درامد همان ۴۰ دلار است، اما سوختی که مصرف می‌شود به ازای هر تن در جاده ۶۰ لیتر برآورد می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز به کار پردیس خبرگزاری صداوسیما
رادیو تریبون معرفی ظرفیت‌ها و پیشرفت استان‌ها در خراسان جنوبی
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تداوم روز‌های آلوده با چاشنی رطوبت و مه در خوزستان
اعزام ۹۵ دانش آموز کلاله‌ای به مناطق عملیاتی جنوب کشور
آغاز جشنواره تئاتر مازندران
پیروزی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان مقابل تیم فیلیپین
تأکید ایران و کرواسی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه محیط‌زیست
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
افزایش نقدشوندگی از اهداف راه اندازی مرحله معاملات پایانی
اعزام کاروان راهیان نور دانش آموز دختر بهشهری به جنوب کشور
بررسی نقش پژوهش‌های راهبردی در بهره وری انرژی
بررسی لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در کمیسیون اجتماعی
سارقان ۵۰۰ کیلوگرم غلات در دام پلیس اندیمشک
جریمه میلیاردی قاچاقچی گل مصنوعی در لرستان
بررسی گزارش بسیج سازندگی در کمیسیون حمایت از تولید مجلس
پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی جوانان بحرین پرداخت شد
دستغیب برای ارائه گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون بودجه می‌آید
ابوالفضل زندی در صدر جدول رده بندی جهانی
برادران صادقیان رقبای خود را در رقابت‌های جهانی پاریس شناختند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)